Miksi syntyvyys keskustelussa ei koskaan puhuta siitä että me alle 40 vuotiaat emme vaan enää halua tehdä lapsia?
Itse en halua lapsia tähän maahan kun tämä on koko 2000 luvun ajan mennyt vain surkeampaan suuntaan. Monet meistä ei myöskään vaan kiinnostu paskavaippojen vaihdosta tai vauvan hoitamisesta, on paljon hauskempaa elää vapaana.
Monilla myös taloudellinen tilanne on sellainen että lapset ei vaan sovi kuvioon, minä ainakin haluan että olen velaton ja sijoituksissa vähintään 100 000e koska palkat on niin surkeat täällä.
Myös nykyään voi elää sinkkuna hyvin eikä monet löydä kumppania ja muutenkin sopivia kumppani ehdokkaita on hyvin vähän täällä joten yksinasuminen on vaan kasvussa.
Miksi aina puhutaan vain että lisää tukia perheille ja jostain perheystävällisyydestä kun ne ei nyt vaan vaikuta syntyvyyteen juuri millään tapaa?
M32
Kommentit (325)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valivali. Tuskin missään maassa on lapsiperheille niin paljon etuja kuin Suomessa. Lähes ilmainen synnytys turvallisessa ympäristössä, neuvolan seuranta ennen ja jälkeen syntymän, päivähoidon mahdollisuus, ilmainen esikoulu ja peruskoulu ja toinen aste, ilmainen kouluruoka ja terveyspalvelut. Mennä stana vaikka usaan tai arabimaahan. Olisiko helpo vanhemmuus siellä. Vela-päätös ei voi johtua huonoista olosuhteista, ellei ole vakavaa periytyvää sairautta. Vela-päätös on puhtaasti itsekkyyttä. Älkää sitten haukkuko boomereita, jos itse olette vielä omahyväisempiä.
Esim. Saksassa lapsilisä on 250 euroa (Suomessa alle 100e) ensimmäisestä lapsesta, ja sitä maksetaan 25-vuotiaaksi asti (Suomessa 18v).
Siellä on myös perheverotus, jolloin monesti on kannattavaa, että toinen jää tekee esim. osa-aikatöitä ja jää aikaa huolehtia lapsista, kun toinen voi tienata enemmän ilman, että veroprosentti nousee kohtuuttomasti, koska vähemmän tienaavan pienet tulot laskee enemmän tienaavan veroprosenttia. Suomessa enemmän tienaava maksaa mojovat ansiotuloverot riippumatta siitä, tienaako puoliso paljon vai vähän.
Perheverotus pitäisi ehdottomasti olla.
Nykyään ei enää mistään muusta puhutakaan. Aivan turha aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin "me"? Kyllä mun itseni nuoremmat työkaverit hankkii lapsia, omat lapseni on hankkineet lapsia, tuttavien lapset on hankkineet lapsia ja sitä rataa.
Älä anna median masentaa itseäsi, älä antaudu angstin valtaan. Maailma on hieno paikka ja elämä on upeaa, ja elämä lasten kanssa on aivan erityisen upeaa
Muistan ihan omasta lapsuudesta kuinka ankeaa oli. Kaikkeen ja joka päivä vastaus oli, että ei ole rahaa. P aska lapsuus oli, enkä tod. halua yhtä paskaa omalle lapselleni.
Onneksi jokainen aikuinen voi itse päättää, että haluaako lasta vai onko haluamatta. Ei tarvitse haluta tai olla haluamatta sen perusteella mitä joku toinen sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tällä palstalla paljon muusta puhutakkaan. Aina joku katkera lapseton räksyttämässä "paskavaipoista" ja kuinka ihanaa on elää vapaana. Voin kertoa pienen lapsen mummona salaisuuden: ei niitä paskavaippoja kovin kauaa vaihdella ja vanhemmuus jatkuu kuolemaan asti. Mikään ei ole elämässä enemmän merkitystä ja onnea tuovaa kuin oma lapsi tai lapsenlapsi. Mummous on ihaninta mitä olen saanut kokea. 💕
Sinä olet huono mummo ja huono ihminen siksi, että et ymmärrä onnen tulevan eri ihmisille eri asioista. Ei ole ikä tuonut sinulle viisautta yhtään :/
Vierailija kirjoitti:
Oletpa lapsellinen vaikka sulla ei lapsia olekaan.
