Mikä estää sinua ostamasta omaa kotia?
Kommentit (78)
Minä olen liian rikas saadakseni asumistukea, mutta liian köyhä saadakseni asuntolainaa.
Onko aloittaja se kokkarekalkkuna, jonka mukaan kukaan ei saa alle 2600€/kk palkkaa??
Vierailija kirjoitti:
Rahan puute, ja kyllä muutenkin asunnon ostaminen pelottaa.
Rakentaminen on niin kökköä nykyään. Tuossa voi potentiaalisesti menettää koko omaisuutensa, kun ostaa homepommin tai muuten huonon.
Tai sattuu karmeat naapurit, eikä pääse asunnosta eroon.
Mitä sasin siitä, että alkaisin makselemaan itselleni omaa kotia? Sen verran vähän on minulla säästössä, että käteiskaupalla en pystyisi ostamaan itselleni meliuistinta kotia halumastani ja toivomastani paikasta/ alueelta, joten joutusin ottamaan sitä varten lainaa.-
Mutta koska en tiedä sitäkään haluasinko sittenkään elää sillä alueella ja paikalla jatkossa tai ainakin säilyttämään asuntoni seuraavat kaksi vuotta, attä voisin harkita sen myyntiä uudestaan verovapaasti niin halu ostaa ostaa asunto ei ainakaan kovasti lisäännyt. - Teidostan myös sen että omasta asunnosta tapaa olla kuluja vaikka siellä ei asuisikaan.
Toki heiman ostohalujani hillitsee myös ihan yleinen Suomen taloustilanne. Jos jään työttömäksi niin sinkkuna ja perheettömänöä velallsien omistusasunnon kuluja makselee ihan tosiella tapaa kuin parisuhteessa kumppanin kans. jolla on suunnilleen sama käösitys ja mielikuva siitä, mihin rahaa kannattaia käyttää. - Nykyisessä elämäntilanteessani vuokralla asuminen luo ja mahdollsitaa itselleni oman vapauteni liikkua mutta myös taloudellsiesti kuin, jollain tavoin myös henkisesti; on yksi riippakivi vähemmnän, jonka kulusita ja menosita sasi maksaa
Pätkätöihin tuomittu maisteri
Vierailija kirjoitti:
Helpompi asua vuokralla. En halua jättää perinnöksi arvotonta asuntoa pikku kaupungissa.
Sama syy, vaikka asunkin isossa kaupungissa.
Olin vähällä ostaa sen asunnon itselleni jossa olin jo vuokralla asunut. Se tyssäsi siihen että totesin 9300 euron verojen ja sen jälkeen lainan korkojen olevat liian suuret että viitsisin ostaa yhtään mitään. Parempi että on mahdollisimman suuri osa rahasta itsellä valmiina ettei tarivitisisi ottaa lainaa paljoakaan. Minua ei kiinnostaa maksaa suuria määriä veroja eikä lainankorkoja vain, että saisin omakseni jotain mitä kuitenkin pitää jatkossa korjata ja säätää yhtä ja toista.
Asun mieluummin toisen asunnossa.
Haluan pitää ovet avoinna, jos vaikka jostain muusta kaupungista löytyy mielenkiintoisempi/parempi työ. Ehkä se on joltain osalta sitoutumiskammoisuutta. Hirveää ajatella, että asuisin samalla paikkakunnalla koko elämäni. Ja kyllä, asunnon voi myydä, mutta se on nykyisessä markkinatilanteessa haastavaa ja tappiolle joutuu hyvin todennäköisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ei jole rahulia. 8€ ei riitä ihan asuntoon pk-seudulla.
Tuolla voisi kirpparilta saada just ja just nukkekodin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En saa lainaa. Se on aika suuri este.
T. Työtön
Ei sitä saa töissä käyväkään. Pitää olla helvetisti säästöjä ja vakuuksia.
Sanahelinää, parin tonnin palkalla ja elävillä duunarivanhemmilla saa lähemmäs 300 000 lainaa. Tietysti jos ei vanhempia ole tai eivät halua lastaan auttaa niin eri juttu, sitten tarvitsee säästöjä 5-10% asunnosta.
Mitä apua niistä perasukisista duunarivanhemmista on, jos heilläkään ei ole rahaa tai omaisuutta?
Eipä se omaisuus vaadi kuin sen omistusasunnon, että seuraava sukupolvi saa vakuuden asuntoon. Voi olla, että olen syntynyt kultalusikka pyllyssä, mutta lähes kaikilla tuttavillani joi
Se vanhempien talo ei välttämättä kelpaa vakuudeksi. Ellei ole isohkossa kaupungissa ja riittävän uusi. 80-luvun talo itärajan tuntumassa? Unohda koko juttu.
Myöskään se talo, jonka haluat ostaa, ei välttämättä kelpaa vakuudeksi sekään enää.
Pienet tulot. Yksinkertaista.
-Kylmis
Toinen avaus jo tällä viikolla samasta aiheesta. Ei minua mikään estä. En halua omistusasunto.
Joilelkin omistuasuminen on uskonnon kaltainen aate, jota ei sasis kukaan missään tai milloinkaan kyseenalaistaa. Ymmärrän. Tarkoittaahan "oma asunto" monelle vusoein tai jopa vuosikymmenien lainan takaisin maksuajan noudattamista. K
yllä silloin ihan varmasti hyväkin, että uskoo ja luottaa siihen. että olsi tehnyt onnistuneet ja hyvät kaupat. Mutta itselläni ei vain ole, eikä ole toistaiseksi ollut halua sitoa itseäni mihinkään huomattavan isoon lainaan. Ehkä tilanne olsi toinen jos itselläni olsi vaikka lapsia, joille haluaisin mahdollsitaa vakaan ja turvallsien ympärsitön, jossa vosivat varttua ja elää ilman jatkuvaa potentiaalsita muutosta elinympäristössä,
Vaikka itse olen elänyt ja kokenut paljon liikkuvaa elämää ja muuttanut ja elänyt pitkin poiikin, niin en käy väittämään, että tällaine poukkoilu sopisi kaikille, vaikka olsikin saanut näin mm. mahdollsiuuden tehdä monia kiintoisia töitä ja tehtäviä
Pätkätöihin tuomittu maisteri
Ei mikään. Minulla on kaksi kotia, joista kumpikaan ei ole Suomessa. Suomessa minulla on kerrostalokolmio, jota vuokraan.
Mikä tekee ihmisestä niin tyhmän, että ei tajua jotta se oman kodin hankkiminen on usein rahasta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Haluan pitää ovet avoinna, jos vaikka jostain muusta kaupungista löytyy mielenkiintoisempi/parempi työ. Ehkä se on joltain osalta sitoutumiskammoisuutta. Hirveää ajatella, että asuisin samalla paikkakunnalla koko elämäni. Ja kyllä, asunnon voi myydä, mutta se on nykyisessä markkinatilanteessa haastavaa ja tappiolle joutuu hyvin todennäköisesti.
Juuri näin. Muutaman kerran on tullut muutettua hyvän työtarjouksen perässä nopeastikin, silloin on paljon kätevämpi kun voi muuttaa lyhyellä varoitusajalla. Vuokra-asuntojakin on monenlaisia, -laatuisia ja -kokoisia, ei vain halpoja pieniä kerrostaloasuntoja.
Olen myynyt kaiken omaisuuteni, se on sijoitettuna. Asun vuokralla. En halua hankkia tästä maasta enää yhtään mitään. En investoi, en rakenna, Rosvojen ja tunareiden johtama maa. Minä nostan kytkintä maaliskuun jälkeen kun työsuhde loppuu. Baila Baila.
Ulkomailla on ruvettu käyttämään laskukaavaa, jolla lasketaan kannattaako osta asunto vai vuokrata. Yleisin on ns. 5 % kaava.
Etsitään sopiva omistusasunto ja kun sen hinnan kertoo 5 % (sisältää omistusasumisen vuoden kulut ml. laina) ja jakaa 12 (kuukaudella) ja saadan summa X. Tämä summa X on se mitä maksat kuussa lainalla hankitussa omistusasunnossa ja se luku jota verrataan vuokra-asunnon kuukauden vuokraan.
Jos X on pienempi kuin vastaavan asunnon vuokra, silloin ostaminen on edullisempi vaihtoehto. Jos X on suurempi kuin vastaavan asunnon vuokra, sitten vuokraaminen on taloudellisempi vaihtoehto.
Esim. Helsingissä asun vuokra-asunnossa. Vastaava omistusasunto maksaisi halvimmillaankin n. 282 000 euroa. Siitä 5 % on 14 100 e ja sen kun jakaa 12:lla, saa kuukausikuluksi omistusasunnossa 1 175 euroa/kk.
Vuokra-asuntoni vuokra on 669 euroa, joten selvästi on vielä edullisempaa asua vuokralla, vaikka lisäisin vuokraan vesimaksun ja sähkötkin.
Asun vanhempieni omistamassa asunnossa vastiketta vastaan ja saan tämän kuitenkin aikoinaan perintönä. Ei mitään tarvetta tässä tilanteessa.
Rahan puute, ja kyllä muutenkin asunnon ostaminen pelottaa.
Rakentaminen on niin kökköä nykyään. Tuossa voi potentiaalisesti menettää koko omaisuutensa, kun ostaa homepommin tai muuten huonon.