Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tykkäisin syödä salaatteja, mutta ne ei maistu miltään

Vierailija
05.11.2025 |

Tiedän kyllä että salaattiakin voi maustaa ja salaatinkastikkeita on olemassa, mutta ne tekee salaatista sitten epäterveellisemmän. Yritän nimenomaan lisätä kasvisten syöntiä ja syön ne mieluiten tuoreeltaan.

Kertokaas jotain helppoja ja maukkaita, terveellisiä salaatteja. Juuri mutustelen tomaattia, ituja ja kiinankaalia. Vetisen makuista on, vaikka muuten noista tykkään.

Kommentit (118)

Vierailija
21/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinietikasta, oliiviöljystä ja pippurista (+halutessa sinappia) tulee hyvä ja terveellinen salaatinkastike tai vinaigrette. Tietysti jos et etikasta tai sinapistakaan välitä, niin sitten ei. Höyrytetty kukkakaali/parsakaali, uunissa paahdettu bataatti/ porkkana/ kurpitsa/ palsternakka, pähkinät ja siemenet, sitruuna- ja limemehu, ruohosipuli tai yritit, kermaviilipohjaiset itse tehdyt kastikkeet on myös hyviä ja terveellisiä lisiä salaattiin.

Vierailija
22/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän esim. oliiviöljy, sitruunamehu ja vähän suolaa ja pippuria tee salaatista epäterveellistä, päinvastoin! Ja makua antaa valtavasti. Sinappia tai valkosipuliakin voi laittaa sekaan.

Öljyä välttävälle on olemassa erilaisia rasvattomia tahnoja ja kastikkeita, jotka käy myös. Esim. täältä löytyy taatusti terveellisiä, vegaanisia ja öljyttömiä kastikkeita https://kokaru.fi/reseptihaku/?filter=true&category=salaatit

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuinka paljon on tarpeksi vihanneksia? Riittääkö kourallinen vihanneksia?

Syön kyllä omenan päivässä. Sitten jotain keitettyjä vihanneksia, koska ne eivät maistu "tuoreelta".

Vierailija
24/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikka suolan, pippurin ja oliiviöljyn lisääminen tee salaatista yhtään epäterveellistä.

Höh. Ei suolaa.

Vierailija
25/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita salaattiin kurkun ja tomaatin sijaan vaikka viinirypäleitä, pilkottua omenaa, granaattiomenan siemeniä. Jotain pohjaksi (se salaatti), jotain mehevää (kurkku, kesäkurpitsa, meloni), jotain hapahkoa (hedelmiä), jotain siemeniä tai pähkinöitä. Fetaa tai raejuustoa. Kokeile eri yhdistelmiä, tulee hyvää!

Itse meinasin tehdä tänään granaattiomenista, fetasta ja omenanpaloista salaatin, lisään ehkä myös pistaasipähkinöitä joukkoon. 

Salaatin pointti menee vähän ohi, jos siihen lisää maitotuotteita. Nämä kannattaa syödä erikseen, että keho ei ehdollistu sekoittamaan nelijalkaisen tissimaitoa ja sieniä kasviksiin ja osaa pyytää oikeita asioita

Vierailija
26/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse välillä teen salaati evääksi töihin. Siihen tulee kiinankaalia, tuoretta kurkkua, paprikaa, juustokuutioita, purkillinen tonnikalaa. Puolikas sipuli kuutioituna, muutama jalapeno viipale, mitkä kuutioin. Tällä saadaan makua ja hieman tulisuutta. Kastikkeena olen käyttänyt ihan kaupasta saatavaa salaatinkastiketta.

Vierailija
27/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen järkyttynyt jos valtaosa oikeasti lisää salaattiin SUOLAA!!?? Mitä ihmettä vai trollaako nuo kaikki? Selittää myös sen miksi jäi kreikassa salaatti syömättä, kun siihen oli laitettu suolaa ja luulin sitä vain joksikin oudoksi paikalliseksi tavaksi - noinko tekevät monetkin?? Miksi?! Eihän suola edes ole "makua", se on suolaista. 

Vierailija
28/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh, tee perus kreikkalainen salaatti. Kurkkua, tomaattia, paprikaa isoina paloina, oliiveja ja vähärasvaista fetaa/salaattijuustoa. 

On makua ja proteiiniakin. 

Itse syön tätä jatkuvasti lisäkkeenä. Pääprotskuna kanan rintaa tai lohta. 

Vierailija
29/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita salaattiin kurkun ja tomaatin sijaan vaikka viinirypäleitä, pilkottua omenaa, granaattiomenan siemeniä. Jotain pohjaksi (se salaatti), jotain mehevää (kurkku, kesäkurpitsa, meloni), jotain hapahkoa (hedelmiä), jotain siemeniä tai pähkinöitä. Fetaa tai raejuustoa. Kokeile eri yhdistelmiä, tulee hyvää!

Itse meinasin tehdä tänään granaattiomenista, fetasta ja omenanpaloista salaatin, lisään ehkä myös pistaasipähkinöitä joukkoon. 

Salaatin pointti menee vähän ohi, jos siihen lisää maitotuotteita. Nämä kannattaa syödä erikseen, että keho ei ehdollistu sekoittamaan nelijalkaisen tissimaitoa ja sieniä kasviksiin ja osaa pyytää oikeita asioita

Tämä on ihan höpöjuttua. Kyllä keho osaa yhtä hyvin ottaa hyvät aineet irti salaatista, vaikka siihen lisäisi myös vaikka juustoa, lihaa tai kalaa. Itselläni lounas useimmiten ruokaisa salaatti, jossa proteiinina jotain eläinperäistä. Hyvin toimii.

Vierailija
30/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa mun puolesta laittaa tai olla laittamatta, en ole huomannut eroa kehoni ehdollistumisessa ja asioiden pyytämisessä. 

(taas näitä erikoisfaktoihin erikoistuneita neuvonantajia)

Vierailija
31/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan söisi kalaa tai lihaa ilman suolaa, miksi kasvikset, joiden riittävä syöminen on kuitenkin ihmisen terveydeyden kannalta yksi vaikuttavimmista teoista, pitäisi syödä ilman suolaa? 

Jos nyt ei mitään muuta, niin salaatinkastike sinapista, sitruunasta, makeuttamattomasta omenasoseesta ja yrteistä voisi toimia. Toki ripaus suolaa ja loraus oliiviöljyä tekisi vielä paremmaksi. 

Vierailija
32/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen järkyttynyt jos valtaosa oikeasti lisää salaattiin SUOLAA!!?? Mitä ihmettä vai trollaako nuo kaikki? Selittää myös sen miksi jäi kreikassa salaatti syömättä, kun siihen oli laitettu suolaa ja luulin sitä vain joksikin oudoksi paikalliseksi tavaksi - noinko tekevät monetkin?? Miksi?! Eihän suola edes ole "makua", se on suolaista. 

Itse lisään suolaa ruokaan en vain maun vuoksi, vaan koska syön vain raaka-aineista tehtyä ruokaa, joten ei ole tule piilosuolaa. Suoloja taas tarvitsee mm. urheillessa aika runsaastikin. 

Vierailija
33/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, koko sana "salaatti", tulee latinan sanasta salata eli suolattu. Kyllä suurin osa ihmisistä laittaa salaattiin suolaa, todellakin. Se tuo esiin niiden aineosien maut.

Vierailija
34/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse välillä teen salaati evääksi töihin. Siihen tulee kiinankaalia, tuoretta kurkkua, paprikaa, juustokuutioita, purkillinen tonnikalaa. Puolikas sipuli kuutioituna, muutama jalapeno viipale, mitkä kuutioin. Tällä saadaan makua ja hieman tulisuutta. Kastikkeena olen käyttänyt ihan kaupasta saatavaa salaatinkastiketta.

Kalaa ja juustoja salaatinlehdillä ei ole salaatti. Pitäkää ne lihat ja maitotuotteet erossa kasviksista, ette koskaan parane jos kiskotte näitä sekaisin

Vierailija
35/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavalliseen arkisalaattiin laitan salaatinlehtien, kirsikkatomaattien ja kurkun lisäksi aina jotakin mehukasta muuta, esim. porkkanaa viipaloituina, kiivi, kesäkurpitsaa tai päärynä. Mitä saa milloinkin edullisesti. Jos varsinaisessa ruuassa ei ole paljon proteiinia lisään myös pähkinöitä. Salaatinkastike on useimmiten oliiviöljy-balsamico, mutta joskus maustan sitä yrteillä ja joskus käytän kurpitsaöljyä tai seesamiöljyä. Hyvin on maistunut.

Vierailija
36/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:'D päivän naurut. 

Mun kroppa syö sitä, mitä sille annan. Se lihas vähän niinkuin on alisteinen aivoille. Aivot kertoo, perustuen tieteelliseen näyttöön, että lihalle pitää tarjoilla vähintään 1.6g per painokilo per vuorokausi käyttökelpoista proteiinia täydellä aminohappoprofiililla, mieluummin hieman enemmänkin. Näin se liha kykenee vahvistumaan ja tottelemaan aivojen kertomaa raskaissa suorituksissa. Samalla aivot tietävät kertoa, että toisin menetteleminen lisää rasvan kertymisen riskiä ja siitä ne ei tykkää kyllä yhtään.

Vierailija
37/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli teitä se suolan laitto kauhistuttaa, niin laittakaa rouhittua mustaapippuria ja oreganoa. Voi käyttää myös jotain mausteseosta. Hieman luovuutta siihen ruuan laittoon.

Vierailija
38/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, koko sana "salaatti", tulee latinan sanasta salata eli suolattu. Kyllä suurin osa ihmisistä laittaa salaattiin suolaa, todellakin. Se tuo esiin niiden aineosien maut.

En lähde kiistämään sitä, mitä "suurin osa" tekee, mutta huutelen täältä, että KAIKKI eivät suinkaan lisää salaattiin suolaa! En käytä myöskään kastikkeita tai muita lisiä. Ei salaatti  kaipaa sellaisia, tai siis minä en kaipaa. Lapsi ja mieskin syövät nätisti ilman.

Vierailija
39/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ihan höpöjuttua. Kyllä keho osaa yhtä hyvin ottaa hyvät aineet irti salaatista, vaikka siihen lisäisi myös

Totta kai osaa, mutta mieli ei opi erottamaan sitä paskaa siitä terveellisestä, vaan syöt sitä myrkkyjä täynnä olevaa kalaa joka kerta kun kehosi pyytää oikeita ravinteita ja elektrolyyttejä. Opetelkaa

1. syömään suolaa ja juomaan vettä erikseen

2. syömään kasviksia pelkkinä kasviksina (vihreät suolan kanssa)

3. syömään myrkkykala ja juustot erikseen

Näin kehonne oppii, että mikä on mitäkin ja kun se tarvitsee yhtä, ei tule näitä ongelmallisia höysteitä aina sekaisin. Ihminenei tarvitse ollenkaan niin paljon proteiinia, mitä ravintoteollisuus väittää, eikä varsinkaan eläintuotannosta. Päin vastoin, eläintuotannon kautta kehoon tulee kaikkea sellaista, joka ei todellakaan kuulu sinne

Vierailija
40/118 |
05.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalaa ja juustoja salaatinlehdillä ei ole salaatti. Pitäkää ne lihat ja maitotuotteet erossa kasviksista, ette koskaan parane jos kiskotte näitä sekaisin

Parane? Mistä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän