Valtiolle uudet etätyöpäivä suositukset - keskimäärin 12 päivää per kk
Monellla paikkakunnalla virastot on keskitetty yhteen rakennukseen ja joissakin paikoissa tiloja on vielä vähennetty keskittämisen jälkeen. Joillakin paikkakunnilla tilaa on max 1/3 osalle porukasta.
Kommentit (222)
Vierailija kirjoitti:
Tuo vimma siirtyä konttoreille takaisin tulee varmaan siitä että esim. ravintolat menettää ruokailijoita valtavat määrät kun ollaan etätöissä eli eiköhän tuossa ole EKn painostustaustalla.
Niinhän siinä on. Myös toimistotiloja on tyhjänä, toimistolle liikkuminen vaatii rahaa jne.
Hölmöintä tässä on, että terveydenhoidossa siirrytty etäpalveluihin, koska tehokkuus ja ei mitää mitään ongelmaa valvoa muistisairaita kodeissaan tabletilla. Sitten Purran mielestä on hankalaa hoitaa asioita, jos joku on etänä.
Ohjeistus ei myöskään ota huomioon, että useassa paikassa saman yksikön työntekijät ovat hajautettu pitkin Suomea. Eli on palkattu se Suomesta löytyvä paras työntekijä, eikä se joka sattuu nyt asumaan Tampereella. Ne yksikön kokoukset on jokatapauksessa etänä. Toimistolla työskentelee usean eri yksikön työntekijä ja joiden töillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Eli sinne työpaikalle menosta ei yksinkertaisesti ole mitään oikeaa hyötyä.
Itse teen pääasiassa lähityötä, koska se on lähempänä harrastuspaikkaani. Mutta ihan samaa ne lähi ja etäpäivät on - etäkokouksia, puheluita jne. Toimistolla pitäisi vain hyppiä hiljaiseen koppiin... Mutta todettu, että se jatkuva poukkoilu toimistossa häiritsee enemmän ja niitä koppeja ei ole riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Mua taas nauratti se linjauksen juttu, että esim perhesyihin yms perustuvat työelämän joustot hoidetaan muulla tavoin kuin etätyöllä, kun näitähän riittää, jotka tekee etätöitä kun lapsi sairastui ja kun pitää kuskata lapsia harrastuksiin, aivan outo peruste.
Jaa, itse en ollut kuin yhden kerran pois töistä lapsen ollessa alle 10v tämän sairauden takia. Koska oli mahdollisuus etätöihin. Sen kerran olin pois, koska istuttiin lääkärissä puoli päivää. Muuten on riittänyt, että lapsi lepäilee viereisessä huoneessa kuuloetäisyydellä.
Olisiko parempi olla lähitöissä ja poissa joka kerta, kun lapsi sairastuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on trendi nyt. Jos työntekijälle ongelma voi painua v i t t u u n :)
Ei se ole ongelma, kunhan työpaikalla on riittävästi pysäköintitilaa, henkilökohtainen työpiste ja rauhallinen (oma tai parin hengen) huone ja riittävästi neuvottelutiloja jokaiseen teams-palaveriin (kun osa kokoukseen osallistujista on kuitenkin aina eri paikoissa, eikä teamsia voi muiden ulkopuolisten kuullen pitää).
Vasurit halusi pysäinnistäkin verottaa,mutta pysäköinti on jokaisen ongelma,ei työnantajan,katso ketä äänestät.
Työtä, tuskaa, ahdistusta sitä pitää alamaisten elämä olla. Miten työnantaja varmistaa että nuo toteutuvat jos joku tekee työnsä kotona?
Jos työnteoaukab pysäköinti on ongelma, pitää muuttaa lähemmäs työpaikkaa. Tai vaihtaa koko työpaikka mieleisemmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Työtä, tuskaa, ahdistusta sitä pitää alamaisten elämä olla. Miten työnantaja varmistaa että nuo toteutuvat jos joku tekee työnsä kotona?
