Miten ruotsalaiset on niin älyttömän positiivisia?
Olin 2 viikkoa miehen (ruotsinsuomalaisia) sukulaisten luona Solnassa Tukholmassa ja toki myös vierailtiin heidän ruotsalaisten ystävien luona. Lisäksi kaikkialla niin kohteliaita, iloisia, hauskoja, auttavaisia, anteliaita... vaikka Tukholmassa on paljon maahanmuuttajia niin mikään ei tunnu ruotsalaisten elämissä ongelmalliselta. Kaikki on mukavaa ja mistään ei valiteta eikä puhuta negatiivisesti.
Hullua miten erilainen henki meillä tässä naapurimaassa on! Meillä olisi paljon opittavaa ainakin kanssaihmisten huomioimisesta ja kohteliaisuudesta, tervehtimisestä.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Useita vuosi Ruotsissa asuneena allekirjoitan tuon, mutta toki se vaatii "ulkoruotsalaiselta" itseltään erittäin paljon ponnisteluja, jos olet ollut vain vierailulla, sinulla ei ole mitään käsitystä siellä asumisesta, työskentelysä tai oikeastaan mistään. Ruotsalaiset ovat mestareita järjestämään hienoja juhlia, pukeutua, käyttäytyä ja olla kohteliaita, mutta heidän joukkoonsa sulautuminen asuessaan siellä ei enää olekaan mikään simppeli juttu. Itse osasin ruotsia täysin, 100 %, olin avoin, hyväkäytöksinen, nauravainen, eläväinen ja positiivinen, se teki minun elämisestä siellä helppoa. KUN PALASIN SUOMEEN, AVOIMUUDESTA, HYVÄKÄYTÖKSISYYDESTÄ, POSITIIVISUUDESTA oli vain haittaa, tämä on ERO. Suomalaiset ovat umpivastenmielisiä !
Millä tavalla oli haittaa? Mielestäni tänne pitää ehdottomasti tuoda tuollaista asennetta. Negatiivinen leviää niin helposti, mutta ihmiset ovat peilejä toisilleen. Itse en luovuta omasta positiivisuudesta! Tämä ei tarkoita sitä että jättäisin huomiotta huolet, negatiiviset tunteet, kiukun yms. Mutta niihin vellomaan jääminen eo myöskään auta ketään.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Ruotsissa ruotsalaisilta puuttuu kokonaan Tämä häpeä, joka suomalaisilla on kuin musta pilvi pään päällä; joka AINA tulee mukana ja on täynnä negatiivisuutta.
ruotsalainen näkee kaiken positiivisena, framåt, eteenpäin samalla kun suomalainen katuu ja häpeää mennyttä elämäänsä.
Täällä palstallakin näet usein keskustelun: mitä kadut elämässäsi eniten??Nämä kuuluu automaattisesti ruotsalaiseen kulttuuriin; tulee geeneissä mukana.
Eikö ruotsalaisia siis hävetä? Tarkoitan sitä perushäpeää, mikä saa meidät kyräilemään nurkissa ja ajattelemaan, että toiset on parempia, tai että he ainakin luulee olevansa parempia, joten heitä kannattaa vihata.
Näkyy positiivisuutena paremmat käytöstavat. Suomalaisilla ei ole kotikasvatusta eikä pelkkä nöyristelemään kotouttaminen riitä. Kulttuurieroja.
Ei paljon hämäläistä hymyilytä, kun ruotsalainen isäntä läiminyt historian saatossa kuin vierasta sikaa. Suomalaisilla on trauma ruotsalaisesta kolonialismista. Ruotsalaisten ja RKP:n tulee esittää virallinen anteeksipyyntö.
Ruotsi ei ole ollut sodassa sen jälkeen, kun menetti Suomen .
Sillä aikaa kun suomalaiset on kokeneet kovia, on ruotsalaiset eläneet rauhan aikaa ja jopa rikastuneet viime sotia aikana myymällä sotateollisuuden tarvitsemia malmeja Saksaan ja varmaan muuallekin.
Suomalaisia on kautta historian joku ollut nöyryyttämässä ja polkemassa. Ensin Ruotsi, joka ei pitänyt suomalaisia edes ihmisinä, vaan yritti hävittää suomen kielen ja piti suomalaisia alempiarvoisena rotuna. Suomalainen kelpasi passaamaan ja palvelemaan ruotsalaista, ei muuhun.
Sitten venäjän vallan alla, jossa suomalaisilla oli aluksi paremmat oltavat, saatiin oma raha, postilaitos ja autonomia Venäjän suurruhtinaskuntana. Suomella oli omat lait ja hallinto, mutta sitten sekin muuttui.
Kun Suomessa taisteltiin itsenäisyydestä, ruotsalaiset pelasi tennistä. Kyllä kaikki tuo historia vaikuttaa vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisia sortamalla ansaittu raha tekee onnelliseksi. Suomalaisilla on trauma ruotsalaisesta kolonialismista. Ruotsalaisten ja RKP:n tulee pyytää virallisesti anteeksi suomalaisilta.
Jännä huomata, että persuissa on tuo mielenterveysongelmien hautominen kovin yleistä. Niin olen epäillytkin ihan puoluee korkeinta johtoa tarkkailemalla. Mistähän alemmuudentunteesi lopulta mahtaa johtua? Hakattiinko ja vähäteltiinkö sinua lapsuudessasi? Eli jatkatko sairaan ja huono-osaisen perheesi perinteitä kyvyttömänä näkemään sen sairautta?
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisia sortamalla ansaittu raha tekee onnelliseksi. Suomalaisilla on trauma ruotsalaisesta kolonialismista. Ruotsalaisten ja RKP:n tulee pyytää virallisesti anteeksi suomalaisilta.
Sillä suomalaisilta sorretulla rahallako 10 milj kansa vaan porskuttaa vuodesta toiseen? Tyypilllinen katkeran Finskalaisen kommentti🤣😂😂🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Heh heh, meinaatko että Suomessa on ollut joskus niin paljon varallisuutta joka olisi tehnyt heidät rikkaaksi? Ihan itse he ovat varallisuutensa tehneet. Iso osa siitä toki johtuu valtion sijainnista ja siitä että talous ja yhteiskunta oli valmis heti sotien jälkeen. Vaurastuminen on ja on ollut systemaattiseen suunnittelun tulos
Suomalainen luonne ei ole skandinaavinen vaan slaavilainen. Tsaarinaikainen johtamiskulttuuri, muiden syyttely ja vihapuhe ovat täällä ihan normisettiä. Omahyväinen mitäs läksit-ilkunta on suomalaisten motto. Tämä kansa on yhtä kylmä ja vihamielinen kuin vallitseva sää. Onnekkaita ovat he, jotka pääsevät täältä pois mukavampiin maihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useita vuosi Ruotsissa asuneena allekirjoitan tuon, mutta toki se vaatii "ulkoruotsalaiselta" itseltään erittäin paljon ponnisteluja, jos olet ollut vain vierailulla, sinulla ei ole mitään käsitystä siellä asumisesta, työskentelysä tai oikeastaan mistään. Ruotsalaiset ovat mestareita järjestämään hienoja juhlia, pukeutua, käyttäytyä ja olla kohteliaita, mutta heidän joukkoonsa sulautuminen asuessaan siellä ei enää olekaan mikään simppeli juttu. Itse osasin ruotsia täysin, 100 %, olin avoin, hyväkäytöksinen, nauravainen, eläväinen ja positiivinen, se teki minun elämisestä siellä helppoa. KUN PALASIN SUOMEEN, AVOIMUUDESTA, HYVÄKÄYTÖKSISYYDESTÄ, POSITIIVISUUDESTA oli vain haittaa, tämä on ERO. Suomalaiset ovat umpivastenmielisiä !
Millä tavalla oli haittaa? Mielestäni tänne pitää ehdottomasti tuoda tuollaista asennetta. Negatiivinen leviää niin helposti, mutta ih
Ei suomeen kaivata positiivisuuden esittämistä. Päinvastoin kaipaisi sitä että saa sanoa ja ilmaista mielipiteensä vaikka se olisi poliitikkoja ja kansainvaellusta vastaan.
Ruotsissa ei suomalaisella mentaliteetilla tai puhe/käytöskulttuurilla kauan tulla toimeen, joutuu B-kastiin, siellä pitää olla ihan tietynlainen, ennenkuin pääsee "kerhoon", junttikulttuurilla joudut vain orjaksi ja mikäli kieli ei suju, sinusta ei välitetä hevon kukkua. Virastoissa, työelämässä ja jokapaikassa pitää elää heidän ehdoillaan ja kulttuurillaan, perisuomalaisuus ei ole siellä missään kurssissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä Ruotsissa ruotsalaisilta puuttuu kokonaan Tämä häpeä, joka suomalaisilla on kuin musta pilvi pään päällä; joka AINA tulee mukana ja on täynnä negatiivisuutta.
ruotsalainen näkee kaiken positiivisena, framåt, eteenpäin samalla kun suomalainen katuu ja häpeää mennyttä elämäänsä.
