Uskovat: Onko oikein, että leipäjonosta saa ruokaa vain jos osallistuu ensin uskonnolliseen ohjelmaan?
Asun sellaisessa kaupungissa, jolla leipäjonoja/ruokajakeluja järjestää useampi taho. Yksi näistä (ei ev.lut.) jakaa ruokaa vain niille, jotka osallistuvat sitä ennen uskonnolliseen ohjelmaan. Ohjelma kestää noin tunnin ja sisältää yhteislauluja, Raamatun lukemista, siihen liittyvän opetuspuheen, rukousta ja kolehdin, jolla kerätään rahaa ruokajakelusta aiheutuvien kulujen kattamiseksi. (Kolehdin kohdalla mainitaan aina, että lahjoittaminen on täysin vapaaehtoista eikä kenenkään pidä lahjoittaa vasten tahtoaan. Toisaalta yleensä sanotaan myös, että omastaan antaminen koituu siunaukseksi ja Jumala rakastaa iloista antajaa) Ovi laitetaan lukkoon 15 minuuttia ohjelman alkamisen jälkeen, joten kaikkien täytyy kuunnella uskonnollista sanomaa vähintään 45 minuuttia.
Kysyisin lähinnä palstan uskovaisilta, onko tällainen toimintatapa mielestänne hyvä tai edes hyväksyttävä? Vai pitäisikö ruokaa jakaa kaikille tarvitseville ja jättää jokaisen oman harkinnan varaan, haluavatko he kuunnella uskonnollista paasausta vai ei?
Kommentit (1097)
Olen uskova, joka toivoo, että kaikki ottaisivat vastaan Jeesuksen omana vapahtajanaan. Mutta uskoa ei voi pakottaa, se on aina vapaaehtoinen valinta. Siksi omasta mielestäni paremmin toimisi esimerkiksi sellainen, että jakelupaikassa vaikkapa soisi kristillinen musiikki ja jakajat toivottaisivat avuntarvitsijoille siunausta. Myös jakelua ennen ja sen jälkeen rukoiltaisiin paikalla käyneiden puolesta. Myös mainostettaisiin jakelupaikalla anonyymiä mahdollisuutta jättää omia rukouspyyntöjä johonkin laatikkoon.
No älä mene sinne tilaisuuteen jos korpeaa niin paljon se ilmaisen ruoan tarjoavan tahon hengellinen ohjelma. Helppo ratkaisu.
No ei ole oikein. Meidän seurakunnassa on toimittu niin, että ruokakassin saa osallistumatta mihinkään ohjelmaan. Kaikkia kyllä kutsutaan peremmälle ja siellä on sitten hengellistä ohjelmaa ja siinä sivussa kahvitarjoilu koko ajan. Mutta jos joku haluaa pelkän ruokakassin, se on hänen päätöksensä ja kunnioitamme sitä. Kassin sisältö on sama kaikille. Ja jos joku haluaa, voi toki piipahtaa siellä peremmällä hakemassa kahvin ja pullan ja poistua niiden kanssa paikalta. Siinä altistuu tuolle hengelliselle sisällölle pienen hetken. Jos ei edes sitä kestä kuunnella, sitten joutuu olemaan ilman kahvia ja pullaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei ollut tapana, he jotka eivät kuunnelleet, odottivat ulkona. Uskovaisten yhteisöön kuuluminen on laissa määritetty, että se on vapaaehtoista. Raamattu opettaa, on autettava myös uskonnottomia, koska Jeesus käski.
Missä kohtaa Raamattua Jeesus käskee auttamaan myös uskottomia?
"Tehkää hyvää ja lainatkaa, odottamatta saavanne takaisin". "Rakastakaa vihollisianne, jos vihollisella on nälkä, ruoki häntä."
Samarialainen oli juutalaisten mielestä ei-uskova/vääräuskoinen, mutta Jeesuksen vertauksessa nimenomaan tuo epäuskova/väärinuskova oli se, joka teki Jumalan tahdon ja oli siten otollinen Jumalalle. Jumala hyväksyi ja siunasi (tosiuskovien mielestä) vääräuskoisen, koska hänen
Jeesus vastasi heille ja sanoi: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ette te minua sentähden etsi, että olette nähneet tunnustekoja, vaan sentähden, että saitte syödä niitä leipiä ja tulitte ravituiksi. Älkää hankkiko sitä ruokaa, joka katoaa, vaan sitä ruokaa, joka pysyy hamaan iankaikkiseen elämään ja jonka Ihmisen Poika on teille antava; sillä häneen on Isä, Jumala itse, sinettinsä painanut."
Niin he sanoivat hänelle: "Mitä meidän pitää tekemän, että me Jumalan tekoja tekisimme?" Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Se on Jumalan teko, että te uskotte häneen, jonka Jumala on lähettänyt". He sanoivat hänelle: "Minkä tunnusteon sinä sitten teet, että me näkisimme sen ja uskoisimme sinua? Minkä teon sinä teet? Meidän isämme söivät mannaa erämaassa, niinkuin kirjoitettu on: 'Hän antoi leipää taivaasta heille syötäväksi'." Niin Jeesus sanoi heille: "Totisesti, totisesti minä sanon teille: ei Mooses antanut teille sitä leipää taivaasta, vaan minun Isäni antaa teille taivaasta totisen leivän. Sillä Jumalan leipä on se, joka tulee alas taivaasta ja antaa maailmalle elämän." Niin he sanoivat hänelle: "Herra, anna meille aina sitä leipää". Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa. Mutta minä olen sanonut teille, että te olette nähneet minut, ettekä kuitenkaan usko. Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos. Sillä minä olen tullut taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt. Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä. Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."
Vierailija kirjoitti:
Uskonnolla kiristetään. Joudut helvettiin, jos et usko. Et saa ruokaa, jos et usko. Siinä on syrjivä uskontomafia kyseessä eikä mitään muuta.
Jeesus käski uskoviaan kertomaan evankeliumi kaikille kansoille, koska helvetti on todellisuutta, kuten taivaskin.
Joko otat sen vastaan, tai sitten et. Se on oma valintasi, samoin kuin ruuanhaku.
Kävin autokaupassa kun mainostivat että on makkaraa ja pullakahvit tarjolla lauantaina. Kehtasivat ruveta mainostamaan siinä jotain Corollaa kun olin pelkän ilmaisen ruuan perässä. Aivan hirveetä. Miksi kukaan ei puutu tällaiseen tyrkyttämiseen? Minä kuljen julkisilla enkä millään helvetin tojotalla. Kerroin suorat sanat järjestävälle taholle mitä olen mieltä tuollaisen elämäntavan pakko tyrkyttämisestä avun tarpeessa olevalle ja tein kantelun tasa-arvovaltuutetulle.
Mielestäni tuo periaate sinänsä ei ole seurakunnalta väärin, koska uskovaiset haluavat jakaa syötävän leivän lisäksi myös Jumalan sanan leipää. 45 minuutin tilaisuus on kuitenkin ehkä liikaa vaadittu. Ruoka-avun tarvitsijoissa saattaa sitä paitsi olla sellaisia joiden on mt-ongelmien takia vaikea osallistua yhteistilaisuuksiin.
Itse järjestäisin tuon niin, että Jumalan sanaa, vaikka evankelioivan Raamatun jakeen, saisi aina kirjallisessa muodossa sen ruoan mukana, ja tilaisuuteen osallistuminen olisi vapaaehtoista.
Sekin, että jaetaan pelkkää ruokaa ilman mitään julistamista ja evankeliointia on arvokasta auttamistyötä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole millään tapaa uskovainen ihminen, mutta minusta aika pieni hinta siitä että saisi vapaaehtoisilta ruokaa nälkäisenä, jos jonkun virren nyt joutuu siinä leipää hakiessa kuuntelemaan. Samoin en myöskään ahdistu, jos jonkun tutun häissä tai hautajaisissa lausutaan rukous tai koulun kevätjuhlassa lauletaan suvivirsi.
Maallistuneitakin avunjakajia on, jos uskonto on noin iso punainen lippu, esim. Kela. Heilläkin toki on omat ehtonsa, kuka ja miten sitä apua saa.
En minäkään ahdistu virsistä ja muusta uskonnollisesta, jos vapaaehtoisesti menen häihin tai hautajaisiin. Tässä onkin ongelmana se, että sitä uskonnollista puhetta on pakko kuunnella, että saa syödäkseen.
