Teini varmaankin lopettaa lukion
Ei ole motivaatiota lukemiseen eikä koulun ilmapiiri ja ihmiset tunnu "omalta". Kannattaako jatkaa, kunnes 18v ja oppivelvollisuus loppuu vai etsiä jo nyt jotain muuta?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukio kannattaa kyllä kahlata läpi. Yleissivistyksen määrä sieltä on valtava, ja suoraan sanottuna moniin piireihin ilman sitä on mahdotonta päästä.
Lukio avaa ovia.
Väärin. Lukio ei avaa mitään ovia. AMK ja yliopisto ihan oikeasti avaavat ovia työelämään.
Lukio antaa erittäin hyvän pohjan jatko-opinnoille. Aiemmin amiksesta opintojen jatkaminen oli käytännössä mahdotonta ilman iltalukiota tai muita lisäopintoja. Nyt amiksesta on yritetty tehdä lukiota vastaava tutkinto, mutta oikeasti se porukka joka jatkaa korkeakouluopintoihin (sekin pääasiassa AMK) on todella marginaalinen. Vaikka jostain kumman syystä nämä keskustelut ovat täynnä aina niitä (muka) amiksesta korkeakoulutykseen tiensä raivanneita.
Olen opiskellut sekä AMK:ssa että yliopistossa ne ovat kyllä ih
Olen kuullut, että ammattikorkeakoulujen opiskelijoista jopa puolet ovat amispohjalta lähteneitä. Voi olla, että tämä on alasidonnaista, mutta missään tapauksessa kyse ei ole marginaalisesta ryhmästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukio kannattaa kyllä kahlata läpi. Yleissivistyksen määrä sieltä on valtava, ja suoraan sanottuna moniin piireihin ilman sitä on mahdotonta päästä.
Lukio avaa ovia.
Höpö höpö. Lukio ei avaa ovia, ellet kirjoita viittä ällää eikö koulu anna tänä päivänä sen erityisempää yleissivistystä, mitä ei itse motivoituneena voisi itse hakea. Olen opettaja amk:ssa ja ainut, josta erotan lukiosta tulleen amiksesta, on kirjoitustaito. Tekoälyn aikakaudella tämäkin kuilu pienenee, kun voi konetta pyytää stilisoimaan tekstin.
Mun nuori ei kirjoita tod.näk. yhtään ällää. Tiedäthän amkin opettajana, että tie amkiin löytyy pääsykokeilla jo lukion aikana?! Mikäli pitkästä matikasta M, hakee yliopistoon lukemaan matikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukio avaa ovia.
Höpö höpö. Lukio ei avaa ovia, ellet kirjoita viittä ällää eikö koulu anna tänä päivänä sen erityisempää yleissivistystä, mitä ei itse motivoituneena voisi itse hakea. Olen opettaja amk:ssa ja ainut, josta erotan lukiosta tulleen amiksesta, on kirjoitustaito. Tekoälyn aikakaudella tämäkin kuilu pienenee, kun voi konetta pyytää stilisoimaan tekstin.
Kuulostaa erikoiselta. Olen lehtori AMK:ssa ja ero lukio- ja ammattikoulupohjaisilla on todella huomattava.
Miten huomaat eron?
Voi taivas! -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksen merkitys kasvaa yhä monimutkaisemmaksi muuttuvassa maailmassa koko ajan. Kannattaa käydä lukio loppuun, koska koskaan ei tiedä, mitä vanhempana haluaa tehdä.
Kerropa, mitä amiksen käynyt EI pysty vanhempana tekemään?
Amiksen käynyt joutuu käymään amk:n jatkaakseen yliopistoon. Lukion ja yo kirjoitukset läpi käynyt voi hakea suoraan yliopistoon.
Jos ei lukio tunnu omalta ja oppii ehkä paremmin tekemällä niin kannattaa harkita ammattikoulutusta. Pitäisi vaan olla ala joka oikeasti kiinnostaa.
Jos tuollaista ei ole niin sama olla ilman motivaatiota se lukio loppuun. Ammattikoulutus helpottaa tilannetta vain jos se tuo paremman opiskelumotivaation.
