Taas ekonomistit valittaa aamu-tv:ssä kun suomalaiset ei kuluta
Kommentit (421)
Miksi pitäisi kuluttaa koko ajan? Maailma hukkuu pas*kaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulutus palaa vähitellen takaisin kun
- ansionsidonnaisen työttömyysturvan ehdot palautetaan orpopurraa edeltävälle tasolle
- irtisanomissuoja palautetaan
- lakko-oikeus palautetaan ja palkat alkaa taas nousta
- luvataan kansalle että enää ei voi tulla kokoomushallitusta joka myy kaiken päätäntävallan suoraan EK:lle populistien avulla.
Alle 10 vuodessa kansa luottaa taas yhteiskuntaan ja alkaa kuluttaa enemmän
Hyvä kommentti ja samaa pohdiskelin. Tulin siihen tulokseen, että nuo, kaikki ainakaan eivät toteudu vaikka hallituskoalitio vaihtuisi.
Itseäni tympi se, ei niinkään pelkkä ALVin korotus vaan se, että kuinka kauan se korotettu jatkuu, putoaako se entiselleen ja jos, niin milloin?
Omaa kulutusta on ollut pakko vähentää. Esim. en juurikaan osta enää suklaata, karkkia, limua, sipsej
Itse en käy parturissa eikä ole saunavuoroa. En juo alkoholia enkä polta tupakkaa. Ei ole lemmikkiä.
Kuluttakoon ne, joilla rahaa on. Oma pieni palkka menee täysin elämiseen, mitään ylimääräistä ei jää. Oma palkkani ei todellakaan ole kasvanut suhteessa pakollisiin kuluihin. Joitain vuosia sitten saattoi jopa tuhlata johonkin, kuten käydä syömässä tai ostaa joskus jotain kivaa. Enää ei onnistu, vaatteita olen jo pitkään ostanut lähinnä kirpparilta ja torista kodin hankintoja. Onneksi olen myös niinä vuosina, joina palkka on ollut suhteessa parempi, ostanut itselleni hyvälaatuista vaatetta, kenkiä ja asusteita, jotka menee vuodesta ja jopa vuosikymmenestä toiseen, mutta ei nekään tietysti ikuisesti kestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulutan, kun hallitus vaihtuu. Kulutuksen välttö on oma poliittinen protesti nykyhallituksen osaamattomuutta kohtaan.
Hallitus saa vaihtua vaikka sata kertaa, perus ongelma on talouskasvun puute ja sitä kautta kun rahaa ei ole. Eipä se uusihallituskaan voi tyhjästä nyhjästä.
Aika paljon olisi tehtävissä julkista tuhlaamista leikkaamalla. Virkarälssi 700 000 ja maahan saapuu eltettäviä ja viemään vähät työpaikat 70 000 vuodessa.
Jos uusi hallitus on demarivetoinen, kuten nyt näyttää, niin nuo eivät todellakaan ole sen asialistalla.
Ekonomisteja pidetään yleisesti jollain tapaa rationaalisen aikuismaisen ajattelun edustajina - järjen ääninä typeryksien keskellä. Siinä vaiheessa kun aletaan vakavasti otettavia vaihtoehtoisia talousmalleja ihan tosissaan ajamaan alan arvostamaan kyseistä sakkia. Tällä hetkellä en heidän paskapuheistaan paljoa perusta. Minun mielipiteilläni ei tietenkään ole minkään sortin merkitystä kenellekään. Sainpahan kuitenkin tähän mielipiteeni naputeltua :)
En käy parturissa, leikkaan hiukset itse. Ei ole lemmikkiä, ei ole saunavuoroa, en juo alkoholia enkä polta tupakkaa, en matkusta ja asun vuokralla pienessä asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset alkaa kuluttamaan, kun ansiosidonnainen palautetaan entiselleen, sitä ennen ei.
Ostetaan pelkästään saippuaa ja kahvia siihen asti kunnes ansiosidonnainen on palautettu.
Ja eläkeputki sekä vuorotteluvapaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulutan, kun hallitus vaihtuu. Kulutuksen välttö on oma poliittinen protesti nykyhallituksen osaamattomuutta kohtaan.
Hallitus saa vaihtua vaikka sata kertaa, perus ongelma on talouskasvun puute ja sitä kautta kun rahaa ei ole. Eipä se uusihallituskaan voi tyhjästä nyhjästä.
Aika paljon olisi tehtävissä julkista tuhlaamista leikkaamalla. Virkarälssi 700 000 ja maahan saapuu eltettäviä ja viemään vähät työpaikat 70 000 vuodessa.
Jos uusi hallitus on demarivetoinen, kuten nyt näyttää, niin nuo eivät todellakaan ole sen asialistalla.
Äänestämme vasemmistoa.
60000 ihmistä kuolee vuodessa.
Nuorempi sukupolvi ei käy parturikampaajalla eikä kahviloissa.
