En enää selviä velasta. Mitä tehdä?
Hei!
Tiedän olevani surkea ihminen, mutta olen aivan pulassa ja toivoisin neuvoja.
Minulla on velkaa yhteensä noin 45000 euroa. Siitä noin 10000e on opintolainaa.
Olen nyt työttömänä, taustalla sairastuminen.
Olen kuitenkin nuori ihminen ja työelämään toivottavasti pääsen kuntouduttuani vielä takaisin.
Tilanne on kuitenkin se, että enää en selviydy laskuista millään. Ruokaan ei jää rahaa yhtään. Velka ei lyhene.
Tähän asti siirtelin rahaa toiselta luotolta toiselle jne. Kestämätöntä, tiedän, mutta jotenkin elin toivossa, että kyllä se päivä vielä koittaa, kun rahaa taas tulee ja saan oikeasti velkaa lyhennettyä. No tällä menolla maksuihin ei enää riitä edes se, että palkkaa vielä joku päivä nostaisin. Olen nyt jo varmasti moninkertaisesti maksanut korkoja, tilisiirtokuluja jne.
Tuntuu, että kaikki toivo tässä elämässä on mennyt. Olen hävennyt ja pelännyt ottaa mihinkään yhteyttä tästä asiasta, mutta enää ei ole mitään vaihtoehtoa.
Miten minun kannattaisi menetellä?
Kommentit (28)
Päästä velat ulosottoon ja heti. Ulosoton korko on ekan puolen vuoden jälkeen selvästi pienempi kuin pikaluottofirmojen lainojen korot. Poikkeuksena on opintolaina. Ehkä voit tehdä siitä sopimuksen pienestä kuukausierästä joko suoraan pankin kanssa (tai sitten Kelan kanssa, jonka maksettavaksi laina siirtyy, jos et itse maksa sitä pankille).
Ulosotossa sinulle jää aina rahaa käyttöön tietty määrä kuukaudessa. Lisäksi voit saada toimeentulotukea, koska ulosoton pakolla viemät maksut katsotaan toimeentulotuessa menoiksi. Velka myös vanhenee ulosotossa.
Rharemontti-ohjelmaan on haku päällä, kokeile päästä siihen.
Mistä 35 000 euron velka on syntynyt?
Näitä tarinoita on lukemattomia netissä, mutta aina vaan ilmaantuu uusia tuhlareita tai uhkapelaajia. Koittakaa jo oppia.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä sulla on tulot kuukaudessa?
Tällä hetkellä ansiopäiväraha ja siihen päälle vähän toimeentulotukea. Eli käytännössä mitä tulee, kuuluisi mennä pelkkään peruselämiseen eikä näihin laskuihin ole oikeasti varaa.
Soitat oman kunnan velkaneuvontaan
Myy se omaisuus mitä tuolla velalla on hankittu.
Vierailija kirjoitti:
Päästä velat ulosottoon ja heti. Ulosoton korko on ekan puolen vuoden jälkeen selvästi pienempi kuin pikaluottofirmojen lainojen korot. Poikkeuksena on opintolaina. Ehkä voit tehdä siitä sopimuksen pienestä kuukausierästä joko suoraan pankin kanssa (tai sitten Kelan kanssa, jonka maksettavaksi laina siirtyy, jos et itse maksa sitä pankille).
Ulosotossa sinulle jää aina rahaa käyttöön tietty määrä kuukaudessa. Lisäksi voit saada toimeentulotukea, koska ulosoton pakolla viemät maksut katsotaan toimeentulotuessa menoiksi. Velka myös vanhenee ulosotossa.
Olisi pitänyt tehdä tämä jo aikoja sitten, mutta olin liian tunnollinen ja häpeissäni, kun eihän hyvä ihminen niin voi tehdä. Nyt pelkään, että on jo myöhäistä.
Hei velkaongelmaiset, menkää töihin!
Vierailija kirjoitti:
Hei velkaongelmaiset, menkää töihin!
Juu menisin. Milloin voin aloittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi pitänyt tehdä tämä jo aikoja sitten, mutta olin liian tunnollinen ja häpeissäni, kun eihän hyvä ihminen niin voi tehdä. Nyt pelkään, että on jo myöhäistä.
Toki tilanteesi olisi parempi, jos olisit tehnyt tämän aikaisemmin, mutta lisää vitkuttelemalla vain pahennat tilannettasi verrattuna siihen, että päästät lainat ulosottoon nyt heti. Niiden vanhenemisaika alkaa ulosottopäätöksestä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä 35 000 euron velka on syntynyt?
Näitä tarinoita on lukemattomia netissä, mutta aina vaan ilmaantuu uusia tuhlareita tai uhkapelaajia. Koittakaa jo oppia.
Joillakin hometalo tai yritys mennyt konkurssiin.
Jos ei kykene työhön niin ei pidä jäädä työttömyystuelle vaan hakea lääkäriltä lausunto työkyvyttömyydestä jolloin saa sairauspäivärahaa. Tämmöiset asiat vinouttaa turhaan elämää jotta sen vuoksi tärkeää.
Mutta jos kuitenkin pystyy tekemään jotain työtä niin se vain mentävä työn äärelle, paikkoja on kyllä tarjolla kunhan joustaa omista kriteereistään.
Opintolainan voi saada osittain tai kokonaan anteeksi korkoineen, jos elämässä kaikki ei mene hyvin. Itse sain n 16000e anteeksi kokonaan ja luottotiedot pysyivät.
Päässä vikaa? Ilmastoahdistusta? Vai mihin sairastuit?
Haet velkajörjestelyyn jolla kuitataan velat pois...
Korkki auki ja manhunt käyntiin, aloitat naapuritalon tummista.
Rohkeasti vain yhteyttä velkojiin. Yleensä asiat kyllä suttaantuvat, kun velallinen itse ottaa vastuun tilanteestaan ja on yheistyökykyinen. Jos vain pystyy, kannattaa koittaa yhdistää lainat yhdeksi, jolloin kulut ja korot pienenee. Aivan liian pitkään ihmiset rypevät tällaisessa tilanteessa, kun asian pystyy ratkaisemaan ihan vaan nöyrtymällä ja ottamalla vaikea asia itse puheeksi. Mutta ymmärrän kyllä, miksi se vain on niin pirun vaikeaa!