1980-luvun fiftari-ilmiö synnytti Helsinkiin väkivaltaisen jengi-ilmiön
Uutuuskirja kertoo 1950-luvun amerikkalaisen kulttuurin suosiosta 1970-luvun Suomessa.
Ilmiö alkoi elokuvista ja musiikista ja levisi nopeasti muotiin, kampaustyyleihin ja elämäntapaan. Rasvikset, spittarit, pillifarkut ja jenkkitakit ilmestyivät katukuvaan.
Fiftari-kulttuuri oli valtavirtaa noin neljä vuotta, mutta vaikuttaa edelleen tapahtumissa ja alakulttuureissa.
Samaan aikaan syntyi väkivaltainen jengi-ilmiö. Etenkin Helsingin rautatieaseman seudusta tuli turvaton. Yksi tappelu päättyi jopa kuolemaan.
Pelkästään Helsingin kantakaupungissa laskettiin olevan 18 jengiä vuonna 1978.
Kommentit (220)
Vierailija kirjoitti:
Miespuolinen ystäväni, syntynyt 1965, on kertonut noista jengeistä ja tappelut ja ilmiö oli ihan todellinen. Itse olen ollut lapsi tuolloin,joten en ole havainnut ilmiötä. Vissiin oli täysin nuorten miesten juttu.
Etkö saanu omanikästä miestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Punkkarit edustivat jopa älymystöä jos vertailussa oli diinarit. Diinarit pistivät enemmän päänsä pensaaseen Vietnamista ja vastaavista. Fantasioivat USA:n suuruudesta valikoivasti ja historian opit huonosti halliten. Särmikkäitä konservatiivisia juppeja he lähinnä olivat.
Mut punkkarit ihannoi neuvostoliittoa
No ei todellakaan ihannoineet. Nasset ja kommarit samaa paskaa laulettiin jo aikoja sitten.
Oli ihan bändejäki joilla oli sirppi ja vasara logos
Minkä nimisiä ?
Et sä tietäis niitä ku ei niistä löydy mitään tietoa netistä ja ei niillä oo koskaan ollu mitään levytyssopimusta tai levyjä.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo yhden kuvan fiftari Jorma Kääriäinen, kovin on ainakin saman näköinen
Ei taida olla, tuohon aikaan Jorma aka Freddie Falcon näytti tältä:
https://www.discogs.com/artist/2195941-Freddie-Falcon
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuosta jäänyt käteen kuin muutama vakavasti otettava muusikko.
Punk ja uusi aalto mylläsi koko kulttuurin uusiksi.
Höpöhöpö. Kyllä siitä jäi käteen useampikin vakavasti otettava muusikko, mutta ne operoivat roots-musiikin saralla josta ei media juuri juttuja tee, mutta noiden muusikoiden kansainvälinen arvostus alan piireissä on kovaa luokkaa. Mm. Surf, Blues, Rockabilly ym. roots-genre Suomeen muotoutui tuon boomin ansiosta, kun ne musiikista kiinnostuneet soittajanalut alkoivat syventyä roots-musiikin saloihin ja opetella soittamaan oikeaoppisesti mm. Laika & The Cosmonauts, Barnshakers ja useat muut ovat kansainvälisesti arvostettuja bändejä ja muusikoita omissa piireissään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on jostain syystä kuitenkin ollut turvallisempi paikka 70-luvulla kuin nyt.
Ei ollut. Liikenteessä kuoli satoja jalankulkijoita ja pyöräilijöitä joka vuosi. Väkivaltaa oli paöjon nykyistä enemmän. Iltaisin ei oikeasti uskaltanut liikua.
Mun 70-luvun lapsuudessa kukaan ei halunnut liikkua Porin keskustassa klo 23 jälkeen.
Mun 70-luvun nuoruudessa Porin keskustassa oli ihan turvallista yöllä. Hyvä tietenkin ettei teitä lapsia päästetty enää öisin kaduille.
Vierailija kirjoitti:
Kuka idiootti tuo on joka hokee jokapaikkaan vassari,vassari?? On tyypillä ankea elämä , säälittävää.
Se on sen persupersupersu-tyypin pikkuserkku.
