Ennen oli yleistä että kodeissa oli piano ja lapset pantiin pianotunneille
Vaikka vasten tahtoaan. Mutta samalla moni sai käsityksen nusiikin teoriasta ja tiedon että se on vaikeaa, mutta monista kiinnostavaa.
JA SIIHEN AIKAAN EI KUUNNELTU RÄPPIÄ.
Kun pianot kodeista hävisivät, alkoi räpin ja paskamusiikin nousu.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, kaikki kotikadullamme Suomessa soittivat pianoa. Itse soitin muitakin instrumentteja, piano ei ollut pääasiallinen soitin. Tytär oppi soittamaan pianoa paljon paremmin kuin minä, piano on meillä edelleen ja käytössä. Itse en sitä soita, vaan pääinstrumenttiani.
Olisi kiva jos vanhat tavat tulisivat uudelleen muotiin. Esimerkiksi se, että sivistykseen kuuluu osata soittaa itse jotain instrumenttia tai laulaa.
Musiikinteoriaopinnot antavat myös paljon yleissivistävää tietoa.
Millä tavalla? Itse olen opiskellut musiikinteoriaa 11 vuotta eli koko musiikkiharrastuksen ajan, mutta en koe, että se olisi yleissivistystä parantanut. Opiskelin musiikkiopistossa ja konservatoriossa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, kaikki kotikadullamme Suomessa soittivat pianoa. Itse soitin muitakin instrumentteja, piano ei ollut pääasiallinen soitin. Tytär oppi soittamaan pianoa paljon paremmin kuin minä, piano on meillä edelleen ja käytössä. Itse en sitä soita, vaan pääinstrumenttiani.
Olisi kiva jos vanhat tavat tulisivat uudelleen muotiin. Esimerkiksi se, että sivistykseen kuuluu osata soittaa itse jotain instrumenttia tai laulaa.
Tuo johtui siitä, että ei ollut vielä keksitty radiota tai levysoitinta, eikä ollut telkkaria, eikä sähköäkään. Jotenkin piti viihtyä iltaisin ja soitin oli ohjelmanumero. Autojakaan ei ollut, vaan hevosilla kuljettiin. Aika moni ei halua luopua muistakaan nykyajan eduista, kuten nyt vaikka sähköstä, telkkarista, autosta. Pitää ymmärtää se konteksti, mihin pianonsoitto ja laulu liittyivät ennenvanhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo johtui siitä, että ei ollut vielä keksitty radiota tai levysoitinta, eikä ollut telkkaria, eikä sähköäkään. Jotenkin piti viihtyä iltaisin ja soitin oli ohjelmanumero. Autojakaan ei ollut, vaan hevosilla kuljettiin. Aika moni ei halua luopua muistakaan nykyajan eduista, kuten nyt vaikka sähköstä, telkkarista, autosta. Pitää ymmärtää se konteksti, mihin pianonsoitto ja laulu liittyivät ennenvanhaan.
Oliko tämä yritys sarkasmiksi? 70-80 -luvulla oli pelit ja vehkeet jo kaikilla. Mutta sinänsä olet oikeassa analyysissasi, että viihdykkeitä on nykyisin liikaa. Siksi ihmisistä on tullut passiivisempia. Sen sijaan, että kirjoitan tätä, olisin voinut vaikka soittaa etydejä, jos olisi kasari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla? Itse olen opiskellut musiikinteoriaa 11 vuotta eli koko musiikkiharrastuksen ajan, mutta en koe, että se olisi yleissivistystä parantanut. Opiskelin musiikkiopistossa ja konservatoriossa.
Sinussa meni 11 vuotta sitten aika hyvin hukkaan, ellet oppinut tuon ohella mitään musiikin ja samalla maailman historiasta.
Onneksi olkoon!
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli juuri näin. Inhosin pianon soittamista, mutta minulta ei kysytty. Lopetin heti, kun sain tutkinnon suoritettua ja luvan lopettaa.
Siis kuka pakotti? Vanhemmat pakotti johonkin tutkintoon? Olet ollut liian kiltti lapsi.
"vuosituhannen vaihteen orastavan suomirap-buumin aikoina sai usein kuulla artistien ja fanien lausuvan, miten Raptorin esikoisalbumi Moe! pilasi suomirapin vuosiksi, teki siitä huumorimusiikkia."
https://www.soundi.fi/jutut/raptorin-moe-oli-1990-luvun-nuorten-sukupol…
Respektit raptorille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja viihdettä. Jos vaikkapa tulisi poikkeustila maahan, ja some sekä telkkari sakkaisi, niin soitto, laulu, kuvataide ja kirjallisuus pelastaisivat paljon.
No ei ollut. Suurin osa suomalaisista oli köyhiä torppareita, ei ollut mitään hiton pianoja. Se oli rikkaitten harrastus.
Mitä pahaa räpissä on?
Oletko sattumoisin 100-vuotias rikkaan suvun vesa?
Mitään yleissivistävää ei liity musiikin opintoihin.
Luovuus ei tukahdu vaikka olisi lisää välineitä sen ilmaisuun eikä välttämättä sillä tavalla mitä sinä ymmärrät.
Vaikutat kovin vanhalta ja tapoihisi juurtuneelta, etkä ymmärrä mitään nykyajasta tai nykymusiikista.
Yleissivistys, luovuus ja musiikki on paljon muutakin kuin varakkaan perheen 1920-luvun piano ja musiikkiopinnot.
Et edes tiedä että nykyään kuka tahansa voi tehdä musiikkia tietokoneen ja puhelimen avulla.
Vierailija kirjoitti:
No ei ollut. Suurin osa suomalaisista oli köyhiä torppareita, ei ollut mitään hiton pianoja. Se oli rikkaitten harrastus.
Mulla oli pieni sähköpiano, joka ostettiin kansalaisopiston pianotunteja varten 80-luvulla. Se ei paljon maksanut.
Yleistä joo ehkä 1/1000 oli taloutta mistä löytyi piano.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli kotona pieno.
ja tallissa hevoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten opit sitten tunnistamaan klassisen musiikin pääteokset ja säveltäjät? Vanhemmilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli juuri näin. Inhosin pianon soittamista, mutta minulta ei kysytty. Lopetin heti, kun sain tutkinnon suoritettua ja luvan lopettaa.
Siis kuka pakotti? Vanhemmat pakotti johonkin tutkintoon? Olet ollut liian kiltti lapsi.
Niin etta vanhemmillako on mielestasi oikeus valita lapsen harrastus eika tarvitse tukea lasta siina harrastuksessa minka lapsi itse valitsee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soititko kauan? Onko soittotaidosta ollut hyotya aikuisena?
Perustieto musiikin teoriasta on auttanut nauttimaan musiikista.
Nykyisin niitä musafazerilta aikoinaan kalliilla ostettuja pianoja saa ilmaiseksi. Meillekin kaksi eri henkilöä tarjoneet haluaisitteko pianon, ei maksaisi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja täsmälleen samoihin aikoihin musiikinopetus kouluissa muuttui levyraadin pitämiseksi.
No ainakin se nöyryyttävä laulutestien pitäminen koko luokan kuullen loppui!
Mielestäni käsittämätöntä oli se, että meille ei opetettu lainkaan oikeaa laulutekniikkaa, ei sitä miten kuuluu hengittää laulaessa, äänihuulten hallintaa jne. vaan heitettiin suoraan kokeeseen.
Täytyy ensin poimia joukosta lahjakkaimmat joita on edes järkeä opettaa.
Ole hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Näettekö yhteyden?
ap
No jaa. Meillä oli kotona piano, kuten suunnilleen joka kodissa minun elinpiirissäni oli ja on edelleen. Kävin lapsuuden pianotunneilla ja olen hyvä soittamaan, silti kuuntelin noin ikävuodet 15-25v räppiä. Klassista musiikkiahan yhdistetään paljon myös räppiin.
Kuuntelin toki tuossa 15-25-vuotiaanakin paljon muutakin musaa kuin räppiä, mutta räppiä tuli kuunneltua säännöllisesti siinä missä Beatlesia ja Beethoveniakin :D Tiedän paljonkin kaltaisiani ysärillä syntyneitä milleniaaleja, joilla on tausta klassisen musiikin harrastamisessa ja nuorena kuunneltu räppiä.
Joka helevetin kämpässä oli pianot ja flyygelit, selloja ja stradivarius viuluja poltettiin takassa, koska niitä oli joka hemmetin nurkassa tusinoittain.
Ap:n kupla on kai turvallista terästä, eikä sieltä kertakaikkiaa näe ulos.