Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä nuorisoa vaivaa? Lähipiirissä useampikin tapaus että vedetään masennuslääkkeitä eikä pää kestä opiskeluja,halutaan vain katsoa himassa

Vierailija
02.11.2025 |

Netflixiä ja tilata Woltilla ruokaa kotiin. Muuten ahdistaa.

Kommentit (129)

Vierailija
41/129 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tajua opiskelijoiden uupumusta ollenkaan tai tunteita. Koulun aikataulu liian tiivis ja alkaa aikaisin. Kukaan ei rakasta, on vain alistamista ja simputusta, loputtomia vaatimuksia, tylytystä, yksin ovat vieraassa paikassa, koti-ikävä. Välimatkat ja sää aamulla. Kylmää. Ja lista jatkuu. Mieli voi myllertää nuorena ja energia on poissa, ruoka huonoa tai osa laihduttaa. Osaa käytetty hyväksi ja huudettu. Paheksuttu. Koulu ei ota huomioon jos joku putoaa huonon opetuksen vuoksi kyydistä. Paikkakunta voi olla ankea, siellä ei ole edes lähiluontoa. Osalla ei ole hyviä ystäviä tai vanhemman henkinen tuki, vanhempi voi olla vihainen koko ajan, pelko. Rahaa ei ole.

Kauheeta, kuulostaa pahemmalta kuin keskiaikainen maaorjuus. Voi ressukkaa.

Vierailija
42/129 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu on monta tuntia päivässä. Joka päivä. Välimatkat. Mikä saa luulemaan että ihminen on kone ja jaksaa mitä vaan. On monia tekijöitä Suomessa jotka vaikuttavat ihmisiin. Ei tämä ole mikään hyvä ilmasto ja terveys on ihmisillä mikä on. Vaivainen kansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/129 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono resilienssi.

Sitä tässä mietin pienen lapsen vanhempana, että miten ihmiselle kehittyy hyvä resilienssi. Miten kasvattaa lasta, jotta hän kestää vastoinkäymiset murtumatta.

Kunhan ei ole curling-vanhempi, loppu on sitten herran haltuun. Minulle kasvoi resilienssi kokemuksesta, että en ole koskaan tarpeeksi hyvä. Kun veljeni sai matikasta kasin, se oli hänelle hieno onnistuminen, minulle sama arvosana toi torut, että olisi pitänyt lukea enemmän. Kun kaverini kirjoitti C:n paperit, hän sai lahjaksi hienon auton ja rahaa. Itse sain E:n papereilla 200 euroa. Kun kaverini kävi satunnaisesti salilla, hän sai naisilta kehuja lihaksistaan. Itse treenasin ohjelman mukaisesti monta kertaa viikossa ja söin kurinalaisesti niin sain kehuja vain muilta miehiltä. Minulle oli aina olemassa omat säännöt ja kriteerit ja nyt aikuisena olen krooninen ylisuorittaja. Minulle vastoinkäymisistä kasvoi korkea resilienssi, kun en ollut koskaan riittävän hyvä. Joku toinen saattaisi olla samoilla kokemuksilla alkoholisoitunut tai mullan alla.

Vierailija
44/129 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten omassa lapsuudessa nuoruudessa näitä päävam masia ei ollut. Kukaan ei tappanut itseään eikä ulissut ainakaan julkisesti kuinka on"rankkaa". Suurin osa näistä mt potilaista tarvis uudelleenkoulutus leirin. Nimenomaan some ruokkii kaikkea tätä pas kaa millä saadaan huomiota. 

Vierailija
45/129 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulu on monta tuntia päivässä. Joka päivä. Välimatkat. Mikä saa luulemaan että ihminen on kone ja jaksaa mitä vaan. On monia tekijöitä Suomessa jotka vaikuttavat ihmisiin. Ei tämä ole mikään hyvä ilmasto ja terveys on ihmisillä mikä on. Vaivainen kansa.

Niin? Lukiossa koulupäivät olivat 7-8 tuntia. Ruokaa sai kerran päivässä, nykyäänhän saa kaiketi ostaa edullisen välipalan. Monet kulkivat bussilla pitkien matkojen takaa, ei ollut samanlaista kuljetusrallia kuin nyt. Tästä huolimatta monet selvisivät ja jatkoivat yliopistoon. Eikä eletty mitään 50-lukua vaan ysäriä. 

Vierailija
46/129 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit ovat muuttuneet, aika on muuttunut. 5-10 vuotta sitten teinit vielä järjestivät bileitä missä milloinkin, käyttivät alkoholia ja tutustuivat uusiin ihmisiin. Nykyään sellainen on liian vaarallista. 

Vierailija
47/129 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korona. Kaikki harrastukset jäi tauolle ja koulut suljettiin. Sen satoa niitetään nyt.

On tuossa paljon muutakin.

