Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Etätyökeskustelu ja ihmisten työmoraali

Vierailija
07.11.2025 |

Tässä kun on ollut keskustelua Kelan ja valtion etätöiden tiukentamisesta niin on kyllä herännyt huoli suomalaisten työmoraalista. Jokaisessa keskustelussa näyttää nousevan esille samat kommentit siitä, että hyvä, kun ihmiset joutuu toimistolle "oikeisiin" töihin, kun kotona vaan laiskotellaan. Eikö lähityössä käyvät ihmiset tee töitä ellei joku vahdi vieressä koko ajan? Vai onko ihmiset yleensäkin niin laiskoja, etteivät vaan tee töitään ja olettavat, etteivät muutkaan tee, ainakaan jos joku ei vahdi vieressä?

Kommentit (425)

Vierailija
201/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaako työnantaja korvauksia siitä, että joku käyttää omaa asuntoaan työpaikkana? Kuka maksaa näihin asuntoihin hankittavat tietokoneet ja ergonomiset kalusteet ja riittävän valaistuksen?

Tietokoneet ja kaikki työvälineet: Kyllä

Työpisteeseen liittyvä ergonomia: työfysioterapeutti työterveydestä neuvoi etätöitä aloitellessa

Ergonomiset kalusteet: pystyy vähentämään verotuksessa

Työhuone-, netti ja sähkö: huomioidaan verotuksessa

Valaistus: Wtf?

Valtiolla tuo kaikki järjestyy vain toimistoon. Kotiin ei saa yhtään mitään muuta kuin läppärin. Jos työpaikalla on joku sellainen poistopiste, jossa on käytettyjä tavaroita, sieltä voi löytää jotain kotiin vietävää. Olen löytänyt, ja näyttönä minulla on vanha televisio.

Verotuksessa on automaattisesti 750€ tulonhankkimisvähennystä. Vasta sen ylittävältä osalta saa kuittien perusteella lisävähennystä, tässä linkki https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/vahennykset/tulonhankkimismenot/mi… . Ei niitä ergonomisia kalusteita joka vuosi hankita, ja työhuone, netti ja sähkö jää helposti alle 750€/vuosi.

Vierailija
202/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pitää olla tietty määrä toimistolla ja osa ei suostu olemaan etätöissä niin missä nämä ihmiset istuu, kun ei ole paikkoja. Veikkaan, että tietyt virastot loppuvat kokonaan tietyissä kaupungeissa. Hallitus leikkaa muutenkin valtionhallinnosta 130 miljoonaa euroa. 

Ehkä annetaan mahdollisuus siirtyä toiseen kaupunkiin töihin ja osalla omistusasunnot ja lapsia ja puolisolla vakituinen työ. Ei onnistu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lusmuja on paljon ja tunnollisetkin joutuvat siitä kärsimään. Itse jouduin tällaisen epäluuloisen johtamisen uhriksi. Taloon tullut kollega sai etätyömahdollisuuden päästäkseen panemaan poikaystäväänsä toiselle paikkakunnalle, itsellä ei tällaista ollut ja jouduin olemaan toimistolla. Oli aika käsittämätöntä touhua, en keksi muuta syytä kuin vanhojen naisten kateuden.

Vierailija
204/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavoittelen etätyötä tekevää, jatkuvasti alisuoriutuvaa  kollegaa työasialla. Ei tavoiteta puhelimitse pitkiin aikoihin, usein koko päivänä. Kollegan tila näkyy Teamsissa keltaisella pallolla ja tarkenteena "nähty viimeksi 3 tuntia sitten". Ja kun työaika iltapäivällä päättyy, teams käy hetkellisesti vihreällä pallolla ja sen jälkeen henkilö sammuttaa työaseman.... Asiasta kerrottu esihenkilölle joka sanoo että vaikea puuttua koska kollega on kotonaan ja saattaahan hän tehdä jotain työasiaakin.... Sama peli lähes joka päivä!! Kenelläkään muulla ei tätä ongelmaaa meidän työyhteisössä. Työt kaatuu muille. Ja kuinka paljon näitä loisia onkaan ympäri suomen....

Vierailija
205/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ollut toimistotöissä sekä valtiolla, kaupungin yksiköissä ja yksityisellä, että pystyn vertailemaan työpaikkoja, taukojen pituuksia, työn määrää. 

Ehkä suorittavalla assistenttitasolla, mutta asiantuntijatehtävissä ei näin ole ollut vuosiin. Toki organisaatiot on erilaisia, versus vaikka etuuskäsittelijä tai esim. ministeriötyö. Itsellä saattaa hyvinkin tulla niitä yli kymmentuntisia päiviä, mutta rauhallisemmissa hetkissä sitten poltetaan myös saldoja.  

Työttömiä on myös asiantuntija nimikkeellä. 

Mikä on pointtisi? Kuka tahansa voi joutua työttömäksi, totta. Meinaatko, että sen takia pitää unohtaa työlait ja virkaehtosopimukset, eikä

No, onhan virastoissa porukkaa irtisanottu ja valtionhallinnosta leikataan 130 miljoonaa euroa. Senkus valitat, mutta joku toinen jolle sopii lähityö saa pitää työpaikkansa. 

Vierailija
206/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavoittelen etätyötä tekevää, jatkuvasti alisuoriutuvaa  kollegaa työasialla. Ei tavoiteta puhelimitse pitkiin aikoihin, usein koko päivänä. Kollegan tila näkyy Teamsissa keltaisella pallolla ja tarkenteena "nähty viimeksi 3 tuntia sitten". Ja kun työaika iltapäivällä päättyy, teams käy hetkellisesti vihreällä pallolla ja sen jälkeen henkilö sammuttaa työaseman.... Asiasta kerrottu esihenkilölle joka sanoo että vaikea puuttua koska kollega on kotonaan ja saattaahan hän tehdä jotain työasiaakin.... Sama peli lähes joka päivä!! Kenelläkään muulla ei tätä ongelmaaa meidän työyhteisössä. Työt kaatuu muille. Ja kuinka paljon näitä loisia onkaan ympäri suomen....

On virastoja missä osa lusmuaa puhelinpalvelusta. Esimiestä ei kiinnosta, hänellä pienet lapset kotona. Valittaa kyllä, jos kirjallisia töitä joku tekee vähemmän, kun vastaa niihin toisten puheluihin.

Vierailija
207/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtiolla työnantaja ei maksa mitään välineitä sen työläppärin ja puhelimen lisäksi. Etätöihin olen itse hankkinut näytön, näppäimet, pöydän, tuolin, sähkön ym. Senhän takia valtio onkin työnantajana oikein kannustanut etätöihin; tuo säästöä.

Paskapuhetta. Työpaikalta saa viedä näytön tai kaksi jos työt vaatii, näppiksen hiiren ja maton. Sähköön, tuoliin, pöytään saa vuosittaisen veroedun.

Valtiolla ei saa. Tai sitten sinä olet toiminut samoin kuin minä: olet keräillyt poistoon meneviä tarvikkeita, joita ei ole missään inventaarioluettelossa ja olet unohtanut ne kotiin.

Mitään veroetua ei kotona käytössä olevista saa, koska niiden arvo jää yleensä alle sen työtulovähennyksen, joka palkkatyöstä aina tulee automaattisesti. Eikä ensi vuonna saa edes työhuonevähennys

Aiemmasta, nimetystä työhuoneesta otetaan työn tekemisen vaatimat laitteet mukaan. Koneet, näytöt, piuhat, ouhelin. Näillä palkoilla ei tarvitse kuropiksillä tai poistotoreilla. Etätyövähennys ei ole poistumassa ja se merkitään itse veroilmoitukseen vuosittain

Vierailija
208/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtiolla työnantaja ei maksa mitään välineitä sen työläppärin ja puhelimen lisäksi. Etätöihin olen itse hankkinut näytön, näppäimet, pöydän, tuolin, sähkön ym. Senhän takia valtio onkin työnantajana oikein kannustanut etätöihin; tuo säästöä.

Paskapuhetta. Työpaikalta saa viedä näytön tai kaksi jos työt vaatii, näppiksen hiiren ja maton. Sähköön, tuoliin, pöytään saa vuosittaisen veroedun.

Näytön vieminen on ollut meillä erikseen intrassa kielletty. Ei saa. Työvälineitä emme saa viedä kotiin. Korona-aikana viedyt välineet kuten näytöt on meillä pitänyt palauttaa takaisin toimistoon. Sitten niistä on luovuttu, kun tiloja ja työpisteitä karsittu, mutta kotiin niitä ei ole saanut viedä.

Olen eri mutta ku

Minustakin kuulostaa oudolta. Ihan senkin takia, että ainakaan meillä työvälineitä ei saa käyttää vapaa-ajalla. Jos työntekijä joutuu itse kustantamaan näytön, hiiren ja näppäimistön niin saattaapa houkutella käyttää noita muissakin kuin työtehtävissä. 

Vierailija
209/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa lähti valtiolla ruokatauolle, kun olisi pitänyt olla puhelinpalvelussa. Kun tulivat ruokatauolta oli puhelinpalvelu päättynyt ja tekivät kirjallisia töitään rauhassa ja saivat esimieheltä kehuja, kun tekivät enemmän kirjallisia töitä. Se ketä vastasi näiden puheluihin ja meni ruokatauolle puhelinpalvelun päättymisen jälkeen sai haukut, koska teki kirjallisia töitä vähemmän. Välillä mietin, että haluaako loppujen lopuksi tollasessa paikassa olla töissä. 

