Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies oli jättänyt vauvan autoon kaupassa käynnin ajaksi

Vierailija
02.11.2025 |

Ihan todella vastuuton tyyppi! Vauva olisi voinut vaikka kuolla miehen poissa ollessa, ja silloin olisi tarvittu nopeaa toimintaa. 

Kommentit (188)

Vierailija
101/188 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole niin vaarallista. Vauvat myös nukkuu ulkona vaunuissa, eikä kukaan seiso vierellä vahtimassa, eihän tuo nyt mitenkään eroa siitä.

Mitä voi sattua:

Auto syttyy palamaan.

Joku varastaa auton.

Kesäkuumalla lämpötila autossa nousee liian korkeaksi. 

Vauva oksentaa ja tukehtuu tai vauvalle tapahtuu jotain muuta.

Vanhemmalle sattuu jotain kaupassa (sairaskohtaus tms.) ja kukaan ei tiedä, että vauva on yksin autossa.

Tai ihan yleensäkin se, että vauva herää ja huutaa yksinään autossa ei ole kiva ajatus.

Tämä voi sattua myös ihan kotioloissakin, vaikka vauvan nukkuessa vaunuissa ulkona.

Kotona olen jatkuvasti näkö- ja kuuloetäisyydellä vauvasta. Kaupassa ei py

Itkuhälyttimen voi ottaa vaikka kauppaan mukaan. Et sinä sinne vaunuihinkaan näe koko ajan.

Vierailija
102/188 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt en tiedä, itkisinkö vai nauraisinko. Millä tavalla miehen paikalla olo olisi voinut estää vauvan kuoleman, jos olisi kuollut yksin autossa ollessaan?

Ketju on lähtenyt sivupoluille ja nyt ihmiset pilkkaavat ja herjaavat  toisiaan kirjoittajia täällä. Jos autoon jätetylle lapselle tapahtuu jotakin, niin silloin viranomaiset tutkivat asiaa ja vanhemmat joutuvat ehkä syytteeseen, perheelle tulee raskasta julkisuutta ja lopuksi mahdollisesti rangaistus. Se, että vanhemmat nukkuvat yöllä tai ovat vessassa, pesulla ym, niin se on luonnollista eikä kukaan voi moittia heitä, jos lapselle sattuu joku ikävä onnettomuus sinä aikana.

Jos vauva nukkuu turvakaukalossa, ei hän siitä mihinkään karkaa parissa minuutissa. Tekijä voi olla vain ulkoinen.

Kotona vauva, iästä riippuen, voi valvomatta huonoissa oloissa ehtiä tehdä monta asiaa, joita ei voida laskea onnettomuuksiksi. Poliisi tutkii nuokin, et voi puolustautua, että tapahtui kotona, jos itse tunaroit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/188 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan vaunut jätettiin ulos kaupan eteen. Nykyään en jättäisi. Periaatteessa vanhempi voi kuolla auton alle matkalla ja lapsi jää yksin autoon, mutta luultavasti joku huomaisi sen. Paremmin kin, kuin jos vanhempi kuolee kotona ja vauva on siellä. Juuri nyt on sellainen sää, että ulkovaatteissa autossa pärjää aika kauan. Kesällä kuolee kuumuuteen ja talvella kylmyyteen.

Kyllähän moni vauva tosiaan nukkuu parvekkeella tai ulkona päiväunet.

Lähinnä tuossa on se riski, että lastensuojelun sossu kävelee ohi ja vie lapsen särkemällä ikkunan.

Vierailija
104/188 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman peittoja?!?!? Anteeksi, olen lapseton. En tiennytkään , että vauvaa täytyy nukuttaa ilman peittoa. Herranen aika, luulisi että siinä tulee turvaton olo. Peiton allehan on turvallinen olo kääriytyä ja kun miettii kihdun suojista maailmaan vastaputkahtanutta vauvaa, peitto varmaan toisi todella turvallisen olon.

Kerrostaloja ei nykyisin edes lämmitetä kunnolla vaan ihmiset palelevat kotona. Vauva on vielä herkempi kylmälle kuin aikuiset.

Vierailija
105/188 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt en tiedä, itkisinkö vai nauraisinko. Millä tavalla miehen paikalla olo olisi voinut estää vauvan kuoleman, jos olisi kuollut yksin autossa ollessaan?

Ketju on lähtenyt sivupoluille ja nyt ihmiset pilkkaavat ja herjaavat  toisiaan kirjoittajia täällä. Jos autoon jätetylle lapselle tapahtuu jotakin, niin silloin viranomaiset tutkivat asiaa ja vanhemmat joutuvat ehkä syytteeseen, perheelle tulee raskasta julkisuutta ja lopuksi mahdollisesti rangaistus. Se, että vanhemmat nukkuvat yöllä tai ovat vessassa, pesulla ym, niin se on luonnollista eikä kukaan voi moittia heitä, jos lapselle sattuu joku ikävä onnettomuus sinä aikana.

Missä rinnakkaistodellisuudessa ihmiset oikein elää?🤣

Vierailija
106/188 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan näin ihmettelen vaan, että mitä nopeaa toimintaa tarvitaan vauvan kuoleman jälkeen? 

Elvytystä? Ihan villi arvaus vain. 

Vierailija
107/188 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään autot palaa itsestään, liikenteessä on holtittomia vajakkejaentistäkin enemmän, mt-ongelmaiset varastelevat vauvoja vaunuista ja koiria pihoista, peukkunistit rikkovat paikkoja yrittävät murtautua autoihin, vajakitrikkovat autojen ikkunoita ihan huvikseen...

Vierailija
108/188 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä ole jättänyt lapsia tosiaan ikinä edes vaunuihin nukkumaan, kun tuttavan lapsi varastettiin kerran vaunuista. Ihan Suomessa muuten tapahtui kauan aikaa sitten. Onneksi lapsi löytyi kuitenkin kunnossa. 

Minä kyllä jätän ja niin jättää kyllä moni muukin. Olen joskus jättänyt myös autoon nukkumaan turvakaukaloon, kun hain paketin automaatista. Siinä meni ehkä minuutti. En ole ottanut vauvaa myöskään suihkuun tai vessaan mukaan... Kaikkea voi aina jossitella ja ihan kaikesta saa kyllä keksittyä vaikka mitä onnettomuuksia ja katastrofeja. 

Vierailija
109/188 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla menisi luottamus. Avutonta lasta ei jätetä koskaan yksin autoon. 

Tuttavaperheen lapset kuolivat kun auto syttyi palamaan. Ei siinä voi enää mitään tehdä.

Tämä on TODELLA harvinaista. Kyllähän se vauva voi kuolla vaikka vaunuihin syystä x. Joku voi varastaa vaunut, vaikka kuinka olisi itkuhälytin. Se, että haet yhden maidon lähikaupasta ja tässä kestää pari minuuttia on mielestäni ihan ok, kun autossa nukkuu vauva asianmukaisessa turvakaukalossaan. Joku liikkuva arvaamaton taapero on asia erikseen, koska sellainen voi osata avata jopa turvavyöt.

Ei itse asiassa niin harvinaista, ja kohdalle osuessaan ihan takuulla kohtalokasta. Itse en ottaisi riskiä, mutta näköjään kaikki eivät ilmeisesti lapsistaan niin piittaa.

Vierailija
110/188 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan vaunut jätettiin ulos kaupan eteen. Nykyään en jättäisi. Periaatteessa vanhempi voi kuolla auton alle matkalla ja lapsi jää yksin autoon, mutta luultavasti joku huomaisi sen. Paremmin kin, kuin jos vanhempi kuolee kotona ja vauva on siellä. Juuri nyt on sellainen sää, että ulkovaatteissa autossa pärjää aika kauan. Kesällä kuolee kuumuuteen ja talvella kylmyyteen.

Lähinnä tuossa on se riski, että lastensuojelun sossu kävelee ohi ja vie lapsen särkemällä ikkunan.

Voinhan minä kotonakin kompuroida ja menettää tajuni. Lasta ja vanhempaa ei pidä koskaan jättää kahdestaan kotiin? 

Vierailija
111/188 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättääkö jotkut edelleen lapsia vaunuihin nukkumaan? Enpä usko. Maaseudulla kävelee sudet ja ilvekset vaunujen vierestä ja kaupungissa peukkuhemmot. En minä ainakaan lastani vaunuihin nukkumaan jätä. Nostan kantokopan sisälle ja lapsi jatkaa unia sisätiloissa kävelylenkin jälkeen.

Vierailija
112/188 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä tuossa on se riski, että lastensuojelun sossu kävelee ohi ja vie lapsen särkemällä ikkunan.🤣 Vilkas mielikuvitus teillä tädeillä kun yritätte puolustaa kantaanne.

Vierailija
113/188 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä. Ei tuollaista tehdä missään oloissa. 

Pikkulapsen jättäminen yksin autoon ei kuulosta hyvältä. Muistan tapauksia, että autovaras on lähtenyt ajamaan autolla ja takapenkillä onkin ollut pieni lapsi kiinnitettynä turvavöihin tai istuimeen. Tosi pelottavaa.

Joskus elokuvan ja todellisuuden erottaminen toisistaan voi olla vaikeaa. Mutta apua saat, oli rohkea ja hae.

Tiedän, että samanlaisia juttuja on näytetty elokuvissa ja TV-sketseissä, mutta kun sitä  tapahtuu myös oikeasssa elämässä ja siitä on aina välillä uutisia. Uskon, että niiden lasten vanhemmat eivät pidä aihetta vitsikkäänä.

Vierailija
114/188 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yksinhuoktajana kuolet kotona, luuletko että vauvasi käy hakemassa veden itse ja tekee ruuat itselleen, kunnes joku huolestuu tilanteestanne? Autosta saatetaan löytää aikaisemmin kuin kotoasi vauva.

Älkää menemään perustelut aika ufo-puolelle jo, yrittäköö edes vähän.

Vierailija
115/188 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jättääkö jotkut edelleen lapsia vaunuihin nukkumaan? Enpä usko. Maaseudulla kävelee sudet ja ilvekset vaunujen vierestä ja kaupungissa peukkuhemmot. En minä ainakaan lastani vaunuihin nukkumaan jätä. Nostan kantokopan sisälle ja lapsi jatkaa unia sisätiloissa kävelylenkin jälkeen.

Jätän. 

Vierailija
116/188 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätän. 

Vierailija
117/188 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätän. 

Miksi? Lapsi nukkuu ihan yhtä hyvin sisälläkin. 

Vierailija
118/188 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole jättänyt lapsia ikinä edes vaunuihin nukkumaan yksin, koska tuttavan vauva varastettiin kerran vaunuista. Onneksi löytyi myöhemmin. 

Samoin miehen tuttava on kuollut autopalossa, kun auto syttyi omia aikojaan palamaan tuttavan nukkuessa autossa. 

Eli lapsia ei jätetä yksin autoon ikinä.

Luotko tällaisia uhkakuvia ihan vaan omaksi iloksesi? Tunnut oikein lietsovan pelkoja postauksillasi tässä keskustelussa.

Vierailija
119/188 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivä asu maaseudulla tai Vuosaari/Itis alueella, aika huono yleistys

Vierailija
120/188 |
02.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä ole jättänyt lapsia tosiaan ikinä edes vaunuihin nukkumaan, kun tuttavan lapsi varastettiin kerran vaunuista. Ihan Suomessa muuten tapahtui kauan aikaa sitten. Onneksi lapsi löytyi kuitenkin kunnossa. 

Muistan lukeneeni tämän lehdestä. Asialla oli alaikäinen lapsi tai lapsen tasolla oleva henilö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi