Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyökeskustelu ja ihmisten työmoraali

Vierailija
07.11.2025 |

Tässä kun on ollut keskustelua Kelan ja valtion etätöiden tiukentamisesta niin on kyllä herännyt huoli suomalaisten työmoraalista. Jokaisessa keskustelussa näyttää nousevan esille samat kommentit siitä, että hyvä, kun ihmiset joutuu toimistolle "oikeisiin" töihin, kun kotona vaan laiskotellaan. Eikö lähityössä käyvät ihmiset tee töitä ellei joku vahdi vieressä koko ajan? Vai onko ihmiset yleensäkin niin laiskoja, etteivät vaan tee töitään ja olettavat, etteivät muutkaan tee, ainakaan jos joku ei vahdi vieressä?

Kommentit (425)

Vierailija
181/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtiolla työnantaja ei maksa mitään välineitä sen työläppärin ja puhelimen lisäksi. Etätöihin olen itse hankkinut näytön, näppäimet, pöydän, tuolin, sähkön ym. Senhän takia valtio onkin työnantajana oikein kannustanut etätöihin; tuo säästöä.

Paskapuhetta. Työpaikalta saa viedä näytön tai kaksi jos työt vaatii, näppiksen hiiren ja maton. Sähköön, tuoliin, pöytään saa vuosittaisen veroedun.

Näytön vieminen on ollut meillä erikseen intrassa kielletty. Ei saa. Työvälineitä emme saa viedä kotiin. Korona-aikana viedyt välineet kuten näytöt on meillä pitänyt palauttaa takaisin toimistoon. Sitten niistä on luovuttu, kun tiloja ja työpisteitä karsittu, mutta kotiin niitä ei ole saanut viedä.

Vierailija
182/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden työttömänä ollut on pitkäaikaistyötön. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Toimeentulotuen hakijalle säädettäisiin aiempaa vahvempi velvoite hakea ensisijaisia etuuksia toimeentulotuen sijaan. Ensisijaisia etuuksia ovat mm työttömyysturvaetuudet ja opintotuki. Koskee myös YRITTÄJIÄ joiden yritystoiminta ei ole kannattavaa."

https://valtioneuvosto.fi/-/1271139/toimeentulotuen-kokonaisuudistus-la…

Vierailija
184/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtiolla työnantaja ei maksa mitään välineitä sen työläppärin ja puhelimen lisäksi. Etätöihin olen itse hankkinut näytön, näppäimet, pöydän, tuolin, sähkön ym. Senhän takia valtio onkin työnantajana oikein kannustanut etätöihin; tuo säästöä.

Paskapuhetta. Työpaikalta saa viedä näytön tai kaksi jos työt vaatii, näppiksen hiiren ja maton. Sähköön, tuoliin, pöytään saa vuosittaisen veroedun.

Näytön vieminen on ollut meillä erikseen intrassa kielletty. Ei saa. Työvälineitä emme saa viedä kotiin. Korona-aikana viedyt välineet kuten näytöt on meillä pitänyt palauttaa takaisin toimistoon. Sitten niistä on luovuttu, kun tiloja ja työpisteitä karsittu, mutta kotiin niitä ei ole saanut viedä.

Olen eri mutta kuulostaa äärimmäisen omituiselta. Minä tekisin ihan piruuttani töitä sillä läppärin näytöllä jolloin työ on luonnollisesti huomattavan paljon hitaampaa. Todellakaan ei mitään työvälineitä omasta pussista osteta, ihan jo vakuutustenkin takia.

Vierailija
185/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pahin lusmu etätöissä on oma lähiesimies. V*tuttaa katsoa sitä hänen touhuaan. Tauot usein tuplapituiset firman määrittelemistä tauoista. Saattaa alottaa ysiltä ja häipyä kolmelta jne.. 

Vierailija
186/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuorovaikutus etäyhteyden välillä on kuormittavaa. Huomattavasti kuormittavampaa, kuin livekeskustelu, jossa eleet ilmeet ja läsnäolo viestivät ihan eri tavalla, kuin pelkkä videokuva. Niinpä se etäilijä aiheuttaa muille kuormitusta sillä, että ei ole paikalla.

Etätyökeskustelu menee niin että se etäilijä alkaa kertoa kaikista niistä hyvistä asioista jotka hänelle itselleen koituvat etätyöstä. Ja tyystin vaikenee niistä asioista, mitä hänen etäilynsä muille aiheuttaa.

Meillä on usealle paikkakunnalle hajautettu tiimi, oli jo ennen koronaa. Asioiden hoito etänä on paljon helpompaa kuin lähitöissä, kun voi milloin vain ottaa Teams palaverin muilla paikkakunnilla olevien kanssa. Ongelma ovat ne lähitöissä käyvät, jotka osallistuvat palavereihin avokonttorista,  häiritsevät siellä muita ja myös palavere

Sinä aloit heti puhua noista etäisyyksistä. Ei ole kyse siitä, vaan vuorovaikutuksen laadusta. Onko sinun mielestäni videon välityksellä tapahtuva keskustelu yhtä hyvää tai parempaa, kuin livekeskustelu? 

On parempaa. Meillä on aina Teamissä joku jako näytöllä, ei tarvita mitään videokuvaa. Jos ajatellaan, että lähitöissä yritettäisiin tuijottaa samaa ohjelmakoodia samalta näytöltä, niin etänä kokemus on paljon parempi kuin lähitöissä. Tosin oikeasti ennen koronaa pidettiin Teams kokouksia saman konttorin sisälläkin, koska oli parempi katsoa asiaa kumpikin omalta näytöltään. Hieman häiritsi se, että saattoi kuulla toisen puhetta sekä livenä että  kuulokkeiden kautta, jos työkaveri istui liian lähellä.

Vierailija
187/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni valtion työntekijä ei ymmärrä kuinka iso etu on, kun on illat, viikonloput ja juhlapyhät vapaata ja palkka on kuitenkin isompi kuin kaupan alalla ja ravintola-alalla vuorotöissä. 

Miten niin ei ymmärrä? Olen ollut aiemmin ravintola-alalla vuorotöissä ja opiskelin eri alalle, jotta voisin tehdä etänä ainakin osittain ja päivätyötä. Tämänkö takia pitäisi olla aina vaan kiitollinen, kun nyt kuitenkin on töitä?

Vierailija
188/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työkokeilu, ei saa palkkaa vaan työttömyyskorvausta.

Työkokeilun järjestäjä voi olla 

- Yritys

- Yksityinen elinkeinonharjoittaja

- Yhteisö (esim kunta tai yhdistys)

- Säätiö tai valtion virasto laitos

- Työpaja"

https://duunitori.fi/tyoelama/tyokokeilu

Vierailija
189/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni valtion työntekijä ei ymmärrä kuinka iso etu on, kun on illat, viikonloput ja juhlapyhät vapaata ja palkka on kuitenkin isompi kuin kaupan alalla ja ravintola-alalla vuorotöissä. 

Miten niin ei ymmärrä? Olen ollut aiemmin ravintola-alalla vuorotöissä ja opiskelin eri alalle, jotta voisin tehdä etänä ainakin osittain ja päivätyötä. Tämänkö takia pitäisi olla aina vaan kiitollinen, kun nyt kuitenkin on töitä?

Kyllä. 

Valtionhallinnosta leikataan 130 miljoonaa euroa. 

Vierailija
190/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen eri mutta kuulostaa äärimmäisen omituiselta. Minä tekisin ihan piruuttani töitä sillä läppärin näytöllä jolloin työ on luonnollisesti huomattavan paljon hitaampaa. Todellakaan ei mitään työvälineitä omasta pussista osteta, ihan jo vakuutustenkin takia."

Ihan oikeasti? Minä ostin 100 euron näytön, että voin tehdä etätöitä 100%. En ikimaailmassa alkaisi tuhrustaa pienestä ruudusta, että tekisin töitä hitaammin kostoksi. Itselleni tuossa vaan harmia tekisin epämiellyttävinä työpäivinä. Joku muu

Vierailija
191/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtiolla ei saa. Tai sitten sinä olet toiminut samoin kuin minä: olet keräillyt poistoon meneviä tarvikkeita, joita ei ole missään inventaarioluettelossa ja olet unohtanut ne kotiin.

Mitään veroetua ei kotona käytössä olevista saa, koska niiden arvo jää yleensä alle sen työtulovähennyksen, joka palkkatyöstä aina tulee automaattisesti. Eikä ensi vuonna saa edes työhuonevähennystä.

Vierailija
192/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. 

Valtionhallinnosta leikataan 130 miljoonaa euroa. 

Veikkaan, että osassa kaupunkeja tietyt virastot loppuvat kokonaan.

Helsinki on turvassa, siellä ei lopu. 