Totta. 80-luvun Helsinki oli varsin väkivaltainen ja puolifasistinen paikka. Rautatieaseman ympärillä velloi kymmentuhatta kännistä nuorta joka viikonloppuilta. Anna armias jos sinulla oli pitkät tai tummat hiukset niin päähän sateli karatepotkua. Juppiaatteet myös levisivät, ja oli taas luvallista olla itsekäs, tietämätön ja pinnallinen. Nykyään on erittäin sivistynyttä ja rauhallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo sekoilu mennyt niin pitkälle että Suosikki julkaisi jutun jossa Eppu Normaali ja Teddy & the Tigers julkaisi yhteishaastattelun, jossa sanoivat että ovat hyvissä väleissä ja nuorison kannattaa lopettaa se toistensa pieksäminen?
Michael Monroe meinattiin piestä lukuisia kertoja Helsingissä liikkuessaan. Muisteli tätä elämäkerrassaan. Myös muut sen ajan erikoiset tyypit oli pulassa. Mutta eivät antaneet periksi.
Typerää touhua on kyllä ollut.
Andy kuulemma veteli polkupyörän ketjulla jotakin diinariporukkaa korville ollessaan tulossa Kill Citystä.
Jos on herra Hulkon itse kertoma tarina niin suhtautuisin pienellä varauksella. Herra Hulkko kun puhuu niin vastuu siirtyy kuulijalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdestä kivasta asiasta (sanoisinko jopa pelihetkestä) saamme kiittää maahantulijoita - nimittäin joukkoraiskailun yleistymisessä. Vielä 80-luvun puolella täällä tapahtui kiusallisen vähän joukkoraiskauksia.
Kyllä tapahtui. Ehkäpä enemmän kuin nykyään.
70- ja 80-luvulla tapahtui joukkoraiskauksia, mutta niitä ei koskaan raportoitu eikä niistä tehty rikosilmoituksia. Aika oli raakaa, nykyään on paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Kyllä siitä jäi käteen useampikin vakavasti otettava muusikko, mutta ne operoivat roots-musiikin saralla josta ei media juuri juttuja tee, mutta noiden muusikoiden kansainvälinen arvostus alan piireissä on kovaa luokkaa. Mm. Surf, Blues, Rockabilly ym. roots-genre Suomeen muotoutui tuon boomin ansiosta, kun ne musiikista kiinnostuneet soittajanalut alkoivat syventyä roots-musiikin saloihin ja opetella soittamaan oikeaoppisesti mm. Laika & The Cosmonauts, Barnshakers ja useat muut ovat kansainvälisesti arvostettuja bändejä ja muusikoita omissa piireissään.
Eihän nämä kaikki henganneetkaan teddyjengeissä. Oikeat musiikin harrastajat (kuten J. Karjalainen) tekivät omaa juttuaan, tai diggailivat aitoa suomalaista 50-lukua. Heillä oli usein hyvät välit vanhempiinsa, koska musiikki ja tyyli yhdisti heitä. Ilmapiiri oli yleistä tunneilmastoa lämpimämpi.
En ole kuullut, että kukaan näistä olisi kytännyt Steissillä väärän näköisiä tyyppejä tai vetäneet pitkätukkahämyjä pataan.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on jostain syystä kuitenkin ollut turvallisempi paikka 70-luvulla kuin nyt.
Ei ollut. Väkivaltaa ja henkirikoksiakin oli enemmän. Silloin väkivaltaista psykopatiaa pidettiin yleisesti miehekkäänä. Kyse oli varmaan ylisukupolvisista sotatraumoista.
Vierailija kirjoitti:
Olen liikkunut Helsingin fiftari-piireissä mm ravintola Pariisittaressa josta tuli myöhemmin Bar52.
Se vähäinen rähinöinti mitä noilla oli, se oli lähinnä sellaista heidän keskinäistä nahistelua, vaikka valtaosa oli viikonloppuisin aivan räkäkännissä, eli tupakkaa ja olutta, sitä näillä kului todella valtavasti.
Näissä piireissä kunnioitettiin lapsia, naisia ja vanhuksia, ihan erilailla, kuin niissä ryhmissä, mitä näiden tilalle on tullut.
