Miksi syntyvyys keskustelussa ei koskaan puhuta siitä että me alle 40 vuotiaat emme vaan enää halua tehdä lapsia?
Itse en halua lapsia tähän maahan kun tämä on koko 2000 luvun ajan mennyt vain surkeampaan suuntaan. Monet meistä ei myöskään vaan kiinnostu paskavaippojen vaihdosta tai vauvan hoitamisesta, on paljon hauskempaa elää vapaana.
Monilla myös taloudellinen tilanne on sellainen että lapset ei vaan sovi kuvioon, minä ainakin haluan että olen velaton ja sijoituksissa vähintään 100 000e koska palkat on niin surkeat täällä.
Myös nykyään voi elää sinkkuna hyvin eikä monet löydä kumppania ja muutenkin sopivia kumppani ehdokkaita on hyvin vähän täällä joten yksinasuminen on vaan kasvussa.
Miksi aina puhutaan vain että lisää tukia perheille ja jostain perheystävällisyydestä kun ne ei nyt vaan vaikuta syntyvyyteen juuri millään tapaa?
M32
Kommentit (325)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun raha voittaa rakkauden. Ap:n asenne on kuin psykopaatilla yritysjohtajalla. Yhtä lämmin ja ihmiskeskeinen. Tämä tietty ikäluokka on kasvatettu näihin arvoihin. Vai Leijonanluolako teidät kasvatti?
Raha on aika tärkeä asia elämässä, jos rahaa ei ole riittävästi niin ei voi ostella haluamia asioita. Jos ei säästä/sijoita niin sitten joutuu luultavasti vielä 60 vuotiaana kituutella orjana oravanpyörässä paskalla liksalla. Kyllä se raha nyt vaan on tärkeä asia elämässä, jos rahaa ei ole niin ei voi sitä oikein onnellinen olla eikä voi rakentaa tulevaisuutta johon kuuluisi perhe.
Miksi suomessa on niin paskat palkat? Nykyhinnoilla ja sijoittamisella palkka pitäisi olla bruttona se 4000e/kk vähintään jotta tähän maahan lapsia tekisin.
-Vela-
Pitää oikein päästä "ostelemaan haluamiaan asioita", siinäpä elämän sisältö. Ihminen voi hyvin olla onnellinen pienemmälläkin palkalla, ja toisaalta aika moni hyvätuloinen on myös onneton.
Mutta siitä samaa mieltä, että palkkojen pitäisi olla sellaisia, että ihminen voi elää kituuttamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse hiukan yli 50-vuotias, lapset lentäneet pesästä. Kakkavaippoja en ole vaihtanut vuosikymmeniin, se aika oli hyvin lyhyt. Olin kotona kotona yhteensä kuusi vuotta, joista hoitovapaalla yhteensä vajaat kolme vuotta. Tein tuona aikana kyllä jonkun verran keikkatyötä. Sijoituksista saatu tuotto paikkaa ansionmenetystä.
Ikäiseni lapsettomat ovat aika ihmeissään nyt, kun olemme miehen kanssa taas kaksin ja meillä on yhteistä aikaa. Eli elämämme ei juuri poikkea nyt toisistaan, paitsi että meillä on lapset ja kohta lapsenlapsia. Olemme kokeneet yhdessä senkin vaiheen. Elämä tuntuu rikkaalta.
Minä en halua elää sitkun-elämää. Eli että pääsisin nauttimaan rauhasta ja puolisoni kanssa vietetystä ajasta vasta 50-vnä. Ikinä kun ei tiedä milloin meistä aika jättää.
Ei se olekaan sitku-elämää, koska se ei ole päämäärä. Vanhemmat "nauttivat" lapsistaan, kun heidät kerran ovat halunneet, siinä on sen hetken rikas elämä ja onni.
Tuo oli vain muistutus, että sitä rauhaakin pääsee vähän niinkuin yllärinä kokemaan, koska pikkulapsivaihe ei kestä ikuisuutta. Itse kyllä tykkäsin pikkulapsivaiheesta monesta syystä. Meillä oli mahtava pihayhteisö jossa vanhemmat ystävystyttiin ja lapset keskenään, ja järkättiin kaikkea kivaa :)
eri
Vierailija kirjoitti:
Niin no en halua, koska en halua elää lapsen kanssa köyhyydessä. Olen työtön maisteri... naurettava tilanne. Opiskelen uutta tutkintoa ja muutan sitten ulkomaille(?) Jos niin teen, ehkä tapaan siellä miehen ja synnytän lapsen siinä maassa. Nyt jos töitä saisinkin, niin 6kk taas todnäk työtön.
