Oletko työpaikassa, jossa toimenkuvaasi koko ajan pikku hiljaa paisutetaan?
Alkaa tämä kyseinen toiminta omalla työpaikalla jo pikku hiljaa ketuttamaan. Säännöllisesti tulee uusia juttuja ja koulutetaan muidenkin työtehtäviin. Esimiehet muotoilee tämän moniosaamisena ja tsemppaa, että kiva kun on monipuolista työtä. Itse koen tämän lähinnä stresaavana, kuluttavana ja kuormittavana. Ne työt ei kuitenkaan ole sellaisia, että ne opitaan sormia napsauttamalla, vaan on oikeasti opittavaa ja vaatii päättelykykyä sekä aivokapasiteetista tiettyä ulosmittaamista, eli toisin sanoen kuormittaa.
Onko työelämä mennyt tähän laajemminkin?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Juu kyllä meillä ainakin, nyt lisäksi yt:t menossa eli eihän se työn määrä itsessään vähene vaan työntekijöiden määrä eli sen jo tietää että teemme taas jatkossa enemmän pienemmällä porukalla.
Ja samalla palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos vastuut oleellisesti lisääntyy ja/tai kasvaa, niin sitten neuvottelemaan työehtoja ja palkkausta uusiksi. Ei työpaikalla tarvitse suostua kaikkeen mahdolliseen, vaan uusia tehtäviä tarjottaessa voi kysyä, että mitä minä tästä saan.
Kysyjä lentää pihalle pian tulevissa uusissa yt neuvotteluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vastuut oleellisesti lisääntyy ja/tai kasvaa, niin sitten neuvottelemaan työehtoja ja palkkausta uusiksi. Ei työpaikalla tarvitse suostua kaikkeen mahdolliseen, vaan uusia tehtäviä tarjottaessa voi kysyä, että mitä minä tästä saan.
Ei pidä kysellä mitään eikä vastustella, tekee vain kuten ennenkin töitään jos lisäresursseja ei tule. Ei sitä enempäänsä ehdi.
Vierailija kirjoitti:
Olen yläkoulun aineenopettaja. Työhön käytännössä kuuluu useimpina vuosina luokanvalvojuus, josta tienaa reilun satasen kuussa. Tähän tehtävään on urani aikana alettu liittää jos vaikka mitä. Esimerkiksi tuen papereiden laatiminen, lasujen teko, alati lisääntyvät palaverit ja viimeisimpänä poissaolojen seurantaan liittyvä viestit, puhelut, tapaamiset ja raportointi. Käytännössä suurin osa luokan oppilaista on niin paljon poissa, että saamieni ohjeiden mukaan minun pitää ryhtyä erityistoimiin. Ennen riitti, kun piti vanhempainillan ja katsoi vähän perään, ehkä vahti jonkun jälkän, allekirjoitti ja jakoi todistukset.
Ja niinä aikoina, kun ei ollut Wilmaa, vanhemmilla oli vähän korkeampi kynnys olla yhteydessä. Nyt Wilma paukkuu valvontaluokan huoltajien viestejä jatkuvasti. Milloin on kuollut kissa tai on sattunut polveen, on huolta matikan opinnoista (opetan vain äikkää) ja kaverihuolia jne. Minun sitten pitäisi olla yhteydessä
Nostan hattua teille kaikille, jotka olette opettajina nykyajan koululaitoksessa. Läheisissäni on ollut ja nykyisinkin on opettajia, olen vuosia seurannut kuinka vaativaa työnne on. Nykyisin työnkuvaanne on tullut paljon sellaista, joka ei mielestäni kuulu itse opetusprosessiin, olette melkein aina jonkinlaisessa valmiustilassa. Joskus nostetaan esiin opettajien pitkät kesälomat. Olen itse perhepiirissäni nähnyt, kuinka lähestyvä syyslukukausi alkoi näkyä tunnollisessa opettajassa jo paria, kolmea viikkoa aikaisemmin. Oli havaittavissa jännitystä, vaikka työ oli mieluisa elämäntehtävä.
Valitettavasti näyttää siltä, että tämä on laajempi ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Olen.
Pomoporras aina säännöllisen epäsäännöllisesti keksii kaikkea uutta mitä pitäisi tehdä samaan aikaan ja samalla rahalla.
Teen työtäni yhtä rauhallisesti kuin ennenkin. Jos tämä ei pomoporrasta miellytä niin tarjotkoon lisäresursseja, joko minulle tai jollekulle
Jos minun työssäni ajateltaisiin noin, työkaverit joutuisivat tekemään myös lusmuilijan työt. Työtehtävät on pakko suorittaa ripeästi ja hyvin, joskus kelloa vilkuillen. Kenellekään ei pidä lisätä taakkaa omien töiden lisäksi. Sellainen termi kuin työmoraali olisi syytä muistaa ja toteuttaa. Koska lisäresursseja ei ole luvassa minun alallani, kaikki joutuvat joustamaan, niin raskasta kuin se välillä onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä kysellä mitään eikä vastustella, tekee vain kuten ennenkin töitään jos lisäresursseja ei tule. Ei sitä enempäänsä ehdi.
Ja lennät pihalle #hyvästäsyystä kun et ole tarpeeksi tuottava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lennät pihalle #hyvästäsyystä kun et ole tarpeeksi tuottava.
Asiakkaan mielestä olen ja sopimuskin on tuottava, tämä riittää minulle ja myös ylemmälle johdolle.
On joo ikävä ilmiö, mäkin aloitin asentajana tehtaassa ja sitten tehtäväkuvaus muuttui talonmieheksi. Nykyään joudun tekemään asentajan ja talonmiehen töitä samalla palkalla kuin mitä tienasi asennushommissa lol. Vähän puhuivat että voisin ottaa tuon varaston vastuulleni kun se on aina niin sekaisin ettei sieltä löydä mitään saati pääse trukilla edes hyllyn eteen. Sanoin että kiitos kunniasta mutta nyt tarvis saada liksaa lisää. Ei tullut liksaa eikä varastoa
Vierailija kirjoitti:
On joo ikävä ilmiö, mäkin aloitin asentajana tehtaassa ja sitten tehtäväkuvaus muuttui talonmieheksi. Nykyään joudun tekemään asentajan ja talonmiehen töitä samalla palkalla kuin mitä tienasi asennushommissa lol. Vähän puhuivat että voisin ottaa tuon varaston vastuulleni kun se on aina niin sekaisin ettei sieltä löydä mitään saati pääse trukilla edes hyllyn eteen. Sanoin että kiitos kunniasta mutta nyt tarvis saada liksaa lisää. Ei tullut liksaa eikä varastoa
Sait ylennyksen etkä lisää palkkaa?!
Oi muistan sen herttaisen jokumikäliepäällikön joka keksi että me hoitajat alamme purkamaan tukkukuormaa kun se tulee. Siitä vaan kesken hoitohommien kärräämään maitoja yms. keittiölle. Onneksi kyseinen tyyppi älysi poistua pian tämän aivopierun jälkeen ja me hoitajat sanoimme suoraan että potilaiden hoito on ensisijainen tehtävämme. Asia erikseen sitten on nämä hv-alueen vaatimukset jotka nekin kasvavat koko ajan. Semmosta
Olen nykyisessä työpaikassa ollu n. 5 vuotta. Sinä aikana tullu monet ja monet " vain väliaikaiset" hommat vaikka ne on jääneet pysyviksi.
Kyllä työnkuva muuttuu jatkuvasti monilla aluiella. Jos ei pysy mukana, niin se on sitten siinä.
Tuttuahan tuo on. Kaikenmoista sälää lisätään tehtäväksi mutta palkassa se ei näy. Pomot, jotka ei ymmärrä substanssiasioista hevon helvethiä, piirtelevät käppyröitään ja tuijottavat suoritteita, ja pohtivat jonninjoutavia, kuten että miten se alainen ei nyt suoriudu niistä päällekkäisistä työtehtävistään riittävällä nopeudella ja tehokkuudella. Nii, mikähän mahtaa ollakaan syy siihen.. mikä ihme.
Olisi kiva tietää millä alalla ja koulutuksella palkka hyppää 10 vuodessa noin paljon ylöspäin?🤔
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ilmiö on yleinen. Ikävä kyllä johtaa siihen, että hommat hoidetaan vain huonommin ja huonommin. Lopulta ollaan ihan kusessa, jos se kaiken hoitava henkilö sairastui tai vaihtaa työpaikkaa.
Hetkeksi voi romahduksen jälkeen tulla ryhtiliike. Esimerkiksi yritys karsii osan toiminnoista/tuotteista kokonaan pois. Ei voi tehdä asiaa X, kun tekijää ei ole.
Tuollaista se nykyään on ainakin sote-alalla. Pitää vaan itse priorisoida ja toivoa, ettei kiireessä ja paineessa priorisoi väärin. Johtajat ihmettelee, miksi ilmapiiri on huono ja mitä oikein pitäisi tehdä. Turha heille on mitään sanoa, koska ei heitä kiinnosta, ei kosketa heitä. Vasta sitten kiinnostaisi, jos oma palkkapussi tai asema olisi uhattuna.
Vierailija kirjoitti:
Oi muistan sen herttaisen jokumikäliepäällikön joka keksi että me hoitajat alamme purkamaan tukkukuormaa kun se tulee. Siitä vaan kesken hoitohommien kärräämään maitoja yms. keittiölle. Onneksi kyseinen tyyppi älysi poistua pian tämän aivopierun jälkeen ja me hoitajat sanoimme suoraan että potilaiden hoito on ensisijainen tehtävämme. Asia erikseen sitten on nämä hv-alueen vaatimukset jotka nekin kasvavat koko ajan. Semmosta
Olen töissä sairaalassa, laitosapulaisille sysättiin esim.kaikki vaatehuoltotehtävät entisten työtehtävien lisäksi. Ei auttaneet valitukset. Työmäärä kohtuuton. Aina puhutaan hoitajien ja lääkäreiden tilanteesta, entä meidän ammattikuntamme?
Jep, tavoite kuulemma että hommat toimisi vaikka kaikki päälliköt olisivat yhtä aikaa pois. Ei meille kuitenkaan makseta lisää vaikka tehdään päälliköiden hommia, eikä niitä ikinä opi kunnolla kun niitä tekee vain harvoin jotain poikkeustilannetta silmälläpitäen.
Olen.
Pomoporras aina säännöllisen epäsäännöllisesti keksii kaikkea uutta mitä pitäisi tehdä samaan aikaan ja samalla rahalla.
Teen työtäni yhtä rauhallisesti kuin ennenkin. Jos tämä ei pomoporrasta miellytä niin tarjotkoon lisäresursseja, joko minulle tai jollekulle muulle.