Joo kyllähän tästä etätyökeskustelusta aina välittyy sellainen kuva että kellään ei saa olla helpompaa tai miellyttävämpää työnteon ja muun elämän yhdistäen. Ihmisen pitää elää työlleen ja mitä väliä työmatkoihin kuluvasta ajasta ja rahasta, työrauhasta tai siitä että etätöissä ollessa jää enemmän vapaa-aikaa perheelle tai harrastuksille.
Oma kokemus valtion laitoksesta. Etätyöntekijä omin luvin etänä, siis ennen koronaa ja etätyöohjeistuksia, koskaan ei sähköpostiin saanut samana päivänä vastausta ja muut tekivät hänen töitään yms. Kun asia tuli keskusviraston tietoon niin lähtöhän etäilijälle tuli, asian sallineelle puoluetoverille ei, eikä mitään palkkoja tietenkään peritty takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo vimma siirtyä konttoreille takaisin tulee varmaan siitä että esim. ravintolat menettää ruokailijoita valtavat määrät kun ollaan etätöissä eli eiköhän tuossa ole EKn painostustaustalla.
Kyllä minulla on ollut omat eväät töissä koko ajan. Silloinkin kun tehtiin 5 päivää viikossa konttorilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen toimistopäivän jälkeen aina umpiväsynyt, eikä tehokkuus ole todellakaan huipussaan, kun joutuu avokonttorissa kuuntelemaan kollegojen pölinää ihan koko ajan. Ajatus katkeaa, en pääse keskittymään kun yhtäkkiä joku onkin siinä vieressä kysymässä jotakin tai kertomassa viikonlopustaan
Teen itse 2 päivää etänä ja kolme avokonttorissa. Ei ole edes mitään sermejä pöytien välissä ja kaikki eri palavereissa tai osa puhuu keskenään. Eikä haittaa yhtään sillä vastamelukuulokkeet on keksitty!
Mites teet puhelintyötä vastameluluurit päässä?
Kysytkö tätä nyt ihan vakavissaan? Jokaisella on talon puolesta vastamelukuulokkeet joissa on mikrofoni. Minä en kuule naapurin keskustelua eikä hän minun.
Vierailija kirjoitti:
Te ette näköjään ymmärrä lähityön ideaa. Se juoruilu kahvikupin ääressäkin on sitä hiljaisen tiedon siirtämistä, aina siinä joku työjuttu tulee ja ennen kaikkea sitoo työtekijöitä toisiinsa.
Ajan hukkaa se on.
Vierailija kirjoitti:
Mua taas nauratti se linjauksen juttu, että esim perhesyihin yms perustuvat työelämän joustot hoidetaan muulla tavoin kuin etätyöllä, kun näitähän riittää, jotka tekee etätöitä kun lapsi sairastui ja kun pitää kuskata lapsia harrastuksiin, aivan outo peruste.
Ymmärsinkö oikein, että pidät outona jos joku pitää etätöitä parempana koska ehtii viedä lapset harrastuksiin? Minusta ihan hyvä peruste. Jos työaikani loppuu kello 16 ja harrastus alkaa kello 16:45 (todellinen tilanne) voin joko tulla lähitöistä kotiin 16:35 mennessä ja kertoa lapselle, että ruokaa ei ole ja myöhästyt harrastuksesta tai voin lopettaa työt kello 16 kotona ja lämmittää lounasajalla tekemääni ruokaa lapselle ja lähteä ajoissa.
Jos heittäydytään tyhmiksi ja ihmetellään mitä ne lasten menot työnantajalle kuuluu voidaan samalla miettiä onko työnantajan ongelma, että jollakin on puoliso tai lemmikki tai muu syy joka vetää kotiin yöksi. Muun elämän menot on sitä työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista, joka etätöillä onnistuu usein ilman mitään vaivaa kummallekaan osapuolelle.
