Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tykkäisin syödä salaatteja, mutta ne ei maistu miltään

Vierailija
05.11.2025 |

Tiedän kyllä että salaattiakin voi maustaa ja salaatinkastikkeita on olemassa, mutta ne tekee salaatista sitten epäterveellisemmän. Yritän nimenomaan lisätä kasvisten syöntiä ja syön ne mieluiten tuoreeltaan.

Kertokaas jotain helppoja ja maukkaita, terveellisiä salaatteja. Juuri mutustelen tomaattia, ituja ja kiinankaalia. Vetisen makuista on, vaikka muuten noista tykkään.

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää sekaan vaikka hapanta omenaa, granaattiomenan siemeniä, rucolaa, vesimelonia tms. voimakasmakuista. Tottakai pelkkä salaatti, kurkku ja kotimaiset tomaatitkin ovat varsin mauton kombo.

Vierailija
102/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis syökö täällä jotkut ihmisjoukot vielä salaattia????

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko kokeilleet perinteistä suomalaista.

Puolukkahilloa kastikkeeksi ja tai antamaan sopivan maun salaateille. No paprikan kanssa en laittaisi.

Sitten Vadelmahillo tai vadelmat. Siinä mainio kastike ja maun antaja.

Minä käytän puolukkahillon sijaan Tapolan Mustanmakkarankastiketta. Se toimii helkatin hyvin mm. maksalaatikolle, miksei siis salaateillekin. Ennen kaikkea käytän sitä siksi, että se ei ole niin imelää kuin hillo.

Vierailija
104/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään muu ei käy kuin mauton salaatti, mutta et pysty sitä syömään kun se on mauton salaatti?

Vierailija
105/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset voi vaan syödä mautonta salaattia?

Hyvä maku on ruoan yksi oleellisimmista asioista, etkö ole tuota vielä älynnyt?

Ruuan ainoa oleellinen asia on makroravinteet. Pääasiassa proteiini ja hiilarit per kalorit. 20g proteiinia per ~100kcal on hyvä lähtökohta. Sen saa kanafileestä. 

Salaatista saa vitamiinit, kuitua ja hivenaineita pienille kaloreilla. Ei sitä maun takia syödä. 

Jos kokonaisuus lisäksi maistuu ihan ok:lle, plussaa. 

Höpsis. Vihanneksissa on rakenteellista nestettä joka on keholle paljon parempaa, kuin tavallinen vesi tai muut nestejuomat. Kaloreita ja proteiineja ihmisten kehossa on jo aivan liikaa.

Niinhän sinä luulet.

Vierailija
106/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse välillä teen salaati evääksi töihin. Siihen tulee kiinankaalia, tuoretta kurkkua, paprikaa, juustokuutioita, purkillinen tonnikalaa. Puolikas sipuli kuutioituna, muutama jalapeno viipale, mitkä kuutioin. Tällä saadaan makua ja hieman tulisuutta. Kastikkeena olen käyttänyt ihan kaupasta saatavaa salaatinkastiketta.

Kalaa ja juustoja salaatinlehdillä ei ole salaatti. Pitäkää ne lihat ja maitotuotteet erossa kasviksista, ette koskaan parane jos kiskotte näitä sekaisin

Sinulla sen sijaan on jo pää sairastunut. Itse arvostan eniten täysin toimivaa päätä, kropan sairauksiin löytyy yleensä toimiva lääkitys, pään sairauksiin ei sellaista, joka vaikuttaisi vain siihen päähän.

Terve keho ei tarvitse mitään lääkitystä ja jos ei syö väärin ei myöskään sairastu. 

Vierailija
107/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritäppä koota sellainen salaattilautasellinen kuin buffetpöydissä on. Jos et tiedä, mitä kaikkea siellä on, niin mene katsomaan.

Salaatinkastike taas kuuluu salaattiin. Kukaan ei syö salaatteja ilman sellaisia. Mutta salaatikastikkeen voi tehdä myös itse, koska valmiit kastikkeet on usein lihottavia ja epäterveellisiä, ainakin jos paljon sitä kastiketta käyttää. Eihän se tietenkään satunnaisesti käytettynä ketään lihota.

