1980-luvun fiftari-ilmiö synnytti Helsinkiin väkivaltaisen jengi-ilmiön
Uutuuskirja kertoo 1950-luvun amerikkalaisen kulttuurin suosiosta 1970-luvun Suomessa.
Ilmiö alkoi elokuvista ja musiikista ja levisi nopeasti muotiin, kampaustyyleihin ja elämäntapaan. Rasvikset, spittarit, pillifarkut ja jenkkitakit ilmestyivät katukuvaan.
Fiftari-kulttuuri oli valtavirtaa noin neljä vuotta, mutta vaikuttaa edelleen tapahtumissa ja alakulttuureissa.
Samaan aikaan syntyi väkivaltainen jengi-ilmiö. Etenkin Helsingin rautatieaseman seudusta tuli turvaton. Yksi tappelu päättyi jopa kuolemaan.
Pelkästään Helsingin kantakaupungissa laskettiin olevan 18 jengiä vuonna 1978.
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokaisen noiden aikojen nuoren luulisi muistavan miten väkivaltaista aika oli. Esimerkiksi Kaivopuiston punkkonsertteihin diinarit menivät nimenomaan hakkaamaan ihmisiä sukupuoleen katsomatta. Jari Halosen jengi hakkasi ja ryösti vastaantulijoita. Mike Monroe sai pelätä kirjaimellisesti henkensä edestä. Kannattaa lukea kirja Lepakon historiasta: Nupit kaakkoon,jos ei aikalaisia usko ja kuvittelee sen ajan Suomen olleen joku lintukoto.Itse 1980- luvun alussa asuin Tampereella ja viikonloput olivat tosi levottomia ja väkivaltaisia.
No kaikilla ei ole samanlaisia kokemuksia kuin sinulla. Ei se aikakausi ole sen väkivaltaisempaa ollut monelle kuin mikään muukaan. Kaikki eivät vietä aikaansa jengeissä muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokaisen noiden aikojen nuoren luulisi muistavan miten väkivaltaista aika oli. Esimerkiksi Kaivopuiston punkkonsertteihin diinarit menivät nimenomaan hakkaamaan ihmisiä sukupuoleen katsomatta. Jari Halosen jengi hakkasi ja ryösti vastaantulijoita. Mike Monroe sai pelätä kirjaimellisesti henkensä edestä. Kannattaa lukea kirja Lepakon historiasta: Nupit kaakkoon,jos ei aikalaisia usko ja kuvittelee sen ajan Suomen olleen joku lintukoto.Itse 1980- luvun alussa asuin Tampereella ja viikonloput olivat tosi levottomia ja väkivaltaisia.
Kyllä minä tämän tiedän. Olen jutellut sen aikaisten ihmisten kanssa jotka ovat liikkuneet siihen aikaan paljon kaupungilla ja tapahtumissa. Kaikkien, korostan siis joka ikisen tarinoissa on toistunut hillitön väkivalta ja sen uhka. Se ei voi olla sattumaa. Olen itsekin kokenut ja nähnyt väkivaltaa 90-luvu
Näin oli vielä 80/90-lukujen taitteessakin. Ala-asteikäisenäkin jäi mieleen se, miten uhkaavalta Helsinki tuntui pe-la iltaisin kun siellä tuli vanhempien kanssa liikuttua kyläreissuilla paljon. Tosi aggressiivisen oloista porukkaa siinä keskustan alueella joka paikassa. Luokkakavereita myös ryöstettiin päiväsaikaan isojen poikien toimesta, kun olivat saaneet lähteä Helsinkiin ostoksille.
Ala-asteikäisenä minäkin liikuin 80-luvulla Helsingissä, sekä yksin, kaverin että vanhempieni kanssa. Ihan rauhallista oli. Yöaikaan ei siellä tietenkään liikuttu.
Vierailija kirjoitti:
No minä olen aikalainen ja muistan hyvin, että Suomi oli aikalailla lintukoto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minä olen aikalainen ja muistan hyvin, että Suomi oli aikalailla lintukoto.
Oli lintukoto minunkin muistini mukaan. Varmaan jengejä oli, mutta ei ne keskivertoihmisen elämään vaikuttaneet millään lailla.
Vierailija kirjoitti:
Tää siis menee niin, että ei saa osallistua keskusteluun aiheilla jotka vain sivuavat asiaa, vaan on pakko pysyttäytyä tiukasti aiheessa -ja sitä sanotaan keskusteluksi?
Esim. jengit ennen vs jengit nyt on kielletty aihe?
Vaikka aiheena oleviin jengeihin liittyykin.
Eli "keskustelu" ei saa rönsyillä yhtään?
Jos keskustelu koskee kirjaa, joka kertoo 45 vuottta vanhoista ajoista, niin mitä tekemistä nykyajalla on historian kanssa?
Onneksi nykyhetkessä kaikki on mitä parhaiten ja mitään ei tapahdu ollenkaan. Mikään ei myöskään johdu mistään.
Kieltäkää Suomen histori!
- palstapersut
Minusta on hupaisaa, että niistä jotka ovat vielä tuolta ajalta hengissä, niin fiftareista on tullut persuporukkaa ja punkkarit ja uusaaltolaiset ymv ovat enemmän tuolla vassareissa tai sitten vihreissä. Kahtiajako pysyy!
Ja niin kuin Kauko Röyhkä aikoinaan lauloi Kovissa pojissa fiftareista: 'nyt te lyötte vaimojanne, niin kuin ennen löitte meitä'. Jep.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvä että saatiin tää nykyinen katusekoilu vieritettyä kätevästi sinne 70-80 luvun nuorten niskaan eikä tarvitse ketään muuta siitä syytellä /s
Hesalaisena voin kertoa ettei mitään tuollaista ollut. Joku joskus tehnyt väärin ja sen nyt sitten joku tarinoi Hyysärille näin.
Ai ei ollut ? Kun oli täällä Oulussakin, jossa asui vain vajaa 100 tuhatta ihmistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hyvä että saatiin tää nykyinen katusekoilu vieritettyä kätevästi sinne 70-80 luvun nuorten niskaan eikä tarvitse ketään muuta siitä syytellä /s
Hesalaisena voin kertoa ettei mitään tuollaista ollut. Joku joskus tehnyt väärin ja sen nyt sitten joku tarinoi Hyysärille näin.
Ai ei ollut ? Kun oli täällä Oulussakin, jossa asui vain vajaa 100 tuhatta ihmistä
Nyt teitä vajaita ihmisiä on siellä paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hupaisaa, että niistä jotka ovat vielä tuolta ajalta hengissä, niin fiftareista on tullut persuporukkaa ja punkkarit ja uusaaltolaiset ymv ovat enemmän tuolla vassareissa tai sitten vihreissä. Kahtiajako pysyy!
Ja niin kuin Kauko Röyhkä aikoinaan lauloi Kovissa pojissa fiftareista: 'nyt te lyötte vaimojanne, niin kuin ennen löitte meitä'. Jep.
Amen. Ja yhä edelleen ne v'ihaa muita suomalaisia ja haluavat eniten v''äestönvaihtoa. Sen takia ne siitä niin vouhkaavat. Nämä ei 'ulkkiksia vihaa, ei edes v'enäläisiä, ne olisi venäläisten rinnalla t'''appamassa suomalaisia, jos vain tilaisuus annetaan. Tyyliin: * Oppiivatpahan! Vihdoinkin! Vuosikausia niitä vihannu, nyt pääse elämämkolulaiset kostamaan!*
Tämä!
Yleensäkin ennen nuorisokulttuuri oli väkivaltaista.
Nyrkkiä naamaan saattoi hyvinkin tulla nuorisoreuran vessassa tai nakkikioskin jonossa.
Nykyään väkivalta on vain syrjäytyneiden ongelmanuorten ja rikollisten juttu, ennen se oli ihan tavisnuorten viikonlopussakin tavallista.
90--luvun lopussa alkoi nuoriso rauhoittua.
Jotenkin säälittävää on miten ihmiset facebookissa ovat kommentoineet tämän artikkelin perään ja muistelleet innoissaan miten sinne ja tänne mentiin pesismailojen kanssa ja sitten oltiin kovaa poikaa kun vastapuoli ei uskaltanut tulla tappelemaan. Nämä on kuitenkin jotakin 60-vuotiaita tyyppejä. Kertoo kyllä että ongelma on ollut todellinen, jos vielä 6-kymppisenä jaksetaan fiilistellä miten sitä ja tätä vedettiin turpaan. Onneksi edes muutama on siellä kommentoinut että touhu oli täysin perseestä ja sivulliset sai pataan siinä missä "syylliset" punkkarit ja pitkätukatkin. Ei vaan mene näiden paksukallojen päähän että touhu ei ollut ok silloin, eikä sitä todellakaan kannattaisi fiilistellä enää. Mikä porukkaa vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä tämän tiedän. Olen jutellut sen aikaisten ihmisten kanssa jotka ovat liikkuneet siihen aikaan paljon kaupungilla ja tapahtumissa. Kaikkien, korostan siis joka ikisen tarinoissa on toistunut hillitön väkivalta ja sen uhka. Se ei voi olla sattumaa. Olen itsekin kokenut ja nähnyt väkivaltaa 90-luvulla, mutta se ei ole samalla tavalla aikakautta leim
Tätä jutun aloituksen artikkelia on kommentoitu paljon facebookissa ja aikalaiset on muistelleet siellä miten porukkaa piestiin. Kyllä se jostakin kertoo. En kyllä kehtaisi valittaa mammujen nuorisorikollisuudesta jos itse fiilistelisin sitä miten pesismailojen kanssa mentiin bussilla hakkaamaan ihmisiä kaupungille. Saatana mitä paviaaneja vanhoissakin ihmisissä on, tekopyhiäkin vielä.
Keravalaisena tunnen tämän ilmiön hyvin. Täällä se eli vielä pidempään kuin Helsingissä. Monella 50-60v perheenisällä on yllättävän raskaita syntejä tilillään.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin säälittävää on miten ihmiset facebookissa ovat kommentoineet tämän artikkelin perään ja muistelleet innoissaan miten sinne ja tänne mentiin pesismailojen kanssa ja sitten oltiin kovaa poikaa kun vastapuoli ei uskaltanut tulla tappelemaan. Nämä on kuitenkin jotakin 60-vuotiaita tyyppejä. Kertoo kyllä että ongelma on ollut todellinen, jos vielä 6-kymppisenä jaksetaan fiilistellä miten sitä ja tätä vedettiin turpaan. Onneksi edes muutama on siellä kommentoinut että touhu oli täysin perseestä ja sivulliset sai pataan siinä missä "syylliset" punkkarit ja pitkätukatkin. Ei vaan mene näiden paksukallojen päähän että touhu ei ollut ok silloin, eikä sitä todellakaan kannattaisi fiilistellä enää. Mikä porukkaa vaivaa?
Yksi kommentoi saaneensa kolme kertaa pahasti turpaansa noihin aikoihin, syynä korvan yli ulottuvat hiukset. Hienoja aikoja, joopa joo..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kaikilla ei ole samanlaisia kokemuksia kuin sinulla. Ei se aikakausi ole sen väkivaltaisempaa ollut monelle kuin mikään muukaan. Kaikki eivät vietä aikaansa jengeissä muutenkaan.
Väkivalta on vähentynyt reilusti noista ajoista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo sekoilu mennyt niin pitkälle että Suosikki julkaisi jutun jossa Eppu Normaali ja Teddy & the Tigers julkaisi yhteishaastattelun, jossa sanoivat että ovat hyvissä väleissä ja nuorison kannattaa lopettaa se toistensa pieksäminen?
Michael Monroe meinattiin piestä lukuisia kertoja Helsingissä liikkuessaan. Muisteli tätä elämäkerrassaan. Myös muut sen ajan erikoiset tyypit oli pulassa. Mutta eivät antaneet periksi.
Typerää touhua on kyllä ollut.
Andy kuulemma veteli polkupyörän ketjulla jotakin diinariporukkaa korville ollessaan tulossa Kill Citystä.
Jos on herra Hulkon itse kertoma tarina niin suhtautuisin pienellä varauksella. Herra Hulkko kun puhuu niin vastuu siirtyy kuulijalle.
Herra Hull
Mitä pahaa Pelle Miljoona tai Hanoi Rocks oli tehnyt diinareille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kasarilla nuori Hkissä, enkä kyllä havannoinut tuollaista ilmiötä ja alakulttuuria ollenkaan.
Muunlaisia alakulttuureja kyllä näkyi.
Keskustassa ilmeisesti oli jotain himinää ja olikin, mutta Itä-Helsingistä katsoen oli täysin marginaalinen ilmiö kasarin alussa tuo. Ei meillä kukaan koulussa ollut teddy, näyttänyt siltä. Itä-Helsinki oli hyvin vasemmistolaista aluetta 70-80 luvuilla. Ei siellä olisi ollut oikein edes mitään markkinoita teddy-aatteelle.
Vaikka tutkimusten mukaan teddyt tulivatkin enemmän työväen perheistä, kun punkit taas olivat vauraampien lapsia. Monet hakivat jotain päinvastaista.
Korreloi älyn kanssa.
Vaikka tutkimusten mukaan teddyt tulivatkin enemmän työväen perheistä, kun punkit taas olivat vauraampien lapsia. Monet hakivat jotain päinvastaista.