Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini varmaankin lopettaa lukion

Vierailija
03.11.2025 |

Ei ole motivaatiota lukemiseen eikä koulun ilmapiiri ja ihmiset tunnu "omalta". Kannattaako jatkaa, kunnes 18v ja oppivelvollisuus loppuu vai etsiä jo nyt jotain muuta? 

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minunkin lapsi lopetti toisena vuonna lukion. Yksin oli aina, yhtään kaveria ei ollut siellä, ja kävi se raskaaksi muutenkin. Siirtyi sitten aikuisopiskelijaksi Winnowaan ja valmistui merkonomiksi. Ei se lukioaikakaan haaskuun mennyt, ne suoritetut aineet sitten pystyi jättää välistä tuolla missä opiskeli merkonomiksi, kun ne oli jo lukiossa suorittanut.

En minä lukiota ole itsekään käynyt, siksi olisi ollut kiva että lapsi ois sen käynyt, mutta ei se minua haitannut vaikka lopetti, näin että kärsi siellä. Luultavasti lastani on yläasteella kiusattu, vaikkei ole koskaan kertonut mulle, kai suojellakseen minun mielialaani, olen varma että ne kiusaajat siirtyi lukioon. Paljon tärkeämpää on saada joku ammatti, kuin käydä lukio. 

Minun lapseni on ollut peruskouluajan koulukiusattu, yläaste pahin. Hän puhui siitä kotona meidän vanhempien mielialaa säästelemättä. Teimme kovasti töitä sen eteen, että koulu on siedettävää. Meni lukioon ja osa kiusaajista samaan. Ykösellä eri koulusta tullut veti semmosta läppää, ettei lapseni kestänyt. Koulussa asia saatiin viipymättä hoidettua. Nyt kolmas vuosi menossa, 2 ainetta kirjoittanut. Ei päässyt kuitenkaan oireitta koulukiusaamisesta, tuemme edelleen. Yksi ainoa kaveri lukiossa on ollut koko lukio ajan. Mikäli ei olisi ollut, ei olisi selvinnyt. 

Vierailija
22/69 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä halusin lopettaa lukion kesken samasta syystä, mutta painostus oli suurta kun opinnot meni hyvin. Valmistuin ylioppilaaksi ja menin yliopistoon. Vihaan tekemiäni valintoja ja mietin usein, että olisin paljon onnellisempi, jos olisin vain opiskellut kosmetologiksi kuten halusin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin itse nuorena etten mene lukioon, äiti pakotti ja lahjoi aloittamaan. Meinasin jossain kohtaa lopettaa, onneksi äiti pakotti koululle käymään opettajan, opinto-ohjaajan ja kuraattorin kanssa keskusteluun ja minut taivuteltiin jatkamaan. Paras päätös ikinä.

Oli muuten hauskaa hetken aikaa miten opettajat selkeästi käsittelivät minua kuin helposti rikki menevää posliiniastiaa. Varmaan luulivat, että olen masentunut, minua kiusataan tai jotain vastaavaa.

Tosiasiassa en vain tiennyt mitä elämältä haluan, ahdisti hitokseen kaikki, varsinkin se, että en tiennyt mitä haluan tehdä lukion jälkeen. Jos nyt pääsisin taaksepäin ajassa sanomaan nuorelle itselleni jotain niin sanoisin dont worry kaikki järjestyy kyllä ja muista elää, turha murehtia liikoja. 

Vierailija
24/69 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin virhe olisi pakottaminen. Nyt kannattaa suorittaa yleisaineita mahdollisimman paljon, jotta niistä saa sitten amiksessa hyvitystä. Nyt vaan tämä lukuvuosi loppuun ja ensi vuonna jollekin sopivaksi katsomalleen amislinjalle.

Huonokin ammattikoulutodistus on työelämässä parempi kuin huono lukiotodistus.

