Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketään palstalaista joka käyttää neuluria tai neulekonetta?

Vierailija
07.11.2025 |

Taidetaan olla vähän harvassa. Aika moni käsityöharrastaja ei nykyään tiedä että neuloa voi myös koneella. Pystyn tekemään aikuisen yksivärisen villapaidan kolmessa illassa. VILLApaidan eikä mitään akryylipolyamidisotkua.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin eivät tiedä? Luuletko, että he kuvittelevat temussa myynnissä olevien neuleiden olevan kudotti aasialaisessa hikipajassa neulepuikoilla käsin?

Höpsistäkeikkaa missään hikipajoissa tehdään. Vaikea kuvitella että yksikään suomalainen suostuisi käyttämään vaatteita jos olisi pienikin epäillys ettei ne olisi valmistettu työntekijöiden oikeuksia kunnioittaen ja hyvissä olosuhteissa.

voi luoja! Tuon olis varmaan selkokielellä pitänyt sinulle kirjoittaa  viesti. Miten voi ymmärtää viestin noin väärin?

Vierailija
22/27 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitseeko käsitöissä päästä omilleen? Eikö riitä että saa mielekästä tekemistä ja samalla laadukkaita vaatteita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No riippuu vähän koneen mallista, onko monimutkainen vai ei. Toki vaatii vähän harjoittelua, mutta kyllä sen oppii. Mulla on neuluri, jolla voi neuloa sekä ohutta että paksua lankaa, kaksitasokone ja 100 vuotta vanha pyörösukankutomakone, jolla sukkapari tulee valmiiksi tunnissa. Kaikki nuo toimivat eri tavalla, vaikka niissä on periaatteessa samanlainen mekaniikka.

Otatko vastaan tilauksia?

En mä ehdi. 🙂 Teen sukkia lähinnä hyväntekeväisyyteen. 

Vierailija
24/27 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ne maksaa Kiinassakin lähempänä 600 €.

Knitting Machine New Home DIY Handmade Sweater Scarf Shawl KH860 Knitting Machine Host

https://a.aliexpress.com/_EJ7euN2

Heh heh heh. Käyttökelpoinen kone maksaa Suomessa 2000-3000 euroa.

Itse maksoin käytetyistä neulurista 300e ja kaksitasokoneesta 50e. Kumpikin toimii, kuten pitääkin, toki huolsin ja öljysin koneet ennen käyttöönottoa. Tuo antiikkinen sukankutomakone oli tonnin, mutta toinen rakas harrastukseni onkin historia ja vanhojen tavaroiden kunnioitus.

Vierailija
25/27 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Knitting Machine New Home DIY Handmade Sweater Scarf Shawl KH860 Knitting Machine Host

Itse maksoin käytetyistä neulurista 300e ja kaksitasokoneesta 50e. Kumpikin toimii, kuten pitääkin, toki huolsin ja öljysin koneet ennen käyttöönottoa. Tuo antiikkinen sukankutomakone oli tonnin, mutta toinen rakas harrastukseni onkin historia ja vanhojen tavaroiden kunnioitus.

Edellinen kirjoittaja tarkoitti uutta konetta. Niitäkin on vielä.

Vierailija
26/27 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellinen kirjoittaja tarkoitti uutta konetta. Niitäkin on vielä.

Mutta vanhoillakin pärjää, ei ole siitä kiinni tämä harrastus. 

Vierailija
27/27 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa myös sellaisia käsiveivillä toimivia neulekoneita, niillä voi siis vaikka neulepuseroita tehdä. Äsken katsoin netistä ja löysin yhtä myytävän hintaan 129 euroa. muoviselta näytti, joten en sitten tiedä kestääkö miten hyvn käyttöä. ja oli 48 neulaa, joten juuri tuolla tuskin villapaitoja tehdään, mutta sukat ja huivit onnistuu ja varmasti noitakin on isompia (olen nähnyt yhdell usalaisella tutulla sellaisen kotonaan. Aika nopeasti tulee neulepuserot kudottua ja ilman sähköä)

meillä oli naapurilla 1980-luvulla neulekone. äitinsä teki sillä kaikki perheen neuleet sukista villapuseroihin. Ihan hauska vehjehän se oli. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan neljä