Teini varmaankin lopettaa lukion
Ei ole motivaatiota lukemiseen eikä koulun ilmapiiri ja ihmiset tunnu "omalta". Kannattaako jatkaa, kunnes 18v ja oppivelvollisuus loppuu vai etsiä jo nyt jotain muuta?
Kommentit (69)
Ei saa antaa lopettaa. Ei tuon ikäisenä vielä ymmärrä omaa etuaan.
Pakolla ei saa mitään aikaan, kyllä lukio vaatii jo pikkasen paitsi älliä myös halua opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä pakottaisin käymään loppuun. Eihän nämä pumpulinuoret pärjää työelämässä ollenkaan, jos ollaan aina lopettamassa pienten haasteiden edessä. Piiskaa kunnolla.
Minun entinen pomoni lopetti lukion kesken ja meni ammattikouluun. Sieltä sitten AMK:hon. Sitten työnjohjajaksi ja sen jälkeen osastopäälliköksi, eli hyvin pärjäsi työelämässä.
Jos ei riitä rahkeet niin amikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä pakottaisin käymään loppuun. Eihän nämä pumpulinuoret pärjää työelämässä ollenkaan, jos ollaan aina lopettamassa pienten haasteiden edessä. Piiskaa kunnolla.
Minun entinen pomoni lopetti lukion kesken ja meni ammattikouluun. Sieltä sitten AMK:hon. Sitten työnjohjajaksi ja sen jälkeen osastopäälliköksi, eli hyvin pärjäsi työelämässä.
Nykyään voi kouluttautua useita eri reittejä jos tahtoa ja motivaatiota riittää.
Jos vain motivaatio puuttuu, nyt niskasta kiinni. Kaikki edut tauolle jos ei koulu kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Minä lopetin lukion noin 20 vuotta sitten. Hyvin löysin paikkani maailmassa. Monilla taas sen aikaisilla lukiotovereilla paljon työttömyyttä. Ei se lukio mikään tae ole työllistymiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lopetin lukion noin 20 vuotta sitten. Hyvin löysin paikkani maailmassa. Monilla taas sen aikaisilla lukiotovereilla paljon työttömyyttä. Ei se lukio mikään tae ole työllistymiselle.
Ei tietenkään, mutta ei pelkällä yo-todistuksellakaan nykyään työllisty. Lukio on yleissivistävä.
Minunkin lapsi lopetti toisena vuonna lukion. Yksin oli aina, yhtään kaveria ei ollut siellä, ja kävi se raskaaksi muutenkin. Siirtyi sitten aikuisopiskelijaksi Winnowaan ja valmistui merkonomiksi. Ei se lukioaikakaan haaskuun mennyt, ne suoritetut aineet sitten pystyi jättää välistä tuolla missä opiskeli merkonomiksi, kun ne oli jo lukiossa suorittanut.
En minä lukiota ole itsekään käynyt, siksi olisi ollut kiva että lapsi ois sen käynyt, mutta ei se minua haitannut vaikka lopetti, näin että kärsi siellä. Luultavasti lastani on yläasteella kiusattu, vaikkei ole koskaan kertonut mulle, kai suojellakseen minun mielialaani, olen varma että ne kiusaajat siirtyi lukioon. Paljon tärkeämpää on saada joku ammatti, kuin käydä lukio.
Keskenhän ei voi oppivelvollisuutta lopettaa, joten nuoren kannattaisi etsiä joku ammattikouluala, jolle vaihtaa, jos lukio ei maistu. Jos taas sinnittelee lukiossa 18-vuotiaaksi ja lopettaa, jää aika tyhjän päälle. Olettaen siis ettei aio myöskään sinne ammattikouluun.
Anna lopettaa. Huonoilla papereilla ei tee mitään. Amis ei estä jatko-opintoihin pääsemistä. Jos amiksesta löytyy oma ala, niin motivoitunut saa hyvän todistuksen, ja jatko-opintoihin pääsee todistusvalinnalla. 
T. Ope
Vierailija kirjoitti:
Anna lopettaa. Huonoilla papereilla ei tee mitään. Amis ei estä jatko-opintoihin pääsemistä. Jos amiksesta löytyy oma ala, niin motivoitunut saa hyvän todistuksen, ja jatko-opintoihin pääsee todistusvalinnalla.
T. Ope
Minun poikani lukio tökki pahasti ja siirtyi amikseen. Sieltä ulos ka 4,8 ja nyt amk:ssa. Ikinä ei olisi lukiotodustuksella päässyt todistusvalinnalla eteenpäin.
https://opintopolku.fi/konfo/fi/
https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/kaksoistutkinto
Pitäkää perhepalaveri!
Näytä eri vaihtoehtoja, mm kaksoistutkinto jossa saa lakin ja ammattitutkinnon yhtä aikaa!
MUTTA! Älä mollaa, äläkä vertaile!
Anna mahdollisuus tehdä oma ratkaisu, on silleen helpompaa!
Vierailija kirjoitti:
Ei saa antaa lopettaa. Ei tuon ikäisenä vielä ymmärrä omaa etuaan.
Vastentahtoisesta opiskelusta ei tule yhtään mitään.
Jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta ja painostamalla ei saa aikaan mitään!
Polkuja työelämään voi olla monenlaisia. Itse kävin aikanani amiksen, sitten AMK:n ja muutaman vuoden päästä maisteriopinnot yliopistossa. Koko ajan olen ollut töissä ja kymmenen viimeistä vuotta erityisasiantuntijana. Eli ei se lukio ole välttämätön.
Älä pakota. Ensinnäkin koulusta ei ole mitään hyötyä, koska ihminen ei opi ilman motivaatiota, toiseksi huonolla todistuksella ei tee mitään.
Kaikki tiet ovat avoinna tohtoriksi asti, vaikka ei lukiota kävisikään.
Jos ei ole vaihtoehtoa b, sitten jää lukioon.
Se, ettei huvita, ei ole vastaus.
Meidän pojalla on aina ollut vaikeuksia kaiken aloittamisessa. Minä jaksoin tahkoa hänen kanssaan koulupolun alussa. Kun tulin töistä, aina katsottiin koulutehtävät, oli siihen mennessä tehneet ne ja kerrattiin, harjoiteltiin. Sitten puoliso jäi työttömäksi ja menivät yhdessä lukioon. Oli tilanne sokea taluttaa rampaa ja homma toimi. 
Nyt poika on yliopistossa ja motivaatiota on, koska ilman ei pärjää.
Jotkut vaatii enemmän tukea kuin toiset