HS: Jotain on pielessä kun Suomen johtavat muotikaupat ovat Prisma ja Cittari 👗👔👠
Suomalaisella muotialalla on vakavia ongelmia. Ervin Latimerin syyttävä sormi osoittaa muun muassa hallitukseen ja keskiluokkaisiin kuluttajiin.
Kommentit (277)
Vaateliikkeet eivät saavuta enää niitä asiakkaita, joille shoppailu on välttämätön paha, eikä mikään lauantaipäivän nautinto. He shoppailevat vaatteensa Prismasta tai Cittarista, koska se on helppoa. Ja jos he tilaavat netistä jotain, niin he suuntaavat Zalandoon tai Booztiin, jotka ovat ulkomaalaisia toimijoita suomenkielisillä sivuilla. Rahasta homma ei ole kiinni, vaan suomalaisista jääräpääasenteesta, millä jäädään menneisyydessä toimineisiin konsepteihin. Stockmann on oikein oppikirjaesimerkki, siitä miten instituutio ei kehity maailman mukana.
Siis VAATEkauppa.Muotia voi etsiä mistä haluaa.
Tykkäisin pukeutua kauniisiin vaatteisiin. Mieleni kuitenkin muuttuu kun astun ovesta ulos ja vastassa on loputon vesisade, kohta jäätä, loskaa, pakkasta, kaikki vuoropäivinä.
Palelen herkästi, joten sekin tekee osuutensa pukeutumiseen. Jossain keskieurooppalaisessa ilmastossa pukeutuminen olisi helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joo, no se on Suomen hintataso ja elintaso on joka on pielessä. Halpoja muotirättejä kalliilla ja heikolla laadulla. Edes satasella ei tahdo saada kunnon vaatetta. Ei sitten mikään ihme et halvemmalla yritetään ostaa jotain bulkkikamaa marketista vaikka ei sekään enää halpaa ole.
Suomalaisten elintaso on kansainvälisesti vertailtuna sangen korkea, joten ei se rahasta jää kiinni, vaan helppoudesta ja asenteista.
Suomalaisten elintaso on länsieurooppalaisittain melko matala. Käy katsomassa Itä-Euroopassa ja puhumattakaan muissa maanosissa (pl. USA, Kanada, Japani), miten keskivertoihmiset pukeutuvat. Ei ole suomalaisilla hävettävää.
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän rahaa Netflixiin, Alkoon ja Kotipizzaan, niin riittää rahat laadukkaammin vaatteisiin, naiset!
Ai niin, kun miehet kulkee täällä Turo Tailorin puvuissa.
Minulle luonnon säilyminen on 1000*tärkeämpää kuin se, miltä itse näytän. Siksi käytän vaatteet loppuun ja ostan niitä todella harvoin. Tänä vuonna ostin kolme kotimaista trikoopaitaa maamme-kaupan loppumyynnistä. En tarvitse trikoopaitoja moneen vuoteen. Ne on mukavia neuleen alla, istuvat hyvin ja kylmähkössä toimistossa on paras vaateyhdistelmä joustavat farkut, trikoopaita ja neule.
Minun asenteeni on, että mitään turhaa krääsää ei osteta. Miksei koskaan syyllistetä niitä, joilla olisi rahaa ostaa kunnollista ja usein? He tuhlaavat kaikkia muitakin luonnovaroja eniten, ostaakot sitten itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat käytännöllisyyttä arvostavaa väkeä, ja se on ainoastaan hyvä asia. Mitä itse olen jotain Pariisin muotiluomuksia nähnyt, niin ei voi kuin ihmetellä, kuka sellaisia pellepukuja oikeasti päällensä pukee! Kertakäyttömuoti tuottaa valtavat määrät jätettä.
Hei tuota ei nyt sotketa mitää haute couture muotinäytöskamaa tähän. Eurooppalaiset ostavat vaan vähän laadukkaampaa vaatetta ja kenkää kuin pohjoisen asukkaat. Ja pistävät ne pois kun alkavat olla kuluneen näköisiä.
Ihan kuin Pohjoismaat eivät olisi Eurooppaa 😄 kohta varmaan sanotaan, että Moskova on muodin mekka ja eurooppalaisempi kuin Suomi...
No katsopa joskus Moskovan keskustan katukuvaa kesällä ja vertaa Suomeen...
Vierailija kirjoitti:
Minulle luonnon säilyminen on 1000*tärkeämpää kuin se, miltä itse näytän. Siksi käytän vaatteet loppuun ja ostan niitä todella harvoin. Tänä vuonna ostin kolme kotimaista trikoopaitaa maamme-kaupan loppumyynnistä. En tarvitse trikoopaitoja moneen vuoteen. Ne on mukavia neuleen alla, istuvat hyvin ja kylmähkössä toimistossa on paras vaateyhdistelmä joustavat farkut, trikoopaita ja neule.
Minun asenteeni on, että mitään turhaa krääsää ei osteta. Miksei koskaan syyllistetä niitä, joilla olisi rahaa ostaa kunnollista ja usein? He tuhlaavat kaikkia muitakin luonnovaroja eniten, ostaakot sitten itse.
!!!!! Aamen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joo, no se on Suomen hintataso ja elintaso on joka on pielessä. Halpoja muotirättejä kalliilla ja heikolla laadulla. Edes satasella ei tahdo saada kunnon vaatetta. Ei sitten mikään ihme et halvemmalla yritetään ostaa jotain bulkkikamaa marketista vaikka ei sekään enää halpaa ole.
Suomalaisten elintaso on kansainvälisesti vertailtuna sangen korkea, joten ei se rahasta jää kiinni, vaan helppoudesta ja asenteista.
Elintaso on kansainvälisesti vertailtuna korkea mutta kun se elintaso on julkisen sektorin hyppysissä josta elintasoa tarjoillaan kansalle ripotellen.
Sosialismin seuraus tämäkin.
Niin kauan kuin suomalaiset miehet näyttävät Ryysyrannan Joosepeilta, ei naisillakaan ole mitään paineita kulkea jakkupuvuissa ja korkkareissa. Ihan hullunkurisen näköisiä pariskuntia nähtäisiin muuten Prismassa lapsilaumansa kanssa jauhelihaostoksilla.
Päästiinpä taas palstalla haukkumaan suomalaisia naisia.
En ehkä ikinä opi ymmärtämään pukeutumiseen liittyvää hössötystä. Mulle se on jonkinlainen turhamaisuuden huipentuma. Työssä käytän työvaatteita, jotka ovat ensisijaisesti tarkoitettu suojaamaan ihoa kolhuilta ja muulta ulkoapäin tulevalta haitalta. Talvella pukeudun paleltumisen välttämiseksi. Muulloin säädyllisyyden vuoksi. Vaate on suoja, ei koriste.
kertooko joku missä voi käyttää sellaisia vaatteita joita nuo muotisuunnittelijat tekee ja joita suurissa näytöksissä esitellään...niinpä, ei missään, ne on tehty vain niitä näytöksiä varten ja ovat tavallaan yksittäisiä taideteoksia. Huikean hienoja katsella, mutta mahdottomia käyttää, eikä niitä käyttöön ole tehtykään, vaan nimeä taiteilijalle nostamaan.
Ihailen aina niitä taideteoksia, mutta en todellakaan sellaisia käyttäisi. Ne on taidetta siinä missä taulut, lasitaide tai mikä muu muotoilu tahansa, ei käyttöesineitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän rahaa Netflixiin, Alkoon ja Kotipizzaan, niin riittää rahat laadukkaammin vaatteisiin, naiset!
Minä kuljen puvuissa mutten turon, turon tuotokset kuuluvat prisman hyllyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..Ja Treviran krakassa !
Käyn Tallinnassa muutamia kertoja vuodessa ja olen tehnyt kohtuuhintaisia löytöjä esim. italialainen villakangastakki 350€. Voi kuullostaa kalliilta, mutta on villan ja merinovillan sekoitetta, todella kaunis kuosi ja leikattu räätälin ammattitaidolla. Kestää varmaankin loppuelämän, jos vain paino ei nouse :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat käytännöllisyyttä arvostavaa väkeä, ja se on ainoastaan hyvä asia. Mitä itse olen jotain Pariisin muotiluomuksia nähnyt, niin ei voi kuin ihmetellä, kuka sellaisia pellepukuja oikeasti päällensä pukee! Kertakäyttömuoti tuottaa valtavat määrät jätettä.
Hei tuota ei nyt sotketa mitää haute couture muotinäytöskamaa tähän. Eurooppalaiset ostavat vaan vähän laadukkaampaa vaatetta ja kenkää kuin pohjoisen asukkaat. Ja pistävät ne pois kun alkavat olla kuluneen näköisiä.
Ihan kuin Pohjoismaat eivät olisi Eurooppaa 😄 kohta varmaan sanotaan, että Moskova on muodin mekka ja eurooppalaisempi kuin Suomi...
Moskovan keskustan katukuva on tyylikäs. Olen asunut Moskovassa.
30km siitä landelle niin pussihousut ja nahkasaappaat on chic !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä myös näkyy katukuvassa, että vaatteet ostetaan Prismukasta :/
No, kaunis se on sikakin silkissä, sanoo sananlasku.
Ja rumat ne vaatteilla koreilee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä myös näkyy katukuvassa, että vaatteet ostetaan Prismukasta :/
Kaikki yli 45-v maalaisakat!
HAukkumalla et niihin prismapöksyihin kylläkään pääse.
Samalla haukut äitiäsikin akaksi!
Tämä on totta, lisäksi sen tietää siitä missä kakarat kiljuvat ja juoksevati lman mitään ohjausta. Mutta vielä vaatteista, itseäni ei häritse vanhat muodista menneet vaatteet yhtään. Se häiritsee kun ne ovat usein likaisia ja väärän koloisia. Miksi ei huolehdita vaatteista ja kengistä.
Suomalaiset ovat likaista porukkaa muutenkin nykyään. Monesta lähtee eltaantunut likaisen ihon ja tukan lemu.