Vähemmän liikennettä ja liikenteessä tuhlattua aikaa, helpottaa myös niitä joiden on pakko siellä olla kun väkeä on vähemmän. Säästää rahaa ruokamenoissa. Meillä on voitu luopua toisesta autosta, mikä on todella iso säästö. Ehtii tosiaan töiden jälkeen ja ennen töitä lasten lähtiessä kouluun osallistua perheen elämään täysin eri tavalla ja ihan omalla ajalla, ei työajalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos työnteoaukab pysäköinti on ongelma, pitää muuttaa lähemmäs työpaikkaa. Tai vaihtaa koko työpaikka mieleisemmäksi.
Tai siirtää yrityksen toimitilat paikkaan jossa on toimiva pysäköintimahdollisuus.
En ymmärrä mikä himo niitä toimistoja on hamuta surkeista täyteen tumpatuista rysistä, joissa liian vähäiset ruudut ovat ylihintaisten parkkifirmojen käsissä. Esimerkkinä nyt vaikka Keilaniemen tienoo.
Seuraavaksi voi tulla suositus siitä että valtion virastoissa ei saisi olla kahvitiloissa jääkaappeja eikä mikroja jotta ravintolat saisivat asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Niin ne tyypit valtiolla valittaa siksi tästä uudesta linjauksesta, koska eivät voi kuunnella puhelimella jotain organisaation kurssia omalla pihallaan samalla, kun istuttavat kukkia, tai istua ostoskeskuksen käytävällä ostosteissullaan. Parhaat tyypit tekevät "etänä" tyhjänpäiväistä 30 minuutin pakollista koulutusta ja loppuaika teamsin valosta palaa vihreänä, vaikkei tee mitään. Merkataan työaikakirjaukseen täysi päivä, ja tyyppiä ei tavoittanut edes oman tiimin esimies. Etätyö toimii ja luottamuksen on pelattava, mutta on niitä lusmuilijoita melkoisesti joukossa, älkää edes yrittäkö kiistää.
Kyllä niitä lusmuilijoita on toimistollakin. Pitävät puolen tunnin kahvitauot aamu- ja iltapäivällä. En itse kuulu tuohon porukkaan vaan teen lähipäivinäkin kahvitauot töitä. Ja todellakin teen siurimman osan töistä etänä jatkossaki ja luottamus pelaa, koska työt tulee ajallaan tehtyä. Jos joku haluaa juoruta toimistolla, sen kun. Mutta älkää mustamaalatko ahkeria etätyöläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Puoliso on lomautettuna joten olen kotirauhan vuoksi viime aikoina tehnyt paljon tavallista enemmän lähitöitä. Kyllä taas arvostaa etätöiden rauhaa kun on saanut kuunnella Mirkkua joka opastaa päivittäin yhteensä puoli tuntia puhelimessa lastaan kotiläksyissä, kieltää pelaamasta ja lohduttaa kun lapsi valittaa tylsyyttä ja yksinäisyyttä kotona, Pekkaa ja Penttiä jotka käyvät pitkää keskustelua siitä mikä on kaupungin paras sushiravintola, Railia joka on Teams-kokouksessa työpisteellä koska kokoustiloja ei ole tarpeeksi ja Niinaa joka kertoo treeniohjelmaansa kaikille avotilassa halusivat he kuulla tai ei.
Enkä ole kieltämässä puhetta toimistolla, sehän on yksi syy miksi jotkut työntekijät haluavat tulla toimistolle. He haluavat jakaa kuulumisia ja nauraa yhdessä. Silti, eikö meillä jotka emme nauti tästä pitäisi olla yhtälainen oikeus tehdä töitä rauhassa, joko niin että työnantaja järjestää työhuoneen tai sitten sallii etä
Tämä. Normikuulumiset ja kohteliaisuudet on ok. Joskus on mukava ohimennen vaihtaa pari sanaa. Mutta voi ahdistus, en haluaisi kuulla joka päivä työtoverien elämästä ja parisuhteista, lapsista. En usko että hekään haluavat jatkuvasti kuulla elämästäni (minulla on onneksi upea tiimi joka tekee suurimman osan etätöitä). Olen kuitenkin heidän kanssaan TÖISSÄ. Etätyössä saan niin paljon enemmän aikaan. Työsuoritteita seurataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, itse en ollut kuin yhden kerran pois töistä lapsen ollessa alle 10v tämän sairauden takia. Koska oli mahdollisuus etätöihin. Sen kerran olin pois, koska istuttiin lääkärissä puoli päivää. Muuten on riittänyt, että lapsi lepäilee viereisessä huoneessa kuuloetäisyydellä.
Olisiko parempi olla lähitöissä ja poissa joka kerta, kun lapsi sairastuu?
Tota, mikä aasinsilta tässä on nyt siihen alkuperäiseen aiheeseen? Pysytään aiheessa. Olen tehnyt ennen koronaa töitä kotoa lapsen ollessa sairas, vaikka olisin ollut oikeutettu vapaapäivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllähän tästä etätyökeskustelusta aina välittyy sellainen kuva että kellään ei saa olla helpompaa tai miellyttävämpää työnteon ja muun elämän yhdistäen. Ihmisen pitää elää työlleen ja mitä väliä työmatkoihin kuluvasta ajasta ja rahasta, työrauhasta tai siitä että etätöissä ollessa jää enemmän vapaa-aikaa perheelle tai harrastuksille.
Jos Kelan muutos on tosiaan noin vaikeaa, noin ylipätevänähän voit vaihtaa helposti sellaisella yksityiselle, joka sallii vain etätyötä. Helpompaa kuin itkeä tällä palstalla luullen kelan HR:n lukevab näitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö oikein, että pidät outona jos joku pitää etätöitä parempana koska ehtii viedä lapset harrastuksiin? Minusta ihan hyvä peruste. Jos työaikani loppuu kello 16 ja harrastus alkaa kello 16:45 (todellinen tilanne) voin joko tulla lähitöistä kotiin 16:35 mennessä ja kertoa lapselle, että ruokaa ei ole ja myöhästyt harrastuksesta tai voin lopettaa työt kello 16 kotona ja lämmittää lounasajalla tekemääni ruokaa lapselle ja lähteä ajoissa.
Jos heittäydytään tyhmiksi ja ihmetellään mitä ne lasten menot työnantajalle kuuluu voidaan samalla miettiä onko työnantajan ongelma, että jollakin on
Mitenkähän ihmiset ovat vieneet lapsia harrastuksiin ja käyneet ruokakaupassa ennen teitä lumihiutaleita?
Vierailija kirjoitti:
Korona meni jo ohi.On aika palata työpaikoille.
Miksi aikuisen ihmisen pitäisi tehdä etätöitä? Jollei ole mielenterveyden haasteita.
Teen etätöitä yksityisen palveluksessa, kotona teen enemmän, kuin työpaikalla.
Minulla ei viiraa päästä, pääsin psykiatrin tutkittavaksi syöpähoitojen aikana. Olin kuolemassa pitkälle edenneeseen syöpään, joten olin koko ajan sairaana.
Ei ollut tapulissa lepakoita.
Onko sinulla todistus siitä, että olet henkisesti terve? 😃 Hyvin harvalla on.
Ohis, mutta omat lapset ovat harrastaneet monia eri juttuja. Kaikissa varsinkin alakoululaisten harrastusajat ovat olleet todella aikaiset. Monella kuskaa isovanhemmat, koska vanhemmat eivät vain ehdi. Kyllä tässäkin on muutosta aiempaan. Omassa lapsuudessa harrastukset alkoivat 18.000-19.00 aikaan eikä 16.00-17.00 aikaan niin kuin nykyisin. Itse teen 99,9% etätöitä, joten ei ole meille mikään ongelma, mutta monelle on.