Tuli aikanaan tehtyä sama liikku ja en ole katunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä pakottaisin käymään loppuun. Eihän nämä pumpulinuoret pärjää työelämässä ollenkaan, jos ollaan aina lopettamassa pienten haasteiden edessä. Piiskaa kunnolla.
Minun entinen pomoni lopetti lukion kesken ja meni ammattikouluun. Sieltä sitten AMK:hon. Sitten työnjohjajaksi ja sen jälkeen osastopäälliköksi, eli hyvin pärjäsi työelämässä.
Siis onko osastopäällikkö hyvin työelämässä pärjännyt? Toki siinä mielessä, että on ilmeisesti tehnyt töitä työuransa ajan eikä ollut työttömänä, mutta ei nyt kovin korkealle ainakaan päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Lukio avaa ovia.
Moniin piireihin ilman sitä on mahdotonta päästä? Mitä just toistin? Mun lapsi käy viimeistä vuotta lukiota. Hänessä kumpuaa asiallisuus, oikeudenmukaisuus, ennenkaikkea tasa-arvo! Yhteisöllisyyyttä unohtamatta! Hän ei ole kuunaan asettanut ihmisiä eri arvoiseen asemaan toisiinsa nähden. Voisin sanomisestasi kirjan kirjoittaa. Minulla on käsitys ihmisarvosta ilman kiitettävää ammattietiikkaakin ja tämän arvon olen ottanut huomioon kasvattaessani 4 poikaa. Miehelläni on samat arvot! Olemme mieheni kanssa amiksen käyneitä, pojat lukion.
Älyttömän typeriä nämä kommentit, että "pakota käymään lukio loppuun" ja "älä anna lopettaa, kaikki edut tauolle niin kauaksi että rupeaa koulu kiinnostamaan..."
Kyse on 16-17-vuotiaasta nuoresta, jolla on jo paljon päätäntävaltaa omiin asioihinsa ja ihan varmasti opiskelu ja tuleva ammatti on sellaisia, että vanhemmat eivät voi sitä päättää - se on nuoren itsensä päätettävä asia. Eihän tuon ikäistä, tai oikeastaan minkään ikäistä, voi iskä ja äiti _pakottaa_ opiskelemaan, itsestä se motivaatio on lähdettävä. Keskustella tietenkin voi, perustella ja esitellä eri vaihtoehtoja jne, mutta ei todellakaan seuraa hyvää mistään pakottamisesta ja kiristämisestä.
Muistan omasta nuoruudestani yhden pojan, joka pakotettiin lukioon. Olisi itse ollut kiinnostunut ammattikoulun sähköpuolesta, mutta vanhemmat päättivät toisin. No, poika kävi lukion keskinkertaisilla arvosanoilla ja nykyään töissä jossain kotikunnan tehtaassa. Asuu yhä kotonaan. Ajattelisin, että siitä sähköpuolesta olisi ollut hänelle ehkä enemmän elämässä hyötyä.
Lukio ei ole kaikkia varten. Kaikilta ei opiskelu suju kovallakaan yrittämisellä. Mutta todella surulllista, jos nuori jättää oppimiskapasiteettinsa käyttämättä vain siksi, ettei hänellä ole kavereita lukiossa.
En vähättele kaveriporukan merkitystä, mutta en myöskään vähättele yleissivistyksen merkitystä. Aivo on kuin lihas, sitä pitää treenata. Kielten opiskelu, reaaliaineet, pitkä matematiikka, vaikka sitä ei koskaan käyttäisi, kaikki tuo valmentaa aivoja ongelmanratkaisuun.
Ap:n kannalta tämä ei enää ole ratkaisu, mutta kaikki, jotka vielä pystytte asiaan vaikuttamaan: pyrkikää hankkimaan lapsillenne turvallinen luokkayhteisö ja sellaiset kaverit, joiden kanssa hän voi haaveilla vaikka miten pitkälle vievistä ammateista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukio avaa ovia.
Ei se ainakaan mihinkään töihin avaa ovia. Amis taas avaa, ja jatko-opintomahdollisuudetkin ovat samat.
Ja yleissivistystä voi hankkia esim. käymällä historian ja yhteiskuntaopin pakollisten kurssien oppimateriaalit itsenäisesti läpi kotona. Niitä kursseja on yhteensä vain neljä, joten luettavaa ei ole paljon. Ja jos vielä lisäksi lukee muutamia klassikkokirjoja, niin yleissivistys on jo varmasti samalla tasolla kuin ylioppilaillakin.
Jos yleissivistys on noin helppoa, niin miksi juuri koskaan ei tule vastaan amisnuorta, joka lukisi vapaaehtoisesti klassikkokirjoja tai lukion historiaa? He loppuivat melko lailla siinä vaiheessa, kun kansa- ja oppikoulu korvattiin peruskoululla.
Mut pakotettiin käymään aikoinaan lukio loppuun. Raskasta aikaa. Ikinä en ole yo-papereilla mitään tehnyt. Ajan tuhlausta omalla kohdallani. Vihaan vanhempiani vieläkin tuon asian takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna lopettaa. Huonoilla papereilla ei tee mitään. Amis ei estä jatko-opintoihin pääsemistä. Jos amiksesta löytyy oma ala, niin motivoitunut saa hyvän todistuksen, ja jatko-opintoihin pääsee todistusvalinnalla.
T. OpeMinun poikani lukio tökki pahasti ja siirtyi amikseen. Sieltä ulos ka 4,8 ja nyt amk:ssa. Ikinä ei olisi lukiotodustuksella päässyt todistusvalinnalla eteenpäin.
Mihin ammattikorkeaan pääsee 4,8 keskiarvolla? Tuohan lähentelee hylättyä.
Asteikko on 0-5. Tuo lähentelee kympin keskiarvoa.
Ammattikoulun korkein arvosana 5 on kiitettävä. Lukiossa kiitettävä on 9 ja erinomainen 10. Toki lisäksi asiasisällöt ovat erilaisia, mutta ihan näin teknisesti numeroita vertaillen asia on näin.
Vierailija kirjoitti:
Älyttömän typeriä nämä kommentit, että "pakota käymään lukio loppuun" ja "älä anna lopettaa, kaikki edut tauolle niin kauaksi että rupeaa koulu kiinnostamaan..."
Kyse on 16-17-vuotiaasta nuoresta, jolla on jo paljon päätäntävaltaa omiin asioihinsa ja ihan varmasti opiskelu ja tuleva ammatti on sellaisia, että vanhemmat eivät voi sitä päättää - se on nuoren itsensä päätettävä asia. Eihän tuon ikäistä, tai oikeastaan minkään ikäistä, voi iskä ja äiti _pakottaa_ opiskelemaan, itsestä se motivaatio on lähdettävä. Keskustella tietenkin voi, perustella ja esitellä eri vaihtoehtoja jne, mutta ei todellakaan seuraa hyvää mistään pakottamisesta ja kiristämisestä.
Muistan omasta nuoruudestani yhden pojan, joka pakotettiin lukioon. Olisi itse ollut kiinnostunut ammattikoulun sähköpuolesta, mutta vanhemmat päättivät toisin. No, poika kävi lukion keskinkertaisilla arvosanoilla ja nykyään töissä jossain kotikunnan teht
Jos ei lukion jälkeen amiksen sähköpuolelle meno onnistunut, niin miten se olisi onnistunut paremmin peruskoulupohjalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksen merkitys kasvaa yhä monimutkaisemmaksi muuttuvassa maailmassa koko ajan. Kannattaa käydä lukio loppuun, koska koskaan ei tiedä, mitä vanhempana haluaa tehdä.
Kerropa, mitä amiksen käynyt EI pysty vanhempana tekemään?
Amiksen käynyt joutuu käymään amk:n jatkaakseen yliopistoon. Lukion ja yo kirjoitukset läpi käynyt voi hakea suoraan yliopistoon.
Eikä tarvitse. Amiksen papereilla saa mennä yliopiston pääsykokeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukio avaa ovia.
Kuulostaa erikoiselta. Olen lehtori AMK:ssa ja ero lukio- ja ammattikoulupohjaisilla on todella huomattava.
Miten huomaat eron?
&
Voi taivas! -eri
niin? Edelleen odotan vastausta ylläolevaan kysymykseen: mistä eron huomaa?
Lukio on/oli hyvää aikaa varttua.
Cv:ssä ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukio avaa ovia.
Ei se ainakaan mihinkään töihin avaa ovia. Amis taas avaa, ja jatko-opintomahdollisuudetkin ovat samat.
Ja yleissivistystä voi hankkia esim. käymällä historian ja yhteiskuntaopin pakollisten kurssien oppimateriaalit itsenäisesti läpi kotona. Niitä kursseja on yhteensä vain neljä, joten luettavaa ei ole paljon. Ja jos vielä lisäksi lukee muutamia klassikkokirjoja, niin yleissivistys on jo varmasti samalla tasolla kuin ylioppilaillakin.
Jos yleissivistys on noin helppoa, niin miksi juuri koskaan ei tule vastaan amisnuorta, joka lukisi vapaaehtoisesti klassikkokirjoja tai lukion historiaa? He loppuivat melko la
Öö, minulla on kaksi amiksen käynyttä poikaa. Kumpikaan ei lue, mutta molemmat kuuntelevat koko ajan englanninkielistä fantasiakirjallisuutta. Ja siis vain englanniksi, ja jos voi valita, niin brittienglanniksi. Toiselle tulee Tieteen Historia -lehti, toinen on hyvin, hyvin perhetynyt sotahistoriaan.
Itse olen maisteri, ja tältä tasolta kun vertaan heidän osaamistaan, niin en näe mitään syytä, miksi lukio tulisi käydä. Jos nyt olisin nuori, niin en itse enää kävisi. Hankkisin ammatin, jota tekoäly ei syö, ja sen päälle opiskelisin jotain muuta. Tämän olen nuorilleni myös opettanut.
Pointtini on: Aivan käsittämättömiä yleistyksiä täällä. Avartakaa jo maailmankatsomustanne.
No mikäs on tämä nuortesi ammatti, jota tekoäly ei syö?
Juuri tällaisena aikana pitäisi panostaa älyyn ja yleissivistykseen, koska juuri kukaan ei pysty sanomaan, mitä ammatteja tulevaisuudessa tarvitaan.
Tuntuu masentavalta, että joku haluaa pistää lapsensa 16-vuotiaana opiskelemaan sellaista ammattia, jossa olettaa tämän olevan lopun ikäänsä. Sen lisäksi että tuollaisia ammatteja on hyvin vähän, ja ne todennäköisesti vain vähenevät, on myös suuri todennäköisyys, että työt ovat fyysisesti ja henkisesti kuluttavia. Nuorena voi olla kivaa päästä nopeasti tienestin syrjään, mutta onko se pitkällä tähtäimellä sen arvoista kuitenkaan?
Lukio antaa erittäin hyvän pohjan jatko-opinnoille. Aiemmin amiksesta opintojen jatkaminen oli käytännössä mahdotonta ilman iltalukiota tai muita lisäopintoja. Nyt amiksesta on yritetty tehdä lukiota vastaava tutkinto, mutta oikeasti se porukka joka jatkaa korkeakouluopintoihin (sekin pääasiassa AMK) on todella marginaalinen. Vaikka jostain kumman syystä nämä keskustelut ovat täynnä aina niitä (muka) amiksesta korkeakoulutykseen tiensä raivanneita.
Olen opiskellut sekä AMK:ssa että yliopistossa ne ovat kyllä ihan eri maailmasta vaikka kovasti niitä ollaan rinnastamassa toisiinsa. Vaikka näennäisesti AMK on korkeakoulu niin kyllä se edelleen on lähempänä sitä vanhaa opistoastetta niin koulutuksen kuin oppilasmateriaalin suhteen.