Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autismi ja seuranhaku

Vierailija
03.11.2025 |

Pidetään keskustelu asiallisena, kiitos.

Olen lievästi autistinen. Tarkoitan tällä sitä, että autismilla ei ole huomattavia vaikutuksia älylliseen toimintaani, mutta minulla on enemmän tai vähemmän haasteita sosiaalisessa kanssakäymisessä. Olen käynyt koulut ja olen töissä asiantuntijatehtävissä.

Sosiaalisissa tilanteissa haasteita on mm. seuraavissa asioissa:

- Katsekontakti: Minulle tulee epämukava tunne silmiin katsoessa.

- Kehonkieli: En hahmota, miltä oma kehonkieleni näyttää ulospäin, enkä osaa tulkita muiden kehonkieltä juurikaan.

- Ilmeet: Ilmeilyni on toisinaan herättänyt oudoksuntaa. Tunnistan kyllä ns. perustunteita kuvastavia ilmeitä, mutta nyanssit puuttuu.

- Äänensävy: En tunnista hyvin äänensävyn tuomaa muutosta ääneen puhutun asian merkitykseen.

- Flirttailu: Minulle on yritetty tätä jopa selostaa muutamaan otteeseen, mutten vieläkään ymmärrä, mitä tämä käytännössä on.

Nämä ovat asioita, jotka tekevät seuranhausta haastavaa. Jos nyt tekisin johonkin deittisovellukseen profiilin, miten minun kannattaisi tuoda ilmi näitä haasteita tai autismiani siten, että en anna itsestäni negatiivista kuvaa, mutta samalla toisin selvästi esiin, että minun kanssani tavallinen kommunikointitapa voi olla haastavaa?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
2/28 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa kauheasti neuvoa, mutta kannattanee kuitenkin yrittää hakeutua ihmisten seuraan, esim erilaisiin harrastuksiin jne. Ja yrittää vaikka ensin löytää ystäviä ja ehkä sitä kautta sitten myös kumppania. Tinderiä jne en suosittele.

Tsemppiä ja luota tulevaan, pidän peukkuja että löytäisit itsellesi merkityksellisen ihmisen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päivittäin ihmisten kanssa tekemisissä, ja harrastuksissani olen tekemisissä niin tuttujen kuin ventovieraiden kanssa ihan kasvotusten. En siis suinkaan ole mikään erakko, ja minulla on muutama hyvä ystäväkin.

Vierailija
4/28 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa kauheasti neuvoa, mutta kannattanee kuitenkin yrittää hakeutua ihmisten seuraan, esim erilaisiin harrastuksiin jne. Ja yrittää vaikka ensin löytää ystäviä ja ehkä sitä kautta sitten myös kumppania. 

Harrastuksiin kannattaa lähteä vain jos touhu oikeasti kiinnostaa. Ihmiset ovat ensisijaisesti harrastamassa, eivät etsimässä ystäviä.

Vierailija
5/28 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäydy kuin normaali ihminen niin seuransaanti on mahdollista. Jospa seuraa löytyisi helpommin toisesta autistista.

Vierailija
6/28 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ex. Ihana.

Vierailija
7/28 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä löydät kumppaniksesi toisen autismipiirteisen. Silloin ei ole samanlaista elekielen kielimuuria välissänne. Voitte yhdessä luovia neurotyypillisten vaikeatulkintaisessa maailmassa ja jakaa samoja näkökulmia. 

Vierailija
8/28 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki neurotyypillisetkään osaa kaikkia sosiaalisia normeja.

Vierailija
9/28 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos kertoisit nuo asiat deittiappissa? 

Minä sanoisin että tunnet itsesi paremmin kuin useimmat muut siellä. Kuvaile lisää sitä mitä haluaisit tehdä yhdessä ja jos olet uskollinen,korosta myös sitä. 

Onnea ja iloa matkaan!

Vierailija
10/28 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on ex. Ihana.

Olen melko varma, että erehdyt henkilöstä.

Vierailija
11/28 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan edellistä, eli kannattaa suoraan kertoa, että omaa autistisia piirteitä. Suurella todennäköisyydellä parisuhde ja kommunikaatio ylipäätään toimii paremminntoisen samankaltaisen kanssa.  

Taviksen kanssa sun pitäisi olla koko ajan valppaana ja varpaillasi, etenkin, jos tämä ei tiedä tai ole hahmottamut, mistä autismissa on kyse. Tavikset yleensä kiinnittävät huomiota juuri niihin silmäänpistäviin ominaisuuksiin, jotka poikkeavat heidän käsityksestään normaalista. Jos yrität peittää piirteitäsi tai häpeilet niitä, se käy ajan mittaan raskaaksi. 

Eli kannattaa olla avoin autismistaan ja jos joku silti haluaa tutustua, sitä parempi. Lycka till!

P.s. flirttailu on ihan turhaa. Sitä harrastavat yleensä henkilöt, joille tärkeää saada koko ajan huomiota ja vahvistusta omalle "kilpailukyvylleen".  Jos etsit aitoa ihmissuhdetta, ei siihen mitään flirttiä tarvi. Ystävällisyys, kohteliasuus, hymy kamtavat pitkälle. 