Meitä on paljon. Ja lisää tulee jatkuvasti.
Kyllä monet vielä haluaa vaikka monet enää ei. Yleensä onnellisten perheiden lapset haluaa itsekin jakaa onneaan ja rakkautta eteenpäin. Pakkohan ei enää ole, joten ei taida olla kauhean iso ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnes sukupuutto koittaa
Me uskovaiset ainakin halutaan lisääntyä, enkä ole lessu. Kohta Suomessa ei ole kuin kahden ison uskontokunnan jäsenien jälkeläisiä :D
Välillä tuntuu että ei edes haluta keskustella todellisista syistä jäädä lapsettomaksi. Itse pelkään tosissani että ilmastonmuutos muuttaa maailman 100 vuoden sisällä pelkäksi sieluttomaksi eloonjäämistaisteluksi. Viimeiset ihmiset vetäytyvät bunkkereihin ja vesitilkan takia tapetaan. Mitä enemmän lukee tieteellisiä artikkeleitä sitä todennäköisemmältä tämä dystopia alkaa tuntua. Oon monesti miettinyt että jos tulisi lapsi masentuisin ja alkaisin panikoimaan kaikesta. Olisi myös jatkuvat itsesyytökset siitä miten voin väittää rakastavani ja tuon uuden ihmisen tänne tuhon porteille. En halua leimautua vihervassariksi joten olen tästä hiljaa. Enkä itse ole mitenkään hyvä ihminen. Syön lihaa, ajan työkseni autoa, ostelen nettikaupoista ja nautin elämän helppoudesta. En käytä kuukuppia enkä edes jaksa lajitella muoveja. Täysin kelvoton siis äidiksi, vaikka lapsia olen aina rakastanut yli kaiken ja kummilapsia on kuusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsell isia lapset tomia? Ihailtavaa itsereflektointia!
Vierailija kirjoitti:
Miksi et halua lapsia tähän maailman onnellisimpaan maahan?
Hädin tuskin selviän taloudellisesti yksinkään.
Vierailija kirjoitti:
Me uskovaiset ainakin halutaan lisääntyä, enkä ole lessu. Kohta Suomessa ei ole kuin kahden ison uskontokunnan jäsenien jälkeläisiä :D
Olen isossa seurakunnassa pääkaupunkiseudulla ja meillä ainakin alle 45 vuotiaista arviolta 85% on sinkkuja ja vielä enemmän lapsettomia itsekin mukaanluettuna, joten ei omassa kuplassani uskovaiset lapsia tee yhtään sen enempää kuin muutkaan nykyaikana
Vierailija kirjoitti:
Välillä tuntuu että ei edes haluta keskustella todellisista syistä jäädä lapsettomaksi. Itse pelkään tosissani että ilmastonmuutos muuttaa maailman 100 vuoden sisällä pelkäksi sieluttomaksi eloonjäämistaisteluksi. Viimeiset ihmiset vetäytyvät bunkkereihin ja vesitilkan takia tapetaan. Mitä enemmän lukee tieteellisiä artikkeleitä sitä todennäköisemmältä tämä dystopia alkaa tuntua. Oon monesti miettinyt että jos tulisi lapsi masentuisin ja alkaisin panikoimaan kaikesta. Olisi myös jatkuvat itsesyytökset siitä miten voin väittää rakastavani ja tuon uuden ihmisen tänne tuhon porteille. En halua leimautua vihervassariksi joten olen tästä hiljaa. Enkä itse ole mitenkään hyvä ihminen. Syön lihaa, ajan työkseni autoa, ostelen nettikaupoista ja nautin elämän helppoudesta. En käytä kuukuppia enkä edes jaksa lajitella muoveja. Täysin kelvoton siis äidiksi, vaikka lapsia olen aina rakastanut yli kaiken ja kummilapsia on kuusi.
Moni on ahdistunut maailman tilasta, ja se on ymmärrettävää <3
Itse uskon et maailmanloppu tulee pian, ja vaikkei tulisikaan, niin taivaan vuoksi kannattaa täällä synnin valtaamassa maailmassa elää. Onneksi kauneutta, ihanuutta ja rakkauttakin on paljon vielä.
Mutta jos en olisi uskovainen, niin enköhän olisi masentunut ja kyyninen itsekin. Nyt minulla on uskon lisäksi toivo ja rakkauttakin paljon elämässä. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen isossa seurakunnassa pääkaupunkiseudulla ja meillä ainakin alle 45 vuotiaista arviolta 85% on sinkkuja ja vielä enemmän lapsettomia itsekin mukaanluettuna, joten ei omassa kuplassani uskovaiset lapsia tee yhtään sen enempää kuin muutkaan nykyaikana
Oho, mikä srk? Onko epätasapainoa miesten ja naisten määrän välillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, mikä srk? Onko epätasapainoa miesten ja naisten määrän välillä?
En paljasta seurakunnan nimeä. Loppujenlopuksi en edes sanoisi että sukupuolijakauma on mitenkään erityisen epätasapainossa. Naisia varmaan aavistus enemmän, mutta ei mitenkään yliampuvasti.
Vanhemmissa ihmisissä kaikki kyllä ovat lähestulkoon naimisissa, mutta suurinosa jo milleniaaleista on sinkkuja ja sitä nuoremmista lähes kaikki
Vierailija kirjoitti:
Eihän tällä palstalla paljon muusta puhutakkaan. Aina joku katkera lapseton räksyttämässä "paskavaipoista" ja kuinka ihanaa on elää vapaana. Voin kertoa pienen lapsen mummona salaisuuden: ei niitä paskavaippoja kovin kauaa vaihdella ja vanhemmuus jatkuu kuolemaan asti. Mikään ei ole elämässä enemmän merkitystä ja onnea tuovaa kuin oma lapsi tai lapsenlapsi. Mummous on ihaninta mitä olen saanut kokea. 💕
No kiva kun leuhkit sillä kun monet eivät saa niitä lapsia tai lapsenlapsia, vaikka haluaisivat. Pitäisikö heidän sitten vaan kuolla pois kun elämä on merkityksetöntä ja onnetonta?
Ei tuo olisi itsellesikään ollut mahdollista ilman miestä ja lisääntymiskykyistä ja -haluista lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en halua lapsia. Mielipidettä ei ole muuttanut aika, parantunut tulotaso, pitkä parisuhde eikä se että lähipiirissä ihmiset ovat hankkineet lapsia. Ainoa syy miksen halua lapsia on se etten halua lapsia. Varmasti kaltaisiani on paljon ja siinä ei mitkään sössötykset elämän kantamisesta tai lapsiarjen ihanuudesta muuta mitään. Hieman ärsyttääkin lukea ihmeellistä sönkkäystä siitä että lapset asuvat vain vajaa 20 vuotta kotona ja että lapsienkin kanssa voi matkustaa. Älkää ihmeessä? Velat ovat itsekin olleet osana lapsiperheessä aikoinaan :D
Ei sinun tarvitse haluta lapsia.
Siksi me äidit sönkötetään itsestäänselvyyksiä, kun useampi kommentoija antaa ymmärtää, että sitä "paskavaipparumbaa" kestää ikuisesti, eikä edes pääse matkustamaan. Kiva että sinä tiedät asian, monet näämmä ei. Miksi ärsyyntyä, kun vaan oiotaan vääriä luuloja? Viestini ei ole, et kun kerran voit matkustaakin lasten kanssa, niin halua lapsia. Vaan että ei ne lapset pilaa itseltä matkustelua, perustelu ei siis päde ainakaan kaikkiin.
En usko että yksikään niin typerä on että ajattelee jonkun paskavaipparumban kestävän ikuisesti ja eiköhän se ole ihan validi perustelu jos sitä ei halua edes ohimenevänä hetkenä...
Miksi ei saisi olla tällaista unelmaa? Kullakin omansa, ei viitsitä nyt haukkua muiden unelmia.
kolmen äiti, joka myös aikoo jäädä aiemmin eläkkeelle