Täällä palstallakin näet usein keskustelun: mitä kadut elämässäsi eniten??Nämä kuuluu automaattisesti ruotsalaiseen kulttuuriin; tulee geeneissä mukana.
Eikö ruotsalaisia siis hävetä? Tarkoitan sitä perushäpeää, mikä saa meidät kyräilemään nurkissa ja ajattelemaan, että toiset on parempia, tai että he ainakin luulee olevansa parempia, joten heitä kannattaa vihata.
Mitä pitäisi hävetä? Vain huonoa käytöstä muita kohtaan. Jos ei käyttäydy paskasti, ei ole mitään hävettävää.
Häpeän juurisyy on matala itsetunto ja huonot ajatukset itsestä. Ja näihin voi vain itse vaikuttaa.
Mikä panee esim. sinut ajattelemaan pahaa itsestäsi? Palkitse itsesi hyvistä teoista ja onnistumisista, ole ylpeä itsestäsi. Nämä on tunneasioita, jotka on ihan itse tehtävä joko aikuistuessa tai aikuisena, ellei jostain syystä aiemmin kyennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaus: ei hävetä! perushäpeä puuttuu ruotsalaisilta kokonaan ns skammen aivan tuntematonta ..onneksi
Ovelat pirulaiset.
Aikoinaan laittoivat suomalaisetkin sotimaan heidän sotansa.
Nykyisin omistavat varmaan jo puolet suomalaisista yrityksistä. Ja asiakaspalvelu on sen mukaista. Eli ala-arvoista.
Kyllähän mekin olemme tyytyväisiä, mutta emme missään tapauksessa myönnä sitä, että valaosalla ihmisiä on ihan okeasti tarpeeksi ellei liikaakin ruokaa ja asunto , jossa asua. Ja lapsille koulutus on maksuton ja terveydenhoito myös. Ne ovat sellaisia herkkuja, joita ei monissa maissa pohjoismaiden ulkopuolella ole.
Olemme turhasta vinkujia ja varsinkin aina oppositiossa olevan puolueen kannattajat näkevät nälkää ja asuvat veneen alla.
Suomi ei pääse kunnolla eteenpäin ennen kuin ruotsalaisen kolonialismin aiheuttama trauma on käsitelty.
Vierailija kirjoitti:
Näkyy positiivisuutena paremmat käytöstavat. Suomalaisilla ei ole kotikasvatusta eikä pelkkä nöyristelemään kotouttaminen riitä. Kulttuurieroja.
Minulla on hyvä kotikasvatus ja olen ihan umpisuomalainen. Osaan olla ylpeä saavutuksistani ja tykkään sekä itsestäni että muista.
Miksei sinulla ole hyvää kotikasvatusta, oletko jostain alkoholistiperheestä, jossa vanhemmat ei välittäneet lapsistaan yhtään? Jos näin on, pystyt aikuisena kyllä rakentamaan itsesi uudestaan paremmaksi ja vahvemmaksi, tai sitten voit valita sen persutyypillisen uhriutumisen mutakuoppaan ja rypeä siellä loppuikäsi.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen luonne ei ole skandinaavinen vaan slaavilainen. Tsaarinaikainen johtamiskulttuuri, muiden syyttely ja vihapuhe ovat täällä ihan normisettiä. Omahyväinen mitäs läksit-ilkunta on suomalaisten motto. Tämä kansa on yhtä kylmä ja vihamielinen kuin vallitseva sää. Onnekkaita ovat he, jotka pääsevät täältä pois mukavampiin maihin.
Porukassa ruotsalainen, norjalainen, tanskalainen, islantilainen ja suomalainen. Kyllä tämän porukan ilonpidossa ja keskusteluissa, viikingit vetää tiiminä ja suomalainen on outolintu, omituinen negis jolla ei ole samalla tavalla yhteishenkeä. Paremmin suomalainen ja virolainen olis tiiminä, viru valge kyytipoikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä huomata, että persuissa on tuo mielenterveysongelmien hautominen kovin yleistä. Niin olen epäillytkin ihan puoluee korkeinta johtoa tarkkailemalla. Mistähän alemmuudentunteesi lopulta mahtaa johtua? Hakattiinko ja vähäteltiinkö sinua lapsuudessasi? Eli jatkatko sairaan ja huono-osaisen perheesi perinteitä kyvyttömänä näkemään sen sairautta?
Olet väärässä ketjussa. Ei nyt ollut kyse Suomen poliittisista suuntauksista tänä päivänä.
Hankkiutuivat eroon hihulista demaripääministeristä aikoinaan kun huomasivat ettei äänestäminen auta.