Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten ruotsalaiset on niin älyttömän positiivisia?

Vierailija
02.11.2025 |

Olin 2 viikkoa miehen (ruotsinsuomalaisia) sukulaisten luona Solnassa Tukholmassa ja toki myös vierailtiin heidän ruotsalaisten ystävien luona. Lisäksi kaikkialla niin kohteliaita, iloisia, hauskoja, auttavaisia, anteliaita... vaikka Tukholmassa on paljon maahanmuuttajia niin mikään ei tunnu ruotsalaisten elämissä ongelmalliselta. Kaikki on mukavaa ja mistään ei valiteta eikä puhuta negatiivisesti. 

Hullua miten erilainen henki meillä tässä naapurimaassa on! Meillä olisi paljon opittavaa ainakin kanssaihmisten huomioimisesta ja kohteliaisuudesta, tervehtimisestä.

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäs saada suomeen saapuneet muunmalaiset kotimatkaan keinoja on vaikka elätyksen lopettaminen.

Vierailija
42/102 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ei pääse kunnolla eteenpäin ennen kuin ruotsalaisen kolonialismin aiheuttama trauma on käsitelty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei paljon hämäläistä hymyilytä, kun ruotsalainen isäntä läiminyt historian saatossa kuin vierasta sikaa. Suomalaisilla on trauma ruotsalaisesta kolonialismista. Ruotsalaisten ja RKP:n tulee esittää virallinen anteeksipyyntö.

Kas kummaa kun mulla ei ole. Olen oikeasti hämäläinen ja erinomaisesti puhun ruotsia.  Höpinäsi paljastaa, ettet ollut läsnä peruskoulun historian tunneilla ja että kotikasvatuksesi on laiminlyöty, koska valehtelet ja syyttelet muita siitä mitä itse teet. Olet rasistinen persu ja sivistyksesi taisi jäädä pakolliseen peruskouluun, jonka lusmuilit läpi kuten lusmuilet loppuelämäsikin.

Sinun asennevammasi eivät korjaudu koskaan.

Vierailija
44/102 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useita vuosi Ruotsissa asuneena allekirjoitan tuon, mutta toki se vaatii "ulkoruotsalaiselta" itseltään erittäin paljon ponnisteluja, jos olet ollut vain vierailulla, sinulla ei ole mitään käsitystä siellä asumisesta, työskentelysä tai oikeastaan mistään. Ruotsalaiset ovat mestareita järjestämään hienoja juhlia, pukeutua, käyttäytyä ja olla kohteliaita, mutta heidän joukkoonsa sulautuminen asuessaan siellä ei enää olekaan mikään simppeli juttu. Itse osasin ruotsia täysin, 100 %, olin avoin, hyväkäytöksinen, nauravainen, eläväinen ja positiivinen, se teki minun elämisestä siellä helppoa. KUN PALASIN SUOMEEN, AVOIMUUDESTA, HYVÄKÄYTÖKSISYYDESTÄ, POSITIIVISUUDESTA oli vain haittaa, tämä on ERO. Suomalaiset ovat umpivastenmielisiä !

Ihanan positiivista haukkua kaikki suomalaiset umpivastenmielisiksi. Huomaa kyllä, ettet ole ruotsalainen. ;)

Nää ketjut on aina ihan hulvattomia, kun muita kansallisuuksia onnellisiksi ja iloisiksi kehuvat ihmiset tulee haukkumaan kaikki oman kotimaansa ihmiset alinpaan helvettiin. Tai tällaisena iloisena, kohteliaana ja optimistisena suomalaisena, joka tuntee kivoja ihmisiä ja kohtaa kohteliasta käytöstä ulkona ollessaan, mä aina ihmettelen, miten toiset kohtaa kaikkialla vaan täysiä mlkkuja. Mun elämä tuntuu ainakin paljon paremmalta, kun kiinnitän ihmisissä huomiota hyvään enkä yritä etsiä jokaisesta vastaantulijasta jotain vikaa.

Vierailija
45/102 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen luonne ei ole skandinaavinen vaan slaavilainen. Tsaarinaikainen johtamiskulttuuri, muiden syyttely ja vihapuhe ovat täällä ihan normisettiä. Omahyväinen mitäs läksit-ilkunta on suomalaisten motto. Tämä kansa on yhtä kylmä ja vihamielinen kuin vallitseva sää. Onnekkaita ovat he, jotka pääsevät täältä pois mukavampiin maihin. 

Suomen ja suomalaisten ongelma on että tuovat muiden maiden paskapäät suomeen ja hyyysääävät. Lisää paskapäitä.