Arviolta 30-40% näistä oli vihamielisiä vieraskielisiä kohtaan, tummia tai Venäläisiä ei katsottu hyvällä, mutta eipä niitä tuolloin melkein koskaan missään näkynytkään, joten kaikki uho, se jäi vain puheen tasolle.
Heillä oli usein sellainen "isänmaatani olen valmis puolustamaan henkeen ja vereen" asenne.
Minä muutin Helsinkiin 80-luvun alussa. Olen täysin suomalainen, mutta tukkani on kovin tumma. Sain karatepotkua päähän ja nyrkkirautaa otsaan. Kaupoissa, pankeissa jne. palvelu oli nihkeää ja töykeää. Hassua kyllä, tällaiseen junttirasismiin olen törmännyt vain Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän nämä kaikki henganneetkaan teddyjengeissä. Oikeat musiikin harrastajat (kuten J. Karjal
Myös osa diineistä innostui aidoista, alkuperäisistä amerikan muusikoista. He alkoivat lähettää näille fanipostia, jonka johdosta heitä saatiin Suomeen keikkailemaan. Näissä tilaisuuksissa oltiin ydinsanoman äärellä.
Sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo sekoilu mennyt niin pitkälle että Suosikki julkaisi jutun jossa Eppu Normaali ja Teddy & the Tigers julkaisi yhteishaastattelun, jossa sanoivat että ovat hyvissä väleissä ja nuorison kannattaa lopettaa se toistensa pieksäminen?
Michael Monroe meinattiin piestä lukuisia kertoja Helsingissä liikkuessaan. Muisteli tätä elämäkerrassaan. Myös muut sen ajan erikoiset tyypit oli pulassa. Mutta eivät antaneet periksi.
Typerää touhua on kyllä ollut.
Erilaisen hakkaaminen kertoo yhtenäiskulttuurin vakavasta kriisistä. Sen on ajoitettu alkaneen Suomessa juuri 80-luvun alussa. Sitä sitten oirehdittiin kaikkialla. Siinä missä kaupungeissa tapeltiin, maaseudulla ei saanut ihan helposti edes julkisesti esiintyä erilaisena.
Kova teinien kännäyskulttuuri 1990-luvulla on selitetty paitsi lamalla myös uutena arvotyhjiönä, joka tästä seurasi. Yht
Kova teinien kännäyskulttuuri syntyi jo 70-luvun alussa. Vanha maailma oli romahtanut ja uusi hakusessa, joten säännöt olivat epäselviä. Se ei ollut mikään 90-luvun ilmiö.
^ Alkoholia alettiin juoda railakkaasti väestön tasolla, mutta humalahakuinen juominen 13-17v keskuudessa oli huipussaan juuri 1990-luvulla laskien kun 2000-luku alkoi.
Vierailija kirjoitti:
^ Alkoholia alettiin juoda railakkaasti väestön tasolla, mutta humalahakuinen juominen 13-17v keskuudessa oli huipussaan juuri 1990-luvulla laskien kun 2000-luku alkoi.
Eihän, vaan aaltoina 70-80-lukujen mittaan. 90-luku oli säyseää verrattuna siihen kossulla pää täyteen-menoon. Tai omppupomppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän, vaan aaltoina 70-80-lukujen mittaan. 90-luku oli säyseää verrattuna siihen kossulla pää täyteen-menoon. Tai omppupomppuun.
Minulla on lähteenä HS, jonka mukaan 1990-luvun loppu on alkoholinkäytöltään kaikkien aikojen kostein ajanjakso alaikäisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on lähteenä HS, jonka mukaan 1990-luvun loppu on alkoholinkäytöltään kaikkien aikojen kostein ajanjakso alaikäisillä.
HS on väärässä. Etenkin jos tämä tieto perustuu tilastoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HS on väärässä. Etenkin jos tämä tieto perustuu tilastoihin.
Tilastoa luotettavampaa tietoa meillä ei voi olla.
Miespuolinen ystäväni, syntynyt 1965, on kertonut noista jengeistä ja tappelut ja ilmiö oli ihan todellinen. Itse olen ollut lapsi tuolloin,joten en ole havainnut ilmiötä. Vissiin oli täysin nuorten miesten juttu.