Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyökeskustelu ja ihmisten työmoraali

Vierailija
07.11.2025 |

Tässä kun on ollut keskustelua Kelan ja valtion etätöiden tiukentamisesta niin on kyllä herännyt huoli suomalaisten työmoraalista. Jokaisessa keskustelussa näyttää nousevan esille samat kommentit siitä, että hyvä, kun ihmiset joutuu toimistolle "oikeisiin" töihin, kun kotona vaan laiskotellaan. Eikö lähityössä käyvät ihmiset tee töitä ellei joku vahdi vieressä koko ajan? Vai onko ihmiset yleensäkin niin laiskoja, etteivät vaan tee töitään ja olettavat, etteivät muutkaan tee, ainakaan jos joku ei vahdi vieressä?

Kommentit (425)

Vierailija
221/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä etätöissä olevilta vaaditaan enemmän työn tekoa kuin toimistolla istuvista mikä mielestäni aivan naurettavaa ja epäreilua kun kaikilla sama palkka. No hitaimmat, laiskimmat ja vanhimmat mummelit jäivät toimistolle kun eivät halua/jaksa tehdä enempää. Minä mielummin etäilen kotona omassa rauhassa vaikka joudunkin tekemään enemmän. Pomo siis seuraa tekemisiämme joka päivä ja varoituksen saa heti jos töitä ei hoideta.

Vierailija
222/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menet valtiolle tee kirjallisia töitä nopeasti ja saat kehuja. Älä vastaa puheluihin tai sano soita huomenna. Jos hoidat puheluita saat haukut, kirjallisia töitä vähemmän, sinä hidas vätys.

Uloskirjautunut

Tauolla

Tuntia aikaisemmin ruokatauolle

Vink vink

Sano asiakkaalle laita kysymys sähköpostiin. Puheluaika yksi minuutti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisella naurettavalla vastakkainasettelulla ei saavuteta mitään järkevää. Aiemmalla työpaikalla tein 1-2 päivää viikosta etänä, tämän sovin aina työkaverin kanssa. Mikäli hän halusi olla loppuviikolla etänä, niin itse olin alkuviikolla. Meillä oli käytössä Elisa Ring soittorinki, ja aivan samalla tavalla vastasin puhelimeen, kuten työpisteellä ollessani. Työkalut mitä pääasiassa tarvitsin olivat selainpohjaisia, ja etäyhteysohjelmisto, millä sain asiakkaiden koneisiin etäyhteyden.

Vierailija
224/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavoittelen etätyötä tekevää, jatkuvasti alisuoriutuvaa  kollegaa työasialla. Ei tavoiteta puhelimitse pitkiin aikoihin, usein koko päivänä. Kollegan tila näkyy Teamsissa keltaisella pallolla ja tarkenteena "nähty viimeksi 3 tuntia sitten". Ja kun työaika iltapäivällä päättyy, teams käy hetkellisesti vihreällä pallolla ja sen jälkeen henkilö sammuttaa työaseman.... Asiasta kerrottu esihenkilölle joka sanoo että vaikea puuttua koska kollega on kotonaan ja saattaahan hän tehdä jotain työasiaakin.... Sama peli lähes joka päivä!! Kenelläkään muulla ei tätä ongelmaaa meidän työyhteisössä. Työt kaatuu muille. Ja kuinka paljon näitä loisia onkaan ympäri suomen....

Näitä on jokaisella työpaikalla. Tuttu kuvaus, perjantaisin työt lopetetaan viimeistään kahdelta. Kukaan ei seuraa tai puutu. Anonyymeillä palstoilla on puolustellaan vimmatusti kuinka tehokkaita etätöissä ollaan. No, me kaikki tiedetään totuus: remppa valmistuu, lapsia tulee lisää, koti on puhdas-työnantajan laskuun. Se ärähtää, johon kalikka kalahtaa. 

Vierailija
225/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen eri mutta kuulostaa äärimmäisen omituiselta. Minä tekisin ihan piruuttani töitä sillä läppärin näytöllä jolloin työ on luonnollisesti huomattavan paljon hitaampaa. Todellakaan ei mitään työvälineitä omasta pussista osteta, ihan jo vakuutustenkin takia."

En ihan saa kiinni tuosta, että mitä se vakuutusyhtiö liittyy siihen, jos on itse hankkinut ulkoiset näytöt?

Minä ostin muutama vuosi sitten kaksi 150e näyttöä kotiin. Ovat toimineet hienosti ja välissä olen ehtinyt vaihtamaan työnantajaakin. 