Vierailija
210/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa lähti valtiolla ruokatauolle, kun olisi pitänyt olla puhelinpalvelussa. Kun tulivat ruokatauolta oli puhelinpalvelu päättynyt ja tekivät kirjallisia töitään rauhassa ja saivat esimieheltä kehuja, kun tekivät enemmän kirjallisia töitä. Se ketä vastasi näiden puheluihin ja meni ruokatauolle puhelinpalvelun päättymisen jälkeen sai haukut, koska teki kirjallisia töitä vähemmän. Välillä mietin, että haluaako loppujen lopuksi tollasessa paikassa olla töissä. 

Esimiestä ei asia kiinnostanut. Esimies itse paljon etätöissä. Erittäin huonoa johtamista ja siitä saa isoa palkkaa verorahoista. 

Vierailija
211/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilkeitä ihmisiä. 

Vierailija
212/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on työ, jossa joskus hommia on niin himona, että ylitöiden tekeminen on suotavaa, ja joskus töitä riittää tunniksi 8h päivästä. En voi itse vaikuttaa näihin suhdanteisiin. Kirjaamme kaiken asiakastyön minuutilleen, ja sisäistä työtä meidän alalla ei juuri tule, joten pomo tietää kyllä, paljonko mikäkin päivä käytän työntekoon. Työsopimukseni mukaan minulla on kuitenkin 8h työpäivät, ja ylityöt, joita ei saa kuluvan kuukauden aikana pidettyä pois, maksetaan firman yleisen politiikan mukaan rahana eikä käytössä ole työaikapankkia. 

Etätyö on ollut paras asia minulle, sillä silloin kun kiirettä on, pystyn keskittymään 100% ilman keskeytyksiä ja siten jaksan tehdä enemmän. Joskus toki huomaan, että lounastaukokin jäi pitämättä, kahvitauoista nyt puhumattakaan. Silloin taas kun hommia ei ole, minun ei tarvitse istua työhuoneessani kahdeksaa tuntia tylsistyen tai esitäen kiireistä, vaan voin rentoutua ja vaikka katsoa leffaa tai tekemään mitä tahansa sellaista, minkä pystyn laittamaan tauolle, jos tulee sähköposti tai joku soittaa. Lähitöissä sitä lähti myös helposti häiritsemään kollegaa paskanjauhannalla.

Vierailija
213/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtiolla ei saa. Tai sitten sinä olet toiminut samoin kuin minä: olet keräillyt poistoon meneviä tarvikkeita, joita ei ole missään inventaarioluettelossa ja olet unohtanut ne kotiin.

Mitään veroetua ei kotona käytössä olevista saa, koska niiden arvo jää yleensä alle sen työtulovähennyksen, joka palkkatyöstä aina tulee automaattisesti. Eikä ensi vuonna saa edes työhuonevähennys

Olen valtiolla ja meillä saa. Ihan uudet läppärit aika ajoin ja lisäksi hiiren, näytön ja näppäimistön. Ei mitään ylijäämätavaraa ja itse otettua. 

Vierailija
214/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaako työnantaja korvauksia siitä, että joku käyttää omaa asuntoaan työpaikkana? Kuka maksaa näihin asuntoihin hankittavat tietokoneet ja ergonomiset kalusteet ja riittävän valaistuksen?

Minä olen omilla rahoillani ostanut säädettävän työpöydän, hyvän työtuolin ja kaksi näyttöä. Kotona minulla on paremmat työolosuhteet kuin toimistolla

Vierailija
215/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin

Vierailija
216/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa töissä on tulostavoitteet. Ei siinä silloin ole oikeastaan pelkoa lusmuilusta. Ennemmin olisi huolissani siitä, ettei porukka tee töitä liikaa. Meilläkin mies tekee usein 8 - 22 työpäiviä etänä. Käy välissä syömässä ja hakemassa lapset koulusta ja jatkaa taas iltamyöhään. 

Vierailija
217/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten kun vielä muuna aikana lukee puhelinpalvelussa uloskirjautunut tai tauolla. Esimies ei seuraa mitään. Osa käskee asiakkaan laittaa kysymykset sähköpostiin, kun toinen hoitaa ne puhelussa ja menee aikaa. 

Lusmuamiskeinoja on monia.

Vierailija
218/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Etätöitä purjeveneestä ja auton ratista matkalla Lappiin"

Vierailija
219/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan itse olen ostanut tuolin, sähköpöydän, näytön ja näppiksen. Tietokone ja langaton hiiri kulkee mukana toimiston ja kodin väliä. Eihän nykyaikana enää porukalla ole konetta erikseen toimistolle ja etätöihin, tämä jäi vuosituhannen vaihteen tienoille.

Vierailija
220/425 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menet valtiolle tee kirjallisia töitä nopeasti ja saat kehuja. Älä vastaa puheluihin tai sano soita huomenna. Jos hoidat puheluita saat haukut, kirjallisia töitä vähemmän, sinä hidas vätys.

Uloskirjautunut

Tauolla

Tuntia aikaisemmin ruokatauolle

Vink vink

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi