Mikä estää sinua ostamasta omaa kotia?
Kommentit (78)
Ostin saari mökin "asunnon" sijasta ja elämme saaressa sillon kun emme elä puolison omistamalla asunnolla Tukholmassa tai ole matkoilla. En ole kokenut tähän liittyvän mitään pelkoja.
Perin asunnon jo ennen täysi-ikää niin ei tarvinnut ostaa kun omilleni lähdin. Tosin meinaan lähivuosina myydä pois ja muuttaa toiselle paikkakunnalle. Uutta en ole ostamassa tilalle koska haaveilen helposta vuokra asumisesta ja ranta mökistä jossa puuhailla pihahommissa juuri sen verran kun huvittaa, jos huvittaa.
En halua jumittua yhteen ja samaan sijaintiin. Haluan muuttaa ilman osto- ja myyntistressiä mahdollisesti nopeastikin. Kamala ajatus että vaikka asuinalueen viihtyisyys, elämän- tai maailmantilanne muuttuisivat radikaalisti, pitäis asuntoa vielä alkaa kauppailemaan, miettimään paljonko häviän kaupassa jos kukaan edes ostaa jne. Ja lopulta jäädä jännittämään vielä että löytääkö ostaja jotain vikoja talossa, jotka ei ole tulleet aiemmin esille ja joiden takia joudun taas lisäongelmiin vaikkei talo ole enää ollut omani aikoihin.
Vuokraan menevällä rahalla ostan siis itselleni vapauden (myös niistä töistä joita en halua tehdä, mitä puolta myös 61 jo avasikin). Mulle on ihan no-braineri asua mielummin luotettavalla vuokranantajalla.
En osta kun en koe tarvitsevani. Tämä koskee myös kaikkea muutakin elämässäni. Tuhlaan rahani ennemmin asioihin joista saan iloa ja vuokralla asuminen on yksi niistä. Ei tarvitse itse hoitaa oikeastaan mitään, voi laittaa viestin/soittaa ja asia sillä selvä.
Muut ovatkin jo vastanneet näköjään puolestani. Vastaukseni voi lukea viesteistä 61, 65 ja 66.
En halua maksaa lainaa seuraavat 20 vuotta, en halua ajaa nurmikkoa, luoda lunta, enkä haravoida, nuohota, maksaa jätemaksua, ottaa vakuutuksia, korjata, rempata, maksaa remontista, maksaa jos joku hajoaa, asua samassa paikassa kymmeniä vuosia, en halua tuntea naapureita... :)
Asun kivassa vuokrahuoneistossa eikä ole tarvetta ostaa omaa asuntoa. Tienaan hyvin, ja kun ei ole lapsia, en halua kiinteää omaisuutta.
Omistaminen on ollut minulle vastenmielinen ajatus nuoresta asti. Rahasta ei ole kiinni, ei vain ole minun juttuni.
Ei mikään estä, en ole koskaan elämäni aikana asunut vuokralla.
Lasketaanko retkipaku? Ostin sen käteisellä ja se on minun oma koti.
Just laskin että tuttu heitti asunnon omistajalle 50 000.
Miks? Ois tolla jo omaa maksanu.
Itse olen niin nöyris jäbä, että maksan mielummin muille ihmisille lähemmäs 12 000 euroa vuodessa kuin itselleni. Tykkään myös valittaa, että itselläni ei ole rahaa.
Näen hirveästi konflikteja täällä, miten te ihmiset pärjäätte? Arvostatte rahaa tosi paljon, asutte yleensä ylihinnoitelluissa vuokra-asunnoissa ettei tarvitse maksaa rahaa kun jääkaappi hajoaa, kun omistusasunnossa laitatte rahaa käytännössä vain säästöön ja voisitte samalla, (mitä todennäköisimmin pienemmällä kuukausisummalla) ostaa sen jääkaapin.
Villiä.
En halua velkaa, mitä asunto lainakin on. Meille riittää tää asoasunto ja mökki 30 km päästä, siitä on jäljellä enää vähän lainaa ja on talviasuttava ja tarpeeksi lähellä. Lottovoiton kohdalla sit eri asia.
Ainahan se kannattaa, jos kysyt pankinjohtajalta tai Kiinteistönvälittäjältä. Eihän siinä mitään riskejä olekkaan??
Voiko taloyhtiö ajautua konkurssiin?
Voiko vuokratontin vastikkeet nousta?
Voiko olla rakennuttajan tekemiä virheitä?
Voiko naapurin maksamattomat vastikkeet kaatua muiden osakkaiden niskaan?
Voiko tulla taloyhtiölle erilaisia remonttikuluja vuosien saatossa?
Kiinteistönvälittäjien mukaan aina sijoitus, jonka arvo kasvaa räjähdysmäisesti!
Vierailija kirjoitti:
Itse olen niin nöyris jäbä, että maksan mielummin muille ihmisille lähemmäs 12 000 euroa vuodessa kuin itselleni. Tykkään myös valittaa, että itselläni ei ole rahaa.
Nykyisillä koroilla sä maksat joillekin muille joka tapauksesa ison siivun ylimääräistä.
Mielenkiinnon puute vaivannäköön. Ei huvita tehdä itse sitä minkä joku muu voi tehdä. Jääkaappi hajoaa - > huolto hoitaa vanhan pois ja uuden tilalle. Lunta sataa - > huolto hoitaa. Ruoho kasvaa - > huolto hoitaa jne. Ilmeisesti pelkään siis turhaa työtä jonka voin hoitaa maksamalla vuokraa, johon mulla on varaa. Miksi ostaisin asunnon vaivoikseni ja lopulta valtion perittäväksi?