Vierailija
46/102 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useita vuosi Ruotsissa asuneena allekirjoitan tuon, mutta toki se vaatii "ulkoruotsalaiselta" itseltään erittäin paljon ponnisteluja, jos olet ollut vain vierailulla, sinulla ei ole mitään käsitystä siellä asumisesta, työskentelysä tai oikeastaan mistään. Ruotsalaiset ovat mestareita järjestämään hienoja juhlia, pukeutua, käyttäytyä ja olla kohteliaita, mutta heidän joukkoonsa sulautuminen asuessaan siellä ei enää olekaan mikään simppeli juttu. Itse osasin ruotsia täysin, 100 %, olin avoin, hyväkäytöksinen, nauravainen, eläväinen ja positiivinen, se teki minun elämisestä siellä helppoa. KUN PALASIN SUOMEEN, AVOIMUUDESTA, HYVÄKÄYTÖKSISYYDESTÄ, POSITIIVISUUDESTA oli vain haittaa, tämä on ERO. Suomalaiset ovat umpivastenmielisiä !

Du låter som en som har återflyttat. Finland är på det viset unikt, att de som har utvecklat sig och sitt kunnande i ilfart genom en utlandskommendering, antas vilja komma tillbaka till exakt samma jobb och position som de hade innan de åkte på kommendering.

Den som kommer tillbaka lär se någon av sina tidigare underställda som sin chef och att allt som är inlärt utomlands är värdelöst. De smartare förstår återvändarens potential och gör sitt bästa för att den skall byta till något annat företag.

Fenomenet är inte nytt. Förr skickade man de som man ville bli av med utomlands, nu far de bästa av egen vilja. Inom politiken fortsätter det forna, se blott på Finlands EU-parlamentariker.

Vierailija
47/102 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanan positiivista haukkua kaikki suomalaiset umpivastenmielisiksi. Huomaa kyllä, ettet ole ruotsalainen. ;)

Nää ketjut on aina

Täällä on sana vapaa, täällä ei noudateta sinun sääntöjäsi. Miksi heitit kommentin ?

Vierailija
48/102 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on viisaasti valittu asenne ja ruotsalaiset on kauan sitten tajunneet, että kannattaa nostaa ilo pintaan niin se kertautuu ja antaa voimaa.

Persut on esimerkki päinvastaisesta: alkoholistien heikolahjaiset kakarat nostavat pintaan kaiken sen paskan, jonka vanhemmiltaan perivät. Eikä mitään kykyä itsekritiikkiin tai itsensä kehittämiseen, koska öyhöttämisestä ja vittuilusta saa pienenpieniä dopamiinipurkauksia joihin jää koukkuun siinä missä viinaankin. On laiskan ihmisen ratkaisu jäädä murjottamaan synkkänä.

Ruotsalaisilla on hyvän kehä, joka ruokkii itseään.

Persuilla paha noidankehä. josta ei nousta koskaan vaan joka nielee mukanaan syvään depressioon, alemmuudentunteeseen, häpeään ja vihaharhoihin. Ja siksi kukaan henkisesti terveempi ei halua niiden porukkaan.

Vierailija
49/102 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen luonne ei ole skandinaavinen vaan slaavilainen. Tsaarinaikainen johtamiskulttuuri, muiden syyttely ja vihapuhe ovat täällä ihan normisettiä. Omahyväinen mitäs läksit-ilkunta on suomalaisten motto. Tämä kansa on yhtä kylmä ja vihamielinen kuin vallitseva sää. Onnekkaita ovat he, jotka pääsevät täältä pois mukavampiin maihin. 

Suomi on Itä-Euroopan pohjoisin maa. 

Vierailija
50/102 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porukassa ruotsalainen, norjalainen,  tanskalainen, islantilainen ja suomalainen. Kyllä tämän porukan ilonpidossa ja keskusteluissa, viikingit vetää tiiminä ja suomalainen on outolintu, omituinen negis jolla ei ole samalla tavalla yhteishenkeä. Paremmin suomalainen ja virolainen olis tiiminä, viru valge kyytipoikana.

Viikinkitarinoissa on suomalainen, teknisesti taitava metsässä erakkona elävä epäsosiaalinen kyyristelevä juonitteleva ja selkäänpuukottava Loki.

Vierailija
51/102 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen ja suomalaisten ongelma on että tuovat muiden maiden paskapäät suomeen ja hyyysääävät. Lisää paskapäitä.

Jostain syystä ne tulijat kuitenkin työllistyvät ja maksavat veroja, mutta sinä et. Voitaisko sut vaikka lähettää vaihtariksi johonkin, esim. henkiseen kotiisi Venäjälle?

Vierailija
52/102 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on paljon kohteliaita ihmisiä, joiden kanssa tulee hyvin toimeen. Aina voi aloittaa itsestään. 

Vierailija
53/102 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsalainen kulttuuri ei jää kiinni negatiivisiin tunteisiin vaan menee eteenpäin ja mietitään jo seuraavia ilonpitoja ja yhteistä ajanviettoa porukalla. Elämästä kuuluu nauttia ja iloita on kollektiivinen ajatus. Tosin rahaa myös on toteuttaa kaikenlaista, kun ruotsalaiset hoitaa raha-asiansa hyvin, laskuja ei jätetä maksamatta, rahoja ei ryypätä jne.

Vierailija
54/102 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei paljon hämäläistä hymyilytä, kun ruotsalainen isäntä läiminyt historian saatossa kuin vierasta sikaa. Suomalaisilla on trauma ruotsalaisesta kolonialismista. Ruotsalaisten ja RKP:n tulee esittää virallinen anteeksipyyntö.

Kas kummaa kun mulla ei ole. Olen oikeasti hämäläinen ja erinomaisesti puhun ruotsia.  Höpinäsi paljastaa, ettet ollut läsnä peruskoulun historian tunneilla ja että kotikasvatuksesi on laiminlyöty, koska valehtelet ja syyttelet muita siitä mitä itse teet. Olet rasistinen persu ja sivistyksesi taisi jäädä pakolliseen peruskouluun, jonka lusmuilit läpi kuten lusmuilet loppuelämäsikin.

Sinun asennevammasi eivät korjaudu koskaan.

Sivusta ei ole kovin tervettä settiä toi sun teksti. Näin nojatuolipsykologin tietämyksellä. Olet itsekin suomalainen mutta haukut suomalaisuutta. Kritiikki olisi eri asia ja tervetullutta.

Vierailija
55/102 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanan positiivista haukkua kaikki suomalaiset umpivastenmielisiksi. Huomaa kyllä,  Nää on iikoreita, ei kannata reagoida.

Vierailija
56/102 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon kaiken positiivisuuden alla on vuosisatoja suomalaisten sortamista, mistä suomalaiset kärsivät vieläkin. Kolonialismin haavat vaikuttavat sukupolvien yli. Suomalaisilta ryöstetty maat, revitty perheenjäsenet ruotsalaisten loputtomiin sotiin ja varallisuus kannettu Tuhkolmaan.

Ensiaskel suomalaisten paranemisprosessissa on ruotsalaisten ja RKP:n esittämä virallinen anteeksipyyntö suomalaisille.

Vierailija
57/102 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jollain taas ruotsin koe edessä, vai takana? Ja huonosti meni.

Teillä natsiloisilla on ongelmia kielellisessä kehityksessä samoin kuin tunne-elämässäkin. Te ette kehity henkisesti ja emotionaalisesti koska teillä on suppea käsitevarasto ettekä osaa edes äidinkielenne rakenteita hyvin. Siksi jo pelkästään kieli erottaa teidät normaaleista.

Ja koska huono kielitaitonne erottaa teidät sekä muista ihmisistä että tiedosta, te syrjäydytte ulos suomalaisesta yhteiskunnasta, tieteestä, taiteesta, kulttuurista, parisuhteista ja työelämästä.

Voi poika parkoja joilla on surkean pienet ja toimimattomat aivot.

Vierailija
58/102 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä ne tulijat kuitenkin työllistyvät ja maksavat veroja, mutta sinä et. Voitaisko sut vaikka lähettää vaihtariksi johonkin, esim. henkiseen kotiisi Venäjälle?

Tulijat polkevat Suomen palkkoja alaspäin. Se on iso ongelma. Jos meinaa pelkällä palkalla elellä Suomessa. 

Vierailija
59/102 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä Ruotsissa ruotsalaisilta puuttuu kokonaan Tämä häpeä, joka suomalaisilla on kuin musta pilvi pään päällä; joka AINA  tulee mukana ja on täynnä negatiivisuutta.

ruotsalainen näkee kaiken positiivisena, framåt, eteenpäin samalla kun suomalainen katuu ja häpeää mennyttä elämäänsä. 

Täällä palstallakin näet usein keskustelun: mitä kadut elämässäsi eniten?? 

Nämä kuuluu automaattisesti ruotsalaiseen kulttuuriin; tulee geeneissä mukana.

Eikö ruotsalaisia siis hävetä? Tarkoitan sitä perushäpeää, mikä saa meidät kyräilemään nurkissa ja ajattelemaan, että toiset on parempia, tai että he ainakin luulee olevansa parempia, joten heitä kannattaa vihata.

Mitä pitäisi hävetä? Vain huonoa käytöstä muita kohtaan. Jos ei käyttäydy paskas

Löydän tästä vastauksestasi ajatuksen, että ruotsalaisilla on parempi itsetunto. Mistä se mahtaa sitten johtua?

sama

Vierailija
60/102 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos onnistuvatkin verorahoilla työllistämistuella viemään duuneja. Mitään lisäarvoa eivät tuo suomeen tuloijat, menee reippasti miinukselle. Tarkalleen 10 miljardia vuositasolla. Laitetaan ulkomaalsiet ja sinun kaltaiset nilkit ensin matkaan.