onko sinulle epäkohteliasta, jos suomessa vuosia asunut ulkomaalainen vaatii sinua puhumaan enkkua koska ei ole suomea opetellut??
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on tuttuja, jotka ovat asuneet vuosia Suomessa ja käyneet koko ajan suomenkielen tunneilla, mutta silti kommunikoivat mielummin englanniksi. Ensinnäkin puhekieli vs. opetettu kieli on ihan oikea haaste. Toisekseen nämä minun tutut ovat it-alalla työpaikoissa, joissa työkielenä on englanti. Töiden ja arjen keskellä ei ihan hirveästi tule tilaisuuksia, joissa luontevasti opettelisi kieltä oikeasti. Pärjäävät varmaan kaupassa ja ravintolassa suomeksi, mutta oikeaa keskustelua ei tule. Eri asia varmasti olisi, jos työkielenä olisi edes osittain Suomi.
Oppisitko itse kielen, jota opiskelet esim. tunnin viikossa, mutta pääset käyttämään vaan joskus ja jouluna?
Harva meistä oppii enää aikuisena kieliä ja moni täällä oleva on maasta, jossa ei vastaavalla laajuudella opiskella kieli kuin meidän pinen kielialueen maassamme. Ei siellä kaupan kassalla mitään kieliä o
It ihmiset ovat myös aikamoisen introverttejä, ainakin tuntemani, sopivat kyllä luonteensa puolesta Suomeen, paha se on kieltä oppia puhumaan kun vaikenee mieluusti myös omalla äidinkielellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole vaivautunut opettelemaan kieltä vaikka maassa on notkunut pitkään niin en vaivaudu vaihtamaan kieltä enkkuun mokoman epäkunnioittavan moukan takia. Korkeintaan sen verran, että käsken suksikaan kuuseen maasta, jonka kieltä ei ole aikomustakaan ollut opetella ja jota ilmeisen paljon halveksuu aina ihmisistä alkaen.
Näitä on valtava reservaatti Fuengirololassa. Kuulemma osaavat vain suomea.
Ahneen sukupolven junttejen häpeälliset synnit eivät koske kaikkia suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kertoo hänen asenteestaan. Riippuu tietysti miten henkilö ylipäätään suhtautuu asiaan. Mutta jos hän komentaa puhumaan englantia tms. kieltä, tulee vähän tyly vaikutelma. Kun on tekemisissä suomea puhuvien kanssa, katsoo TV-ohjelmia, kieli tarttuu väkisinkin. Ei sitä tarvitse lähellekään täydellisyyttä osata. On kuitenkin hienoa, jos osoittaa kiinnostusta kieltä kohtaan. Puheen voi vaihtaa englanniksi, jos hankalaa. Asenne kuitenkin ratkaisee.
Komentaa? Missä ihme harhoissasi elät?
Just tällainen epäystävällinen asenne vaikuttaa miten vastapuoli suhtautuu.
Kannattaa muistaa, että joku toinen on tässä ajassa oppinut puhumaan suomea ja käyttänyt aikaansa ja jopa rahaansa suomen oppimiseen. Samaan aikaan joku vapaamatkustaja huitelee enkulla menemään.
Saa vaatia, puhun vain suomea. En ole viranomainen, joten minulla ei ole velvollisuutta puhua hänelle yhtään mitään. Jos puhun, niin suomea. Suomen oppii kyllä, jos vähänkään kuuntelee, mitä ympärillä puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se kertoo hänen asenteestaan. Riippuu tietysti miten henkilö ylipäätään suhtautuu asiaan. Mutta jos hän komentaa puhumaan englantia tms. kieltä, tulee vähän tyly vaikutelma. Kun on tekemisissä suomea puhuvien kanssa, katsoo TV-ohjelmia, kieli tarttuu väkisinkin. Ei sitä tarvitse lähellekään täydellisyyttä osata. On kuitenkin hienoa, jos osoittaa kiinnostusta kieltä kohtaan. Puheen voi vaihtaa englanniksi, jos hankalaa. Asenne kuitenkin ratkaisee.
Komentaa? Missä ihme harhoissasi elät?
Olen eri, mutta olen kyllä sivusta nähnyt esim. sellaisen tapauksen, että suomenkielisessä työpaikassa ulkomaalainen työntekijä nosti kätensä ja sanoi "English, please". Tekeekö se "please" siitä sitten kohteliasta?
Ei tietenkään, ellei kyse ole tilanteesta jossa olisin asiakkaana esim. jossain virastossa jossa minun tulisi lain mukaan saada palvelua äidinkielelläni. Suomi on yksi maailman vaikeimmista kielistä, eikä minua haittaa asioida vaikka jossain kahvilassa englanniksi, koska en ole niin juntti etten osaisi sanoa edes coffee, take away ja thank you.
