Onko teillä sukujoulu vai saatteko olla oman perheen kanssa?
Kommentit (67)
Oma perhe, muu suku asuu niin kaukana ettei ketään huvita matkustella jouluksi.
Vierailija kirjoitti:
Kotona ollaan oman perheen kesken. Ollaan oltu siitä asti, kun lapsi 13v sitten syntyi.
Molemmat siskoni ovat näitä sukujouluja rakastavia ja raahaavat katraansa vanhemmilleni vuosi toisensa jälkeen. Vanhempani eivät enää jaksaisi ja ovat joka vuosi tämän sanoneet. Siskot eivät korviaan lotkauta ja varsinkin toinen alkaa hankalaksi, kun sittenhän pitäisi itse tehdä ruoat ja koristella koti eikä sellaista jaksa arjen keskellä. Vanhemmat ovat 75-vuotiaita. Isällä alkavaa muistisairautta ja äidillä monia muita terveysongelmia. Minusta siskoni ovat kohtuuttomia.
Sanot siskoillesi suorat sanat tuosta! Ovat täysin kohtuuttomia.
En ole ollut vanhempieni kanssa tekemisissä kuuteen vuoteen. Olen siitä lähtien viettänyt joulua siskoni ja hänen tyttärensä luona. Syödään hyvin, katsotaan kaikenlaisia leffoja ja videoita ja pelataan. Voittaa ilmapiirin vanhempien luona 100-0!
Vierailija kirjoitti:
En ole ollut vanhempieni kanssa tekemisissä kuuteen vuoteen. Olen siitä lähtien viettänyt joulua siskoni ja hänen tyttärensä luona. Syödään hyvin, katsotaan kaikenlaisia leffoja ja videoita ja pelataan. Voittaa ilmapiirin vanhempien luona 100-0!
Katsotte videoita ja pelaatte?
Oma perhe = suku. Kaikki muut ovat kuolleet
Laitan oman perheen exälle ja ite vietän kinky joulua naapurin rouvan kanssa. Voi sitä liukkarin loisketta kun kummankin kaikki reiät saa täytettä.
Vierailija kirjoitti:
Kotona ollaan oman perheen kesken. Ollaan oltu siitä asti, kun lapsi 13v sitten syntyi.
Molemmat siskoni ovat näitä sukujouluja rakastavia ja raahaavat katraansa vanhemmilleni vuosi toisensa jälkeen. Vanhempani eivät enää jaksaisi ja ovat joka vuosi tämän sanoneet. Siskot eivät korviaan lotkauta ja varsinkin toinen alkaa hankalaksi, kun sittenhän pitäisi itse tehdä ruoat ja koristella koti eikä sellaista jaksa arjen keskellä. Vanhemmat ovat 75-vuotiaita. Isällä alkavaa muistisairautta ja äidillä monia muita terveysongelmia. Minusta siskoni ovat kohtuuttomia.
Voisitko kutsua vanhempiasi teille viettämään joulua, niin ettei heidän tarvi tehdä mitään. Tuon ikäisille vanhemmille nuorempien pitäisi järjestää joulu.
Minulle taitaa tulla ero ennen joulua, joten vietän kai ensimmäistä kertaa joulun ihan yksin. Ihan kiva oikeastaan,tähän asti joulu on aina vietetty miehen sukulaisten kanssa meillä, ja minun roolini on ollut lähinnä herrasväen palvelija.
Onneksi saan viettää yksin joulua. Ei ole perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä vietetään miehen kanssa joulua kotona, aikuiset lapset perheineen tulevat juhlimaan kanssamme aattona/joulupäivänä halunsa mukaan (asuvat samassa kaupungissa). Isäni matkustaa meille, on tullut äitini kuoleman jälkeen aina, viettää mielellään kanssamme joulun. Eli hybridijoulu, oman näköinen, mutta osallistujia useassa sukupolvessa ihan omasta halustaan. Eikä jouluna ole riidelty, muut kun koirat joskus :)
Ryven itsesäälissä ja juon olutta yksin. Perinteinen suomalainen Joulu.
Oman perheen kesken. Aikuiset lapset tulevat joulunpyhiksi. En aio ketään pakottaa enkä heittäydy marttyytiksi, jos haluavat jossain vaiheessa olla seurustelukumppanin kanssa tai tämän vanhempien luona. Ihan miehen kanssa kahdestaan voisi tuntua oudolta, ehkä lähtisimme matkalle. En ota mitään stressiä joulusta.
Monissa kulttuureissa perhe = suku.
Suomessa on eri meininki. Tälläkin palstalla jotkut ovat kirjoittaneet, että omat vanhemmat ja sisarukset lakkaavat olemasta perhettä silloin kun ihminen muuttaa omilleen / löytää vakituisen kumppanin / menee naimisiin / saa lapsia.
Yhdessä ajan viettäminen rennosti ja ruokailu ja saunominen olisi kivaa. En jaksa lahjojen jako rumbaa, saati että kaikille aikuisille sukulaisille pitää ostaa lahjoja ja niitä avataan vuorotellen ringissä, lapsille toki jotain ja lasten riemua on ihana katsoa. Ollaan mieluummin vain oman perheen kesken.
Anoppi muistuttelee jo ennen joulua että olettehan jo ostaneet siskon lapsille lahjoja. Siskon perhe on varakas, eikä kaipaa lahjoja. Meillä on työtapaturmasta johtuvaa työkyvyttömyyttä ja tiukkaa ostaa edes lahjat omalle perheelle. Haluaa myös että osallistumme kalliisiin yhteislahjoihin. Sovimme viime vuonna siskon kanssa että lahjoja ei tarvitse ostaa puolin eikä toisin vaan tärkeintä on yhdessä olo. Meille anoppi ostaa halpoja lahjoja mutta koska siskon perhe on rikas pitää heille ostaa myös kalliita lahjoja. Olemme ihmetelleet tätä siskoni kanssa. Onneksi sisko ymmärtää perheemme tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Vietän joulun yksin.
Sama. Viime joulun olin elämäni ensimmäistä kertaa yksin ja oli ihanaa kun ei tarvinnut kuunnella mutsin uhriutumista. Aion lukea, katsoa sarjoja ja syödä just niitä joulusafkoja mitä haluan. Aattona taloyhtiön joulusauna ja tapaninpäivänä kavereiden kanssa glögille.
Sukujouluja olisi ollut joka joulu mutta ollaan perheen kesken, ei lähdetä niihin
Sukujoulu olisi painajainen.