Oman terveellisemmän salaatinkastikkeen voi tehdä mm. tahinista eli seesamsiementahnasta. Purkissa oleva, juokseva ja öljyinen tahini paksunee ja vaalenee, kun otetaan haluttu määrään tahinia purkista kulhoon ja sekoitetaan siihen jääkaappikylmää vettä. Lisäksi siihen voi lisätä vaikka sitruunamehua ja valkosipulia.

Kyllä syö. Pelkkä suolakin riittää, mutta moni käyttää lis

Terveelliset rasvan lähteet ovat esim. pähkinät, oliivit, avokado ja äidinmaito. Keho osaa myös syntetisoida rasvaa: tuottaahan se hiilareistakin rasvaa.

Vierailija
108/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää sekaan vaikka hapanta omenaa, granaattiomenan siemeniä, rucolaa, vesimelonia tms. voimakasmakuista. Tottakai pelkkä salaatti, kurkku ja kotimaiset tomaatitkin ovat varsin mauton kombo.

Kotimaiset tomaatit ovatkin valtaosan vuodesta mauttomia puumaisia möllyköitä, kelvollisia saa vain loppukesästä. Itse en ole ostanut noita vuosikausiin, ostan mieluummin miniluumutomaatteja.

Vierailija
109/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset voi vaan syödä mautonta salaattia?

Hyvä maku on ruoan yksi oleellisimmista asioista, etkö ole tuota vielä älynnyt?

Ruuan ainoa oleellinen asia on makroravinteet. Pääasiassa proteiini ja hiilarit per kalorit. 20g proteiinia per ~100kcal on hyvä lähtökohta. Sen saa kanafileestä. 

Salaatista saa vitamiinit, kuitua ja hivenaineita pienille kaloreilla. Ei sitä maun takia syödä. 

Jos kokonaisuus lisäksi maistuu ihan ok:lle, plussaa. 

Höpsis. Vihanneksissa on rakenteellista nestettä joka on keholle paljon parempaa, kuin tavallinen vesi tai muut nestejuomat. Kaloreita j

Ei se ole jos tietää mitä tekee.

Vierailija
110/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse välillä teen salaati evääksi töihin. Siihen tulee kiinankaalia, tuoretta kurkkua, paprikaa, juustokuutioita, purkillinen tonnikalaa. Puolikas sipuli kuutioituna, muutama jalapeno viipale, mitkä kuutioin. Tällä saadaan makua ja hieman tulisuutta. Kastikkeena olen käyttänyt ihan kaupasta saatavaa salaatinkastiketta.

Kalaa ja juustoja salaatinlehdillä ei ole salaatti. Pitäkää ne lihat ja maitotuotteet erossa kasviksista, ette koskaan parane jos kiskotte näitä sekaisin

Sinulla sen sijaan on jo pää sairastunut. Itse arvostan eniten täysin toimivaa päätä, kropan sairauksiin löytyy yleensä toimiva lääkitys, pään sairauksiin ei sellaista, joka vaikuttaisi vain siihen päähän.

Terve keho ei tarvitse mitään lääkitystä ja jos e

Jotkut saavat sairauksia perimässä, eli miten terveellisesti hyvänsä ja autoimmuunisairauskin voi iskeä täysin terveesti elävälle.

Vierailija
111/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyviä kommentteja. Kiitän niistä.

Hedelmät ja marjat ei kaipaa mitään maistuakseen. Kasviksista paprika ja herneet on herkullisia, tomaattikin. En halua opetella siihen että kaiken kanssa läträtään jotain soossia. Terveys on minulle tärkeää.

Suolaa laitan maltilla ruokiin ja silti päivän saanti tulee heittämällä täyteen useimpina päivinä.//ap

Mistä olet saanut päähäsi, että "soosit" olisi epäterveellisiä? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Toki kasviksia voi napostella ihan siltäänkin, mutta kyllä niistä kannattaa myös tehdä herkullisia, terveellisiä ruokia, jotka tietenkin maustetaan. 

Ne on juomat erikseen. Sitäpaitsi miksi pitäisi syödä jotain pahaa tai mautonta joka muuttuu vain salaattikastikkeen avulla syömäkelpoiseksi?

