HS: Jotain on pielessĂ€ kun Suomen johtavat muotikaupat ovat Prisma ja Cittari đđđ
Suomalaisella muotialalla on vakavia ongelmia. Ervin Latimerin syyttÀvÀ sormi osoittaa muun muassa hallitukseen ja keskiluokkaisiin kuluttajiin.
Kommentit (277)
Vaateliikkeet eivÀt saavuta enÀÀ niitÀ asiakkaita, joille shoppailu on vÀlttÀmÀtön paha, eikÀ mikÀÀn lauantaipÀivÀn nautinto. He shoppailevat vaatteensa Prismasta tai Cittarista, koska se on helppoa. Ja jos he tilaavat netistÀ jotain, niin he suuntaavat Zalandoon tai Booztiin, jotka ovat ulkomaalaisia toimijoita suomenkielisillÀ sivuilla. Rahasta homma ei ole kiinni, vaan suomalaisista jÀÀrÀpÀÀasenteesta, millÀ jÀÀdÀÀn menneisyydessÀ toimineisiin konsepteihin. Stockmann on oikein oppikirjaesimerkki, siitÀ miten instituutio ei kehity maailman mukana.
Siis VAATEkauppa.Muotia voi etsiÀ mistÀ haluaa.
TykkÀisin pukeutua kauniisiin vaatteisiin. Mieleni kuitenkin muuttuu kun astun ovesta ulos ja vastassa on loputon vesisade, kohta jÀÀtÀ, loskaa, pakkasta, kaikki vuoropÀivinÀ.
Palelen herkÀsti, joten sekin tekee osuutensa pukeutumiseen. Jossain keskieurooppalaisessa ilmastossa pukeutuminen olisi helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joo, no se on Suomen hintataso ja elintaso on joka on pielessÀ. Halpoja muotirÀttejÀ kalliilla ja heikolla laadulla. Edes satasella ei tahdo saada kunnon vaatetta. Ei sitten mikÀÀn ihme et halvemmalla yritetÀÀn ostaa jotain bulkkikamaa marketista vaikka ei sekÀÀn enÀÀ halpaa ole.
Suomalaisten elintaso on kansainvÀlisesti vertailtuna sangen korkea, joten ei se rahasta jÀÀ kiinni, vaan helppoudesta ja asenteista.
Suomalaisten elintaso on lÀnsieurooppalaisittain melko matala. KÀy katsomassa ItÀ-Euroopassa ja puhumattakaan muissa maanosissa (pl. USA, Kanada, Japani), miten keskivertoihmiset pukeutuvat. Ei ole suomalaisilla hÀvettÀvÀÀ.
Vierailija kirjoitti:
VÀhemmÀn rahaa Netflixiin, Alkoon ja Kotipizzaan, niin riittÀÀ rahat laadukkaammin vaatteisiin, naiset!
Ai niin, kun miehet kulkee tÀÀllÀ Turo Tailorin puvuissa.
Minulle luonnon sÀilyminen on 1000*tÀrkeÀmpÀÀ kuin se, miltÀ itse nÀytÀn. Siksi kÀytÀn vaatteet loppuun ja ostan niitÀ todella harvoin. TÀnÀ vuonna ostin kolme kotimaista trikoopaitaa maamme-kaupan loppumyynnistÀ. En tarvitse trikoopaitoja moneen vuoteen. Ne on mukavia neuleen alla, istuvat hyvin ja kylmÀhkössÀ toimistossa on paras vaateyhdistelmÀ joustavat farkut, trikoopaita ja neule.
Minun asenteeni on, ettÀ mitÀÀn turhaa krÀÀsÀÀ ei osteta. Miksei koskaan syyllistetÀ niitÀ, joilla olisi rahaa ostaa kunnollista ja usein? He tuhlaavat kaikkia muitakin luonnovaroja eniten, ostaakot sitten itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat kÀytÀnnöllisyyttÀ arvostavaa vÀkeÀ, ja se on ainoastaan hyvÀ asia. MitÀ itse olen jotain Pariisin muotiluomuksia nÀhnyt, niin ei voi kuin ihmetellÀ, kuka sellaisia pellepukuja oikeasti pÀÀllensÀ pukee! KertakÀyttömuoti tuottaa valtavat mÀÀrÀt jÀtettÀ.
Hei tuota ei nyt sotketa mitÀÀ haute couture muotinÀytöskamaa tÀhÀn. Eurooppalaiset ostavat vaan vÀhÀn laadukkaampaa vaatetta ja kenkÀÀ kuin pohjoisen asukkaat. Ja pistÀvÀt ne pois kun alkavat olla kuluneen nÀköisiÀ.
Ihan kuin Pohjoismaat eivĂ€t olisi Eurooppaa đ kohta varmaan sanotaan, ettĂ€ Moskova on muodin mekka ja eurooppalaisempi kuin Suomi...
No katsopa joskus Moskovan keskustan katukuvaa kesÀllÀ ja vertaa Suomeen...
Vierailija kirjoitti:
Minulle luonnon sÀilyminen on 1000*tÀrkeÀmpÀÀ kuin se, miltÀ itse nÀytÀn. Siksi kÀytÀn vaatteet loppuun ja ostan niitÀ todella harvoin. TÀnÀ vuonna ostin kolme kotimaista trikoopaitaa maamme-kaupan loppumyynnistÀ. En tarvitse trikoopaitoja moneen vuoteen. Ne on mukavia neuleen alla, istuvat hyvin ja kylmÀhkössÀ toimistossa on paras vaateyhdistelmÀ joustavat farkut, trikoopaita ja neule.
Minun asenteeni on, ettÀ mitÀÀn turhaa krÀÀsÀÀ ei osteta. Miksei koskaan syyllistetÀ niitÀ, joilla olisi rahaa ostaa kunnollista ja usein? He tuhlaavat kaikkia muitakin luonnovaroja eniten, ostaakot sitten itse.
!!!!! Aamen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joo, no se on Suomen hintataso ja elintaso on joka on pielessÀ. Halpoja muotirÀttejÀ kalliilla ja heikolla laadulla. Edes satasella ei tahdo saada kunnon vaatetta. Ei sitten mikÀÀn ihme et halvemmalla yritetÀÀn ostaa jotain bulkkikamaa marketista vaikka ei sekÀÀn enÀÀ halpaa ole.
Suomalaisten elintaso on kansainvÀlisesti vertailtuna sangen korkea, joten ei se rahasta jÀÀ kiinni, vaan helppoudesta ja asenteista.
Elintaso on kansainvÀlisesti vertailtuna korkea mutta kun se elintaso on julkisen sektorin hyppysissÀ josta elintasoa tarjoillaan kansalle ripotellen.
Sosialismin seuraus tÀmÀkin.
Niin kauan kuin suomalaiset miehet nÀyttÀvÀt Ryysyrannan Joosepeilta, ei naisillakaan ole mitÀÀn paineita kulkea jakkupuvuissa ja korkkareissa. Ihan hullunkurisen nÀköisiÀ pariskuntia nÀhtÀisiin muuten Prismassa lapsilaumansa kanssa jauhelihaostoksilla.
PÀÀstiinpÀ taas palstalla haukkumaan suomalaisia naisia.
En ehkÀ ikinÀ opi ymmÀrtÀmÀÀn pukeutumiseen liittyvÀÀ hössötystÀ. Mulle se on jonkinlainen turhamaisuuden huipentuma. TyössÀ kÀytÀn työvaatteita, jotka ovat ensisijaisesti tarkoitettu suojaamaan ihoa kolhuilta ja muulta ulkoapÀin tulevalta haitalta. Talvella pukeudun paleltumisen vÀlttÀmiseksi. Muulloin sÀÀdyllisyyden vuoksi. Vaate on suoja, ei koriste.
kertooko joku missÀ voi kÀyttÀÀ sellaisia vaatteita joita nuo muotisuunnittelijat tekee ja joita suurissa nÀytöksissÀ esitellÀÀn...niinpÀ, ei missÀÀn, ne on tehty vain niitÀ nÀytöksiÀ varten ja ovat tavallaan yksittÀisiÀ taideteoksia. Huikean hienoja katsella, mutta mahdottomia kÀyttÀÀ, eikÀ niitÀ kÀyttöön ole tehtykÀÀn, vaan nimeÀ taiteilijalle nostamaan.
Ihailen aina niitÀ taideteoksia, mutta en todellakaan sellaisia kÀyttÀisi. Ne on taidetta siinÀ missÀ taulut, lasitaide tai mikÀ muu muotoilu tahansa, ei kÀyttöesineitÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VÀhemmÀn rahaa Netflixiin, Alkoon ja Kotipizzaan, niin riittÀÀ rahat laadukkaammin vaatteisiin, naiset!
MinÀ kuljen puvuissa mutten turon, turon tuotokset kuuluvat prisman hyllyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..Ja Treviran krakassa !
KĂ€yn Tallinnassa muutamia kertoja vuodessa ja olen tehnyt kohtuuhintaisia löytöjĂ€ esim. italialainen villakangastakki 350âŹ. Voi kuullostaa kalliilta, mutta on villan ja merinovillan sekoitetta, todella kaunis kuosi ja leikattu rÀÀtĂ€lin ammattitaidolla. KestÀÀ varmaankin loppuelĂ€mĂ€n, jos vain paino ei nouse :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat kÀytÀnnöllisyyttÀ arvostavaa vÀkeÀ, ja se on ainoastaan hyvÀ asia. MitÀ itse olen jotain Pariisin muotiluomuksia nÀhnyt, niin ei voi kuin ihmetellÀ, kuka sellaisia pellepukuja oikeasti pÀÀllensÀ pukee! KertakÀyttömuoti tuottaa valtavat mÀÀrÀt jÀtettÀ.
Hei tuota ei nyt sotketa mitÀÀ haute couture muotinÀytöskamaa tÀhÀn. Eurooppalaiset ostavat vaan vÀhÀn laadukkaampaa vaatetta ja kenkÀÀ kuin pohjoisen asukkaat. Ja pistÀvÀt ne pois kun alkavat olla kuluneen nÀköisiÀ.
Ihan kuin Pohjoismaat eivĂ€t olisi Eurooppaa đ kohta varmaan sanotaan, ettĂ€ Moskova on muodin mekka ja eurooppalaisempi kuin Suomi...
Moskovan keskustan katukuva on tyylikÀs. Olen asunut Moskovassa.
30km siitÀ landelle niin pussihousut ja nahkasaappaat on chic !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÀmÀ myös nÀkyy katukuvassa, ettÀ vaatteet ostetaan Prismukasta :/
No, kaunis se on sikakin silkissÀ, sanoo sananlasku.
Ja rumat ne vaatteilla koreilee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÀmÀ myös nÀkyy katukuvassa, ettÀ vaatteet ostetaan Prismukasta :/
Kaikki yli 45-v maalaisakat!
HAukkumalla et niihin prismapöksyihin kyllÀkÀÀn pÀÀse.
Samalla haukut ÀitiÀsikin akaksi!
TÀmÀ on totta, lisÀksi sen tietÀÀ siitÀ missÀ kakarat kiljuvat ja juoksevati lman mitÀÀn ohjausta. Mutta vielÀ vaatteista, itseÀni ei hÀritse vanhat muodista menneet vaatteet yhtÀÀn. Se hÀiritsee kun ne ovat usein likaisia ja vÀÀrÀn koloisia. Miksi ei huolehdita vaatteista ja kengistÀ.
Suomalaiset ovat likaista porukkaa muutenkin nykyÀÀn. Monesta lÀhtee eltaantunut likaisen ihon ja tukan lemu.