Samoja ajatuksia. Muutan ulkomaille mielummin. Ympärisö ja muutakin elämää missä hyvinvointi tasapainottuu, töitä enemmän tarjolla, palkat paremmat ja normaalille elämälle eli elämiseen aikaankin, täällä pelkkää suorittamista. Harva työ myös joustaa esim yksinhuoltajille tai liikkuvuuden elämäntilanteissa, hinnat kalliit ja raha ei riitä edes itselleen kun jää vuokran jälkeen 500e kuuhun
-N31 kosmetologi
Eihän tällä palstalla paljon muusta puhutakkaan. Aina joku katkera lapseton räksyttämässä "paskavaipoista" ja kuinka ihanaa on elää vapaana. Voin kertoa pienen lapsen mummona salaisuuden: ei niitä paskavaippoja kovin kauaa vaihdella ja vanhemmuus jatkuu kuolemaan asti. Mikään ei ole elämässä enemmän merkitystä ja onnea tuovaa kuin oma lapsi tai lapsenlapsi. Mummous on ihaninta mitä olen saanut kokea. 💕
Ai ei muka koskaan puhuta? Minulle tämä näkökulma on kyllä tullut hyvin selväksi sekä median että suoraan lisääntymisikäisten kanssa keskustelun pohjalta. Itse en tätä näkemystä jaa, mutta ei se mikään vaiettu asia ole.
Vierailija kirjoitti:
Ai ei muka koskaan puhuta? Minulle tämä näkökulma on kyllä tullut hyvin selväksi sekä median että suoraan lisääntymisikäisten kanssa keskustelun pohjalta. Itse en tätä näkemystä jaa, mutta ei se mikään vaiettu asia ole.
Itsellänikin on mielikuva, että muusta ei ole puhuttukaan kolmeenkymmeneen vuoteen. Olen 40 -vuotias kohta ja niin kauan kuin muistan, on puhuttu siitä, miten kauheaa, väsyttävää, uuvuttavaa, tympeää, terveyden päälle käyvää, aikaa ja rahaa vievää, köyhdyttävää urakehityksen pysäyttävää, Tavanomaista, rahvaanomaista, ulkonäön pilaavaa, ikäännyttävää, tylsää, markkina-arvoa alentavaa, naisen arvoa alentavaa, taas-arvon vastaista, saastuttavaa, inhottavaa, typerää, naiivia, itsekästä jne. lasten saaminen on.
Nyt viime aikoina on ruvettu ihan porukalla ihmettelemään, että kas kummaa, kun vain maahanmuuttajat saavat lapsia. Sitten siitä ulina, että kuka jatkaa meidän Kulttuuria, kuka tekee työt, kuka puolustaa maata jne. Varovaista keskustelua, että ehkä lasten saaminen ei olekaan ihan täysin läpimätä ja tyhmän ihmisen ratkaisu.
Tässä kyllä on saatu, mitä on tilattu. Syntyvyys on romahtanut. Vanhemmuutta ja siis ylipäätään kulttuurin jatkuvuutta ja ikäluokkien uusiutumista ei arvosteta tai tueta millään tasolla. Päinvastoin, siitä rangaistaan ja vanhempia katsotaan kieroon, että minkä synnin on mennyt tekemään. Seksiä tunkee joka tuutista, mutta auta armias, jos joku kehtaa synnyttää lapsen. Hyhhyh.
Onko vaikea tajuta, että ihminen on kulttuurinen sosiaalinen eläin. Se, mitä sille jatkuvalla syötöllä toitotetaan, siihen se alkaa uskoa.
Onneksi suurin osa ihmisistä kumminkin vielä haluaa lapsia. Vuosikymmenien mittaan on ollut paaaljon vaikeampia kuin aikoja ja silti on lapsia toivottu ja saatu. Heistä on paljon iloa ja heiltä saa niin paljon, että säälittävä ihmiset, jotka kuvittelee jonkun matkailun ja viininlipityksen voittavan sen. Vaippaikä menee tosi nopeasti ohi ja viime uutisten perusteella meillä Suomessa on ihan oikeasti oikein tarve saada kantisväkeä lisää, kun tulijoista ei olekaan niin isoa apua yhteisen kakun kasvattamisessa kuin kuviteltiin ja eläkerahatkin valuu heille moninkertaisesti, kiitos älyttömien lakipykälien.
Suuri osa näistä ei lapsia-kirjoittajista on ryccätrolleja, joiden intresseissä on luoda toivottomuuden henkeä ja epäuskoa sekä päättäjiin tahoihin että yleensäkin tulevaisuuteen.
AP on täysin alalla ajatuksiensa kanssa. Tuossa han se ongelma on mitä AP selittää. Hänet on aivopesty.
Syntyvyyden tukeminen rahallisesti saa vain ne lisääntymään, joiden ei tarvitsisi. Ei pitkäaikaistyöttömien lapsista saada lisää veronmaksajia. Lapsia pitäisi tehdä vain niiden joilla on varaa elättää ja kouluttaa lapsensa ilman tukia.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi suurin osa ihmisistä kumminkin vielä haluaa lapsia. Vuosikymmenien mittaan on ollut paaaljon vaikeampia kuin aikoja ja silti on lapsia toivottu ja saatu. Heistä on paljon iloa ja heiltä saa niin paljon, että säälittävä ihmiset, jotka kuvittelee jonkun matkailun ja viininlipityksen voittavan sen. Vaippaikä menee tosi nopeasti ohi ja viime uutisten perusteella meillä Suomessa on ihan oikeasti oikein tarve saada kantisväkeä lisää, kun tulijoista ei olekaan niin isoa apua yhteisen kakun kasvattamisessa kuin kuviteltiin ja eläkerahatkin valuu heille moninkertaisesti, kiitos älyttömien lakipykälien.
Näinpä. Kaiken lisäksi, kyllä lastenkin kanssa voi matkustaa, sopivia kohteita pilvin pimein. Muutaman vuoden jälkeen pääsee taas puolisonkin kanssa kahdestaan. Toki riippuu tukiverkostostakin, meillä isovanhemmat ovat mieluusti ottaneet yökylään, kun ollaan oltu pikku reissuilla.
Nyt lapset on nuoria aikuisia, ja ai että on kiva matkustaa heidänkin kanssaan. Parasta ja hauskinta seuraa, kun itse kasvatettu ;) Sen lisäksi reissataan ystäväpariskunnittain, joihin ollaan tutustuttu lasten kautta, ja ihan sitä edullista Etelä- Euroopan viiniäkin ollaan lipitelty. Superihanaa ja rikasta elämää <3
Kitiset ap kun elämäsi ei ole kivaa
No, minä olen raskaana ja täytyy sanoa että kohtelu etenkin erikoissairaanhoidon puolella on kiireistä eikä mitään ehditä tai viitsitä selittää vaan tiedon etsiminen jää odottajan itsensä vastuulle. En olisi ikinä uskonut että itse raskaus ei ole toistaiseksi ollut kuormittava, mutta sen seurantaan liittyvät käynnit tuottaa tosi paljon stressiä. Neuvola on ihana mutta samaa en voi sanoa äitiyspoliklinikasta :(
Vierailija kirjoitti:
Kitiset ap kun elämäsi ei ole kivaa
Tällainen fiilis mullekin tuli.
Mutta jos et ole onnellinen, niin ei siihen kannata lasta tuottaa. Itse olin onnellinen ennen lapsiakin, ja nyt moninkertainen onni lapsien myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä, ettei nainenkaan halua olla pelkkä väline; asioista pitää saada hyötyä itselle, muuten ne jätetään tekemättä.
Ironista kyllä lapsi hyödyttää naista biologisesti, siksi eläimetkin käyttävät käytännössä joka tilaisuuden lisääntyä. Ainoastaan ihmisyhteisössä asia on järjestetty niin, että raskaudesta alkaa pahoinpitely.
Itsellä on kolme lasta, josta johtuen eläkekertymäni on jäämässä pieneksi. Urakehitykseni on pysähtynyt ja olen määräaikaisssa virassa vielä 48-vuotiaana. Olen siis ansainnut köyhyyden hankkimalla lapsia.
Eläimillä ei ole eläkejärjestelmää.Ongelmahan on myös perheen sisäinen, jos perheen äidin eläkekertymästä ei huolehdita. Suomessa ajatellaan jotenkin liikaa, että yhteiskunta huolehtii kaikesta, mutta ei yhteiskunta todellakaan palkitse kotona lasten kanssa vietetyistä vuosista. Jos valitsee hoitaa lapsia kotona, niin perheen omaksi tehtäväksi jää huolehtia myös eläkkeestä tuolta ajalta. Moni on säästänyt äidille yksityistä eläkevakuutusta tai avannut eläkepäiviä varten sijoitustilin.
Keskituloinen mies (brutto 3200-4500€) pystyy lyhentämään asuntolainan, maksamaan yhtiövastikkeen ja ruuan, mutta vaimon eläkekertymästä huolehtimiseen tuo palkka ei valitettavasti vielä riitä.
Nuo on valintoja. Täytyy valita sen hintainen asunto, että riittää. Rahaa on aina niihin asioihin, mitä pitää tärkeänä. Todennäköisesti ette vain tulleet nuorina ajatelleeksi eläkettä. Jos olisi 20 vuotta sitten laittanut säästöön vaikka vain 50 € kuukaudessa, silläkin saisi jo helposti 500 € kuukaudessa lisää työeläkkeen päälle.
Saimme lapset nelikymppisinä. Nuorina olimme töissä, minulla parempi palkka kuin miehelläni. Mies oli myös välillä työttömänä kun meillä oli vauva/ vauvoja. Kaikkea ei pysty ennustamaan.Olemme aina valinneet kohtuuhintaisen asunnon ja Helsingissä sen arvo säilyy. Omistan siitä luonnollisesti puolet.
Vierailija kirjoitti:
Naisena lapsenhankinta on jo täysi taloudellinen katastrofi, kaikesta muusta puhumattakaan. Itselläkin sijoituksissa tuo summa ja haaveilen, että voisin säästää ja sijoittaa sen verran ison potin, että voisi jäädä aiemmin eläkkeelle. Lapsensaanti on täysin suoraan pois tuosta, koska normaalia palkkatuloa ei tule pitkiin aikoihin, vaikka isäkin olisi jakamassa kuluja.
Siinäkö on unelmasi? Aikaisemmin eläkkeelle?
Kyllä suuri osa alle 40-v edelleen haluaa ja saa lapsia. Omassa tuttavapiirissäni ja suvussa ainakin näin. On myös pitkäaikaiset kumppanit löytyneet ja töitä.
Itse en halua lapsia. Mielipidettä ei ole muuttanut aika, parantunut tulotaso, pitkä parisuhde eikä se että lähipiirissä ihmiset ovat hankkineet lapsia. Ainoa syy miksen halua lapsia on se etten halua lapsia. Varmasti kaltaisiani on paljon ja siinä ei mitkään sössötykset elämän kantamisesta tai lapsiarjen ihanuudesta muuta mitään. Hieman ärsyttääkin lukea ihmeellistä sönkkäystä siitä että lapset asuvat vain vajaa 20 vuotta kotona ja että lapsienkin kanssa voi matkustaa. Älkää ihmeessä? Velat ovat itsekin olleet osana lapsiperheessä aikoinaan :D
Vierailija kirjoitti:
Itse en halua lapsia. Mielipidettä ei ole muuttanut aika, parantunut tulotaso, pitkä parisuhde eikä se että lähipiirissä ihmiset ovat hankkineet lapsia. Ainoa syy miksen halua lapsia on se etten halua lapsia. Varmasti kaltaisiani on paljon ja siinä ei mitkään sössötykset elämän kantamisesta tai lapsiarjen ihanuudesta muuta mitään. Hieman ärsyttääkin lukea ihmeellistä sönkkäystä siitä että lapset asuvat vain vajaa 20 vuotta kotona ja että lapsienkin kanssa voi matkustaa. Älkää ihmeessä? Velat ovat itsekin olleet osana lapsiperheessä aikoinaan :D
Ei sinun tarvitse haluta lapsia.
Siksi me äidit sönkötetään itsestäänselvyyksiä, kun useampi kommentoija antaa ymmärtää, että sitä "paskavaipparumbaa" kestää ikuisesti, eikä edes pääse matkustamaan. Kiva että sinä tiedät asian, monet näämmä ei. Miksi ärsyyntyä, kun vaan oiotaan vääriä luuloja? Viestini ei ole, et kun kerran voit matkustaakin lasten kanssa, niin halua lapsia. Vaan että ei ne lapset pilaa itseltä matkustelua, perustelu ei siis päde ainakaan kaikkiin.
Minä en halua elää sitkun-elämää. Eli että pääsisin nauttimaan rauhasta ja puolisoni kanssa vietetystä ajasta vasta 50-vnä. Ikinä kun ei tiedä milloin meistä aika jättää.