Vierailija
226/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtiolla työnantaja ei maksa mitään välineitä sen työläppärin ja puhelimen lisäksi. Etätöihin olen itse hankkinut näytön, näppäimet, pöydän, tuolin, sähkön ym. Senhän takia valtio onkin työnantajana oikein kannustanut etätöihin; tuo säästöä.

Paskapuhetta. Työpaikalta saa viedä näytön tai kaksi jos työt vaatii, näppiksen hiiren ja maton. Sähköön, tuoliin, pöytään saa vuosittaisen veroedun.

Valtiolla ei saa. Tai sitten sinä olet toiminut samoin kuin minä: olet keräillyt poistoon meneviä tarvikkeita, joita ei ole missään inventaarioluettelossa ja olet unohtanut ne kotiin.

Mitään veroetua ei kotona käytössä olevista saa, koska niiden arvo jää yleensä alle sen työtulovähennyksen, joka palkkatyöstä aina tulee automaatti

Voi kun sitä nimettyä työhuonetta ei ole ollut enää tällä vuosikymmenellä, mistäpä otat! Korona-aikana oli vähän haastavaa, kun piti löytää kaikille edes jotain etätyövälineitä. Onhan minulla tosin puhelin ja kuulokkeet kotona läppärin lisäksi. Pientä haastetta puhelinpalveluun tulee siitä, että puhelimen kautta jaettu netti ei toimi samaan aikaan kun puhelu on käynnissä.

En ole koskaan kuullutkaan etätyövähennyksestä. Työhuonevähennys on vielä tänä vuonna. 

Vierailija
227/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on liukuva työaika. Olen sitten etänä tai toimistolla, voin lopettaa työt kahdelta. Tietenkin teen niin vain jos ei ole mitään kiireistä hoidettavaa tai tärkeitä kokouksia iltapäivällä. 

Vierailija
228/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaisella naurettavalla vastakkainasettelulla ei saavuteta mitään järkevää. Aiemmalla työpaikalla tein 1-2 päivää viikosta etänä, tämän sovin aina työkaverin kanssa. Mikäli hän halusi olla loppuviikolla etänä, niin itse olin alkuviikolla. Meillä oli käytössä Elisa Ring soittorinki, ja aivan samalla tavalla vastasin puhelimeen, kuten työpisteellä ollessani. Työkalut mitä pääasiassa tarvitsin olivat selainpohjaisia, ja etäyhteysohjelmisto, millä sain asiakkaiden koneisiin etäyhteyden.

Kotona voi vastata laita kysymys sähköpostiin tai soita huomenna.

Vierailija
229/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on liukuva työaika. Olen sitten etänä tai toimistolla, voin lopettaa työt kahdelta. Tietenkin teen niin vain jos ei ole mitään kiireistä hoidettavaa tai tärkeitä kokouksia iltapäivällä. 

Niin meilläkin on, mutta se tarkoittaa kuitenkin, että joku päivä pitää tehdä vaadittavat työtunnit täyteen. Joku päivä voit tehdä vähemmän töitä, mutta joku toinen päivä ne tunnit on tehtävä kiinni. 

Vierailija
230/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen hybridityötä ja noin 3-4 päivää viikossa etänä. Työt tulee tehtyä ihan samalla tavalla, olin toimistolla tai en. Jos en tee, se kyllä näkyy ja ihan omaan nilkkaan kalahtaa. Muu tiimi on toisella puolella Suomea ja jokainen hoitaa oman hommansa, etänä tai toimistolla. 

Meillä pomo on kehottanutkin, että asiakkaiden välissä tehdään aina jotain muuta. Laitetaan pyykkejä, pistetään ruoka tulille tai luetaan kirjaa. Meillä on lupa lukea, kuunnella podcasteja, katsoa vaikka välillä jotain sarjaa. Pääasia että välillä saadaan ajatukset pois töistä. Näin hän haluaa varmistaa että työntekijät jaksavat tätä vaativaa työtä erittäin vaativien asiakkaiden kanssa. Lisäksi saamme itse päättää monelta aloitamme ja monelta lopetamme tietyn aikaikkunan puitteissa. Kalenteroimme itse omat päivämme ja jos toisena päivänä on tiukempaa, voi toisena ottaa rennommin. Teams-palaverien aikana on ihan ok vaikka lähteä samalla kävelylle, jos voi ulkoilla niin että siinä ei ole muita kuulemassa. Myös pomotkin tekee niin.