Vierailija
193/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan satavarmasti valtaosa etätyöntekijöistä aloittaa työpäivän puoli tuntia liian myöhään ja lopettaa noin tunnin aiemmin. Läppäri laitetaan päälle ja saatetaan hiirtä heilauttaa välillä näytöllä, mutta töitä ei tehä ku pakolliset. Ja jos muuta väittää, niin valehtelee. Poikkeuksena sitten muutamat, joilla heilahtaa työnarkomanian puolelle.

Myös etätyöntekijöillä on liukuva työaika, jos työpaikalla on sellainen käytössä. Tietokoneella tehtävää työtä on työnantajan helppo seurata, kun muutamalla klikkauksella näkee, kuinka paljon tositteita esimerkiksi ostolaskuja käsittelevä on saanut hoidettua.

Jos lapiotyötä tekevä saa kaivettua ojaa kolme metriä työpäivän aikana, niin senkin työnantaja saa todennettua, kun menee sinne etätyöpisteelle ta

Miksiköhän sai näin paljon alapeukutuksia. Tai eihän se ihmeellistä ole. Nyt on päivä. Eihän täällä lähityöläisiä tähän aikaan ole.

Tänään on lauantai.

Vierailija
194/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä pitäisi asua, jos haluaa olla varma, että oma virasto ei lopu. 

Vierailija
195/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri mutta ku

Meillä on linjattu, että koska aina voi mennä toimistolle, niin ei kuulu työnantajan vastuulle hankkia työvälineitä kotiin. Työpisteitä on kuitenkin vain alle 40 %:lle. Etätyö on ollut koko ajan säästötoimenpide, mutta sellainen, jonka pääosa työntekijöistä on hyväksynyt. Nyt ilmeisesti on alkanut ketuttaa se, ettei tämä säästötoimenpide ole haitannut työntekijöitä.

Vierailija
196/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin etätöissä täytyy toimia vastuullisesti, sillä se on ihan mahdottoman hyvä etu. Typerää olisi pilata se tahallaan itseltään ja muilta. 

Monelta jää myös huomaamatta että etänä tehtvä työ on valtava etu myös työnantajalle. Toimitilavaatimukset pienenevät kun tietty prosentti on koko ajan muualla kuin toimistolla. Hyvin monen toimijan tulevaisuuden suunnitelmiin kuuluu etätyön kasvattaminen entisestään. Ei se ole vain työntekijän etu. Olen myös sitä mieltä että osaltaan etätyö myös lisää työntekijän kokemaa kuormitusta kun raja työn ja vapaan välillä liutunee. Esim. Asiakaspuhelut kotoa tuovat joskus hankalankin ihmissuhteen kodin piiriin. Eli ei yksioikoinen asia eikä todellakaan joku työntekijän lusmuilun mahdollistaja.

Vierailija
197/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen eri mutta kuulostaa äärimmäisen omituiselta. Minä tekisin ihan piruuttani töitä sillä läppärin näytöllä jolloin työ on luonnollisesti huomattavan paljon hitaampaa. Todellakaan ei mitään työvälineitä omasta pussista osteta, ihan jo vakuutustenkin takia."

Onko teillä etätyöt pakollisia ja sen takia vaadit näin? 

Vierailija
198/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että osassa kaupunkeja tietyt virastot loppuvat kokonaan. Ei takuulla aleta järjestämään lisätiloja niihin kaupunkeihin. Ja osa EI suostu tekemään etätöitä, sellaisiakin ihmisiä on. 

Vierailija
199/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitää olla tietty määrä toimistolla ja osa ei suostu olemaan etätöissä niin missä nämä ihmiset istuu, kun ei ole paikkoja. Veikkaan, että tietyt virastot loppuvat kokonaan tietyissä kaupungeissa. Hallitus leikkaa muutenkin valtionhallinnosta 130 miljoonaa euroa. 

Vierailija
200/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut toimistotöissä sekä valtiolla, kaupungin yksiköissä ja yksityisellä, että pystyn vertailemaan työpaikkoja, taukojen pituuksia, työn määrää. 

Ehkä suorittavalla assistenttitasolla, mutta asiantuntijatehtävissä ei näin ole ollut vuosiin. Toki organisaatiot on erilaisia, versus vaikka etuuskäsittelijä tai esim. ministeriötyö. Itsellä saattaa hyvinkin tulla niitä yli kymmentuntisia päiviä, mutta rauhallisemmissa hetkissä sitten poltetaan myös saldoja.  

Työttömiä on myös asiantuntija nimikkeellä. 

Mikä on pointtisi? Kuka tahansa voi joutua työttömäksi, totta. Meinaatko, että sen takia pitää unohtaa työlait ja virkaehtosopimukset, eikä omista työoloista saisi valittaa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yksi