Vierailija
25/69 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä halusin lopettaa lukion kesken samasta syystä, mutta painostus oli suurta kun opinnot meni hyvin. Valmistuin ylioppilaaksi ja menin yliopistoon. Vihaan tekemiäni valintoja ja mietin usein, että olisin paljon onnellisempi, jos olisin vain opiskellut kosmetologiksi kuten halusin. 

Kyllä sinä voit opiskella kosmetologiksi vieläkin. 

Järkevämpi vaihtoehto olisi kyllä ollut opiskella ensin kosmetologiksi ja jatkaa sitten yliopistoon. Yllättävän moni ei tänäkään päivänä tiedä, että ammattikoulun suorittanut voi päästä yliopistoon, vaikka ei olisi käynyt päivääkään lukiota eikä kirjoittanut ylioppilaaksi.

Vierailija
26/69 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei saa antaa lopettaa. Ei tuon ikäisenä vielä ymmärrä omaa etuaan.

Ei lopettaa vaan vaihtaa. Nyt kannattaa suunnitella opinnot niin, että niistä on mahdollisimman paljon hyötyä niissä opinnoissa, joihin vaihtaa ensi syksynä.

Vierailija
27/69 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä pakottaisin käymään loppuun. Eihän nämä pumpulinuoret pärjää työelämässä ollenkaan, jos ollaan aina lopettamassa pienten haasteiden edessä. Piiskaa kunnolla.

Minä lopetin lukion noin 20 vuotta sitten. Hyvin löysin paikkani maailmassa. Monilla taas sen aikaisilla lukiotovereilla paljon työttömyyttä. Ei se lukio mikään tae ole työllistymiselle.

Eikä läheskään kaikki ylioppilaat pääse nykyisin yliopistoon tai ammattikorkeakouluun. Eikä kaikki niistä valmistuneet pääse koulutustaan vastaavaan työhön.

Vierailija
28/69 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna lopettaa. Huonoilla papereilla ei tee mitään. Amis ei estä jatko-opintoihin pääsemistä. Jos amiksesta löytyy oma ala, niin motivoitunut saa hyvän todistuksen, ja jatko-opintoihin pääsee todistusvalinnalla. 

T. Ope

No, se oma ala ja opiskelupaikka on syytä löytyä ennen kuin lukion lopettaa. Ei mitään välikuukausia ja makuuhaavojen keräämisiä.

Vierailija
29/69 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoälyn kehitystä seuranneena olen sitä mieltä, että parasta on hankkia ammatti. Sen lisäksi voi opiskelella niitä kasvatustieteitä, kulttuurintutkimusta tai sosiologiaa. Jos käy lukion, niin sitten yhdistää sen ammatin kanssa, kuten vaikka sairaanhoitajan tai luokanopettajan tutkinnon kanssa.

Vierailija
30/69 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin virhe olisi pakottaminen. Nyt kannattaa suorittaa yleisaineita mahdollisimman paljon, jotta niistä saa sitten amiksessa hyvitystä. Nyt vaan tämä lukuvuosi loppuun ja ensi vuonna jollekin sopivaksi katsomalleen amislinjalle.

Huonokin ammattikoulutodistus on työelämässä parempi kuin huono lukiotodistus.

Ei vaan kannattais ottaa tonne lukioon yhteyttä, on mahdollista tehdä erilaisia kevennettyjä järjestelyjä ja mukautettu lukkari esim. Heti ei kannata luovuttaa.

Vierailija
31/69 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna lopettaa. Huonoilla papereilla ei tee mitään. Amis ei estä jatko-opintoihin pääsemistä. Jos amiksesta löytyy oma ala, niin motivoitunut saa hyvän todistuksen, ja jatko-opintoihin pääsee todistusvalinnalla. 

T. Ope

No, se oma ala ja opiskelupaikka on syytä löytyä ennen kuin lukion lopettaa. Ei mitään välikuukausia ja makuuhaavojen keräämisiä.

Kyllä työntekokin on ok, mutta joo, ei kotona makaamista.

Vierailija
32/69 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin oisit, eihän kosmetologit voi toimia kuin yrittäjinä, aika vaativaa ja palkka ei siltikään hyvä.

Vierailija
33/69 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskenhän ei voi oppivelvollisuutta lopettaa, joten nuoren kannattaisi etsiä joku ammattikouluala, jolle vaihtaa, jos lukio ei maistu. Jos taas sinnittelee lukiossa 18-vuotiaaksi ja lopettaa, jää aika tyhjän päälle. Olettaen siis ettei aio myöskään sinne ammattikouluun.

Tämä. Annat lopettaa vasta, kun seuraava opintopaikka on varmistettu. Itse aikoinani ajattelin lopettaa lukion kesken, mutta valinnat muihin opintoihin oli vasta tehty ja olisi pitänyt odottaa melkein vuosi, että olisin päässyt hakemaan sinne mitä olin ajatellut. Lopputuloksena kävin sitten lukion loppuun saakka ja hakeuduin sen jälkeen korkeakouluun.

Vierailija
34/69 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minun entinen pomoni lopetti lukion kesken ja meni ammattikouluun. Sieltä sitten AMK:hon. Sitten työnjohjajaksi ja sen jälkeen osastopäälliköksi, eli hyvin pärjäsi työelämässä."

Noin käy joillekin onnekkaimmille. Mutta jos katsotaan todennäköisyyksiä niin on paljon todennäkäisempää saada hyvä työura jos on kouluttautunut ahkerasti kuin jos jättää kouluja kesken.

Vierailija
35/69 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten loppettaa. Muista ettei lukiosta valmistu miksikään, ei ole mitään muuta kuin kauhea hypetys valmistumisesta ei miksikään. Amiksesta pääsee yhtä pitkälle vähäisenkin työkokemuksen kautta on insinööritason tehtävissä 500 kertaa viisaampi kuin nörtti joka pätee, mutta ei ymmärrä mistään mitään. Opiskelu ja työ täytyy olla mielekästä.

Vierailija
36/69 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio kannattaa kyllä kahlata läpi. Yleissivistyksen määrä sieltä on valtava, ja suoraan sanottuna moniin piireihin ilman sitä on mahdotonta päästä.

Lukio avaa ovia. 

Vierailija
37/69 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No höh, pane toimeksi, vielä kerkeet!

EI nykyisin tarvitse velloa "miksi en miksi en" ANNA PALAA!

Vierailija
38/69 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä pakottaisin käymään loppuun. Eihän nämä pumpulinuoret pärjää työelämässä ollenkaan, jos ollaan aina lopettamassa pienten haasteiden edessä. Piiskaa kunnolla.

Teiniä on paha piiskata kun se on jo melkein päätä pitempi. Voi antaa takaisin, ja sehän pelottaa. 

Vierailija
39/69 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen eutanasiaa tarpeettomille ihmisille. T: Rodunjalostaja

Vierailija
40/69 |
04.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minun entinen pomoni lopetti lukion kesken ja meni ammattikouluun. Sieltä sitten AMK:hon. Sitten työnjohjajaksi ja sen jälkeen osastopäälliköksi, eli hyvin pärjäsi työelämässä."

Noin käy joillekin onnekkaimmille. Mutta jos katsotaan todennäköisyyksiä niin on paljon todennäkäisempää saada hyvä työura jos on kouluttautunut ahkerasti kuin jos jättää kouluja kesken.

Minä taas oletan, että jos fiksu menee amikseen, niin ura on auki vaikka kuinka korkealle. Fiksu erottuu niin edukseen muiden trukkikuskiopiskelijoiden joukosta, saa töitä ja etenee organisaatiossa ylätasolle nopeasti. Ei ole kilpailua samaan tapaan kuin esim tradenomien keskuudessa, jossa on yhtä fiksu kuin kaikki muutkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä