Etätyökeskustelu ja ihmisten työmoraali
Tässä kun on ollut keskustelua Kelan ja valtion etätöiden tiukentamisesta niin on kyllä herännyt huoli suomalaisten työmoraalista. Jokaisessa keskustelussa näyttää nousevan esille samat kommentit siitä, että hyvä, kun ihmiset joutuu toimistolle "oikeisiin" töihin, kun kotona vaan laiskotellaan. Eikö lähityössä käyvät ihmiset tee töitä ellei joku vahdi vieressä koko ajan? Vai onko ihmiset yleensäkin niin laiskoja, etteivät vaan tee töitään ja olettavat, etteivät muutkaan tee, ainakaan jos joku ei vahdi vieressä?
Kommentit (425)
Moni valtion työntekijä ei ymmärrä kuinka iso etu on, kun on illat, viikonloput ja juhlapyhät vapaata ja palkka on kuitenkin isompi kuin kaupan alalla ja ravintola-alalla vuorotöissä.
Ainakin minulla työpäivät ovat keskenään erilaisia. Silloin kun luvassa on 12 tuntia töitä en lähde tunnin ajomatkan päähän konttorille vaan aloitan työt kotona klo 6. Vastaavasti jos luvassa on vain puolikas työpäivä teen sen etänä ja lähden vaikka uimaan tai golfkentälle kun työt on tehty. Jos kotiin on tulossa putkimies pidän etäpäivän jotta voin avata oven ym. Noin puolet työpäivistä käyn konttorilla. Tärkeintä on, että sekä työntekijä että työnantaja joustavat näissä asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Etätyö on hyvä etu. En kuitenkaan ymmärrä sitä hirveää vastustusta jos työnantaja alkaakin vaatia toimistolle. Töissä olevat eivät tunnu tajuavan millainen etuoikeus työpaikka nykyisin ylipäätään on.
Mulle ei anna mitään lisäarvoa olla lähitöissä. Joka tapauksessa kaikki, joille / joiden kanssa teen töitä, ovat eri toimipisteessä, suurin osa eri paikkakunnalla ja osa jopa eri maissa. Lähiesimieskin on eri paikkakunnalla. Työnikin on hyvin itsenäisesti tehtävää jotain speksaus-, suunnittelu- ja seurantapalavereja lukuunottamatta. Ja nämä palaverit on aina Teamsissa tai Google meetsissä. Vaikka siis istuisin toimistollakin.
Minun etätyöpäiväni:
- Herään ilman herätyskelloa noin 6:30 - 7:00
- Lähden koiran kanssa noin puolen tunnin aamulenkille
- Noin klo 7:30 aloitan työt
- aamupalan syön noin 8:30, riippuen siitä onko minulla palaveri vedettävänä vai ei
- lounas noin klo 11 ja yleensä koneen äärellä
- työkaverin kanssa jutellessa Teamsissa voin samalla tyhjentää ja täyttää tiskikoneen. Tämä juttelu on verrattavissa siihen, että toimistolla joku tulee viereen ja käydään asioita läpi
- Lopetan työt vaihtelevasti klo 15:30 - 18 välillä, riippuen tilanteesta.
- Joskus saatan lähteä koiran kanssa kolmelta lenkille ja palata jatkamaan töitä sen jälkeen
Minun toimistopäiväni
- Herään ilman herätyskelloa noin 6:30 - 7:00
- käyn koiran kanssa noin puolen tunnin lenkillä
- noin 7:30 menen suihkuun
- noin 8:00 syön aamupalan, meikkaan ja puen
- noin 8:30 lähden ajelemaan toimistolle
- noin 9:00 olen toimistolla parkkihallissa
- noin 9:10 löydän työpisteen avokonttorista ja alan virittelemään siihen läppäriä
- moikkailen muut toimistolla olevat ja vaihdan kuulumiset, haen kahvia
- noin 9:30 olen tehokkaassa työmoodissa
- noin klo 11 lähden lounaalle työkavereiden kanssa ja olen poissa reilu puoli tuntia
- klo 16 suljen koneen ja lähden kotiin
- ruuhkien vuoksi olen kotona vasta lähempänä viittä ja saman tien onkin mentävä koiran kanssa ulos
- en enää jatka sinä päivänä töitä
Asiantuntijatyössä on myös se, että välillä on supertehokkaita päiviä erilaisilla mittareilla mitattuna, välillä taas vähemmän. Ajatustyö on sellaista. Toisaalta ajatustyö ei katso aikaa tai paikkaa. Itse prosessoin paljon työasioita myös iltaisin ja viikonloppuisin, välillä jopa öisin. Sitten voikin seuraavana päivänä asiat harppoa kovinkin eteenpäin työajalla. Oma työni on siis erilaisten lausuntojen, muistioiden ja ratkaisuehdotusten kirjoittamista. Työryhmissä istumista. Lähitöissä ja ihmiskohtaamisissa saa asioita palloteltua, mutta ei siellä monitiloissa saa mitään kunnollista tekstiä aikaan. Sopii sähköpostien lukemiseen ja kirjoittamiseen, siinä se. Kirjoitustyö tapahtuu aina parhaiten kotona kuten syvällisempi taustatyö.
Sekin säästää aikaa, kun saa toimistotöissä pitää omia vaatteita eikä tarvitse vaihtaa työvaatteita ennen vuoron alkua.
Vierailija kirjoitti:
Miksi etätyö on itsestäänselvyys valtion virastossa?
Nyt pitää muistaa että valtio ja kaupallinen ei ole sama asia.
Kaupallinen mittaa yleensä omaa tehokkuutta, valtion byrolaitokset, mummot juo kahvia ja kerää pekkasia ja sairaslomia lähinnä.
Suojatyöpaikkoja ne ovat ja hyvä että karsitaan etä pois ja leikataan.
Meinaatko että Kelassa ei tarkastella, montako tapausta etuuskäsittelijä päivässä ratkaisee?
Kokoaikatyö siivooja saa kaupungilla palkkaa 2000 brutto - verot ja eläkemaksut ja oma auto pitää olla käytössä.
No, ei siinä tietysti tarvitse miettiä niin paljon kuin asiantuntija työssä.
Vierailija kirjoitti:
Moni valtion työntekijä ei ymmärrä kuinka iso etu on, kun on illat, viikonloput ja juhlapyhät vapaata ja palkka on kuitenkin isompi kuin kaupan alalla ja ravintola-alalla vuorotöissä.
Ala-aste ikäiselle ei ole iltistä viikonloppuna eikä iltaisin.
Miten töitä voi olla tekemättä? Istun sitten vaikka Espanjan auringon alla niin päiväkin tekemättä mitään kosahtaisi omaan nilkkaan ja paljastuisi kaikille. Pikku hiprakassa ehkä vois olla koska edistäisi sietokykyä ja työt sujuvat mukavammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan satavarmasti valtaosa etätyöntekijöistä aloittaa työpäivän puoli tuntia liian myöhään ja lopettaa noin tunnin aiemmin. Läppäri laitetaan päälle ja saatetaan hiirtä heilauttaa välillä näytöllä, mutta töitä ei tehä ku pakolliset. Ja jos muuta väittää, niin valehtelee. Poikkeuksena sitten muutamat, joilla heilahtaa työnarkomanian puolelle.
Myös etätyöntekijöillä on liukuva työaika, jos työpaikalla on sellainen käytössä. Tietokoneella tehtävää työtä on työnantajan helppo seurata, kun muutamalla klikkauksella näkee, kuinka paljon tositteita esimerkiksi ostolaskuja käsittelevä on saanut hoidettua.
Jos lapiotyötä tekevä saa kaivettua ojaa kolme metriä työpäivän aikana, niin senkin työnantaja saa todennettua, kun menee sinne etätyöpisteelle tarkistamaan asiaa. Tuskin esimies siinä vieressä koko aikaa seisoo vahtimassa.
Ojankaivajan löytää sieltä missä hänen oletetaankin olevan.
Jos etätyöläiselle soittaa, niin taustalta kuuluu liikenteen melu tai kahvilan asiakkaiden keskustelut. No, kun mä oon etänä niin mä hoidan tässä samalla omia asioita. Hih hih...
Jos häntä yleensäkään saa kiinni. Kokousta kokouksen perään tai sitten ei vain vastata. Lähityöläisen luokse voi mennä jos on tärkeää asiaa. Etätyöläisen ei.
Etätyöläinen ilmoittelee, että oon poissa silloin ja silloin kun mä hoidan omia asioita tässä välissä enkä voi vastata tällöin. Ja näitä hetkiä tulee melko paljon.
Etätyötä tehdään usein myös silloin jos ilmat ovat hyvät tai huono keli ajaa töihin. Yksi suosikkipäivä on tietenkin aatot. Siitä onkin sitten hyvä ilmoittaa aamulla että teen vähän lyhyempää päivää tänään. Eli käytännössä häntä ei saa puhelimella kiinni, koska aamulle on sovittu joku turhapäiväinen palaveri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupallinen mittaa yleensä omaa tehokkuutta, valtion byrolaitokset, mummot juo kahvia ja kerää pekkasia ja sairaslomia lähinnä.
Meinaatko että Kelassa ei tarkastella, montako tapausta etuuskäsittelijä päivässä ratkaisee?
Mieti uutta työntekijää, jolla on 6 kuukauden sijaisuus ja pitäisi tehdä töitä yhtä nopeasti kuin niiden, jotka on tehneet samaa työtä 20 vuotta. Ja siihen vielä vatsavaivat.
Työpäiväni etänä ovat tupaten täynnä palavereita ihmisten kanssa, jotka usein työskentelevät toisella mantereellakin.
Jos lusmuilisin, kollegani huomaisivat heti, että en ole läsnä ja työni jäisivät tekemättä. Toimistolla menee aikaa rauhallisten paikkojen löytämiseen ja joskus se on jopa mahdotonta.
Etätöiden tehottomuus on joko kateellisten panettelua tai sellaisten dinosaurusten mielipiteitä, jotka eivät ole eläissään modernissa työelämässä töitä tehneet. Ovat nähneet ja kokeneet vain 1900-luvun työskentelyä.
Miten innovoisin ja sosialisoisin toimistolla intialaisen kollegan kanssa, joka tekee töitä Delhissä? Nämä keskustelut ovat täysin järjettömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan satavarmasti valtaosa etätyöntekijöistä aloittaa työpäivän puoli tuntia liian myöhään ja lopettaa noin tunnin aiemmin. Läppäri laitetaan päälle ja saatetaan hiirtä heilauttaa välillä näytöllä, mutta töitä ei tehä ku pakolliset. Ja jos muuta väittää, niin valehtelee. Poikkeuksena sitten muutamat, joilla heilahtaa työnarkomanian puolelle.
Myös etätyöntekijöillä on liukuva työaika, jos työpaikalla on sellainen käytössä. Tietokoneella tehtävää työtä on työnantajan helppo seurata, kun muutamalla klikkauksella näkee, kuinka paljon tositteita esimerkiksi ostolaskuja käsittelevä on saanut hoidettua.
Jos lapiotyötä tekevä saa kaivettua ojaa kolme metriä työpäivän aikana, niin senkin työnantaja saa todennettua, kun menee sinne etätyöpisteelle tarkistamaan asiaa. Tuskin esimies siinä vieressä ko
Itse kun olin valtiolla niin yhdellä ei ollut omalle lapselle tarhapaikkaa ja haki vielä kotihoidontuen, mummo kuulemma hoitaa, vaikka oli osa-aikatyössä myös. Vastausta sai välillä odotella monta tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on tärkeämpää. Määrä vai laatu? On ratkaisuja ja on ratkaisuja. Jos toimii kumileimasimena, niin ei vaadi paljoa. Jää paljon enemmän aikaa etätyöläiselle käydä lenkillä.
Vierailija kirjoitti:
Moi, olen valtiolla töissä ja aika usein olen joutunut venymään myös iltoja ja viikonloppuja. Niistä emme saa minkäänlaista ylityökorvausta, vain perustunnit. Tai viikonloppuja ei virallisesti edes lasketa. Työn määrä on välillä aivan valtava asiantuntijatöissä ja deadlinet ohjaa toimintaa. Tuuraajia ei ole, jos esim. sairastuu tai on lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa puoli tuntia liian myöhään?
Eikö etätyöläinen ymmärrä?
Meillä tehdyt päivän työt tarkastetaan joka päivä. Jos tavoitetta ei ole saavutettu, niin kysytään seuraavana aamuna mikä on ollut syynä edellisen päivän heikkoon suoritukseen? Tulokset käydään läpi myös kuukausi- ja vuositasolla. Näin meillä, olen valtiolla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moi, olen valtiolla töissä ja aika usein olen joutunut venymään myös iltoja ja viikonloppuja. Niistä emme saa minkäänlaista ylityökorvausta, vain perustunnit. Tai viikonloppuja ei virallisesti edes lasketa. Työn määrä on välillä aivan valtava asiantuntijatöissä ja deadlinet ohjaa toimintaa. Tuuraajia ei ole, jos esim. sairastuu tai on lomalla.
Olen ollut valtiolla sijaisena useammassa virastossa joten tiedän ne työt. Noissa ei kukaan tehnyt iltaisin tai viikonloppuna töitä.
Kauppa auki klo 23.00 asti eikä kulje joka kaupungissa enää linja-autoa kotiin. Samoin et pysty linja-autolla kulkemaan töihin, jos työpäivä alkaa klo 6.00. Pienestä palkasta yrität maksaa auton kuluja ja vuokraa ja lasten kuluja.
Itse olisin mielummin valtiolla töissä, vaikka etätyötä vähennettäisiin.