86
Painu muualle, niin ongelma poistuu. Tai ala itse jakaa ruokaa ihmisille, jotka vain valittavat kun pitäisi jotenkin sitten myös osallistua johonkin.
Jokainen voi itse valita, meneekö hakemaan ruokakassia vai ymmärtääkö, että toimeentulotuki on olemassa siksi, että ruokansa voi ostaa itsekin sen sijaan, että syytää rahaa tupakkaan ja kaljaan. Kuitenkin sama "en usko ja on väärin pakottaa kuuntelemaan Raamatun sanomaa" -väki istuu tanakasti joulukirkossa, koska totta kai myös kirkkoon kuulumaton saa siellä olla.
Mitä väärää tuossa voisi olla? Kukaan ei pakota hakemaan ruokakassia.
Vierailija kirjoitti:
No älä mene sinne tilaisuuteen jos korpeaa niin paljon se ilmaisen ruoan tarjoavan tahon hengellinen ohjelma. Helppo ratkaisu.
NO MUTTA KUN MINUN ON PAKKO SAADA RUSINAT PULLASTA, TAI SAAN ITKUPOTKURAIVARIN!!!!!
Aiemmin kun kävin eri leipäjonoissa niin eri lahkojen ynnä muut olivat hyviä vaihtoehtoja. Pahimpia oli ne kun piti ulkona jonottaa kylmässä ja sateessa.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi itse valita, meneekö hakemaan ruokakassia vai ymmärtääkö, että toimeentulotuki on olemassa siksi, että ruokansa voi ostaa itsekin sen sijaan, että syytää rahaa tupakkaan ja kaljaan. Kuitenkin sama "en usko ja on väärin pakottaa kuuntelemaan Raamatun sanomaa" -väki istuu tanakasti joulukirkossa, koska totta kai myös kirkkoon kuulumaton saa siellä olla.
Jep. Minusta on upeaa, että on vielä tahoja jotka kyselemättä tai tuomitsematta jakaa apua taustoista riippumatta. Ruokaa saa riippumatta oletko rahasi menettänyt päihderiippuvuuden tai ylivelkaantumisen takia. Jos ei sitä paria Raamatun sanaa kestä niin olisi vaan kohteliaasti hiljaa ja miettisi, että hyvä että edes joku vielä jaksaa auttaa, kun on veronmaksajienkin tarjoamat avut jo hassattu hukkaan.
Sen lauluja laulat, jonka leipää syöt. Jos ei kelpaa, haet leipäsi muualta. Luulisi olevan yksinkerraista.
Suurin osa vastauksista ei liity aloitukseen mitenkään. Aloittajahan ei kysynyt, onko puheena oleva toiminta laillista tai mitä hänen pitäisi tällaisessa tilanteessa tehdä. Hän halusi vain tietää, pitääkö uskovaiset tällaista toimintaa hyvänä tai hyväksyttävänä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Sen lauluja laulat, jonka leipää syöt. Jos ei kelpaa, haet leipäsi muualta. Luulisi olevan yksinkerraista.
No siis, se on k-marketin leipää, mitä nuo jakavat.
Mielestäni auttaminen ja evankeliointi pitäisi erottaa toisistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväksyttävää toki voi olla, mutta laillista se ei ole.
Vastikkeellista toimintaa. "Saarnaajan" ja kuulijan välille syntyy työsuhde ruokapalkalla. Ilmoittaisin verottajalle ja poliisille. Selvää veronkiertoa ja orjatyövoiman käyttöä.
Miten ruuan jonottaminen on orjatyövoimankäyttöä?
Mitä orjatyötä nää jonottajat tekee? 😂
Saarnojen kuunteleminen käy ihan työstä, silloin kun se on "avun" saannin edellytys. Apu ei ole silloin enää apu vaan vastike työstä. Kyllä se jonottaminenkin myös ihan työstä käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis, se on k-marketin leipää, mitä nuo jakavat.
Se ei ole K-Marketin leipää enää sen jälkeen kun K-Market on lahjoittanut sen jaettavaksi köyhille.
Uskonnolla kiristetään. Joudut helvettiin, jos et usko. Et saa ruokaa, jos et usko. Siinä on syrjivä uskontomafia kyseessä eikä mitään muuta.