Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

onko sinulle epäkohteliasta, jos suomessa vuosia asunut ulkomaalainen vaatii sinua puhumaan enkkua koska ei ole suomea opetellut??

Vierailija
06.11.2025 |

onko se sinulle epäkohteliasta??

Kommentit (118)

Vierailija
1/118 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Hyviin tapoihin kuuluu opetella sen maan kieltä, jossa asuu.

Vierailija
2/118 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/118 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Puhun mielelläni.

Vierailija
4/118 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä siedän, vapaalla en ole enempää tekemisissä. Töissäkin jää smalltalkit minimiin. Ja tää mun tietämä tapaus osaa suomea!

Vierailija
5/118 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatii?

Ois mielenkiintoista kuunnella tämän keskustelun toisen osapuolen näkökulma

Vierailija
6/118 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ole, joskus puhunut omaehtoisesti enkkua ulkomaalaisille kun nämä olisivat tahtoneet puhua suomea.

Suomi voi olla vaikea kieli ulkomaalaisille ja maailmankieli englanti hyvä yleiskieli kommunikoida, tehdä ok tavalla itseä ymmärretyksi.

Enkä pidä enkkua uhkana suomenkielellä, tottakai on hyvä että tänne muuttavat opettelee paikallista kieltä mutta minulle "riittää että suomalaiset keskenään puhuu suomea", ja sitäpaitsi kyllä maahanmuuttajat viimeistään toisessa polvessa tapaavat oppivat suomenkieltä, lapset käydessään läpi koulu-instituutioita.

Vierailija
7/118 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mikään epäkohteliaisuus ole, mutta osoitus tyhmyydestä ja/tai laiskuudesta, enkä tuhlaa aikaani tyhmiin laiskureihin.

Vierailija
8/118 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kertoo hänen asenteestaan. Riippuu tietysti miten henkilö ylipäätään suhtautuu asiaan. Mutta jos hän komentaa puhumaan englantia tms. kieltä, tulee vähän tyly vaikutelma. Kun on tekemisissä suomea puhuvien kanssa, katsoo TV-ohjelmia, kieli tarttuu väkisinkin. Ei sitä tarvitse lähellekään täydellisyyttä osata. On kuitenkin hienoa, jos osoittaa kiinnostusta kieltä kohtaan. Puheen voi vaihtaa englanniksi, jos hankalaa. Asenne kuitenkin ratkaisee.

Vierailija
9/118 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se hyvä jos edes suomessa syntynyt ja elänyt osaisi puhua ja kirjoittaa suomea.

Otsikko on huonoa suomea.

Vierailija
10/118 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on siis vaatinut? Enemmän se menee niin että.suomalainen HALUAA puhua sitä enkkua vaikka englantilainen kuinka haluaisi yrittää keskutella suomeksi. Kerropa tilanne jossa yksikään on vaatinut sinua puhumaan englantia. 

Vierailija
11/118 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko ap kertoa millaisesta tilanteesta kyse? Muuten on vaikea antaa vastausta

Vierailija
12/118 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se kertoo hänen asenteestaan. Riippuu tietysti miten henkilö ylipäätään suhtautuu asiaan. Mutta jos hän komentaa puhumaan englantia tms. kieltä, tulee vähän tyly vaikutelma. Kun on tekemisissä suomea puhuvien kanssa, katsoo TV-ohjelmia, kieli tarttuu väkisinkin. Ei sitä tarvitse lähellekään täydellisyyttä osata. On kuitenkin hienoa, jos osoittaa kiinnostusta kieltä kohtaan. Puheen voi vaihtaa englanniksi, jos hankalaa. Asenne kuitenkin ratkaisee.

Komentaa? Missä ihme harhoissasi elät? 

Vierailija
13/118 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapasin Helsingissä 35-vuotiaan naisen joka oli asunut Suomessa 20 vuotta. Muuttanut teininä Suomeen. Ei puhunut suomea, englanniksi piti jutella. Kaikki on rikkautta paitsi suomalaisuus vihvas mielestä.

Vierailija
14/118 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa jos ei puhu suomea. Yleensä ovat kyllä puhuneet suomea. Eräs intialainen nainen töissä ei osannut suomea. Se vähän ärsytti.

Vierailija
15/118 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Minäkin olen asunut muutamaan otteeseen ulkomailla ja olen silloin puhunut kyseisten maiden valtakieltä. Jos suomen opiskelu ei kiinnosta tänne asettunutta ulkomaalaista, tarjolla ovat myös ruotsi, saame(t) ja viittomakieli - niistäkin voi valita.

Vierailija
16/118 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole epäkohteliasta. Suomen kieli on vaikea, eikä kaikki aikuiset helposti sitä opi. Minä osaan hyvin englantia, joten tottakai puhun sitä jos toinen sitä osaa. Voin yrittää solkata myös ruotsia, saksaa tai ranskaa, mutta mitään ymmärrettävää en lupaa sanoa, kun olen niissä ihan surkea. 

Vierailija
17/118 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan.

Puhumme sujuvasti englantia joten on ihan sama millä kielellä keskustelemme työkaverien tai ystävien kanssa. 

Olin vuosia mm Nokiassa töissä eikä voinut olettaa mitenkään että kaikki olisivat oppineet suomea. Siksi työkieli oli englanti.

Meillä on lukuisia ystäviä jotka ovat asuneet Suomessa jopa yli 20 ilman että ovat oppineet kieltä. Ymmärtävät kyllä mutta eivät puhu kuin lyhyitä fraaseja. Vävy sensijaan oppi kielen vuodessa. 

Vierailija
18/118 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Töissä it-firmassa on paljon näitä. Ymmärrän hyvin, että kun kerran englannillakin pärjää mainiosti, miksi opetella pienen maan vaikea kieli. Varsinkaan, jos ei ole edes varma kuinka kauan täällä haluaa olla.

Vierailija
19/118 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän itsekäs paska jos sellaista vaatii. Puhuisin hänelle suomea vain. 

Vierailija
20/118 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei voi vaatia minua puhumaan. Ei mitään kieliä. Edes suomea. Voin olla hiljaa.