Mutta tämä aloitus olikin rasisti provo, asenteellinen otsikko paljastaa. 🖕
Kun puoliso oli Nokialla töissä, asuimme pari v Kiinassa. Ennen muuttoa jo aloin opiskelun.
Aika nopeasti oppi kieltä sen verran, että pärjäsi
No ei ole epäkohteliasta, että kommunikoi sellaisella kielellä jota osaa. Mahdotontahan sitä sellaisella kielellä on kommunikoida, jota ei osaa.
Suomessa puhutaan suomea. Ei mitään muuta. Suomalaisten englanti on kamalaa kuunnella.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Töissä it-firmassa on paljon näitä. Ymmärrän hyvin, että kun kerran englannillakin pärjää mainiosti, miksi opetella pienen maan vaikea kieli. Varsinkaan, jos ei ole edes varma kuinka kauan täällä haluaa olla.
Ja kuitenkin jos itse menisit IT-hommissa vaikkapa Etelä-Koreaan, sinun pitäisi opetella edes korean alkeet, vaikka kyseessä on vaikea ja sen verran pieni kieli, ettei sitä missään muualla tarvita kuin Koreassa. Sinua pidettäisiin uskomattomana moukkana, jos olettaisit korealaisten keskustelevan kotimaassaan kanssasi englanniksi.
Korealaiset ovat myös ääntämisensä takia samalla tavalla ujoja puhumaan englantia kuin suomalaisetkin, vaikka osaisivatkin sitä. Siksi olisi erityisen epäkohteliasta vaatia sitä. Jos suomalaisilla olisi normaali itsetunto, pitäisimme mekin sitä epäkohteliaana ja moukkamaisena.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kyllä aika vaikea kieli jopa meille suomalaisille etten yhtään ihmettele jos ei opettele. Ihan Vauva-palstaa lukemalla sen voi todeta päivittäin :D
Ei siinä kai mitään epäkohteliasta ole. En ainakaan itse koe niin.
Mutta todella harva Suomessa naureskelee ulkomaalaisille, joilla menee kielioppi tai sanojen ääntäminen päin mäntyä. Pikemminkin ollaan otettuja, että toinen on vaivautunut opettelemaan kieltä ollenkaan.
Toisin kuin esim. Ranskassa, missä katsotaan nenänviertä pitkin, jos ranskasi on huonoa. Toisaalta siellä katsotaan myös nenänviertä pitkin, jos puhut englantia.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa puhutaan suomea. Ei mitään muuta. Suomalaisten englanti on kamalaa kuunnella.
Joo, onneks Suomi ei oo kaksikielinen maa. Ja saamelaisiltakin voitais taas kieltää saamen puhuminen, niin kuin vanhoina hyvinä aikoina.
Meillä on suvussa yksi Suomessa vuosikausia asunut henkilö, joka ei ole vaivautunut opettelemaan suomen kieltä. Täällä monet leuhottaa kielitaidoillaan. Minäkin osaisin keskustella hänen kanssaan englanniksi, mutta en viitsi. Kun harvakseltaan näemme, puhun suomea. Periaatekysymys: Olet keskustelun ulkopuolella, jos et vaivaudu opettelemaan sen maan kieltä, jossa vuosikausia olet asunut.
Suomessa lomailevien ulkomaisten ystävieni kanssa keskustelen mielelläni mm. englanniksi.
Ei. Joillekin voi olla vaikeaa ja jännittävää puhua vierasta kieltä. Jos englanti sujuu molemmilta paremmin niin miksi sitä ei puhuisi.
Vaatia on aika voimakas sama, mutta toki jos kohteliaasti kysyy minulta jotain englanniksi niin vastaan. Olen asunut Englannissa 15 vuotta niin ei tuota ongelmia.
On. Olen suomalainen enkä osaa sanaakaan enkkua. Mies 40v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on kyllä aika vaikea kieli jopa meille suomalaisille etten yhtään ihmettele jos ei opettele. Ihan Vauva-palstaa lukemalla sen voi todeta päivittäin :D
Mutta todella harva Suomessa naureskelee ulkomaalaisille, joilla menee kielioppi tai sanojen ääntäminen päin mäntyä. Pikemminkin ollaan otettuja, että toinen on vaivautunut opettelemaan kieltä ollenkaan.
Toisin kuin esim. Ranskassa, missä katsotaan nenänviertä pitkin, jos ranskasi on huonoa. Toisaalta siellä katsotaan myös nenänviertä pitkin, jos puhut englantia.
No ei tietenkään naureskele. Se vasta moukkamaista onkin. Ja todellakin olet oikeassa, että sehän on todella hienoa jos uskaltaa puhua, vaikka ei niin hyvin osaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Joillekin voi olla vaikeaa ja jännittävää puhua vierasta kieltä. Jos englanti sujuu molemmilta paremmin niin miksi sitä ei puhuisi.
no se jännittäminen lähtee sillä, että menee kohti sitä jännittävää asiaa, eikä jää vangiksi.