Mies oli jättänyt vauvan autoon kaupassa käynnin ajaksi
Ihan todella vastuuton tyyppi! Vauva olisi voinut vaikka kuolla miehen poissa ollessa, ja silloin olisi tarvittu nopeaa toimintaa.
Kommentit (188)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä jätä taaperoa yksin edes vessassa tai suihkussa käynnin ajaksi. Tai useinhan se on niin päin, että taapero ei jätä vanhempaansa yksin.
Taapero? Kyse on nyt vauvasta eikä taaperosta. Taapero osaa vaikka avata turvavyöt! Ei sellaista saakaan jättää MIHINKÄÄN valvomatta. Voi tulla mieleen vääntää vaikka hellan täysille, avata ulko-ovet ja painua pihalle tms.
Ei vauva yhtään sen kummempi ole, jos herää huutamaan vanhemman perään. Ette sitten ole kuulleet perusturvallisuuden tunteesta, joka alkaa rakentua jo varhaislapsuudessa. Jos vauva jätetään pitkiksi ajoiksi yksin huutamaan, niin vauvan kokemus on, ettei hänestä välitetä ja huolehdita.
Pieni lapsi voi tukehtua huutaessaan vaikka omaan sylkeensä tai pukluunsa. En todellakaan jättäisi yksin autoon kökimään.
Turvaistuimeen yksin nukuttaminen on siitäkin vaarallista, että siinä vauva ei pysty vaihtamaan asentoa. Pinnasängyssä tai lattialla voi. Viitaten siis äkilliseen hengenahdistukseen tai muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jättääkö jotkut edelleen lapsia vaunuihin nukkumaan? Enpä usko. Maaseudulla kävelee sudet ja ilvekset vaunujen vierestä ja kaupungissa peukkuhemmot. En minä ainakaan lastani vaunuihin nukkumaan jätä. Nostan kantokopan sisälle ja lapsi jatkaa unia sisätiloissa kävelylenkin jälkeen.
Kaikki eivä asu maaseudulla tai Vuosaari/Itis alueella, aika huono yleistys
Peukkuhemmoja on ihan joka tuppukylässäkin. Ja sinne vaunuihin vauvan päälle voi loikata vaikka lämmintä paikkaa etsivä kissa.
Vihaatko lastasi, vai miksi jätä hänet yksinään?
Vierailija kirjoitti:
Tositarina Turusta. Vein lasta neuvolaan ja olin parkkiautimaatilla viiden metrin päässä maksamassa. En ottanut lasta ulos autosta sinne parkkikselle sinkoilemaan autojen sekaan vaan hän istui turvaustuimessa. Auton ovia en laittanut lukkoon, kun olin itse vieressä. Siinä on vieressä joku lastenkoti. Työntekijä parin laosen kanssa meni ohi, avasi autoni oven ja alkoi kysellä mun lapselta, että onkos kaikki hyvin. Lapsi osasi jo puhua, että sanoi että joo. Itsekin sitten huutelin automaatilta. Jos automaatti olisi ollut kauempana ja lapsi pienempi, niin enpä tiedä mihin hänet olisi siitä viety, no silloin olisin laittanut oven lukkoon, niin olisiko ikkunakin rikottu. Monta asiaa kaipaan noista ajoista, mutta voi luoja että olen onnellinen että tuo joka sekunnin kyttäys on helpottanut.
Eli käyttäkää maalaisjärkeä, mutta muistakaa että viranomaiset eivät sitä käytä.
Ei sitä lasta mihinkään olisi viety. Viranomaiset olisivat jääneet paikalle seuraamaan tilannetta, ei poliisi, yms mitään lapsia ryöstele. Nekin osaa käyttää järkeä.
- lasu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan vaunut jätettiin ulos kaupan eteen. Nykyään en jättäisi. Periaatteessa vanhempi voi kuolla auton alle matkalla ja lapsi jää yksin autoon, mutta luultavasti joku huomaisi sen. Paremmin kin, kuin jos vanhempi kuolee kotona ja vauva on siellä. Juuri nyt on sellainen sää, että ulkovaatteissa autossa pärjää aika kauan. Kesällä kuolee kuumuuteen ja talvella kylmyyteen.
Kyllähän moni vauva tosiaan nukkuu parvekkeella tai ulkona päiväunet.
Lähinnä tuossa on se riski, että lastensuojelun sossu kävelee ohi ja vie lapsen särkemällä ikkunan.
Voinhan minä kotonakin kompuroida ja menettää tajuni. Lasta ja vanhempaa ei pidä koskaan jättää kahdestaan kotiin?
Tähän viimeiseen sanoisin, että kun aikuinen on kahdestaan avuttoman pikkulapsen kanssa, olisi hyväö pitää puhelimitse yhteyttä johonkin sukulaiseen tai tuttavaan joka päivä. Englannissa oli pari vuotta sitten kauhea tapaus, kun taaperoikäinen oli isän luona (eronnut pari) ja isä kuoli sairauskohtaukseen. Ikkunoissa oli verhot edessä. Lapsi armasti itki ja huusi isää tai äitiä, mutta kukaan ei kuullut. Lapsi ei ollut ymmärtänyt mennä ikkunaan huutamaan eikä saanut ovea auki. En muista niin varmasti, mutta mahdollisesti sosiaaliviranomaiset olivat käyneet oven takana tai soittaneet isälle. Ilmeisesti mies oli elänyt melko eristynyttä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Olen vilpittömän yllättynyt tänne kirjoitetuista vastauksista. En pidä itseäni mitenkään kovin hysteerisenä äitinä, mutta en kyllä ikinä jättäisi vauvaa autoon yksin. Vaikea kuvitella, että tällainen olisi jotenkin yleisesti hyväksytty toimintatapa.
Mikäs sen turvallisempi paikka voi olla kuin turvavöissä autossa?
keksin kotoa aika monta vaarallista asiaa, johon vauva voi satuttaa itsensä, vaikka aikuinen olisi vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jättääkö jotkut edelleen lapsia vaunuihin nukkumaan? Enpä usko. Maaseudulla kävelee sudet ja ilvekset vaunujen vierestä ja kaupungissa peukkuhemmot. En minä ainakaan lastani vaunuihin nukkumaan jätä. Nostan kantokopan sisälle ja lapsi jatkaa unia sisätiloissa kävelylenkin jälkeen.
Kaikki eivä asu maaseudulla tai Vuosaari/Itis alueella, aika huono yleistys
Peukkuhemmoja on ihan joka tuppukylässäkin. Ja sinne vaunuihin vauvan päälle voi loikata vaikka lämmintä paikkaa etsivä kissa.
Vihaatko lastasi, vai miksi jätä hänet yksinään?
Älä jaksa olla lapsellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä jätä taaperoa yksin edes vessassa tai suihkussa käynnin ajaksi. Tai useinhan se on niin päin, että taapero ei jätä vanhempaansa yksin.
Taapero? Kyse on nyt vauvasta eikä taaperosta. Taapero osaa vaikka avata turvavyöt! Ei sellaista saakaan jättää MIHINKÄÄN valvomatta. Voi tulla mieleen vääntää vaikka hellan täysille, avata ulko-ovet ja painua pihalle tms.
Ei vauva yhtään sen kummempi ole, jos herää huutamaan vanhemman perään. Ette sitten ole kuulleet perusturvallisuuden tunteesta, joka alkaa rakentua jo varhaislapsuudessa. Jos vauva jätetään pitkiksi ajoiksi yksin huutamaan, niin vauvan kokemus on, ettei hänestä välitetä ja huolehdita.
Pieni lapsi voi tukehtua huutaessaan vaikka omaan sylkeensä tai pukluunsa. En todellakaan j
Luulin että vauva alkaa hallitsemaan päätään vasta 3kk iässä ja sen jälkeen laajentaa liikkeitään. Mutta sinullahab on aivan vallattolat lapset
Ei mikään ihme, että äidit ovat loppuun palaneita, kun kaikki on mennyt ylihysterian puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Ei pieniä lapsia jätetä hetkeksikään yksin. Mitä jos jotain olisi sattunut?
Hyvä on, sovitaan niin, että äiti hoitaa jatkossa lapset ja kotityöt.
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään ihme, että äidit ovat loppuun palaneita, kun kaikki on mennyt ylihysterian puolelle.
Aika hiton laska pitää olla, jos ei jaksa nostaa turvakaukaloa ostoskärryyn. Älä jaksa.
Niin. Joka paikassa voi sattua mitä vaan, jos alkaa kaikkia kauhuskenaarioita kehittelemään.
Mä mielummin kehittelen ne kauhuskenaariot ja varaudun niihin kuin menetän lapseni. Mulla ei ole ylimääräisiä lapsia, joten mielummin liiottelen kuin väheksyn vaaraa ja kadun.
Jos joskus on ihmetyttänyt pienille lapsille sattuvat onnettomuudet ja kuolemat, mutta kun tämänkin ketjun vastauksia lukee ja peukutuksia katselee niin eipä enää ihmetytä. Herran haltuun ja kotonakin voi sattua vahinkoa, mitäpä sitä lapsia veden äärellä tai ulkona vahtimaan.
Tämä tapahtui maaliskuussa 2010 Varkaudessa, tekijänä 12v tyttö. Hautasi vielä lapsen lumeen, onneksi selvisi hengissä
Vierailija kirjoitti:
Vauva nukkuu usein omassa huoneessaan, ja vanhemmat toisessa huoneessa. Siinähän vauva on useita tunteja yksin vanhempien nukkuessa.
Ei ole yksin. Vanhempi on kuuloetäisyydellä. Jos olet kaupassa ja vauva autossa, niin et todellakaan ole kuuloetäisyydellä. Tekisin lasun, jos näkisin vaivan yksin autossa.
"Ei sitä lasta mihinkään olisi viety. Viranomaiset olisivat jääneet paikalle seuraamaan tilannetta, ei poliisi, yms mitään lapsia ryöstele. Nekin osaa käyttää järkeä.-
lasu"
Jos tämä henkilö olisi osannut käyttää järkeä, niin hän olisi ensin katsonut näkyykö vanhempaa muutaman metrin säteellä esim.parkkiautomaatilla. Sen sijaan että avasi vieraan auton oven ja alkoi tentata pikkulasta.
Tällaisia asioita tulee jatkuvasti vastaan eri ihmisten kertomina. Sinä voit väittää, että käytetään järkeä, mutta kun ihmiset itse näkevät ettei käytetä, niin väitteelläsi ei ole mitään todistusvoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika hiton laska pitää olla, jos ei jaksa nostaa turvakaukaloa ostoskärryyn. Älä jaksa.
Ihan samaa mietin, että mitä ylivoimaista siinä on.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tapahtui maaliskuussa 2010 Varkaudessa, tekijänä 12v tyttö. Hautasi vielä lapsen lumeen, onneksi selvisi hengissä
Ai. Ei ollut sitten sama tapaus. Tämä sattui aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pieniä lapsia jätetä hetkeksikään yksin. Mitä jos jotain olisi sattunut?
Hyvä on, sovitaan niin, että äiti hoitaa jatkossa lapset ja kotityöt.
Ahaa, marttyyrikortti.
Riittää, että sovitaan niin, että se kenen vahtivuorolla vauvat ja taaperot ovat, huolehtii lapsista koko ajan, eikä jätä heitä silmistään.
Nykyään roihahtelee autoja palamaan jatkuvasti. En kyllä ottaisi riskiä.
Tositarina Turusta. Vein lasta neuvolaan ja olin parkkiautimaatilla viiden metrin päässä maksamassa. En ottanut lasta ulos autosta sinne parkkikselle sinkoilemaan autojen sekaan vaan hän istui turvaustuimessa. Auton ovia en laittanut lukkoon, kun olin itse vieressä. Siinä on vieressä joku lastenkoti. Työntekijä parin laosen kanssa meni ohi, avasi autoni oven ja alkoi kysellä mun lapselta, että onkos kaikki hyvin. Lapsi osasi jo puhua, että sanoi että joo. Itsekin sitten huutelin automaatilta. Jos automaatti olisi ollut kauempana ja lapsi pienempi, niin enpä tiedä mihin hänet olisi siitä viety, no silloin olisin laittanut oven lukkoon, niin olisiko ikkunakin rikottu. Monta asiaa kaipaan noista ajoista, mutta voi luoja että olen onnellinen että tuo joka sekunnin kyttäys on helpottanut.
Eli käyttäkää maalaisjärkeä, mutta muistakaa että viranomaiset eivät sitä käytä.