Ei tarvitsekaan. Voit lopettaa suolan syönnin kaikissa ravinnoissasi ja syödä vehnäjauhotkin jatkossa suoraan pussista, niin ei tule epäselvyyksiä siitä mikä on sopivaa ravintoa ihmiselle ja mikä ei.

Vierailija
112/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä laitan salaattiin purkkitonnikalaa oliiviöljyssä. Siinä tulee salaattiin makua, terveellistä kalaa ja omega 3 ja 6 öljyä. Ja on terveellistä.

Hyi. Tonnikala on pahaa. 

Ei ole pahaa. Tonnikalaa on monessa liemessä. Voi valita sopivan. Lisäksi edullista.

Tonnikala luokkaa 17e/kg tölkissä. Tässä mukana öljy, joten kalan kilohinta vielä kovempi. Tiskistä saa taas nykyään lohta usein 20e/kilo.

Itselle aika helppo valinta lohen suuntaan.

Vierailija
113/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyviä kommentteja. Kiitän niistä.

Hedelmät ja marjat ei kaipaa mitään maistuakseen. Kasviksista paprika ja herneet on herkullisia, tomaattikin. En halua opetella siihen että kaiken kanssa läträtään jotain soossia. Terveys on minulle tärkeää.

Suolaa laitan maltilla ruokiin ja silti päivän saanti tulee heittämällä täyteen useimpina päivinä.//ap

Mistä olet saanut päähäsi, että "soosit" olisi epäterveellisiä? Eihän tuossa ole mitään järkeä. Toki kasviksia voi napostella ihan siltäänkin, mutta kyllä niistä kannattaa myös tehdä herkullisia, terveellisiä ruokia, jotka tietenkin maustetaan. 

Ne on juomat erikseen. Sitäpaitsi miksi pitäisi syödä jotain pahaa tai mautonta joka muuttuu vain salaattikastikkeen avulla syömäkelpoiseksi?

Siis meinaatko, että kaikki ruoat pitäisi syödä pelkkinä raaka-aineina siltään ilman mitään maustamisia ja kastikkeita? Miksi? Eihän ruoanlaitossa ole kyse siitä, että raaka-aineet olis pahoja ja mauttomia, vaan että niistä voi tehdä vielä hirveän paljon maukkaampia. 

Vierailija
114/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te

Siten, että esi-isäsikin ovat syöneet ja eläneet päin helvettiä.

Vierailija
115/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tonnikalassa on paljon elohopeaa. Kaloihin kumuloituvat kaikki merten myrkyt, joita on nykyään paljon. Jos haluaa syödä mereneläviä, kannattaa syödä merilevää.

Vierailija
116/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä laitan salaattiin purkkitonnikalaa oliiviöljyssä. Siinä tulee salaattiin makua, terveellistä kalaa ja omega 3 ja 6 öljyä. Ja on terveellistä.

Hyi. Tonnikala on pahaa. 

Ei ole pahaa. Tonnikalaa on monessa liemessä. Voi valita sopivan. Lisäksi edullista.

Tonnikala luokkaa 17e/kg tölkissä. Tässä mukana öljy, joten kalan kilohinta vielä kovempi. Tiskistä saa taas nykyään lohta usein 20e/kilo.

Itselle aika helppo valinta lohen suuntaan.

Se purkkitonnikala vaan on monesti korkealaatuisempaa kuin tiskien myymä lähes myrkyllinen norjanlohi.

Vierailija
117/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yrtit, oliiviöljy, sitruuna ja pippuri mitenkään kovin epäterveellisä ole ja niillä saa salaattiin runsaasti makua. Suolaakin voi kohtuudella käyttää.  

Vierailija
118/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lorautan valmiin salaatin päälle oliiviöljyä ja vaihdellen erilaisia viinietikoita tai sitruunanmehua. Perusaineksina minulla on kurkkua ja minitomaatteja, valmiiksi kypsytettyjä linssejä sekä persiljaa. Lisäksi kauden vihanneksia/hedelmiä, sekä jotain pähkinöitä ja/tai siemeniä. Itse tykkään lisätä myös hieman juustoa, mutta jos karttelet suolaa, raejuusto voisi olla parempi vaihtoehto. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi