En enää selviä velasta. Mitä tehdä?
Hei!
Tiedän olevani surkea ihminen, mutta olen aivan pulassa ja toivoisin neuvoja.
Minulla on velkaa yhteensä noin 45000 euroa. Siitä noin 10000e on opintolainaa.
Olen nyt työttömänä, taustalla sairastuminen.
Olen kuitenkin nuori ihminen ja työelämään toivottavasti pääsen kuntouduttuani vielä takaisin.
Tilanne on kuitenkin se, että enää en selviydy laskuista millään. Ruokaan ei jää rahaa yhtään. Velka ei lyhene.
Tähän asti siirtelin rahaa toiselta luotolta toiselle jne. Kestämätöntä, tiedän, mutta jotenkin elin toivossa, että kyllä se päivä vielä koittaa, kun rahaa taas tulee ja saan oikeasti velkaa lyhennettyä. No tällä menolla maksuihin ei enää riitä edes se, että palkkaa vielä joku päivä nostaisin. Olen nyt jo varmasti moninkertaisesti maksanut korkoja, tilisiirtokuluja jne.
Tuntuu, että kaikki toivo tässä elämässä on mennyt. Olen hävennyt ja pelännyt ottaa mihinkään yhteyttä tästä asiasta, mutta enää ei ole mitään vaihtoehtoa.
Miten minun kannattaisi menetellä?
Kommentit (28)
Ainoat vaihtoehdot on hankkia ja päästä töihin. Tai sitten vaan päästää nuo ulosottoon. Nämä ovat varmat vastaukset tilanteeseesi. Tietysti jos löytyy joku joka takaa pankkilainan niin sillä voi selvittää asiat mutta koska olet työtön niin vakuusten pitäisi olla mittavat ja voi olla ettei pankki siihen lähde. Ulosotto ei ole elämän loppu ja siellä ne velat joskus vanhenevat.
Vierailija kirjoitti:
Rharemontti-ohjelmaan on haku päällä, kokeile päästä siihen.
Ei taida ihan raharemontit auttaa tuossa tilanteessa.
Velallisten tukiryhmä
Vierailija kirjoitti:
Päästä velat ulosottoon ja heti. Ulosoton korko on ekan puolen vuoden jälkeen selvästi pienempi kuin pikaluottofirmojen lainojen korot. Poikkeuksena on opintolaina. Ehkä voit tehdä siitä sopimuksen pienestä kuukausierästä joko suoraan pankin kanssa (tai sitten Kelan kanssa, jonka maksettavaksi laina siirtyy, jos et itse maksa sitä pankille).
Ulosotossa sinulle jää aina rahaa käyttöön tietty määrä kuukaudessa. Lisäksi voit saada toimeentulotukea, koska ulosoton pakolla viemät maksut katsotaan toimeentulotuessa menoiksi. Velka myös vanhenee ulosotossa.
Näin kannattaa toimia kun muutakaan vaihtoehtoa ei ole. Ja ota yhteyttä oikeusavun velkaneuvojaan. Siellä saat apua ja suunnitelman, miten selviät. Apu on maksutonta. Pahin virhe olisi nyt ottaa uutta velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Soitat oman kunnan velkaneuvontaan
Velkaneuvonta on ollut oikeusaputoimistossa jo monta vuotta.
Ei ole koskaan myöhäistä päästää velkoja ulosottoon. Suojaosa on perheettömälläkin noin tonni ja vasta sen jälkeen menee ylittävästä osasta puolet ulosottoon.
"Ulosotossa sinulle jää aina rahaa käyttöön tietty määrä kuukaudessa. Lisäksi voit saada toimeentulotukea, koska ulosoton pakolla viemät maksut katsotaan toimeentulotuessa menoiksi. "
Tämä nyt ei taida pitää paikkaansa. UO:n viemää sumaa ei juurikaan huomioida toimeentulotukea myönnettäessä. Mieheni oli ulosotossa ja edes eläkkeensaajan asumistuessa ei huomioitu, että eläkettä ulosmitattiin. Mieheni katsottiin saavan koko eläkkeen käytöönsä.
Vierailija kirjoitti:
"Ulosotossa sinulle jää aina rahaa käyttöön tietty määrä kuukaudessa. Lisäksi voit saada toimeentulotukea, koska ulosoton pakolla viemät maksut katsotaan toimeentulotuessa menoiksi. "
Tämä nyt ei taida pitää paikkaansa. UO:n viemää sumaa ei juurikaan huomioida toimeentulotukea myönnettäessä. Mieheni oli ulosotossa ja edes eläkkeensaajan asumistuessa ei huomioitu, että eläkettä ulosmitattiin. Mieheni katsottiin saavan koko eläkkeen käytöönsä.
Tämä (lainaamasi viesti) pitää paikkansa. Toimeentulotuessa ulosoton pakolla viemät maksut katsotaan menoiksi.
Voihan sitä hakea mutta ei siihen kaikki pääse, ja on tiukka kuuri edessä, suoraan ei kuitata.