Ekonomistit; Suomalaisilla jättisäästöt, ei uskalleta kuluttaa?!
Miksi uutisissa ekonomistit toitottaa, että muulla Euroopalla ei talousahdinkoa koska siellä uskalletaan kuluttaa mutta Suomessa on koska ihmisillä isot säästöt eikä uskalleta silti kuluttaa tai ostaa asuntoja? Mä en tunne yhtään keskiluokkaista lapsiperhettä jolla olisi jättisäästöjä, se että he ei ostele muuta kuin ihan pakolliset (ruokaa ja lastenvaatteet) johtuu siitä, että rahaa ei ole. Keskiluokka kurjistettu, edes asuntolainojen korkoja ei saa verovähentää enää niin eihän työssäkäyville lapsiperheen vanhemmille jää mitään käteen.
Kommentit (258)
Rahaa on hyvin monilla paljon mutta rahaa ei haluta kuluttaa.
On myös ristiriitaista mainostaa että tulisi kuluttaa ja säästää mahdollisimman paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syytän kaikesta purraa, se leikkasi talouden hengiltä
Ja äänestät seuraavissa vaaleissa demareita vaahtopallot pöksyissä?🤣🤣🤣
Persulla seksi mielessä. Puutteessa kuten aina?
Toki äänestän nykyisiä oppositiopuolueita, yli 70% äänestäjistä tekee niin. Persujen 2023 äänestäjistä 2/3 äänesti jo keväällä 2025 muita puolueita.
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenkään laittaa pennin laita säästöistä tähän varjoiseen kapitalisimin ja korruption pesään! Suomi on pilalla! Pakko säästää omaan vanhushoivaan, koska sellaista ei tule enää saamaan - ihan turhaan täällä tuhlarit pelkää että käärinliinoihin säästetään. Tilanne tulee olemaan se, että joko maksat itsellesi säällisen vanhushoivan, tai makaat kivusta kirkuen tervehskeskuksen homeisessa nurkassa paskat vaipoissa - eikä kukaan tule.
Tämä!
Sossuloiset ja demarit sotki talouden joten nyt säästän parempia päiviä varten.
Vierailija kirjoitti:
Ekonomeilla vaikea ymmärtää todellisuutta, jos ekonomi vertaa omaa palkkaluokkaa niin varmasti ostovoima ja tilin saldo kohenee palkan korotusten ja veronalennuksien myötä, 1000-1500€ eläke tai palkkaa tienaavan tilanne on toinen.
Eläkkeeni nousee 2026 10 euroa kuussa ja verotukseni kitistyy 20€.
En kuluta.
Mulla on 170 000 tilillä, mutta en halua kerskakuluttaa. On vaatimaton hybridiauto, mutta kävelen ja pyöräilen paljon. Vältän HSLaa koska on flunssakausi. Käytän rahaa kivoihin asioihin, kuten kursseihin, teatteriin ja oopperaan, ja harrastusmatkoihin.
Teen paljon ruokaa itse, koska se on terveellistä eikä sisällä lisäaineita. Firman kuntosali ei maksa mitään, mutta minulla on kortti uimahalliin.
En tarvitse juurikaan uutta elektroniikkaa. Melko vaatimaton rivarinpätkäkin on maksettu. Lapsia ei ole.
Jospa hallitsevat tahot miettisivät mieluummin vaikka miten saisivat isot firmat maksamaan veroja Suomeen sen sijaan että reitittävät ne veroparatiiseihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskalleta?! Mihin tällaisen +50 sitten pitäisi kuluttaa?
Käärinliinoissa ei ole taskuja. Väsyt joka päivä lisää, odotatko elämän aloittamista 90-vuotiaana rikkauksien keskellä vai kannattaisiko panostaa ja elää jo nyt?
Toteuta haaveita, matkusta ulkomaille, käy ravintoloissa tai osta kesämökki tai mistä nyt haaveiletkin.
Minä olen jo toteuttanut ne haaveeni. Ja se on yksi syy miksi ei minun tarvitse kuluttaa. Minulla on työ joka on harrastus, harrastuksia, läheiset ja ystävät. Kuvittelet, että kaikki elää siinä samassa oravan pyörässä haaveilemassa?
Vierailija kirjoitti:
Sossuloiset ja demarit sotki talouden joten nyt säästän parempia päiviä varten.
= maksat ulosottojasi. Itse sotkit.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 170 000 tilillä, mutta en halua kerskakuluttaa. On vaatimaton hybridiauto, mutta kävelen ja pyöräilen paljon. Vältän HSLaa koska on flunssakausi. Käytän rahaa kivoihin asioihin, kuten kursseihin, teatteriin ja oopperaan, ja harrastusmatkoihin.
Teen paljon ruokaa itse, koska se on terveellistä eikä sisällä lisäaineita. Firman kuntosali ei maksa mitään, mutta minulla on kortti uimahalliin.
En tarvitse juurikaan uutta elektroniikkaa. Melko vaatimaton rivarinpätkäkin on maksettu. Lapsia ei ole.
Jospa hallitsevat tahot miettisivät mieluummin vaikka miten saisivat isot firmat maksamaan veroja Suomeen sen sijaan että reitittävät ne veroparatiiseihin?
Minulla on sama tilanne, plus maksettu mökki. En laita rahaa edes harrastuksiin, matkoihin tai ravintoloihin. Olen ihan tyytyväinen näin, eikä tulisi mieleenkään lisätä kulutusta tässä yritystukien ja korruption pesässä. Samoin lähinnä _huvittaa_ kotimaisten yrittäjien ns tukeminen. Ne ajat meni jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
54v ja toistuvat yt:t sekä sairaspäivärahan massiivinen leikkaus (ikää tulee, niin todennäköistä tämäkin). On ihan pakko varautua ja toisaalta on jo kasvanut jatkuvan tavarantarpeen ylitse.
Eikä sitä rahaa mitenkään tolkuttomasti jää silti sukavarteen 2500e nettotuloilla.Olisi jäänyt jos et olisi kuvitellut hyvien aikojen olevan ikuisiksi ajoiksi ansaittuja. Miksi säästää ja suhteuttaa menot tuloihin, kun valtio vastaa kaikista riskeistä. Valtio ja KELAhan ovat vakuuttaneet meidät kaikkia
toimentuloriskejä vastaan! Sitä niittää, mitä kylvää - vuodesta 1994 asti säästänyt
Johan oli taas tulkinta. Olen kasvattanut neljä lasta aikuiseksi ja käynyt aina töissä. Lisäksi yhä tuen nuorempia opinnoissa. Et oon kuule oman osani tähän yhteiskuntaan tuonut saamatta muuta kun lapsilisät.
Vierailija kirjoitti:
Maastapoistumisvero. Säätämistä vaille valmis lakiesitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miten vasemmisto aikaa tilannetta parantaa? Nostamalla sosiaalimenoja? Ei se raha sillä lisäänny, että sitä siirrellään taskusta toiseen.
No, lisäämällä luottamusta kansalaisten omaan talouteen esim. perumalla työelämäheikennykset ( mikä on edes ollut näiden hyöty??) ja palauttamalla ansiosidonnaisen ja sairaspäivärahan ennalleen. Ja palauttamalla aikuisopintorahan.
He ovat myös sitoutuneet velkajarruun, eivät palauta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenkään laittaa pennin laita säästöistä tähän varjoiseen kapitalisimin ja korruption pesään! Suomi on pilalla! Pakko säästää omaan vanhushoivaan, koska sellaista ei tule enää saamaan - ihan turhaan täällä tuhlarit pelkää että käärinliinoihin säästetään. Tilanne tulee olemaan se, että joko maksat itsellesi säällisen vanhushoivan, tai makaat kivusta kirkuen tervehskeskuksen homeisessa nurkassa paskat vaipoissa - eikä kukaan tule.
Koska tämä meidän sulle-mulle-maamme ei koskaan pääsee pois ryöstökapitalismistaan, olen jo alkanut säästää rahaa, jotta ennen lopullista sekoamistani pääsen äkkiä Sveitsiin kuolemaan iloisena morfiinipäissäni unohtaen viime hetkilläni jopa sen, että Suomea ei hallitse kuningas kuten Ruotsia, vaan meitä hallitsee portailla istuskeleva populistinen prinsessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki äänestän nykyisiä oppositiopuolueita, yli 70% äänestäjistä tekee niin. Persujen 2023 äänestäjistä 2/3 äänesti jo keväällä 2025 muita puolueita.
Tyttö kulta, odotan jo innolla kun Suomen ykkös ministerit on Antti-boyt, Tytti ja Nazima.
- Juha, persu. Sain sanottua, hävettää
Maapallon kantokyky riippuu vahvasti kulutustavoista, teknologian kehityksestä ja resurssien jakautumisesta.
Ympäristön kantokyky: Maapallon kyky tuottaa ja ylläpitää resursseja, kuten ruokaa, vettä ja energiaa, määrittää sen kantokykyä.
Elintapojen vaikutus: Kulutustottumukset, erityisesti länsimaissa, lisäävät kuormitusta suuresti, ja muutokset ovat välttämättömiä, jotta nykyinen väestömäärä olisi ylläpidettävissä kestävästi.
Romahduksen rajamailla - maapallon kantokyvyn asettamat rajat jatkuvalle kasvulle
https://blogit.utu.fi/caselaw/2024/04/13/romahduksen-rajamailla-maapall…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ihmiset pelkää, ettei vanhuksena tule eläkettä tai ei usko pystyvänsä olemaan töissä 69-vuotiaaksi asti. Varautumista.
Tästä on ainakin itseni kohdalla kyse. En usko, että saan tulevaisuudessa säälistä eläkettä. Tiedän varmaksi myös työuran jäävän vähintään kymmenen vuotta vajaaksi. Ei kukaan palkkaa kuusikymppisiä huru-ukkoja suorittavan portaan töihin.
Pakko varautua
En myöskään usko vasemmiston olevan ratkaisu ongelmaan, vaan lähinnä syventävän ahdinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaalien tulos kertoo minulle siitä että suomessa on niin paljon kaikilla valtion tukitoimilla eläviä että tulos on mahdollinen. Kaikki verovaroilla töissä olevat ja muut tukien saajat voivat määrällään ratkaista kaikki vaalit, ikiliikkuja on luotu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sama tilanne, plus maksettu mökki. En laita rahaa edes harrastuksiin, matkoihin tai ravintoloihin. Olen ihan tyytyväinen näin, eikä tulisi mieleenkään lisätä kulutusta tässä y
Minä kyllä ostan kotimaista, jos on oikea tarve, mutta on aika vähän tarvetta kuluttaa. Palveluita ostan kyllä jonkin verran, kuten juuri noita teatteri- ja konserttilippuja.
-edellinen
Ekonomeilla vaikea ymmärtää todellisuutta, jos ekonomi vertaa omaa palkkaluokkaa niin varmasti ostovoima ja tilin saldo kohenee palkan korotusten ja veronalennuksien myötä, 1000-1500€ eläke tai palkkaa tienaavan tilanne on toinen.