Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työntekijä joutui itse maksamaan työpaikan tapaturman kulut ja työterveyshuollon. Mitä tämä työnantajan vastaus tarkoittaa?

Vierailija
31.10.2025 |

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011597405.html

Osaisiko joku selittää mitä tuo työnantajan vastaus uutisen lopussa oikein tarkoittaa? Voiko työntekijä luottaa että työterveyshuolto on ilmainen? Vai pitääkö työntekijän jotenkin vahtia että lääkäri kirjaa riittävän tarkkaan ettei joudu maksumieheksi?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vakuutuskaan kaikkea maksa, jos oikea syy on papereiden mukaan joku muu, kuin tapaturma. Ja älytöntä väittää, että ko. henkilö "joutuu" ulosottoon - sen laskun voi ihan itse maksaa vaikka lainalla ja hakea muutospäätöstä. 

Jos ei saa lainaa?

Työssäkäyvä ihminen saa kyllä lainaa tuollaisen pienen summan ihan vain hakemalla. 

Kyseessä oli sijainen eli määräaikainen. Ei siis välttämättä työssäkäyvä laskun maksuhetkellä.

Vierailija
22/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen luullut että työnantaja maksaa aina työterveyshuollon eikä joku vakuutus.

Meillä on op vakuutuksen erillinen vakuutus, kattaa jopa leikkauksetkin 10k€ asti. Erikoislääkärille pääset suoraan ja vaikka magneettikuvaan jos aihetta on. Lääkkeitä ei maksa, mutta melkein kaiken muun mitä lääkäri tai hoitaja voi antaa.

Meilläkin on laaja vakuutus, työuupumukseen liittyen siitä ei ole mitään iloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaa on Suomen ghettosin kaupunki.

Nistejä, Maanmuuttajia ja juoppoja.

Päättäjät ovat suuruudenhulluja , näkeehän se näistä  ratikka yms projekteista. 

Asuntojen hinnat ovat romahtaneet, myös tulevan roadman expressin varrella.

Segrekaatio on hyvin vahvasti läsnä seuraavilla alueilla :Hakunila,Havukoski,Koivukylä,Myyrmäki.

Lapsiperheet muuttavat pois.

Kaupunki yrittää olla jotain mitä se ei todellakaan ole.

Vierailija
24/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä oli työtapaturma ja siihen liittyvät kulut maksaa työnantajan tapaturmavakuutus. Tai pitäisi maksaa, mutta vakuutusyhtiöt yrittävät luistaa näistä.

Vierailija
25/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekoittava tekijä on tuo samaan yhteyteen kirjattu ja hoidettu poskiontelotulehdus. Se ei tietenkään ollut työtapaturma-asia. Mitä hoidettavaa oli ruhjeessa, ei ole tiedossa - ehkä ei mitään. Sekasotku ja kirjausongelma. Senkö henkilö on jättänyt maksamatta, että kun käyntiä oli haettu työtapaturmavakuutuksesta, joka evättiin, niin käyntiä ei voitu muuttaa enää tavalliseksi työterveyskäynniksi? Jos, niin turhaa kapinaa.

Vierailija
26/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis nuo laskut oli muutaman satasen. Anteeksi nyt vaan, mutta aika surkeesti on omat talousasiat hoidettu jos tuollainen summa vie työssäkäyvän ihmisen ulosottoon. 

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että kyllä työnantajan vakuutuksen pitäisi kattaa töissä tulleet tapaturmat. Ei kai se nyt työntekijän vastuulla voi olla. 

Vierailija
27/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isäsi on kapitalisti (yrittäjä) ja äitisi hoiva-ammaatilainen (lääkäri) niin voit olla varma, että sinut r aiskataan joka suunnasta ja joka tavalla.

Vierailija
28/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako abortin jos se on työtapaturma, kun vahinkojahan sattuu?

Vierailija
29/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on työterveyshuolto ihan minimi, eli käytännössä muutaman vuoden välein joku tarkastuskäynti.

Moni elää siinä harhaluulossa että työterveyshuolto kattaa myös sairauden hoidon, eli esim poskiontelotulehduksen. Minimi työterveyshuolto ei kata minkäänlaista sairauden hoitoa.

Mutta tässä oli kyse työtapaturmasta. Päiväkodissa lapsi osui pahasti työntekijää leukaan ja siitä tuli ruhje. 

Niin, mutta sai myös hoitoa poskiontelotulehdukseen joka ei kuulu työterveyteen tässä tapauksessa ja siitä tulee lasku. Ja lääkärin mukaan leuan jomotus ei johdu tapaturmasta vaan potilaan muista leukavaivoista.

Ei se niin mene että jos kroppa on valmiiksi rikki niin ota isku leukaan ja tapaturmavakuutus pistää kaiken kuntoon.

Vierailija
30/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis nuo laskut oli muutaman satasen. Anteeksi nyt vaan, mutta aika surkeesti on omat talousasiat hoidettu jos tuollainen summa vie työssäkäyvän ihmisen ulosottoon. 

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että kyllä työnantajan vakuutuksen pitäisi kattaa töissä tulleet tapaturmat. Ei kai se nyt työntekijän vastuulla voi olla. 

Ai että ihan vapaasti kuka tahansa voisi väittää kaikkien oireiden johtuvan tapaturmasta? Mieti nyt vähän.. 

Vierailija
31/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika karua olla töissä päiväkodissa jos ei edes työtapaturmien lääkärihoitoa korvata vaan sen joutuu maksamaan itse. Tapaturmia nimittäin tulee siellä aika helposti. 

Niinpä. Taidankin lopettaa saman tien kiukuttelevien kakaroiden lähelle menemisen. Raivotkoon lattialla, minulla on tuntipalkka. Mutta ei sillä ole varaa alkaa maksaanitdr työtapaturmien lääkärikuluja. Eikä omaa terveyttä ole kannattavaa hassata raivoavien kakaroiden takia.

Vierailija
32/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vantaalla ei ilmeisesti ole laajaa työterveyttä, jos nuo käynnit pitää itse maksaa? Normaalistihan, jos käynti ei mene vakuutuksesta, niin menee normaalin työterveyden piikkiin. 

Esim sairaanhoitopiiri HUS:lla työterveyteen menevät työntekijät joutuvat menemään julkiseen terveyskeskukseen varatulla ajalla, vaikka lääkäreitä on talo täynnä.

On siellä se hus työterveys.

Niin, ja työntekijöille HUSissa annettu erikoissairaanhoito on ilmaista. 

Vierailija
33/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on työterveyshuolto ihan minimi, eli käytännössä muutaman vuoden välein joku tarkastuskäynti.

Moni elää siinä harhaluulossa että työterveyshuolto kattaa myös sairauden hoidon, eli esim poskiontelotulehduksen. Minimi työterveyshuolto ei kata minkäänlaista sairauden hoitoa.

Mutta tässä oli kyse työtapaturmasta. Päiväkodissa lapsi osui pahasti työntekijää leukaan ja siitä tuli ruhje. 

Jutusta ymmärsin, että huonontavina seikkoina oli mm. se, että työntekijä oli töissä flunssaisena, hänellä oli poskiontelotulehdus ja lisäksi vaikutti siltä, että hän puree hampaita yhteen nukkuessaan.

Joten ei voi korvata, koska vaivat eivät välttämättä johtuneet potkusta, vakuutusyhtiön mielestä.

Ei kannata mennä sairaana töihin.

Vierailija
34/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä ettei töihin kannata mennä koska ei työnantaja ole luotettava kuten tuossa tapauksessa ja pakoilee vastuuta. Tulee mieleen yksi tapaus kun työkaveri loukkasi telinetöissä selkänsä kun toinen työkaveri tiputti 20 kg painavan telineosan työkaverin selkään. Työnantaja katsoi ettei ole vastuussa ja vakuutus eväsi korvauksen työtapaturmasta koska ei ollut vakuutusta. Työkaveri oli siis työkokeilussa ja selvisi ettei työnantajalla ollutkaan vakuutusta työntekijöille joten työntekijä joutuu itse maksamaan lääkärinkulut. Lopulta pitkän oikeuskäsittelyn jälkeen työnantaja joutui maksamaan.

Tuossakin Tuo apulaiskaupunginjohtaja pakoilee vastuuta ja antaa ympäripyöreitä vastauksia sen takia juuri että työntekijälle annetaan vastuu eikä korvauksia tipu jos tulee työtapaturma. Lääkärien kirjaukset voi sitten olla mitä tahansa ja vakuutusyhtiö tulkitsee niitä ympäripyöreästi niin ettei joudu korvauksia maksamaan. Työttömänä olen sitä mieltä ettei töihin kannata mennä.

Vierailija
35/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on op vakuutuksen erillinen vakuutus, kattaa jopa leikkauksetkin 10k€ asti. Erikoislääkärille pääset suoraan ja vaikka magneettikuvaan jos aihetta on. Lääkkeitä ei maksa, mutta melkein kaiken muun mitä lääkäri tai hoitaja voi antaa.

Meilläkin on laaja vakuutus, työuupumukseen liittyen siitä ei ole mitään iloa.

Meillä kyseinen op vakuutus kattaa psykologin, psykiatrin ja tälläkin hetkellä mulla on 20 kerran lähete psykoterapiaan, masennuksen ja burnoutin vuoksi. Vakuutuksia on kovasti eri tasoisia.

Vierailija
36/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun tässä tapauksessa kivut eivät johtuneet iskusta leukaan, vaan tulehduksesta ja muista jumeista. Isku leukaan vain eskaloi muiden vammojen ilmaantumisen.

Vierailija
37/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaako abortin jos se on työtapaturma, kun vahinkojahan sattuu?

Pitää muistaa kirjata vahinkoilmoitukseen että kompastui työpaikalla lattialla olleeseen jatkojohtoon, kaatui takana tulevan mieskollegan erektiossa olevan peniksen päälle (stondis koska oli takaa katsellut persettä) ja koska takana tuleva mies oli inseli niin hän laukesi heti rajusti elämänsä ensimmäisestä naisen kosketuksesta johtuen ja hedelmöityin tästä siemensyöksystä.

Vierailija
38/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutusta ymmärsin, että huonontavina seikkoina oli mm. se, että työntekijä oli töissä flunssaisena, hänellä oli poskiontelotulehdus ja lisäksi vaikutti siltä, että hän puree hampaita yhteen nukkuessaan.

Joten ei voi korvata, kos

Minä bruksaan. Eli puren hampaita yhteen yöllä ja niissä on siksi naarmujakin vaikka käytän yökiskoa suojana. Eli jos saisin tuon tapaturman töissä niin siitä ei korvattaisi mitään koska satun olemaan bruksaaja? Aika epäreilua. Enpä taida mennä enää töihin minäkään jos bruksaajat on lainsuojattomia.

Vierailija
39/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun tässä tapauksessa kivut eivät johtuneet iskusta leukaan, vaan tulehduksesta ja muista jumeista. Isku leukaan vain eskaloi muiden vammojen ilmaantumisen.

Juuri tätäen ymmärrä. Ilman iskua leukaan hän siis olisi ollut kivuton ja oireeton, vaikka hänellä oli tulehdus ja jumeja? Ja sitten kun tuli isku leukaan ja kipua, niin löydettiin tulehdus ja jumit ja laitettiin kipu niiden piikkiin, minlä vuoksi kaikki on maksettava itse?

Vierailija
40/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on painotettu, että aina yhteys esimieheen ennen kuin menee työterveyteen. Silloin on työpaikalla kirjattu tapahtuma ja todettu se työtapaturmaksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yksi