Assinainen 

Vierailija
12/28 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sanoisin että tunnet itsesi paremmin kuin useimmat muut siellä. Kuvaile lisää sitä mitä haluaisit tehdä yhdessä ja jos olet uskollinen,korosta myös sitä. 

Onnea ja iloa matkaan!

Mitenhän tuota nyt sanoittaisi? En minä nyt mitään kovin ihmeellistä halua yhteiselolta. Haluan rakastaa ja tulla rakastetuksi. Hyvään yhteiseloon kuuluu yhdessä harrastamista, läheisyyttä, ilojen ja surujen jakamista, seksiä, uusien asioiden kokeilemista yhdessä.

Vierailija
13/28 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä löydät kumppaniksesi toisen autismipiirteisen. Silloin ei ole samanlaista elekielen kielimuuria välissänne. Voitte yhdessä luovia neurotyypillisten vaikeatulkintaisessa maailmassa ja jakaa samoja näkökulmia. 

Eli sama logiikka kuin homossa ja toisessa homossa.

"Tehän ootte molemmat homoja niin tehän tulette hienosti juttuun, eiks nii ?"

Vierailija
14/28 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen hakemaan seuraa muista autisteista. Sinun ja kumppanisi elämä on silloin hieman -tai siis aika paljonkin- vähemmän kuormittavaa monessa asiassa. Kunhan löytyy myös oman rytminen ja mahdollisimman -kaltainen ihminen. Vaikka joku ihastunut normo alussa vaikuttaisi kuinka ymmärtäväiseltä, niin ei se erilaisuuden "eksotiikka" toimi parisuhteen ristiriidoissa. Usein rajoitteet, jotka alkuun oli jotain söpön hassua, muuttuvat raivostuttaviksi arjen haasteissa. Sivusta seuraan tällaista ja itse pidättäydyn parisuhteista.

Vierailija
15/28 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sama logiikka kuin homossa ja toisessa homossa.

"Tehän ootte molemmat homoja niin tehän tulette hienosti juttuun, eiks nii ?"

En nyt ymmärrä, kirjoititko tuon asiallisena vertauksena vai oletko ilkeä.  Se, että autisti x autisti toimii paremmin kuin autisti x tavis, ei tietenkään tarkoita, että autistillakaan synkkaisi jokaisen autistin kanssa. Mutta ihan samalla tavoin homo x homo on toimivampi yhdistelmä kuin homo x hetero.  Ok?

Vierailija
16/28 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnea ja iloa matkaan!

Mitenhän tuota nyt sanoittaisi? En minä nyt mitään kovin ihmeellistä halua yhteiselolta. Haluan rakastaa ja tulla rakastetuksi. Hyvään yhteiseloon kuuluu yhdessä harrastamista, läheisyyttä, ilojen ja surujen jakamista, seksiä, uusien asioiden kokeilemista yhdessä.

Tuohan on ihan hyvä esittely. Ei sun tarvi sitä autismiasi erityisesti kuvailla. Kerrot juuri noin, mitä odotat parisuhteelta ja mistä tykkäät. Jos sulla on hyvä koulutus, sen voi mainita, koska jotkut luulevat autismin tarkoittavan älyllistä vammaa.

Oikeastihan Aspergerit ovat usein huomattavan älykkäitä ja analyyttisiä. Vähemmän älykkäät ihmiset tunnistaakin siitä, että he automaattisesti lyttäävät autistit jotenkin puutteellisiksi.

Vierailija
17/28 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tähänastisista asiallisista vastauksista. Kyllä tuo taitaa olla niin, että avoimuus on tässä se oikea tapa, olen oma itseni valuvikoineni enkä yritä toimia niin kuin minun odotetaan toimivan. Sillä saa heti alkuunsa seulottua pois sellaiset ihmiset, jotka eivät ymmärrä asseja tai suhtautuvat kielteisesti asseihin.

Vierailija
18/28 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei autistit saa seuraa normaaleista hae toisia autisteja tai lievästi kehitysvammaisia. Ei kukaan normaali halua seurustella minkään autistin kanssa.

Vierailija
19/28 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano vaikka että pidät autisteista :)

Vierailija
20/28 |
03.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tähänastisista asiallisista vastauksista. Kyllä tuo taitaa olla niin, että avoimuus on tässä se oikea tapa, olen oma itseni valuvikoineni enkä yritä toimia niin kuin minun odotetaan toimivan. Sillä saa heti alkuunsa seulottua pois sellaiset ihmiset, jotka eivät ymmärrä asseja tai suhtautuvat kielteisesti asseihin.

Juuri näin. Myös muutenkin samanlaiset lähtökohdat auttavat merkittävästi. Olen ollut kaukosuhteissa ja on ollut erilaisia perheoloja ja koulutustaustaa, mutta paras suhde on ollut nykyisen kanssa, joka on myös assi ja samasta maakunnasta lähtöisin. Ei tarvitse omaa temperamenttia, murresanoja tai lapsuusmuistoja paljon selitellä kun ymmärrämme toisiamme, mutta jutun juurta löytyy päivästä toiseen :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi