Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini varmaankin lopettaa lukion

Vierailija
03.11.2025 |

Ei ole motivaatiota lukemiseen eikä koulun ilmapiiri ja ihmiset tunnu "omalta". Kannattaako jatkaa, kunnes 18v ja oppivelvollisuus loppuu vai etsiä jo nyt jotain muuta? 

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä pakottaisin käymään loppuun. Eihän nämä pumpulinuoret pärjää työelämässä ollenkaan, jos ollaan aina lopettamassa pienten haasteiden edessä. Piiskaa kunnolla.

Vierailija
2/69 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa antaa lopettaa. Ei tuon ikäisenä vielä ymmärrä omaa etuaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakolla ei saa mitään aikaan, kyllä lukio vaatii jo pikkasen paitsi älliä myös  halua opiskella. 

Vierailija
4/69 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä pakottaisin käymään loppuun. Eihän nämä pumpulinuoret pärjää työelämässä ollenkaan, jos ollaan aina lopettamassa pienten haasteiden edessä. Piiskaa kunnolla.

Minun entinen pomoni lopetti lukion kesken ja meni ammattikouluun. Sieltä sitten AMK:hon. Sitten työnjohjajaksi ja sen jälkeen osastopäälliköksi, eli hyvin pärjäsi työelämässä.

Vierailija
5/69 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei riitä rahkeet niin amikseen.

Vierailija
6/69 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun entinen pomoni lopetti lukion kesken ja meni ammattikouluun. Sieltä sitten AMK:hon. Sitten työnjohjajaksi ja sen jälkeen osastopäälliköksi, eli hyvin pärjäsi työelämässä.

Nykyään voi kouluttautua useita eri reittejä jos tahtoa ja motivaatiota riittää.

Vierailija
7/69 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain motivaatio puuttuu, nyt niskasta kiinni. Kaikki edut tauolle jos ei koulu kiinnosta.

Vierailija
8/69 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä lopetin lukion noin 20 vuotta sitten. Hyvin löysin paikkani maailmassa. Monilla taas sen aikaisilla lukiotovereilla paljon työttömyyttä. Ei se lukio mikään tae ole työllistymiselle.

Vierailija
9/69 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä lopetin lukion noin 20 vuotta sitten. Hyvin löysin paikkani maailmassa. Monilla taas sen aikaisilla lukiotovereilla paljon työttömyyttä. Ei se lukio mikään tae ole työllistymiselle.

Ei tietenkään, mutta ei pelkällä yo-todistuksellakaan nykyään työllisty. Lukio on yleissivistävä.

Vierailija
10/69 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkin lapsi lopetti toisena vuonna lukion. Yksin oli aina, yhtään kaveria ei ollut siellä, ja kävi se raskaaksi muutenkin. Siirtyi sitten aikuisopiskelijaksi Winnowaan ja valmistui merkonomiksi. Ei se lukioaikakaan haaskuun mennyt, ne suoritetut aineet sitten pystyi jättää välistä tuolla missä opiskeli merkonomiksi, kun ne oli jo lukiossa suorittanut.

En minä lukiota ole itsekään käynyt, siksi olisi ollut kiva että lapsi ois sen käynyt, mutta ei se minua haitannut vaikka lopetti, näin että kärsi siellä. Luultavasti lastani on yläasteella kiusattu, vaikkei ole koskaan kertonut mulle, kai suojellakseen minun mielialaani, olen varma että ne kiusaajat siirtyi lukioon. Paljon tärkeämpää on saada joku ammatti, kuin käydä lukio. 

Vierailija
11/69 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskenhän ei voi oppivelvollisuutta lopettaa, joten nuoren kannattaisi etsiä joku ammattikouluala, jolle vaihtaa, jos lukio ei maistu. Jos taas sinnittelee lukiossa 18-vuotiaaksi ja lopettaa, jää aika tyhjän päälle. Olettaen siis ettei aio myöskään sinne ammattikouluun.

Vierailija
12/69 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lopettaa. Huonoilla papereilla ei tee mitään. Amis ei estä jatko-opintoihin pääsemistä. Jos amiksesta löytyy oma ala, niin motivoitunut saa hyvän todistuksen, ja jatko-opintoihin pääsee todistusvalinnalla. 

T. Ope

Vierailija
13/69 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna lopettaa. Huonoilla papereilla ei tee mitään. Amis ei estä jatko-opintoihin pääsemistä. Jos amiksesta löytyy oma ala, niin motivoitunut saa hyvän todistuksen, ja jatko-opintoihin pääsee todistusvalinnalla. 

T. Ope

Minun poikani lukio tökki pahasti ja siirtyi amikseen. Sieltä ulos ka 4,8 ja nyt amk:ssa. Ikinä ei olisi lukiotodustuksella päässyt todistusvalinnalla eteenpäin. 

Vierailija
14/69 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://opintopolku.fi/konfo/fi/

https://opintopolku.fi/konfo/fi/sivu/kaksoistutkinto

Pitäkää perhepalaveri!

Näytä eri vaihtoehtoja, mm kaksoistutkinto jossa saa lakin ja ammattitutkinnon yhtä aikaa!

MUTTA! Älä mollaa, äläkä vertaile!

Anna mahdollisuus tehdä oma ratkaisu, on silleen helpompaa!

Vierailija
15/69 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa antaa lopettaa. Ei tuon ikäisenä vielä ymmärrä omaa etuaan.

Vastentahtoisesta opiskelusta ei tule yhtään mitään.

Jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta ja painostamalla ei saa aikaan mitään!

Vierailija
16/69 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polkuja työelämään voi olla monenlaisia. Itse kävin aikanani amiksen, sitten AMK:n ja muutaman vuoden päästä maisteriopinnot yliopistossa. Koko ajan olen ollut töissä ja kymmenen viimeistä vuotta erityisasiantuntijana. Eli ei se lukio ole välttämätön.

Vierailija
17/69 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pakota. Ensinnäkin koulusta ei ole mitään hyötyä, koska ihminen ei opi ilman motivaatiota, toiseksi huonolla todistuksella ei tee mitään. 

Vierailija
18/69 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tiet ovat avoinna tohtoriksi asti, vaikka ei lukiota kävisikään.

Vierailija
19/69 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole vaihtoehtoa b, sitten jää lukioon.

Se, ettei huvita, ei ole vastaus. 

Vierailija
20/69 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojalla on aina ollut vaikeuksia kaiken aloittamisessa. Minä jaksoin tahkoa hänen kanssaan koulupolun alussa. Kun tulin töistä, aina katsottiin koulutehtävät, oli siihen mennessä tehneet ne ja kerrattiin, harjoiteltiin. Sitten puoliso jäi työttömäksi ja menivät yhdessä lukioon. Oli tilanne sokea taluttaa rampaa ja homma toimi. 

Nyt poika on yliopistossa ja motivaatiota on, koska ilman ei pärjää.

Jotkut vaatii enemmän tukea kuin toiset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme