Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ennen oli yleistä että kodeissa oli piano ja lapset pantiin pianotunneille

Vierailija
01.11.2025 |

Vaikka vasten tahtoaan. Mutta samalla moni sai käsityksen nusiikin teoriasta ja tiedon että se on vaikeaa, mutta monista kiinnostavaa. 

JA SIIHEN AIKAAN EI KUUNNELTU RÄPPIÄ. 

Kun pianot kodeista hävisivät, alkoi räpin ja paskamusiikin nousu. 

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näettekö yhteyden? 

ap

Vierailija
2/56 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja täsmälleen samoihin aikoihin musiikinopetus kouluissa muuttui levyraadin pitämiseksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja täsmälleen samoihin aikoihin musiikinopetus kouluissa muuttui levyraadin pitämiseksi. 

No ainakin se nöyryyttävä laulutestien pitäminen koko luokan kuullen loppui! 

Vierailija
4/56 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli juuri näin. Inhosin pianon soittamista, mutta minulta ei kysytty. Lopetin heti, kun sain tutkinnon suoritettua ja luvan lopettaa.

Vierailija
5/56 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen repussa oli kirves ja leipää.

Ei oo enää reppuakaan.

Vierailija
6/56 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pianotunnit lapsena oli niin mukavia ja vielä oma piano kotona jolla sai soittaa sydämensä kyllyydesta. Ja kun tuli vieraita sai niille vielä näyttää taitona yhteislauluja säestäessä. 

Vierailija
7/56 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vain asenteesta kiinni. Minulla oli luokan paras lauluääni ja nautin kun pääsin luokan eteen laulamaan.

Vierailija
8/56 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli juuri näin. Inhosin pianon soittamista, mutta minulta ei kysytty. Lopetin heti, kun sain tutkinnon suoritettua ja luvan lopettaa.

Soititko kauan? Onko soittotaidosta ollut hyotya aikuisena?

Vierailija
9/56 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räpissäkin voi käyttää pianoa

Vierailija
10/56 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa kodeissa on piano vieläkin, tottakai. Kerrostaloissa jo lapsen liikkuminen saati sitten ääntely herättää suunnattoman raivon, saati sitten pianon tai viulun soitto.

Vierailija
11/56 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni käsittämätöntä oli se, että meille ei opetettu lainkaan oikeaa laulutekniikkaa, ei sitä miten kuuluu hengittää laulaessa, äänihuulten hallintaa jne. vaan heitettiin suoraan kokeeseen.

Vierailija
12/56 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen repussa oli kirves ja leipää.

Ei oo enää reppuakaan.

Nyt on ulko-ovessa lappu "pesäpallomaila sisällä oven pielessä" kolmella kielellä!

Vierailija
13/56 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli juuri näin. Pakotettiin vuosikausia pianotunneille, vihasin sitä alusta asti ja koko ajan. 

Vierailija
14/56 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni käsittämätöntä oli se, että meille ei opetettu lainkaan oikeaa laulutekniikkaa, ei sitä miten kuuluu hengittää laulaessa, äänihuulten hallintaa jne. vaan heitettiin suoraan kokeeseen.

Täytyy ensin poimia joukosta lahjakkaimmat joita on edes järkeä opettaa.

Vierailija
15/56 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen lapsistani soitti pianoa, opettajat vaihtuivat ja hän alkoi puhua lopettamisesta. Sanoin että jos itse sen päätöksen pystyt tekemään niin se on ok. Ei pystynyt. Seuraava opettaja olikin täysosuma. Digitaalipiano kerrostalossa oli ja on erinomainen ratkaisu kaikkien kannalta. Toinen lapsi opiskeli klassista kitaraa. Metallimusiikki kuului myös elämään.

Vierailija
16/56 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin, kaikki kotikadullamme Suomessa soittivat pianoa. Itse soitin muitakin instrumentteja, piano ei ollut pääasiallinen soitin. Tytär oppi soittamaan pianoa paljon paremmin kuin minä, piano on meillä edelleen ja käytössä. Itse en sitä soita, vaan pääinstrumenttiani.

Olisi kiva jos vanhat tavat tulisivat uudelleen muotiin. Esimerkiksi se, että sivistykseen kuuluu osata soittaa itse jotain instrumenttia tai laulaa.

Vierailija
17/56 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moksi ihmiset Suomessa eivät enää osta soittimia ja stereoita koteihinsa, osaako joku selittää?

Vierailija
18/56 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Miksi ihmiset Suomessa eivät enää osta soittimia ja stereoita koteihinsa, osaako joku selittää?

Vierailija
19/56 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin, kaikki kotikadullamme Suomessa soittivat pianoa. Itse soitin muitakin instrumentteja, piano ei ollut pääasiallinen soitin. Tytär oppi soittamaan pianoa paljon paremmin kuin minä, piano on meillä edelleen ja käytössä. Itse en sitä soita, vaan pääinstrumenttiani.

Olisi kiva jos vanhat tavat tulisivat uudelleen muotiin. Esimerkiksi se, että sivistykseen kuuluu osata soittaa itse jotain instrumenttia tai laulaa.

Musiikinteoriaopinnot  antavat myös paljon yleissivistävää tietoa.

Vierailija
20/56 |
01.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Meidän kolmasluokkalaisen musatunneilla soitetaan nokkahuilua ja ne jotka haluavat, saavat kokeilla viulua ja selloa. Jälkimmäisistä ei vielä tässä vaiheessa kovin kauniita sulosäveliä tule, mutta innolla oppilaat yrittävät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kaksi