Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ekonomistit; Suomalaisilla jättisäästöt, ei uskalleta kuluttaa?!

Vierailija
05.11.2025 |

Miksi uutisissa ekonomistit toitottaa, että muulla Euroopalla ei talousahdinkoa koska siellä uskalletaan kuluttaa mutta Suomessa on koska ihmisillä isot säästöt eikä uskalleta silti kuluttaa tai ostaa asuntoja? Mä en tunne yhtään keskiluokkaista lapsiperhettä jolla olisi jättisäästöjä, se että he ei ostele muuta kuin ihan pakolliset (ruokaa ja lastenvaatteet) johtuu siitä, että rahaa ei ole. Keskiluokka kurjistettu, edes asuntolainojen korkoja ei saa verovähentää enää niin eihän työssäkäyville lapsiperheen vanhemmille jää mitään käteen.

Kommentit (532)

Vierailija
461/532 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustan jatkuvasti ulkomailla. Suomessa on ihan jär-kyt-tä-vän kalliit hinnat verrattuna ihan minne menet. Ja palkkaa voi silti saada enemmän.

Vierailija
462/532 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne isot säästöt on yleensä eläkeläisillä tai lähellä eläkeikää olevilla. Toki ei kaikilla heilläkään ole juurikaan säästöjä.

Näinhän se on. Paljon enemmän mulla on varallisuutta ja säästöjä nyt 64-vuotiaana kuin oli 20-vuotiaana. Mulle tuli mieleen sekin, että aika monella tässä elämänvaiheessa koti on jo sisustettu mieleiseksi eli uusia huonekaluja ei välttämättä tarvita enää lainkaan. Korkeintaan sänky tai patjat. Monilla myös se kesämökki on jo eikä edes mökkihöperöt tarvitse useampaa mökkiä. Mitä olen omaa tuttavapiiriäni seurannut, niin siinä vaiheessa, kun nuorinkin lapsi muuttaa omilleen, vanhemmat yleensä miettii, onko tämä koti loppuelämän koti vai ei. Jotkut muuttavat siinä vaiheessa pienempään asuntoon ja kenties hommaavat sen kesämökin (elleivät sitten ole saaneet se

Molemmat aikuiset lapsemme asuvat jo Euroopassa. Möimme 5 vuotta sitten ison omakotilalomme ja muutimme pienempään asuntoon. Puolet omaisuudestamme olemme myös siirtäneet Eurooppaan ja sinne lähdemme parin vuoden kuluttua. Onneksi voimme myös lasten kautta tehdä edullisia ostoksia, jotka he tuovat tänne kun käväisevät Suomessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/532 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustan jatkuvasti ulkomailla. Suomessa on ihan jär-kyt-tä-vän kalliit hinnat verrattuna ihan minne menet. Ja palkkaa voi silti saada enemmän.

Osta sieltä kaiken minkä voit tuoda Suomeen. Ei täältä kannata mitään ostella jos ei ole tarvetta. Hinnat ovat jo ihan kohtuuttomat

Vierailija
464/532 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyse ole uskaltamisesta.

Monilla on edessä isompia hankintoja, joihin pankki ei anna lainaa, joten pakko säästää, jotta voi jollain aikataululla hankinnan suorittaa.

Vierailija
465/532 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä jättisäästöt? Säästöjä 1460 euroa. Lisäksi  2 kämäistä sijoitusasuntoa nykyarvoltaan ehkä 65000 euroa ja molemmista vielä velkaa yhteensä 30000 euroa. Myydä ei kannata, tulisi ostohintaan verrattuna massiiviset tappiot. Eläkesäästöjå  on 18600 euroa joita en saa nostettua vaikka tarvitsisin juuri nyt. Perheen yhteenlasketut nettotulot tasan 2000 euroa. Vuodenvaihteessa tulossa 2500 euron edestä lisälaskuja. Aiemmin tienattiin todella hyvin, ei enää vuosiin kunnolla.

Vierailija
466/532 |
07.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä kyllä on, mutta en koe mitään tarvetta tuhlata.

Niin. Nauti sinä 🐖 rahoistasi.

Vierailija
467/532 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omasta mielestä hinnat eivät poikkea kovinkaan merkittävästi. Useimmissa maissa ravintolaskuun saa mukaanlukea esimerkiksi 10 % tipin, Suomessa ei tarvitse. Ehkä johtuu myös siitä, etten ole armoton penninvenyttäjä ja painotan hinta-laatusuhdetta, mikä usein kohtaa kaikkialla keskihintaisissa tuotteissa ja palveluissa parhaiten.

Vierailija
468/532 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole jättisäästöjä todellakaan. Mutta vuosi sitten tililläni oli 7000€ ja nyt on 16000€. Olen vuodessa säästänyt tuon 9000€ elämällä vaatimattomasti ja laittanut joka kuukausi niin paljon kuin pystyn säästöön. Syynä työni tulevaisuuden epävarmuus ja vielä sitten nämä työttömyysturvan heikennykset mitä on tehty.

Vuoden takaiseen tilanteeseen nähden minulla on siis jättisäästöt. Ja jos jokainen suomalainen toimii vähänkään saman suuntaisesti (syystä) niin isoja summiahan siitä kertyy. Maan hallitus saa kyllä syyttää ihan vaan itseään siitä ettei ihmiset uskalla kuluttaa.

Vierailija
469/532 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys senkun pitkittyy, työnantajat kattoo karsaasti. Ehei, rahat pysyy osakkeissa. Kerran ei perustuloa ole tulossa ja työllistyminen lähes mahdotonta verkostottomalle tavispallerolle, niin pakko haalia DIY-perustulo pääomatuloista. Onneksi aloitin ajoissa...

Vierailija
470/532 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

SDP on ensi hallituksessa ja he vievät säästöt.

Nyt kannattaa kerätä ennakkoon sukan varteen.

Vierailija
471/532 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea nähdä mitään positiivisia merkkejä tulevaisuudessa? Ja tässä syynä nykyhallituksen toimet. Näiden työelämäheikennysten ja ammattiliittojen alasajon myötä en usko, että palkat tulevat ainakaan nousemaan. Pakolliset menot kuitenkin kasvavat koko ajan. Julkiset palvelut heikkenee, turvaverkot poistuu.

Kaikki tämä vähentää kulutusta ja sitä kautta työpaikkoja entisestään. 

Haluaisin olla jotenkin toiveikkaampi, mutta vaikeaa on kun myös kaikki tilastot ja lukemat näyttää pelkkää negatiivista. 

Vierailija
472/532 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekonomeilla vaikea ymmärtää todellisuutta, jos ekonomi vertaa omaa palkkaluokkaa niin varmasti ostovoima ja tilin saldo kohenee palkan korotusten ja veronalennuksien  myötä, 1000-1500€ eläke tai palkkaa  tienaavan  tilanne on toinen.

Ekonomisti ja ekonomi on muuten eri asioita. Toki ekonomikin voi olla todellisuudesta vieraantunut, mutta tiedän työttömiäkin ekonomeja joilla ei mene hyvin. 

Vierailija
473/532 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://worldpopulationreview.com/country-rankings/personal-savings-rat…

Suomalaisten säädtöaste on OECD-maiden häntäpäässä, joten liiasta säästämisestä tämä lama ei johdu.

Käsi ylös, kuka yllättyi niin arvelinkin.

Vierailija
474/532 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää kuluttaa? Minä ostan juuri sen mitä tarvitsen. En tarvitse sähköautoa, kävelen tai menen bussilla. En tarvitse etelän matkaa, istun lähimetsässä kiven päällä. En tarvitse uusia vaatteita, pikkuisen käytetyt ovat lähes ilmaisia. En ymmärrä, mistä tämä kulutushysteria lietsominen kumpuaa.

Vierailija
475/532 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat aikuiset lapsemme asuvat jo Euroopassa. Möimme 5 vuotta sitten ison omakotilalomme ja muutimme pienempään asuntoon. Puolet omaisuudestamme olemme myös siirtäneet Eurooppaan ja sinne lähdemme parin vuoden kuluttua. Onneksi voimme myös lasten kautta tehdä edullisia ostoksia, jotka he tuovat tänne kun käväisevät Suomessa

Mihin Euroopan maahan muutatte? Tämä asia kiinnostaa kovasti, kun omakin lapsi alkaa etsiä suuntaa elämälleen ja tilanne on mikä on.

Vierailija
476/532 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihmiset pelkää, ettei vanhuksena tule eläkettä tai ei usko pystyvänsä olemaan töissä 69-vuotiaaksi asti. Varautumista.

Tämäpä se. 

Itse olen pienituloinen raskaassa työssä. En edes tiedä sitä, riittääkö fyysinen kestävyyteni tehdä töitä melkein seitsemänkymppiseksi. Mitään kevyempää vaihtoehtoa työssäni ei ole. En voi laskea senkään varaan, että puoliso elättää, mitä vaan voi tapahtua. Pistän joka ikisen pennin säästöön ja toivon, että sijoituksetkin tuottaa vähän jotain.Toisaalta, tällainen ekologinen elämäntapa, jossa ei osteta kuin vähän ruokaa, sopii mun arvoille. 

Vierailija
477/532 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaeliitti haluua päästä käsiksi ihmisten rahoihin ja varastaa ne. Nooh kun digi-id saadaan käyttöön ni tilien tyhjäys käy helposti milloin minkäkin tekosyyn varjolla.

Vierailija
478/532 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas lähenen viittäkymppiä, eli olen työnantajien mielestä ydinjätettä. Työpaikalla on taas yt:t, melkein jatkuvaa nykyään. Puoliso on pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä ja meillä on omistusasunto, johon ei saa enää asumistukea. Ansiosidonnaiset leikattu. En kuluta, on pakko säästää työttömyyden varalle. Luojalle kiitos asuntolaina on jo maksettu ja lapsi maailmalla.

Vierailija
479/532 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Perustin osakesalkun 57-vuotiaana, kun jäin työttömäksi, ja sijoitin puolet lopputilistä pörssiin, koska työttömyysvuodet pienentävät ikävästi eläkekertymää. Nyt, reilu 10 vuotta myöhemmin salkun arvo lähestyy 200 000€, ja osinkotuotto on noin 571€/kk.

Laitan edelleen kaikki osinkotuotot takaisin salkkuun ja myöskin sen,

Kiitos tästä💖. Annat muillekin voimaa, miten huonossakin tilanteessa ja tukevassa keski-iässä asiat voi kääntää parhain päin."

No, enpä tiedä. Laitoin viimeiset varani sijoituksiin n. 5 kk. Sitten eli aloitin vasta. 1000 rahastoon ja n. Satku osakkeisiin. Olen miinuksella 11% ja nyt kaduttaa. Olisi pitänyt pysyä erossa moisesta humpuukista!

Ilmaista rahaa ei ole! Olisi pitänyt muistaa tuo vanha viisaus. montaa asiaa olen kokeillut saadakseni edes jostain lisätuloja ja kaikki turhaa. köyhät on ne jotka maksaa rikkaiden huvit. tuokin asia pätee taaskin hyvin!

Vierailija
480/532 |
08.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläköhän sitä varallisuusveroa puuhastellaan? Ensin maksat palkasta ja perinnöstä veroa ja jos sitä kertyy liikaa, niin aika verottaa uudestaan. Jos taas lähdetään kuluttamaan niin taas maksetaan hinnassa veroja.