Työntekijä joutui itse maksamaan työpaikan tapaturman kulut ja työterveyshuollon. Mitä tämä työnantajan vastaus tarkoittaa?
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011597405.html
Osaisiko joku selittää mitä tuo työnantajan vastaus uutisen lopussa oikein tarkoittaa? Voiko työntekijä luottaa että työterveyshuolto on ilmainen? Vai pitääkö työntekijän jotenkin vahtia että lääkäri kirjaa riittävän tarkkaan ettei joudu maksumieheksi?
Kommentit (68)
On se kova isku ollut kun huulet vieläkin turvoksissa.
Vakuutusyhtiöt kaivavat asiakkaasta kaiken terveystiedon, jolla voidaan perustella ettei työtapaturma ole pelkästään aiheuttanut henkilölle vahinkoa. Tässäkin tapauksessa löytyi riittävästi syitä aiemmista ongelmista, joilla voidaan perustella ettei lapsen isku leukaan aiheuttanut kaikkia vaivoja. Lääkäri oli vielä maininnut poskiontelon tulehduksesta, joka on sinällään jo joillekin kipua aiheuttavaa.
Joku Vantaan päällikkö ei voi selitellä vakuutusyhtiön päätöksiä, vaikka ihan varmasti tajuaa että päätös ei ole pienipalkkaiselle mikään mukava päätös.
LÄäkärin kanssa pitää aina sopia, mitä vakuutusyhtiötä varten kirjoitetaan. Ihan aina. Jos siinä selonteossa rönsyilee kaikki muutkin vaivat on taatusti liemessä. Tarkistus koskee vain sitä tiettyä vaivaa ja sillä selvä. Olen tämän asian oppinut kantapään kautta, käytän aina samaa lääkäriä vuodesta toiseen ja mitä kokeneempi lääkäri sen enemmän tekee yhteistyötä.
Kamalaa luikuria päästelee suustaan tuo apulaiskaupunginjohtaja Kalske. Vantaalaisena vatuttaa tuollaiset tekopyhät virkamiehet. Hyi.
Minkäänlaista todellista vastuuta ei siis jatkossakaan haluta ottaa.
Opetelkaa etsimään se päätöksestä jurirdisesa vastuussa oleva HENKILÖ ja tehkää siitä rikosilmoitus törkeästä petoksesta ja/tai siviilipuolella haitanteosta.
Älkää taistelko anonyymiä organisaatiota eli tuulimyllyjä vastaan, niiden omalla valitus(väsytys)mekanismilla.
Vierailija kirjoitti:
Aika karua olla töissä päiväkodissa jos ei edes työtapaturmien lääkärihoitoa korvata vaan sen joutuu maksamaan itse. Tapaturmia nimittäin tulee siellä aika helposti.
En oikein keksi mitä muuta voi tapahtua, kuin kompastua lapseen ja saada siten päähän osumaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen luullut että työnantaja maksaa aina työterveyshuollon eikä joku vakuutus.
Näin se meillä menee, mutta me olemmekin 25 hengen PK-yritys, jossa työnekijöistä välitetään. Sen pari kertaa, kun vakuutusyhtiö on temppuillut, en ole TODELLAKAAN antanut sen kaatua työntekijän päälle. Ei tulisi mieleenkään, sehän olisi aivan törkeää vastuun siirtämistä.
Vakuutusyhtiön perustelu oli se, että ongelma ei ole syntynyt töissä, eikä sen hoitaminenkaan siis kuulu ilmaisen työterveyden piiriin. Työterveydessä käydään kuitenkin tutkituttamassa ja hoidattamassa lukemattomia erilaisia ongelmia, jotka eivät läheskään aina ole työperäisiä. Itse olen käynyt työterveydestä sairauslomaa kuumetaudin takia, eikä kukaan ole ihmetellyt, että miksi olet täällä. Eli mikä tämä juttu nyt on, että työterveydessä ei voikaan käydä huoletta sellaisissa asioissa, jotka eivät ole työtapaturmia?
Mitä tarkoittaa? Sitä että kaupungin edustaja jauhaa jotain tyhjää lätinää sen sijaan että tokaisisi suoraan vaan että evvk.
Muuten olen sitä mieltä että jos kaupunki haluaa tarjota työterveyshoidon niin ei se voi työntekijän vastuulla olla riidellä vakuutusyhtiön kanssa siitä että saako sitä hoitoa vai ei. Eli kaupungin tuossa pitäisi tarjota lakimiehet ja maksaa kulut noista riidoista kun kaupunki tuon vakuutuksenkin on työntekijöilleen ottanut.
Mutta tää onkin vantaa jossa puuhun eteneminen hanuri edellä on vallitseva perinteinen käytäntö, eikä nuo sitä tule muuttamaan. Eli kun johtavat poliitikot ja niiden valitsemat virkamiehet on mitä on, niin ei nuo tule järkiinsä yhdessä yössä millään taikatempulla.