Olen töissä valtion virastossa josta pitäisi laittaa pois n. 80 henkilöä kahden vuoden aikana.
Olen viisikymppinen jolla on takana muutama pitkä sairaspoissaolo enkä tee täyttä päivää koska en pysty. Eiköhän meikäläinen ole sillä punakynälistalla, kun YT:t alkaa, joten laitan säästöön kaiken minkä voin.
Tuskin saan uutta työpaikkaa kovin helposti, jos minua nuoremmat ja terveemmätkään ei saa. Mieluummin säästän kaiken, niin se pehmentää sitten sitä pudotusta joka on tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Peruskouluista katoaa lähivuosina puolet.
Peruskoulujen määrä Suomessa on lähes puolittumassa 15 vuoden sisällä, kertoo opetus- ja kulttuuriministeriön selvitys."
"100 000 koululaista vähemmän vuonna 2040."
Erittäin huolestuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä valtion virastossa josta pitäisi laittaa pois n. 80 henkilöä kahden vuoden aikana.
Olen viisikymppinen jolla on takana muutama pitkä sairaspoissaolo enkä tee täyttä päivää koska en pysty. Eiköhän meikäläinen ole sillä punakynälistalla, kun YT:t alkaa, joten laitan säästöön kaiken minkä voin.
Tuskin saan uutta työpaikkaa kovin helposti, jos minua nuoremmat ja terveemmätkään ei saa. Mieluummin säästän kaiken, niin se pehmentää sitten sitä pudotusta joka on tulossa.
Yleistuki on 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison pienetkin tulot, lainat ei ole menoja, ei saa omistaa kesämökkiä, venettä, asuntovaunua eikä moottoripyörää.
Vierailija kirjoitti:
- ansionsidonnaisen työttömyysturvan ehdot palautetaan orpopurraa edeltävälle tasolle
- luvataan kansalle että enää ei voi tulla kokoomushallitusta joka myy kaiken päätäntävallan suoraan EK:lle populistien avulla.
Tuo olisi tietysti mukavaa, mutta realistinen näkemys on, että ihmisen pitää olla kiitollinen, jos vielä on työpaikka, johon lähteä joka aamu. Ne tulevat vähenemään lähivuosina ylenmäärin ylistetyn digitalisaation ja tekoälyn myötä. Mielestäni se on täysin hullua. Ihmiset voivat paremmin, jos heillä on työpaikka ja yhteiskuntakin voi paremmin, jos sillä on verotuloja ja vireää liiketoimintaa ihmisten lähiympäristössä.
Jos omistaa kesämökin tai asuntovaunun ei saa toimeentulotukea. Nuo pitää myydä ja käyttää rahat ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos omistaa kesämökin tai asuntovaunun ei saa toimeentulotukea. Nuo pitää myydä ja käyttää rahat ruokaan.
Irtisanomissuojaa heikennetään tammikuussa.
Tulee varmaan kivoja kesämökkejä edullisesti myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Peruskouluista katoaa lähivuosina puolet.
Peruskoulujen määrä Suomessa on lähes puolittumassa 15 vuoden sisällä, kertoo opetus- ja kulttuuriministeriön selvitys."
"100 000 koululaista vähemmän vuonna 2040."
Tilalle tulee kehitysmaalaisia elämänikäiselle opinnolle länsimaalaiseksi. Koulutusteollisuus paisuu ja maakuntien koulut otetaan vaikka täyshoitoloiksi kehitysmaalsiai sinne makoilemaan.
Ei tule, kun hallitus muuttaa sääntöjä. Jatkossa pitää olla työpaikka jotta saa kansalaisuuden. Kela tuilla ei enää saa.
Se on muuten ok uudistus, mutta kaikki tietävät, että nyt ei saa työtä, koska työpaikkoja ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kommentti ja samaa pohdiskelin. Tulin siihen tulokseen, että nuo, kaikki ainakaan eivät toteudu vaikka hallituskoalitio vaihtuisi.
Itseäni tympi se, ei niinkään pelkkä ALVin korotus vaan se, että kuinka kauan se korotettu jatkuu, putoaako se entiselleen ja jos, niin milloin?
Omaa kulutusta on ollut pakko vähentää. Esim. en juurikaan osta enää suklaata, karkkia, limua, sipsej
Sääli, kun osa herkuista on sentään tuotettu Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
60000 ihmistä kuolee vuodessa.
Nuorempi sukupolvi ei käy parturikampaajalla eikä kahviloissa.
Minusta kyllä nimenomaan nuoret niissä kahviloissa istuskelevat. Vanhat kahvittelevat pääosin kotona.
Teit 30 vuotta opettajan töitä ja nyt irtisanotaan, kun lapsia ei synny. Joudut myymään työssäoloaikana keräämääsi omaisuutta edullisesti saadaksesi lääkkeitä ja ruokaa.
Hyvä huomio.