Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autismi ja seuranhaku

Vierailija
03.11.2025 |

Pidetään keskustelu asiallisena, kiitos.

Olen lievästi autistinen. Tarkoitan tällä sitä, että autismilla ei ole huomattavia vaikutuksia älylliseen toimintaani, mutta minulla on enemmän tai vähemmän haasteita sosiaalisessa kanssakäymisessä. Olen käynyt koulut ja olen töissä asiantuntijatehtävissä.

Sosiaalisissa tilanteissa haasteita on mm. seuraavissa asioissa:

- Katsekontakti: Minulle tulee epämukava tunne silmiin katsoessa.

- Kehonkieli: En hahmota, miltä oma kehonkieleni näyttää ulospäin, enkä osaa tulkita muiden kehonkieltä juurikaan.

- Ilmeet: Ilmeilyni on toisinaan herättänyt oudoksuntaa. Tunnistan kyllä ns. perustunteita kuvastavia ilmeitä, mutta nyanssit puuttuu.

- Äänensävy: En tunnista hyvin äänensävyn tuomaa muutosta ääneen puhutun asian merkitykseen.

- Flirttailu: Minulle on yritetty tätä jopa selostaa muutamaan otteeseen, mutten vieläkään ymmärrä, mitä tämä käytännössä on.

Nämä ovat asioita, jotka tekevät seuranhausta haastavaa. Jos nyt tekisin johonkin deittisovellukseen profiilin, miten minun kannattaisi tuoda ilmi näitä haasteita tai autismiani siten, että en anna itsestäni negatiivista kuvaa, mutta samalla toisin selvästi esiin, että minun kanssani tavallinen kommunikointitapa voi olla haastavaa?

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"jos olet uskollinen,korosta myös sitä."

Ei missään nimessä, vain pettäjät kokevat tarvetta korostaa uskollisuuttaan. Kuulostaa yhtä epäilyttävältä kuin jos korostaisi ettei ole väkivaltainen. 

Älä myöskään mainitse mitään seksistä. Se kuuluu oletettavasti parisuhteeseen eikä tarvitse mainintaa erikseen. 

Olen muuten samaa mieltä, että kannattaa mainita olevansa kirjolla. Se on plussaa niille jotka ko piirteitä arvostavat, eli niille jotka ovat todennäköisimmin kanssasi yhteensopivia. 

Vierailija
22/28 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen autisti nainen ja takana 2 pitkää suhdetta. 18 vuotta ja 16 vuotta(ja jatkuu). Ensimmäisen tapasin työpaikalla, sanoi että kuulemma flirttasin ja iskin vaikka ajattelin vaan tekeväni työni mahdollisimman hyvin. Oli sanottu, että pitää olla kohtelias, iloinen, hymyillä jne. En ollut hänestä kiinnostunut. Treffien jälkeen se vaan jotenkin eteni kun hän koko ajan puhui, monesti samat asiat sataan kertaan. Ei mua haitannut kun oli vaikea puhua yhtään mistään. Lopulta totesin että oli löytänyt kontrolloitavan yksilön ja ero.

Toinen on myös autistinen. Helpompi tavallaan olla yhdessä kun molemmilla samoja piirteitä, mutta myöskin erittäin haastavaa kun toinen ei osaa näyttää tunteita ja itse niitä opetellut.

Sanoisin, että ole iloinen/positiivinen/hymyile käy harrastuksissa erilaisissa tapahtumissa vaikka se olisikin vaikeaa. Miehenä kannattaa ottaa kontaktia vaikka tuntuisikin vaikealta alkuun, pyydät vaikka eka puhelinnumeroa ja sanot että kiinnostaisi tutustua enemmän. Ne naiset, jotka iskee helmoihin on kontrolloivia, mutta sekin saattais olla se sun juttu että joku kertoo mitä tehdä.

Joka tapauksessa. Tsemppiä ja yritystä peliin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei missään nimessä, vain pettäjät kokevat tarvetta korostaa uskollisuuttaan. Kuulostaa yhtä epäilyttävältä kuin jos korostaisi ettei ole väkivaltainen. 

Tämä pätee myös muihin piirteisiin. Etenkin empatian korostaminen on ilmiönä mielenkiintoinen.

Vierailija
24/28 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä myöskään mainitse mitään seksistä. Se kuuluu oletettavasti parisuhteeseen eikä tarvitse mainintaa erikseen. 

Olen muuten samaa mieltä, että kannattaa mainita olevansa kirjolla. Se on plussaa niille jotka ko piirteitä arvostavat, eli niille jotka ovat todennäköisimmin kanssasi yhteensopivia. 

Tämä on muuten asia mitä en ihan ymmärrä. Miksi seksistä ei saa puhua, vaikka kyseessä on arkinen asia, jota lähes kaikki harrastavat elämänsä aikana? Eikö se ole ihan hyvä viestiä, että omasta mielestään hyvään parisuhteeseen kuuluu myös seksi, kun on heitäkin, joita seksi ei kerta kaikkiaan kiinnosta?

Vierailija
25/28 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on muuten asia mitä en ihan ymmärrä. Miksi seksistä ei saa puhua, vaikka kyseessä on arkinen asia, jota lähes kaikki harrastavat elämänsä aikana? Eikö se ole ihan hyvä viestiä, että omasta mielestään hyvään parisuhteeseen kuuluu myös seksi, kun on heitäkin, joita seksi ei kerta kaikkiaan kiinnosta?

Ulkomaisessa deittiappissa saa valita myös seksimieltymykset vaikka conventional sex.

Vierailija
26/28 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksi, koska ne jotka sen mainitsevat, lähes aina haluavat VAIN seksiä. Tai tarkoittavat että seksiä pitää sitten olla joka päivä monta kertaa ja "sinähän tiesit että seksi on mulle tärkeää, valehtelit että on sullekin, jos nyt kieltäydyt". Siksi siitä on tullut varoitusmerkki. Samalla lailla kuin tottakai suurin osa suhteista on väkivallattomia ja se on hyvä asia, mutta sen korostaminen on vain epäilyttävää. Ei sinun tarvitse tätä hyväksyä, voit toki kirjoittaa/sanoa mitä haluat, mutta älä ihmettele jos se ei annakaan sinusta positiivista kuvaa. 

Vierailija
27/28 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on muuten asia mitä en ihan ymmärrä. Miksi seksistä ei saa puhua, vaikka kyseessä on arkinen asia, jota lähes kaikki harrastavat elämänsä aikana? Eikö se ole ihan hyvä viestiä, että omasta mielestään hyvään parisuhteeseen kuuluu myös seksi, kun on heitäkin, joita seksi ei kerta

Niin. En minä sentään mikään debiili ole. Jos asia yleisesti koetaan noin, niin uskon sen.

Vierailija
28/28 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus meni näköjään rikki. Tarkoitus oli vastata viestiin nro 26.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi