Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuli jotenkin toivoton olo tänään. Olen pitkäaikaistyötön

Vierailija
06.11.2025 |

En näe oikein mitään nousua tästä. En ole aikoihin päässyt edes työhaastatteluun. Opiskelukin on käytännössä estetty. 

Tuntuu oudolta katsoa kaikkialla pursuavaa joulumainontaa. Meille ei kummoista joulua tule. 

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet on ongelmat jos vain työttömyyden aiheuttama toivottomuus painaa.

Itse tappelen asunnottomaksi joutumista vastaan tällä hetkellä, kun Kela hylkää toimeentulotukihakemuksia kymmenen euron käteistalletuksen takia. Täytyi jo lainata rahaa, että sai vuokran hoidettua,

Vierailija
42/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekin on typerää ettei saa opiskella työttömyysrahalla. Sain kerran luvan työkkäristä opiskella ja opiskelin  puoli vuotta eli yhden lukukauden 3 vuotisesta tutkinnosta kunnes tuli kirje työkkäristä että jos jatkan opiskelua niin tuet katkee. Lopetin sitten opiskelun. Sitten mut kutsuttiin työkkäriin ja ne kysyi haluanko opiskella. Räjähdin sille akalle ja huusin vi..u minähän opiskelin tutkintoa mutta sanottiin että tuet katkee. Se oli kuulemma virhe joltain toiselta virkailijalta. Sanoin että vit..tu minä en koskaan enää opiskele.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kysynyt työkkäristä sitä mahdollisuutta kouluttautumiseen? Multakin ensin kiellettiin kun itse ehdotin jonkin aikaa työttömänä oltuani, mutta nyt kun tulee vuosi työttömänä täyteen niin työkkärin täti itse kehotti alkaa etsimään jotain toista kiinnostavaa alaa. 

Toikin on kyllä ihme pelleilyä että jos työtön itse tietää, että alanvaihto on tarpeen, ensin sanotaan aina ei, mutta kun sitten istuu sen pari vuotta käsiensä päällä kotona, lupa heltiää. 

Demareiden suunnittelemaa toi työkkärin toiminta.

Vierailija
44/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole terveydestäsi kiitollinen. 

En ole terve. Jouduin luopumaan ensimmäisestä ammatistani terveysongelmien vuoksi. 

Ap

Eikö silloinen ole mahdollista päästä koulutukseen? 

Vierailija
45/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei joulu vain lahjoista ja materiasta koostu, ellet asennoidu niin.

Muuten ymmärrän tunteesi hyvin.

Itse ennakoin köyhänä yh:na joululahjat ennakkoon. Taaperolle ostin joulun jälkeisistä aleista muutaman lelun ja kirjan, 2. Luokkalaiselle hyödynsin kirja-alennuksia pitkin vuotta ja säästin 5e/kk hänelle lahjakorttiin rahaa puoli vuotta.

Vierailija
46/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tappelen asunnottomaksi joutumista vastaan tällä hetkellä, kun Kela hylkää toimeentulotukihakemuksia kymmenen euron käteistalletuksen takia. Täytyi jo lainata rahaa, että sai vuokran hoidettua,

Päätös on ihan lain mukainen eikä syynä ole vain 10e käteistalletus. Sinulla ei huomioida kaikkia menoja tms. Josta syystä laskelma on positiivinen. Tiedän, perseestä on, mutta laskelmat ja laissa hyväksytyt menot kertoo sen syntyykö oikeus vai ei.

Vierailija
47/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu tulee joka vuosi ja niillä korteilla pelataan, mitkä on annettu. Jouluruuat saa edullisesti itse tekemällä laatikot. Kinkku on lihoista edullisimmasta päästä. Pöydässä ei tarvitse olla sen seitsemää sorttia, vaikka tv-mainoksen pöytä notkuukin. Meillä on yleensä vain peruna- ja lanttulaatikkoa, kinkkua, rosollia ja kylmäsavu- ja graavilohta pienet pakkaukset. Lapsille voi lahjat ostaa jo etukäteen. Nytkin jo ollut Tokmannilla pariin otteeseen lelut ja pelit -30-40% Aikuiset eivät lahjoja tarvitse. Koristeita ei tarvi joka vuosi uusia. Mitään ei voita vaipumalla epätoivoon. Mullakin on jo alla pitkäaikaissairaus ja nyt tutkitaan löytyneiden kasvainten laatua ja leviämistä... niin ja työttömänä juuri loppuneen pätkätyön jälkeen... ja joulu tulee silti ja juuri sellainen kun siitä itse teen.

En tiedä millainen kuntien rahatilanne nyt on, mutta pääsääntöisesti, jos "te-palveluissa" katsotaan sun opiskelun parantavan työllistymistäsi, niin on mahdollisuus kouluttautua. On ihan turhaa kouluttaa yhteiskunnan rahoilla aloille, jossa ei ole töitä.

Vierailija
48/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin pienet? Luulisi että sinä jos kuka tiedät ettei ole pieni ongelma. Itse sössinyt vielä tukiasiasikin, kun ei 10e tuet lähde. Vielä.

Vierailija
49/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kolme lasta ja kuulun nyt myöskin pitkäaikaistyöttömien joukkoon. Haluaisin opiskella, mutta se todennäköisesti lisäisi vaan tän konkurssin syvyyttä. Avoimen yliopiston opinnot on maksullisia, työkkäri ei anna lupaa omaehtoiselle opiskelulle enkä todellakaan haluaisi ottaa opintolainaa.

Työhaastattelussa olen ollut viimeksi kesällä 2023.

Saako työtön opintolainaa? En tiedä.

Vierailija
50/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä ap varmaan sun tilanteeseen, joku ratkaisu löydettäisiin, mutta ne ratkaisut ei aina ole helppoja tai mieleisiä.

Vierailija
51/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kolme lasta ja kuulun nyt myöskin pitkäaikaistyöttömien joukkoon. Haluaisin opiskella, mutta se todennäköisesti lisäisi vaan tän konkurssin syvyyttä. Avoimen yliopiston opinnot on maksullisia, työkkäri ei anna lupaa omaehtoiselle opiskelulle enkä todellakaan haluaisi ottaa opintolainaa.

No siinä kohtaa ei ole työtön vaan opiskelija. Toki niitä opintotukikuukausia pitäisi olla jäljellä. 

Vierailija
52/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sitä ap varmaan sun tilanteeseen, joku ratkaisu löydettäisiin, mutta ne ratkaisut ei aina ole helppoja tai mieleisiä.

Mikä sun ehdotus on? 

Vierailija
53/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kysynyt työkkäristä sitä mahdollisuutta kouluttautumiseen? Multakin ensin kiellettiin kun itse ehdotin jonkin aikaa työttömänä oltuani, mutta nyt kun tulee vuosi työttömänä täyteen niin työkkärin täti itse kehotti alkaa etsimään jotain toista kiinnostavaa alaa. 

Saitko siis luvan omaehtoiseen kouluttautumiseen? Kuinka pitkäksi aikaa? Yleensä työttömyyskorvauksella ei saa mitään pidempää koulutusta käydä.

Ap 

Saa aloittaa pitkänkin tutkinnon mikäli rahoittaa ensimmäisten kahden vuoden jälkeen opinnot opintotuella tai jo

Sitten saa toimeentulotukea

Vierailija
54/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos opiskelet, niin et silloin ole työtön.

Vierailija
55/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimeentulotukea saa jos on vähänkin omaisuutta 

Vierailija
56/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sun ehdotus on? 

Esim Lapissa löytyy kausitöitä. Majoitus yhteismajoituksessa. Ulkomaille töitä hakemaan. Yrittäjäksi alkaminen. Seksityö. Onhan noita.

Vierailija
57/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaat, ja vähänkin heikossa asemassa olevat ihmiset yritetään nyt aivan tietoisesti ajaa Suomessa sellaiseen kurjuuteen ettei sieltä enää nousta. "Eliitti" pärjää rahoineen kyllä, ei heitä kiinnosta muu. Suren valtavasti sitä mihin jamaan tämä maa on ajettu ja mitä katastrofia kohti ollaan menossa. Mutta tätähän se on aina ollut, valtioita nousee, valtioita tuhoutuu, sellaista on elämä. Toki sitä olisi toivonut että asiat eivät menisi tähän pisteeseen. "Todella pahalta näyttää nyt..." 

Vierailija
58/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, kun tuolla on miljoonia ihmisiä jotka sanoisivat sinulle samaa (ongelmasi eivät ole mitään.) Oletko esim. kroonisissa vaikeissa kivuissa? Kuoliko lapsesi juuri? Oletko kuolemansairas? Niinpä. Mieti sitä. -eri

Vierailija
59/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulun järjestämiseen ei tarvita rahaa paljoakaan tai edes yhtään. Ei tarvitse ostella. Radiosta tulee joulumusiikkia ja koristeet laita ne jotka sulla jo on. Puuroa ruoaksi ja käy hautausmaalla. Halvempaa kuin arkena.

Ihana joulu hautausmaalla! 

Vierailija
60/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa sinun ja perheesi tilanne todella. Näin ei pitäisi niin sanotussa hyvinvointivaltiossa kenenkään elämäntilanne olla. Suomessa on priorisoitu Venäjän Ukrainaan tekemän hyökkäyssodan myötä rahat puolustukseen. Se tuntuu olevan meidän presidentillemme tärkeintä maailmalla reissaamisen lisäksi. Tietenkin puolustus on tärkeää, mutta kansalaisten hyvinvointi ja maan sisäisen rauhan turvaaminen ovat yhtä tärkeitä myös. Jäänmurtajakauppojen aiesopimus ei välttämättä realisoidu, vaikka sopimuksen varaan on paljon laskettu. Ei voi kun ihmetellä, miksi Suomen ykköspoliitikkoja ei lainkaan kiinnosta maamme pitkäaikaistyöttömien ja heidän perheidensä tilanne. Täysin munatonta politiikkaa. Työttömyyden selättäminen pitäisi olla nyt ykkösasia. 

Ylipäätään ihmisten jaksamiseen panostaminen. Kyllä iso osa näkee peepuheiden läpi. Median mannekiini- ja höttöjuttumaailma elää ihan eri todellisuudessa kuin tavallisen arkinen paarustaja joka kamppailee toimeentulon kanssa. Kuin naamaan sylkäistäisiin.

Onko tälläistä tavallisen kansan halveksuntaa ollut ennen?