Onko teillä sukujoulu vai saatteko olla oman perheen kanssa?
Kommentit (67)
Oman perheen kanssa. Viimeinen jouluja meidän kanssa viettänyt sukulainen haudattiin huhtikuussa. Ikävä juttu, mutta minkäs tuolle teet. Meillä sukujoulut oli kiva asia, kaikki viihtyivät ja yhdessä laitettiin kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Kotona ollaan oman perheen kesken. Ollaan oltu siitä asti, kun lapsi 13v sitten syntyi.
Molemmat siskoni ovat näitä sukujouluja rakastavia ja raahaavat katraansa vanhemmilleni vuosi toisensa jälkeen. Vanhempani eivät enää jaksaisi ja ovat joka vuosi tämän sanoneet. Siskot eivät korviaan lotkauta ja varsinkin toinen alkaa hankalaksi, kun sittenhän pitäisi itse tehdä ruoat ja koristella koti eikä sellaista jaksa arjen keskellä. Vanhemmat ovat 75-vuotiaita. Isällä alkavaa muistisairautta ja äidillä monia muita terveysongelmia. Minusta siskoni ovat kohtuuttomia.
Ja vanhemmilla ei suuta mitä aukaista ja sanoa etteivät mitään joulua järjestä ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, ei onneksi. Sukuni on lähestulkoon kaikki idiootteja🤣
Kannat itsekin heidän geenejään.
Ai sulla on serkkus kanssa samat geenit? Ja sedän? Selittää kyllä kaiken tarpeellisen sinusta
Me ollaan aina vietetty joulu ihan vaan oman perheen kesken. Tapaninpäivänä voi sitten käydä sukulaisia moikkaamassa.
Vierailija kirjoitti:
Monissa kulttuureissa perhe = suku.
Suomessa on eri meininki. Tälläkin palstalla jotkut ovat kirjoittaneet, että omat vanhemmat ja sisarukset lakkaavat olemasta perhettä silloin kun ihminen muuttaa omilleen / löytää vakituisen kumppanin / menee naimisiin / saa lapsia.
Monessa kulttuurissa useampi sukupolvi asuu yhdessä ja sitä sakkia voi sanoa perheeksi. Mutta kyllä Suomessa mielletään perheeksi ne kenen kanssa asutaan. Eli puoliso ja mahdolliset lapset. Perhe on arjen yksikkö samassa osoitteessa ja suku on laajempi joukko ihmisiä joilla on yhteisiä esi-isiä. Sukuun kuuluu useita perheitä.
Sellainen sukujoulu olisi ihana jos se olisi rentoa yhdessäoloa. Kaikki osallistuisi vähän järjestelyihin ja ruokatarjoiluihin, lahjoja ei jaettaisi kokoontumisessa.
Lapsille varmaankin, mutta ei välttämättä sille, joka ne sukujoulut järjesti :D
Mun äitini ei koskaan halunnut mitään sukujouluja silloin, kun mä olin lapsi. Ihan oman perheen kanssa vain. Ääni muuttui kellossa, kun me siskoni kanssa tultiin aikuisiksi. Äiti ei halunnutkaan viettää joulua kahdestaan isän kanssa. Vuosikymmeniä vietettiin sukujouluja ja luonnollisesti vanhempieni ikääntyessä järjestämisvelvollisuus siirtyi meille tyttärille. Kun meidänkin lapset kasvoivat ja tuli poika/tyttöystäviä ja lopulta sitten siskolleni lapsenlapsiakin, niin oli siinä aikamoinen homma kokkailla kaikille ja ottaa huomioon kaikkien allergiat ja muut erikoisruokavaliot. Pitkään tehtiinkin sitten niin, että jaettiin siskoni kanssa niin hommat kuin kustannuksetkin puoliksi. Muutama vuosi sitten omat lapseni halusivat alkaa viettää omia joulujaan eivätkä enää osallistuneet sukujouluihin. Mun siskoni haluaa edelleen sukujoulut ja se hänelle tottakai suotakoon, mutta minä ja lapseni ei enää haluta kuulua siihen porukkaan. Joten tulevan joulun vietän kotona kaikessa rauhassa koirani ja kissani kanssa.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/