Vierailija
48/129 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten omassa lapsuudessa nuoruudessa näitä päävam masia ei ollut. Kukaan ei tappanut itseään eikä ulissut ainakaan julkisesti kuinka on"rankkaa". Suurin osa näistä mt potilaista tarvis uudelleenkoulutus leirin. Nimenomaan some ruokkii kaikkea tätä pas kaa millä saadaan huomiota. 

Valittamisen pinnallisuuden rumuuden ja uhriutumisen kulttuuri. 

Tietysti tuota voi asettua vastustamaankin.

Vierailija
49/129 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä yhtäkään apn mainitsemaa tapausta

Vierailija
50/129 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sieltähän he mallin saavat ja osa myös kotoa ,kun vanhemmat eivät näe kuin puhelimensa.

Vierailija
51/129 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtisi nuorisoa syyllistämään tästä. Moni vanhemman ikäluokan ihminen sai nousujohteisen työuran syntymällä oikeaan aikaan. Työhön pääsivät aina kysymällä. Maailma on muuttunut 2000-luvun aikana niin kovaa tahtia, etten ainakaan itse ota tosissani neuvoja ihmisiltä, jotka ovat syntyneet 1940-, 1950- tai 1960-luvuilla. Monet heistä saivat kokea työelämän nousujohteisessa Suomessa, sekä myös elintason nousun Suomessa. Nythän suunta Suomessa on se, että rikkaat suuntaavat Suomesta pois ulkomaille. Myös monien parempiosaisten perheiden koulutettu jälkipolvi suuntaa mieluummin ulkomaille töihin kuin jäisivät kärvistelemään Suomeen.

Vierailija
52/129 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoria ei kiinnosta opiskella ja joutua yhteiskunnan orjiksi työelämään. 

Vierailija
53/129 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä oli, mutta niistä ei puhuttu. Oli hävettävää olla mt-potilas ja vanhemmat häpesivät, jos lapsella oli mt-onelmia.

Vierailija
54/129 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se täytyy sanoa nuorten puolustuksesi, että maailma on monella tavalla murroksessa juuri nyt.Uutta ja ei niin mukavaa tulee monesta suunnasta, sotia ,digiä, yliseksuaalinen maailma yms.Vanhemmat, te olette lapsenne tuki ja turvaverkko.

Vierailija
55/129 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono resilienssi.

Sitä tässä mietin pienen lapsen vanhempana, että miten ihmiselle kehittyy hyvä resilienssi. Miten kasvattaa lasta, jotta hän kestää vastoinkäymiset murtumatta.

Kunhan ei ole curling-vanhempi, loppu on sitten herran haltuun. Minulle kasvoi resilienssi kokemuksesta, että en ole koskaan tarpeeksi hyvä. Kun veljeni sai matikasta kasin, se oli hänelle hieno onnistuminen, minulle sama arvosana toi torut, että olisi pitänyt lukea enemmän. Kun kaverini kirjoitti C:n paperit, hän sai lahjaksi hienon auton ja rahaa. Itse sain E:n papereilla 200 euroa. Kun kaverini kävi satunnaisesti salilla, hän sai naisilta kehuja lihaksistaan. Itse treenasin ohjelman mukaisesti monta kertaa viikossa ja söin kurinalaisesti niin sain kehuja vain muilta miehiltä. Minulle oli aina olemassa omat säännöt ja kriteerit ja nyt aikuisena olen krooninen ylisuorittaja. Minulle vastoinkäymisi

Ojentaa marttyyrin kruunun

Vierailija
56/129 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös esim. kouluissa on jatkuvaa muutosta.

Vierailija
57/129 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se liian itseohjautuvuuden vaatiminen lapsilta ja nuorilta ei ollutkaan hyvä idea? Olisiko kannattanut kuunnella niitä asiantuntijoita?

Vierailija
58/129 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kysyt mikä nuorisoa vaivaa? Eikö pitäisi kysyä mikä opetuksessa (tai sen puutteessa) tai yhteiskunnassa on vialla? 

Vierailija
59/129 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täydellisen elämän tavoittelu, mihin ei kuulu mitään negatiivista. Normaalien tunteiden medikalisointi. "Pahalle ololle" löytyy turhan helposti diagnoosi ja lääkkeet. Koulussa terveydenhoitajat teettävät oppilaille masennuskyselyitä, joiden perusteella ohjaavat nuorisopsykiarian piiriin. 

Tämä on eräänlainen itse itseään ruokkiva kehä. Nuoren mieli on vähän kuin tyhjä taulu, johon tuo kaikki tartuu ja tulee osaksi minäkuvaa.

Vierailija
60/129 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoria ei kiinnosta opiskella ja joutua yhteiskunnan orjiksi työelämään. 

Voi sinua vasemmisto idealisti. Tämän yhteiskunnan tuet kuitenkin kelpaavat. Mistä tulevat ne varat? Työssäkäyvien ihmisten veroista. Jos ideologia on että työ orjuuttaa älä myöskään ota vastaan yhteiskunnan tuki euroja!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi