Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työntekijä joutui itse maksamaan työpaikan tapaturman kulut ja työterveyshuollon. Mitä tämä työnantajan vastaus tarkoittaa?

Vierailija
31.10.2025 |

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011597405.html

Osaisiko joku selittää mitä tuo työnantajan vastaus uutisen lopussa oikein tarkoittaa? Voiko työntekijä luottaa että työterveyshuolto on ilmainen? Vai pitääkö työntekijän jotenkin vahtia että lääkäri kirjaa riittävän tarkkaan ettei joudu maksumieheksi?

Kommentit (59)

Vierailija
1/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se viittaa siihen, mitä jo edellä todettiin, että varajärjestelmän varajärjestelmää ei voi olla, eli puutteita on joka asiassa siedettävä jokin määrä.

Vierailija
2/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"työterveyden takeena on kaupungin ottama vakuutus"

Tuohan on ihan palturia, koska vakuutus ei takaa, että työntekijä ei joudu maksamaan käyntejä itse. Vantaan pitäisi luopua vakuutuksesta ja maksaa kulut suoraan itse. Se voisi tulla halvemmaksikin, ellei sitten näitä vakuutusyhtiön kielteisiä päätöksiä tule usein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin siis tätä viimeistä kohtaa: 

Mutta millainen maine Vantaalla on työnantajana tällaisen tapauksen jälkeen?

Haluamme olla hyvä työnantaja, ja olla työntekijöiden tukena ongelmatilanteissa. Olennaista vakuutusyhtiöiden kanssa keskustellessa on tietysti se, kuinka tarkasti potilaan tutkineet lääkärit ovat kirjanneet tuloksensa.

Eli tarkoittaako tuo että jos työntekijä ei halua joutua maksamaan työtapaturman työterveyshuoltoa itse, niin hänenkö pitää siis jotenkin vahtia mitä lääkäri kirjaa?

Ap

Vierailija
4/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luullut että työnantaja maksaa aina työterveyshuollon eikä joku vakuutus.

Vierailija
5/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitin siis tätä viimeistä kohtaa: 

Mutta millainen maine Vantaalla on työnantajana tällaisen tapauksen jälkeen?

Haluamme olla hyvä työnantaja, ja olla työntekijöiden tukena ongelmatilanteissa. Olennaista vakuutusyhtiöiden kanssa keskustellessa on tietysti se, kuinka tarkasti potilaan tutkineet lääkärit ovat kirjanneet tuloksensa.

Eli tarkoittaako tuo että jos työntekijä ei halua joutua maksamaan työtapaturman työterveyshuoltoa itse, niin hänenkö pitää siis jotenkin vahtia mitä lääkäri kirjaa?

Ap

Ei kannata ikinä sanoa lääkärille mitään kroonista vaivaa jos on kyse työtapaturmasta. Terveystietojen luovuttaminen pitää myös kieltää. Valitettavasti yhteiskunta on mennyt Yhdysvaltojen suuntaan. Vakuutusyhtiöt poimivat vain itselleen edulliset tiedot ja hylkäävät korvauksen jos suinkin voivat.

Vierailija
6/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tuo jotenkin liittyy siihen, että vakuutusyhtiön mielestä kyseessä ei ollut mikään työtapaturma. Vaan työntekijän ihan muu sairaus joka ei tullut työstä.

Omalla työpaikallani jos tulee työtapaturma niin pitää heti soittaa esimiehelle joka tekee vakuutusyhtiön laput kuntoon ja sitten vasta mennä lääkäriin.

Vierailija
7/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika karua olla töissä päiväkodissa jos ei edes työtapaturmien lääkärihoitoa korvata vaan sen joutuu maksamaan itse. Tapaturmia nimittäin tulee siellä aika helposti. 

Vierailija
8/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se viittaa siihen, mitä jo edellä todettiin, että varajärjestelmän varajärjestelmää ei voi olla, eli puutteita on joka asiassa siedettävä jokin määrä.

Siedettävä ehkä joo mutta ei kai työntekijän piikkiin?

Vierailija
9/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä.

Vierailija
10/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on työterveyshuolto ihan minimi, eli käytännössä muutaman vuoden välein joku tarkastuskäynti.

Moni elää siinä harhaluulossa että työterveyshuolto kattaa myös sairauden hoidon, eli esim poskiontelotulehduksen. Minimi työterveyshuolto ei kata minkäänlaista sairauden hoitoa.

Vierailija
11/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vantaalla ei ilmeisesti ole laajaa työterveyttä, jos nuo käynnit pitää itse maksaa? Normaalistihan, jos käynti ei mene vakuutuksesta, niin menee normaalin työterveyden piikkiin. 

Vierailija
12/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on työterveyshuolto ihan minimi, eli käytännössä muutaman vuoden välein joku tarkastuskäynti.

Moni elää siinä harhaluulossa että työterveyshuolto kattaa myös sairauden hoidon, eli esim poskiontelotulehduksen. Minimi työterveyshuolto ei kata minkäänlaista sairauden hoitoa.

Mutta tässä oli kyse työtapaturmasta. Päiväkodissa lapsi osui pahasti työntekijää leukaan ja siitä tuli ruhje. 

Vierailija
13/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on op vakuutuksen erillinen vakuutus, kattaa jopa leikkauksetkin 10k€ asti. Erikoislääkärille pääset suoraan ja vaikka magneettikuvaan jos aihetta on. Lääkkeitä ei maksa, mutta melkein kaiken muun mitä lääkäri tai hoitaja voi antaa.

Vierailija
14/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vakuutuskaan kaikkea maksa, jos oikea syy on papereiden mukaan joku muu, kuin tapaturma. Ja älytöntä väittää, että ko. henkilö "joutuu" ulosottoon - sen laskun voi ihan itse maksaa vaikka lainalla ja hakea muutospäätöstä. 

Vierailija
15/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vakuutuskaan kaikkea maksa, jos oikea syy on papereiden mukaan joku muu, kuin tapaturma. Ja älytöntä väittää, että ko. henkilö "joutuu" ulosottoon - sen laskun voi ihan itse maksaa vaikka lainalla ja hakea muutospäätöstä. 

Jos ei saa lainaa?

Vierailija
16/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vantaalla ei ilmeisesti ole laajaa työterveyttä, jos nuo käynnit pitää itse maksaa? Normaalistihan, jos käynti ei mene vakuutuksesta, niin menee normaalin työterveyden piikkiin. 

Esim sairaanhoitopiiri HUS:lla työterveyteen menevät työntekijät joutuvat menemään julkiseen terveyskeskukseen varatulla ajalla, vaikka lääkäreitä on talo täynnä.

Vierailija
17/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli lääkäri kirjasi väärin ja työntekijä joutuu siksi maksamaan itse kaiken?

Vierailija
18/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tässä oli kyse työtapaturmasta. Päiväkodissa lapsi osui pahasti työntekijää leukaan ja siitä tuli ruhje. 

Se yksi käynti varmaan onkin mennyt vakuutuksen piikkiin, mutta jatkohoito on evätty, koska vakuutusyhtiö ei katso johtuneen tapaturmasta. 

Vierailija
19/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim sairaanhoitopiiri HUS:lla työterveyteen menevät työntekijät joutuvat menemään julkiseen terveyskeskukseen varatulla ajalla, vaikka lääkäreitä on talo täynnä.

On siellä se hus työterveys.

Vierailija
20/59 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei saa lainaa?

Työssäkäyvä ihminen saa kyllä lainaa tuollaisen pienen summan ihan vain hakemalla.