Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuli jotenkin toivoton olo tänään. Olen pitkäaikaistyötön

Vierailija
06.11.2025 |

En näe oikein mitään nousua tästä. En ole aikoihin päässyt edes työhaastatteluun. Opiskelukin on käytännössä estetty. 

Tuntuu oudolta katsoa kaikkialla pursuavaa joulumainontaa. Meille ei kummoista joulua tule. 

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä luulet ihmisten voivan sinun puolestasi tehdä verrattuna siihen, että itse tekisit jotain?

En ymmärrä kysymystäsi. Toivoton olo tulee siitä etten oikein voi tehdä tilanteelle mitään. 

Ap 

Miten niin et voi?

Et onneksesi selvästikään ole ollut koskaan tekemisissä työkkärin kanssa. Eri

Vierailija
22/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei joulu vain lahjoista ja materiasta koostu, ellet asennoidu niin.

Muuten ymmärrän tunteesi hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kysynyt työkkäristä sitä mahdollisuutta kouluttautumiseen? Multakin ensin kiellettiin kun itse ehdotin jonkin aikaa työttömänä oltuani, mutta nyt kun tulee vuosi työttömänä täyteen niin työkkärin täti itse kehotti alkaa etsimään jotain toista kiinnostavaa alaa. 

Saitko siis luvan omaehtoiseen kouluttautumiseen? Kuinka pitkäksi aikaa? Yleensä työttömyyskorvauksella ei saa mitään pidempää koulutusta käydä.

Ap 

Saa aloittaa pitkänkin tutkinnon mikäli rahoittaa ensimmäisten kahden vuoden jälkeen opinnot opintotuella tai jollain muulla rahalla.

Vierailija
24/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun järjestämiseen ei tarvita rahaa paljoakaan tai edes yhtään. Ei tarvitse ostella. Radiosta tulee joulumusiikkia ja koristeet laita ne jotka sulla jo on. Puuroa ruoaksi ja käy hautausmaalla. Halvempaa kuin arkena.

Vierailija
25/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kysynyt työkkäristä sitä mahdollisuutta kouluttautumiseen? Multakin ensin kiellettiin kun itse ehdotin jonkin aikaa työttömänä oltuani, mutta nyt kun tulee vuosi työttömänä täyteen niin työkkärin täti itse kehotti alkaa etsimään jotain toista kiinnostavaa alaa. 

Saitko siis luvan omaehtoiseen kouluttautumiseen? Kuinka pitkäksi aikaa? Yleensä työttömyyskorvauksella ei saa mitään pidempää koulutusta käydä.

Ap 

Saa aloittaa pitkänkin tutkinnon mikäli rahoittaa ensimmäisten kahden vuoden jälkeen opinnot opintotuella tai jollain muulla rahalla.

Kyllä siihenkin tarvitaan erikseen lupa. Ei irtoa tuosta vain, esimerkiksi jos on jo korkeakoulututkinto. - eri

Vierailija
26/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap 

Ei se lupa mitenkään helpolla irtoa. Sain pitkän väännön jälkeen luvan 8 kk:n täydennyskoulutukseen. 

Vierailija
27/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap 

Kyllä siihenkin tarvitaan erikseen lupa. Ei irtoa tuosta vain, esimerkiksi jos on jo korkeakoulututkinto. - eri

Tiedän kyllä. Kommenttini oli vastaus tähän harhaluuloon: "Yleensä työttömyyskorvauksella ei saa mitään pidempää koulutusta käydä."

Vierailija
28/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla korkeakoulututkinto niin koulutusta ellei työkkärin ite järjestämä on vaikee saada

Vierailija
29/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap 

Kommenttini oli vastaus tähän harhaluuloon: "Yleensä työttömyyskorvauksella ei saa mitään pidempää koulutusta käydä."-

Miten se on harhaluulo? Maksimi on joka tapauksessa 2 v ja harva saa edes noin pitkää aikaa. 

Vierailija
30/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole terveydestäsi kiitollinen. 

Et voi tietää muiden terveydentilaa vain tekstin perusteella. Monilla työttömillä on työkykyä alentava sairaus tai muu, toivottavasti tilapäinen haitta. 

Vierailija
31/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei joulu vain lahjoista ja materiasta koostu, ellet asennoidu niin.

Muuten ymmärrän tunteesi hyvin.

En nyt niin materian perään olekaan mutta sitä on jo niin monta kertaa ajatellut että ehkä ensi jouluna/keväänä/syksynä on parempi tilanne. Mutta ei ole. Vanhat säästötkin on jo kulutettu. Ei ole mitään mihin tarttua tilanteen parantamiseksi.

Ap

Vierailija
32/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle virkailija sanoi suoraan, että saan hakea maksimissaan kahta työpaikkaa per tarkastelujakso. Työnantajilta on tullut toiveita, että valtavaa hakemusten vyöryä pyrittäisiin kontrolloimaan ja rajoittamaan, ja siksi työttömien työnhakuvelvoitetta on alettu rajoittamaan. Jos hakee liian moneen paikkaan, niin tulee huomautus. Jos jatkaa tuota moitittavaa toimintaa, niin karenssi.

Vierailija
33/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulun järjestämiseen ei tarvita rahaa paljoakaan tai edes yhtään. Ei tarvitse ostella. Radiosta tulee joulumusiikkia ja koristeet laita ne jotka sulla jo on. Puuroa ruoaksi ja käy hautausmaalla. Halvempaa kuin arkena.

Kirpputoreiltahan saa tavaraa halvalla, ja joissakin myös eteisessä "saa ottaa ilmaiseksi"-laatikko, niin sieltä voi hakea joululahjoja. Kirpputoreilta saa myös halvalla lahjapaperia.

Vierailija
34/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kannattaa ottaa työ vastaan, työn vastaanottaminen kannattaa nyt. 

On niin kulunut fraasi, älä edes viitsi persu!

Vierailija
35/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap 

Kommenttini oli vastaus tähän harhaluuloon: "Yleensä t

Miten se on harhaluulo? Maksimi on joka tapauksessa 2 v ja harva saa edes noin pitkää aikaa. 

Siten, ettei se pidä paikkaansa.

T. Omaehtoisena amk-tutkinnon suorittanut

Vierailija
36/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ole terveydestäsi kiitollinen. 

En ole terve.

Vierailija
37/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppisopimus tai koulutus voisi kuitenkin olla vaihtoehto.

Aikoinaan löysin mielenkiintoisen ja monipuolisen ammatin. Pääsin työkkärin kautta koulutukseen. Koulun puolella opettajat juoksivat pelkissä palavereissa. Puolet porukasta turhautui ja jäivät toisella harjoittelujaksolla oppisopimuksella. Ovat tänä päivänäkin töissä. Itsellä laukesi selkä ammatin fyysisen osan vuoksi. En kyennyt edes vanhaan ammattiini, joka oli paljon fyysisempi.

Vuotta myöhemmin tein toimistoavustajana palkkatuettuna toimistohommia. Jonka jälkeen sain pari kuukauden keikkaa tosi mielenkiintoisissa hommissa. Fysiikka ei kumminkaan toiminut vieläkään. Tk tuputti pelkkää Buranaa. Piittaamatta lainkaan 20 vuoden kipujaksoista, jotka olivat kärpäsen kutitusta verrattuna siihen. Kun koulutuksessa selkä posahti totaalisesti. Tässä on nyt itse kuntoutettu sitä. Buranat heitin roskikseen viisi vuotta sitten.

Tänä aikana olen hakenut kaikkia mielenkiintoisia ja hauskoja työkeikkoja ja nauttinut työnteosta. Rahasta en välitä, joulun olen aina budjetoinut. Paperit ovat pyörineet käsissä mallikkaasti aina ilman koulutuksia.

Hae raamien ulkopuolelta, etsi oppisopimusta ja mielenkiintoisia työpaikkoja. Voit työhakemuksessakin sitä mahdollisuutta väläyttää, se saattaa työnantajaa kiinnostaa.

Joulusta. Just eilen 18-vuotiaan poikani kanssa naurettiin lelulehteä. Ryhmä hau muovitorni, kasa autoja sun muuta 500.

Toisille se joulu on krääsäjuhla. Eikä ensi vuonna edes muista mitä sai lahjaksi. Meille tärkeintä on kilo kraavilohta, satasella lahjoja. Laatikot. Ja lapset askartelee joka vuosi piparitalot. Ne ne muistaa. Ei sitä mitä saivat 3 vuotta sitten lahjaksi.

Vierailija
38/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oppisopimus tai koulutus voisi kuitenkin olla vaihtoehto.

Aikoinaan löysin mielenkiintoisen ja monipuolisen ammatin. Pääsin työkkärin kautta koulutukseen. Koulun puolella opettajat juoksivat pelkissä palavereissa. Puolet porukasta turhautui ja jäivät toisella harjoittelujaksolla oppisopimuksella. Ovat tänä päivänäkin töissä. Itsellä laukesi selkä ammatin fyysisen osan vuoksi. En kyennyt edes vanhaan ammattiini, joka oli paljon fyysisempi.

Vuotta myöhemmin tein toimistoavustajana palkkatuettuna toimistohommia. Jonka jälkeen sain pari kuukauden keikkaa tosi mielenkiintoisissa hommissa. Fysiikka ei kumminkaan toiminut vieläkään. Tk tuputti pelkkää Buranaa. Piittaamatta lainkaan 20 vuoden kipujaksoista, jotka olivat kärpäsen kutitusta verrattuna siihen. Kun koulutuksessa selkä posahti totaalisesti. Tässä on nyt itse kuntoutettu sitä. Buranat heitin roskikseen viisi vuotta sitten.

Tänä aikana olen hakenut kaikkia mielenkiintoi

Mikä tän kommentin pointti oli? Kannustaa kouluttautumaan johonkin turhaan hommaan, jotta voi palata sen jälkeen lähtöpisteeseen?

Vierailija
39/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kukaan työtön tee pimeitä töitä. Minä ainakin olen tehnyt. On minulla jouluksi rahaa mutta en aio sitä kuluttaa vaan säästän ensi kesäksi jotta voin käydä jossain reissussa. Kyllähän pimeitä töitä nyt löytyy kun kyselette sukulaisilta ja kavereilta mistä voisi saada niin minäkin olen tehnyt ja pikku hiljaa on vuosien aikana tullut enemmän töitä. Pyydätte palkkaa vaikka tunti 12 euroa haravoinnista , Olen tehnyt kaikenlaista. Kerran oli lapioimassa hevosen paskaa 5 tuntia ja tienasin 200 euroa. Hevosen paskaa monet käyttää lannoiteena pihoillaan ja kukkamaalla.

Vierailija
40/72 |
06.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap 

Komme

T. Omaehtoisena amk-tutkinnon suorittanut

Mutta et ole voinut saada opiskeluun työttömyystukea kuin max 2 v.