Meillä työntekijää arvostetaan, meihin luotetaan ja meistä pidetään huolta. Meille kun pääsee, ei hevillä halua lähteä pois. Täytyy sanoa, että en olisi koskaan uskonut että tällaista työpaikkaa voi ollakaan. Tulosta tehdään koko ajan ja poissaoloja on vähän. Työntekijät on motivoituneita ja sitoutuneita työhönsä. Meidän ei tarvitse millään tavalla todistella tai esittää, että etäpäivinä tehdään töitä. Niitä tehdään, koska tämä työpaikka on sen arvoinen että ei kukaan halua lusmuilla. Huonot johtajat haluaa työntekijät toimistolle käytettäväksi.

Vierailija
231/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen hybridityötä ja noin 3-4 päivää viikossa etänä. Työt tulee tehtyä ihan samalla tavalla, olin toimistolla tai en. Jos en tee, se kyllä näkyy ja ihan omaan nilkkaan kalahtaa. Muu tiimi on toisella puolella Suomea ja jokainen hoitaa oman hommansa, etänä tai toimistolla. 

Meillä pomo on kehottanutkin, että asiakkaiden välissä tehdään aina jotain muuta. Laitetaan pyykkejä, pistetään ruoka tulille tai luetaan kirjaa. Meillä on lupa lukea, kuunnella podcasteja, katsoa vaikka välillä jotain sarjaa. Pääasia että välillä saadaan ajatukset pois töistä. Näin hän haluaa varmistaa että työntekijät jaksavat tätä vaativaa työtä erittäin vaativien asiakkaiden kanssa. Lisäksi saamme itse päättää monelta aloitamme ja monelta lopetamme tietyn aikaikkunan puitteissa. Kalenteroimme itse omat päivämme ja jos toisena päivänä on tiukempaa, voi toisena ottaa rennommin. Teams-palaverien aikana on ihan ok vaikka lähteä samalla kävelylle

Jännästi edelleen on vallalla sellainen ajatusmaailma, että mitä enemmän työntekijää rääkätään, sitä tuottavampi se on. Todellisuudessa hyvinvointi tuo tuottavuutta, ja etenkin luovuutta vaativissa töissä, tarkkuutta vaativissa töissä ja henkisesti rankoissa töissä tauoilla on äärimmäisen suuri merkitys. Sitä on tietysti vaikea nähdä, jos mittaa tuottavuutta vain koneen ääressä istutuilla tunneilla eikä ole kiinnostunut tuloksesta. 

Vierailija
232/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtamisestahan se on kiinni että miten työ ja tavoitteet toteutuvat ja onko jokaiselle työntekijälle selvää mikä on oma osa tässä kokonaisuudessa. Jotkut on sitten hitaampia ja toiset nopeampia ja tässä työn vapaus voi vain tukea työntekijää.

Jos tavoitteet eivät ole selkeät ei niihin päästä, ei toimistolla eikä etätöissä. Molemmissa ympäristöissä on myös työntekijän vastuulla pyytää neuvoa ja tukea jos ei hommat tule tehdyksi. 

Kateelliset toimistoille tai suorittavaan työhön menevät nyt vain huutelevat ettei etätöissä tehdä mitään. Siitä sitten vain hakemaan uusille urille ja etätöiden pariin, ei se teidän tyytyväisyyttä lisää jos muut menevät toimistolle. Se lisää vain saasteita ja ruuhkia.

Vierailija
233/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen eri mutta kuulostaa äärimmäisen omituiselta. Minä tekisin ihan piruuttani töitä sillä läppärin näytöllä jolloin työ on luonnollisesti huomattavan paljon hitaampaa. Todellakaan ei mitään työvälineitä omasta pussista osteta, ihan jo vakuutustenkin takia."

En ihan saa kiinni tuosta, että mitä se vakuutusyhtiö liittyy siihen, jos on itse hankkinut ulkoiset näytöt?

Minä ostin muutama vuosi sitten kaksi 150e näyttöä kotiin. Ovat toimineet hienosti ja välissä olen ehtinyt vaihtamaan työnantajaakin. 

Se liittyy siten että jos työväline on työnantajan, sisältyy se työpaikan etätyövakuutukseen eli jos näytölle sattuu jotakin ei omasta pussista tarvitse kustantaa uutta.

Vierailija
234/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni valtion työntekijä ei ymmärrä kuinka iso etu on, kun on illat, viikonloput ja juhlapyhät vapaata ja palkka on kuitenkin isompi kuin kaupan alalla ja ravintola-alalla vuorotöissä. 

Miten niin ei ymmärrä? Olen ollut aiemmin ravintola-alalla vuorotöissä ja opiskelin eri alalle, jotta voisin tehdä etänä ainakin osittain ja päivätyötä. Tämänkö takia pitäisi olla aina vaan kiitollinen, kun nyt kuitenkin on töitä?

Kyllä. 

Valtionhallinnosta leikataan 130 miljoonaa euroa. 

Tiedän varsin hyvin, että paljonko valtionhallinnosta ja myös meiltä leikataan. En silti tyydy olemaan vaan kiitollinen kaikesta, jos havaitsen työssäni epäkohtia. Ja tiedän myös sen, että minua ennen on satoja lähtijöitä, koska määräaikaiset päättyy ensin. 

Vierailija
235/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se liittyy siten että jos työväline on työnantajan, sisältyy se työpaikan etätyövakuutukseen eli jos näytölle sattuu jotakin ei omasta pussista tarvitse kustantaa uutta.

Meillä työantaja sanoisi, että tee työt toimistolla. Ei kukaan pakota etätöihin. Toimistolla on kaikki tarvittavat välineet eikä ole tarvetta ostaa uusia välineitä kenenkään kotiin. 

Vierailija
236/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä etätöissä olevilta vaaditaan enemmän työn tekoa kuin toimistolla istuvista mikä mielestäni aivan naurettavaa ja epäreilua kun kaikilla sama palkka. No hitaimmat, laiskimmat ja vanhimmat mummelit jäivät toimistolle kun eivät halua/jaksa tehdä enempää. Minä mielummin etäilen kotona omassa rauhassa vaikka joudunkin tekemään enemmän. Pomo siis seuraa tekemisiämme joka päivä ja varoituksen saa heti jos töitä ei hoideta.

Mene toimistolle niin saat laiskottella. Omista valinnoista on turha ulista.

Vierailija
237/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä koronan alussa, kun etätöihin määrättiin, yritettiin kieltää näyttöjen kotiin vienti, koska vakuutukset eivät olisi korvanneet niitä. Piti ylimmän johdon puuttua asiaan ja todeta, että on tärkeämpää, että ihmisillä on kunnon työvälineet kuin epätodennäköinen näytön rikkoutuminen ja siitä tulevat kustannukset.

Vierailija
238/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä koronan alussa, kun etätöihin määrättiin, yritettiin kieltää näyttöjen

Meillä korona-aikaan annettiin muistaakseni 150 euroa näytön ostamiseen kotiin. Kuittia vastaan sai rahat takaisin. 

Vierailija
239/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä pomo on kehottanutkin, että asiakkaiden välissä tehdään aina jotain muuta. Laitetaan pyykkejä, pistetään ruoka tulille tai luetaan kirjaa. Meillä on lupa lukea, kuunnella podcasteja, katsoa vaikka välillä jotain sarjaa. Pääasia että välillä saadaan ajatukset pois töistä. Näin hän haluaa varmistaa että työntekijät jaksavat tätä vaativaa työtä erittäin vaativien asiakkaiden kanssa. Lisäksi saamme itse päättää monelta aloitamme ja monelta lopetamme tietyn aikaikkunan puitteissa. Kalenteroimme itse omat päivämme ja jos toisena päivänä on tiukempaa, voi toisena ottaa rennommin. Teams-palaverien aikana on ihan ok vaikka lähteä samalla kävelylle

Näinhän sen pitäisi olla ja samalla työtehot usein kasvavat. Hyvinvoiva ja sitoutunut työntekijä on aina tehokkaampi kun naama irvessä istuva toimistolle pakotettu työntekijä joka tekee koska on pakko, eikä koska kokee että omaa työtä ja panosta arvostetaan. Se arvostus näkyy juurikin tässä luottamuksessa ja hyvinvoinnin huomioimisessa.

Vierailija
240/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona voi vastata laita kysymys sähköpostiin tai soita huomenna.

Valitettavasti tällainen ei ollut omalla kohdallani mahdollista. Saatoin pyytää asiakasta tekemään tiketin jälkikäteen, että pystyin kirjaamaan ylös mitä tein. Tämä lähinnä siksi, mikäli asian pariin olisi pitänyt palata myöhemmin. Meillä oli käytössä Efecte -niminen tikettijärjestelmä, mihin häiriö- ja palvelupyyntöjä tuli päivittäin, ja niitä otettiin työn alle jatkuvasti. Tietenkään ne asiat, mitkä vaativat paikalla oloa, esim. vaikka uuden kannettavan käyttöönotto asiakkaan kanssa, niin se piti tehdä paikan päällä. Näistä yleensä oli  aina kalenterikutsut olemassa, joten pystyi helpolla näkemään, että voinko tuona päivänä olla etänä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan