Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikan Teams-chatit

Vierailija
06.11.2025 |

Mulla noin 30 chattia, joista pitäisi seurata keskusteluja ja tietojen jakoa. Alkaa mennä kyllä aika sekavaksi. 

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö 1 riitä. 

Vierailija
22/80 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelut

Txtviestit

Wa viestit 

Sähköposti

Teams ryhmät

Päälle muut viestintätavat..

Sitten kun nämä kaikki ovat sellaisia että siellä voi olla ihan läppävitsiviestejä tai oikeeta asiaa, eli ei voi jättää mitään huomiotta. Ärsyttää roikkua monessa eri sovelluksessa.

Olen itse työmaatoimihenkilö, eli en istu läppärin edessä näppäilemässä emojeja viestiketjuihin aamusta iltaan. Konttorilla istuvilla on enemmän aikaa tehdä tikusta asiaa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Koko ajan tulee ilmoituksia, joista osa on täysin turhia, mutta on pakko seurata. Välillä jää työteho huonoksi.

Tyttö kulta työelämässä ei enää tarvitse olla se äidin vaatima kympintyttö. 

Ole eri, mutta pakko seurata, jos siellä onkin tärkeää tietoa ja pitää tehdä muutoksia töihin. Onneksi mulla ei ole montaa seurata. 

Eräässä suuressa yrityksessä mikromanageeraava esimies seurasi itse kaikkia mahdollisia viestikanavia 24/7 ja vaati samaa myös alaisiltaan. Jos et ollut perillä jostain viestistä mikä oli lähetetty tuntia aiemmin yhdellä kymmenistä kanavista niin sait kuulla epäonnistuneesi. Kyseinen esimies kyllä oli muutenkin aika mulkku. 

Vierailija
24/80 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisessa työssä tärkeä tieto jaetaan Teams-chatissa? Edellisessä työpaikassani vuosituhannen vaihteessa joku asiasta innostunut konsullti kävi tuollaista tulevaisuudenkuvaa maalailemassa. Silti kaikki tärkeä tieto edelleen jaetaan sähköpostilla, koska siitä jää jälki järjestelmiin.

Jäähän tieto teamsissakin. 

Jos joku poistaa omia viestejään ne poistuu kaikilta.

Vierailija
25/80 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen oletus, että jos tekee työnsä, eli seuraa niitä kanavia, joita myöten työtehtävät tulevat, niin pyrkii täydellisyyteen.

Taitaa kertoa siitä, että moni täällä ei tiedä mitä teams työelämässä käytännössä tarkoittaa.

Vierailija
26/80 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Koko ajan tulee ilmoituksia, joista osa on täysin turhia, mutta on pakko seurata. Välillä jää työteho huonoksi.

Ole eri, mutta pakko seurata, jos siellä onkin tärkeää tietoa ja pitää tehdä muutoksia töihin. Onneksi mulla ei ole montaa seurata. 

Eräässä suuressa yrityksessä mikromanageeraava esimies seurasi itse kaikkia mahdollisia viestikanavia 24/7 ja vaati samaa myös alaisiltaan. Jos et ollut perillä jostain viestistä mikä oli lähetetty tuntia aiemmin yhdellä kymmenistä kanavista niin sait kuulla epäonnistuneesi. Kyseinen esimies kyllä oli muutenkin aika mulkku. 

Suurin osa ihmisistä on kuitenkin varsin neutraaleja. Turha tehdä itsestään turhan tärkeää siinä pelossa mitä muut siitä ajattelee, jos ei heti ole pöydän vieressä asennossa seisomassa joka plim-äänestä. 

Vierailija
27/80 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoinen oletus, että jos tekee työnsä, eli seuraa niitä kanavia, joita myöten työtehtävät tulevat, niin pyrkii täydellisyyteen.

Taitaa kertoa siitä, että moni täällä ei tiedä mitä teams työelämässä käytännössä tarkoittaa.

Ei tietenkään kukaan muu tiedä kuin vain sinä ja vain sinä. 

Vierailija
28/80 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä yleensä tarvi aktiivisesti seurata kuin muutamaa. Ihmiset yleensä tärkeät viestit tagaa niin,, että jos se on juuri sulle tai kaikille tärkeä, niin sulle tulee se punainen pallo näkyviin että nyt on sulle viesti, ja näet mistä ryhmästä katsoa. Meillä it-talossa Teamsissa on varmaan satoja chattejä, mutta en katso muuta kuin oman projektin ja oman tiimin kanavaa ja joskus huumorille tarkoitettua Freetime kanavaa, ellei tule herätettä minulle osoitetusta viestistä muualla. Esim. talon it-kanavalla niitä joskus tulee, ne on tärkeät taganneet @all jolloin tulee heräte, eikä kenenkään tarvi päivystää it-kanavaa että onkohan siellä jotain tärkeää.

Vierailija
29/80 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee töitä sen sijaan, että chattailet työkavereittesi kanssa. Teams ei ole Tinder.

Vierailija
30/80 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viesti, asento tai tulee heti potkut? Tai joku kuolee? 

Vierailija
31/80 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisessa työssä tärkeä tieto jaetaan Teams-chatissa? Edellisessä työpaikassani vuosituhannen vaihteessa joku asiasta innostunut konsullti kävi tuollaista tulevaisuudenkuvaa maalailemassa. Silti kaikki tärkeä tieto edelleen jaetaan sähköpostilla, koska siitä jää jälki järjestelmiin.

Jäähän tieto teamsissakin. 

Jos joku poistaa omia viestejään ne poistuu kaikilta.

Meillä on ilmoitukset ryhmissä eikä sieltä mitään viestejä saa poistaa. 

Vierailija
32/80 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten on vielä aihe vapaakin siellä taustalle ja sinnekin pitää ehtiä uhriutumaan. 

Vierailija
33/80 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että tarvitaan yli 30 chat-ryhmää asioiden koordinoimiseen ja tiedon välitykseen päivittäisessä työssä kertoo siitä että firman prosessit ovat puutteelliset. Eli huonosti johdettu lafka jos asiat pysyvät raiteillaan vain jatkuvan viestitulvan avulla. 

Teams on ylipäätään aika huono kollaboraatiotyökalu, mutta kai sitä käytetään koska niin monen IT päättäjän mielestä Microsoft on ainoa olemassaoleva ohjelmistotoimittaja. 

Olen yhdessä firmassa nähnyt hyvin toimivan pikaviestisysteemin. Siellä kanavat oli selvästi suunniteltu, nimetty ja mietitty niin että oli erikseen tiedotuskanavat, tiimien sisäiset kollaboraatiokanavat, projektien kanavat, avainprosesseihin liittyvät kanavat ja pinon viimeisenä erilaiset kahvitaukopulina-keskustelut. Keskusteluja myös moderoitiin aktiivisesti, eli jos joku kanava alkoi täyttymään sinne kuulumattomasta ölinästä niin niihin puututtiin.

Se mikä tässä mallissa oli hyvää oli se, että jos halusit seurata esim laskutusajoon liittyvää keskustelua niin sinun tarvitsi katsoa vain yhden kanavan viestit. Itselläni oli hälytykset päällä vain muutamassa kanavassa jotka suoraan liittyivät omaan työhöni, ja muita kanavia seurasin silloin kun oli aikaa ja itse halusi.

Kaikista huonoin viestijärjestelmä on sellainen missä ei ole mitään rakennetta, vaan asiaan X liittyvä viesti saattaa tulla vaikka mistä kanavasta ja kuka tahansa voi perustella uusia kanavia joita ei erota ns virallisista kanavista, koska silloin joudut seuraamaan kaikkea koko firmassa käytävää keskustelua ja se on todella tehotonta. Useimmat Teams järjestelmät ovat juuri tälläisiä.   

Vierailija
34/80 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei lue heti, se unohtuu muiden viestien sekaan, ja jää tekemättä.

Sitten tulee kysely, että miksi et ole tehnyt. Ei ole toistuessa mikään hyvä juttu, jos haluaa pysyä työelämässä.

Toiset ei tietysti välitä, minä välitän. Ei ole varaa jäädä työttömäksi.

Vierailija
35/80 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisessa työssä käytetään nykyisin epäluotettavaa ja helposti väärennettävää sähköpostia? Kyllä nämä erilaiset ryhmätyöalustat ovat se, jossa tuottava työ nykyisin tehdään. Sähköpostia ei käytetä missään muualla kuin 90-luvulle jumiutuneissa virastoissa, mistään et tiedä menikö viesti perille, lukiko vastaanottaja sen, vai juuttuiko se johonkin roskasuotimeen. 

Vierailija
36/80 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän niitä tarvi koko ajan päällä pitää. Mä pistän teamsun ja sähköpostin kiinni kun pitää keskittyä. Katson sitten kerralla pari kertaa päivässä viestit ja vastaan. Ei tämä nyt niin vaikeaa ole.

Vierailija
37/80 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näiden esihenkilölle voi antaa palautetta toiminnasta. Työrauha pitää olla. Ja sitä voi vaatia. 

Vierailija
38/80 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa kommentoijista on sitä mieltä, ettei niitä chatteja tarvitse seurata, eikä yleensä tarvitwekaan. Mutta sitten on työpaikkoja, joissa ei ole kunnollista workflow-järjestelmää, vaan ainoa tieto projektista ja sitä, kuka mitäkin palasta on hoitamassa ja mitkä palaset on jo hoidettu, on siellä chatissa. Tämä selvisi minulle ihan hiljan ja olin kyllä järkyttynyt. Siitähän väistämättä seuraa päällekäistä työtä ja sekaannuksia. Mutta tällöin ei siis ole kyse siitä, että työntekijä on kympin tyttö joka ei erota tärkeitä asioita turhista, vaan siitä, että projektipäällikkö EI ole kympin tyttö vaan on täysin pihalla siitä, mitä hänen pitäisi ohoitaa.

Se on juuri näin. Chattien suuri määrä ja viestinnän epäjärjestelmällisyys kertoo lepsusti johdatusta organisaatiosta jossa workflow (=prosessit) eivät toimi joten ihmiset huutelevat projekteihin liittyviä asioita missä sattuu ja kakofonia on valtava. 

Valitettavasti moni johtavassa asemassa oleva ei ymmärrä että kyseessä on kakofonia, vaan kuvittelee että viestitulva kertoo aktiivisesta organisaatiosta jonka jäsenet kollaboroivat niin vauhdikkaasti että Teams meinaa räjähtää.. 

Vierailija
39/80 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Copilot kyllä seuloo tärkeät viestit ja tekee yhteenvetoja, jos osaa käyttää. Koulutus paikallaan? 

Vierailija
40/80 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla vähän tyhmä. Tässä ketjussa sinulle on yritetty jo monta kertaa vääntää rautalangasta että monessa organisaatiossa joko

A: et pysty tekemään omaa työtäsi ellet seuraa x kpl ölinäkanavia koska työhösi kriittisesti liittyvät palaset saattavat tulla mistä kanavasta tahansa

B: monessa firmassa odotetaan että työntekijät ovat jatkuvasti kaikkien pikaviestien ja sähköpostien päällä ja niistä tietoisia. Vaikka ne eivät suoraan liittyisi omaan työhön

C: monessa firmassa odotetaan että siihen plingiin reagoidaan välittömästi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kuusi