Teini varmaankin lopettaa lukion
Ei ole motivaatiota lukemiseen eikä koulun ilmapiiri ja ihmiset tunnu "omalta". Kannattaako jatkaa, kunnes 18v ja oppivelvollisuus loppuu vai etsiä jo nyt jotain muuta?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Lukio kannattaa kyllä kahlata läpi. Yleissivistyksen määrä sieltä on valtava, ja suoraan sanottuna moniin piireihin ilman sitä on mahdotonta päästä.
Lukio avaa ovia.
Höpö höpö. Lukio ei avaa ovia, ellet kirjoita viittä ällää eikö koulu anna tänä päivänä sen erityisempää yleissivistystä, mitä ei itse motivoituneena voisi itse hakea. Olen opettaja amk:ssa ja ainut, josta erotan lukiosta tulleen amiksesta, on kirjoitustaito. Tekoälyn aikakaudella tämäkin kuilu pienenee, kun voi konetta pyytää stilisoimaan tekstin.
No lukiosta nyt ei varsinaisesti vielä mihinkään ammattiin valmistuta...ja yliopistojen pääsykokeet on edelleen olemassa heille, joilla ei lukiossa mennyt ihan sisäänpääsynappiin tai amiskoulutus takana.
Mites iltalukio? Tekisi omaan tahtiinsa.
Sitten amikseen, mutta älä anna jäädä kotiin notkumaan.
Muistan kun itse mietin lukion toisella luokalla vakavasti lopettamista. Jos joku hyvä kaveri olisi ollut myös lopettamassa, niin olisin ehkä tehnyt niin itsekin. Onneksi näin ei käynyt, olen nyt liki 50 ja todella monta asiaa olisi jäänyt saavuttamatta ilman sitä hiton valkolakkia.
Vierailija kirjoitti:
https://opintopolku.fi/konfo/fi/
https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/kaksoistutkinto
Pitäkää perhepalaveri!
Näytä eri vaihtoehtoja, mm kaksoistutkinto jossa saa lakin ja ammattitutkinnon yhtä aikaa!
MUTTA! Älä mollaa, äläkä vertaile!
Anna mahdollisuus tehdä oma ratkaisu, on silleen helpompaa!
Juu, mutta kannattaa se kaksoistutkinnon sisältö kaivaa esiin kunnolla. Ei ole mikään kevyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukio kannattaa kyllä kahlata läpi. Yleissivistyksen määrä sieltä on valtava, ja suoraan sanottuna moniin piireihin ilman sitä on mahdotonta päästä.
Lukio avaa ovia.
Höpö höpö. Lukio ei avaa ovia, ellet kirjoita viittä ällää eikö koulu anna tänä päivänä sen erityisempää yleissivistystä, mitä ei itse motivoituneena voisi itse hakea. Olen opettaja amk:ssa ja ainut, josta erotan lukiosta tulleen amiksesta, on kirjoitustaito. Tekoälyn aikakaudella tämäkin kuilu pienenee, kun voi konetta pyytää stilisoimaan tekstin.
Kuulostaa erikoiselta. Olen lehtori AMK:ssa ja ero lukio- ja ammattikoulupohjaisilla on todella huomattava.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun itse mietin lukion toisella luokalla vakavasti lopettamista. Jos joku hyvä kaveri olisi ollut myös lopettamassa, niin olisin ehkä tehnyt niin itsekin. Onneksi näin ei käynyt, olen nyt liki 50 ja todella monta asiaa olisi jäänyt saavuttamatta ilman sitä hiton valkolakkia.
Olisit ehkä saavuttanut ne ilman sitä valkolakkiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukio avaa ovia.
Kuulostaa erikoiselta. Olen lehtori AMK:ssa ja ero lukio- ja ammattikoulupohjaisilla on todella huomattava.
Miten huomaat eron?
Koulutuksen merkitys kasvaa yhä monimutkaisemmaksi muuttuvassa maailmassa koko ajan. Kannattaa käydä lukio loppuun, koska koskaan ei tiedä, mitä vanhempana haluaa tehdä.
18-vuotias on vielä hyvin nuori. Hän voi myöhemmin suorittaa lukion loppuun vaikka etälukiona. Jos lukio ei maistu, niin kannattais ehkä olla valmiina joku muu suunnitelma, ettei se ole tyyliin: jään vetelehtimään himaan tai perustan punk bändin. lukion arvosanoja voi myöhemmin käydä parantelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksen merkitys kasvaa yhä monimutkaisemmaksi muuttuvassa maailmassa koko ajan. Kannattaa käydä lukio loppuun, koska koskaan ei tiedä, mitä vanhempana haluaa tehdä.
Kerropa, mitä amiksen käynyt EI pysty vanhempana tekemään?
Vierailija kirjoitti:
Tekoälyn kehitystä seuranneena olen sitä mieltä, että parasta on hankkia ammatti. Sen lisäksi voi opiskelella niitä kasvatustieteitä, kulttuurintutkimusta tai sosiologiaa. Jos käy lukion, niin sitten yhdistää sen ammatin kanssa, kuten vaikka sairaanhoitajan tai luokanopettajan tutkinnon kanssa.
Tämä
Ensimmäisen vuoden jälkeen enemmistö pakollisista kursseista on suoritettu, ja sitten voi jo valita enemmän oman mielen mukaan mitä haluaa opiskella.
Pakottaminen on huono tie. Jos nuori ei opiskele lukiossa vaan ainoastaan istuu kurssit läpi koska äiti pakotti, niin todistuksesta tulee surkea. Ja huono todistus on turha, siinä on vain mennyt kolme vuotta hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaa omakotitaloa, löytää raitista ja rakastavaa puolisoa, saada hyviä ja älykkäitä lapsia, omistaa koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostaa omakotitaloa, löytää raitista ja rakastavaa puolisoa, saada hyviä ja älykkäitä lapsia, omistaa koiraa.
Hah 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa te lukion käyneet voiko vielä tänäkin päivänä olla näin tyhymiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa te lukion käyneet voiko vielä tänäkin päivänä olla näin tyhymiä?
Totta kai voi. Ne on niitä lukiota käymättömiä amiksia.
Vierailija kirjoitti:
Kermaperseet pitäisi rahdata Afrikkaan niin voisivat saada haastetta elämässä selviytymiseen
Anna kun arvaan: oma isäsi kirosi sinua samoin sanoin kun sinä kävit läpi nuoruuteen olennaisesti liittyviä kasvukipuja. "Kun minä olin sinun ikäisesi, hiihdettiin paukkupakkasessa aamuvarhain 30km. kouluun susia potkien kun ensiksi oltiin tehty tunti metsätöitä! kyllä sinä olet niin velliprse! " Sukupolvi nuoria toinen toisensa jälkeen saa kuulla kateellisten kasvattajien nalkutusta miten sinulla on nyt niin helppoa! Ei vain minun nuoruudessa voinut edes haaveilla siitä miten helpolla sinä pääset".
Aivan kuten nuoruuden luonnolliset ja väistämättömät kasvukivut, epävarmuus ja suuret kysymykset tyyliin: kuka minä olen ja kelpaanko minä kenellekkään ja sovinko mihinkään ja mistä löydän paikkani ym. ratkeaa sillä, että vanhemmat mylvii omasta nuoruudestaan kuin sankariteosta ja mitätöivät nuoren tunteet varsinkin kun ovat tyystin unohtaneet omat kasvukipuilunsa ja paikkansa hakemisen "aikuisten maailmassa".
Kermaperseet pitäisi rahdata Afrikkaan niin voisivat saada haastetta elämässä selviytymiseen