Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on sellainen vanhanaikainen ruoka jota hyvin harva syö nykypäivänä?

Vierailija
31.10.2025 |

Ainakin kaurapuuro, lihakeitto ja kinkkukiusaus.

Kommentit (325)

Vierailija
241/325 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läskisoosi, tilliliha, siskonmakkarakeitto

Porsaan ulkofileestä tulee hyvä tilliliha.

Vierailija
242/325 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaisin, että hyvin harvassa ovat ne, jotka syövät läskisoosia, makaroonivelliä ja itse tehtyjä verilättyjä.

Niin ja topparuokaa, jota ennen syötettiin vauvoillekin. Kahvia, maitoa, sokeria ja pullaa kahvikupissa muusattuna.

Ihan oikea pullamössö tuo on eikä topparuoka. Parasta tulee kuitenkin vesirinkeleillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/325 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rössypottu

Näitä alueruokia joo ei jakseta jankata taas. 

En ole koskaan ikinä syönyt.

Missä sitä syö. Kuka oikeaoppinen sitä mulle valmistaisi? Ei minulle ainakaan kukaan. 

Toki voin ohjeen mukaan keittokirjasta laittaa, mut eihän siitä ihan sitä alkuperäistä tule.

N62

Vierailija
244/325 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aladoobi, eli lihahyytelö. Taidan olla ainut jota ostaa sitä paikallisessa marketissa.

Meidän lähimmässä pienehkössä K-Marketissakin tuota on myynnissä, eli ostaa kai tuota useampikin asiakas. Siellä vaihtuu tuotteet aika tiuhaan, eli vähemmän myyvät tuotteet karsiutuvat aika pian pois valikoimista. Hyvää se kyllä on, itsekin ostan joskus.

Vierailija
245/325 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullavanukas eli pullaviipaleita ja hilloa kerroksittain uunivuokaan päälle munamaitoa ja paistetaan uunissa. Tarjoillaan vaniljakastikkeen kanssa.

Vierailija
246/325 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aladoobi, eli lihahyytelö. Taidan olla ainut jota ostaa sitä paikallisessa marketissa.

Sitä ei taida olla vielä vegaaniversiona.

Miksi helkutissa pitäisi? Oletko jo järkesi menettänyt?

Vierailija
247/325 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Läskisoosi, tilliliha, siskonmakkarakeitto

Porsaan ulkofileestä tulee hyvä tilliliha.

Minä olen tehnyt tuota possunsuikaleista, eli etuselkää tai lapaa se liha oikeasti on. Hyvin onnistui. Se Jalostajan purkissa oleva tillilihakin on tehty possusta.

Vierailija
248/325 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kanan möhkäle joka paistetaan pussissa uunissa.

Kanat ovat kadonneetkin kokonaan. Kaikki kaupassa myytävät ovat broileria, vaikka paketissa lukisi kana. Valmistusainelätkässä sitten lukeekin broileri. Itse haluaisin keittää ihan oikean kanan, broilerista ei tule lähellekään niin hyvää.

Ei löydy kanaa muuten kuin pakasteena. Siellä sitä on ollut viimeiset vuosikymmenet, tuoreena ei varmaankaan ikinä.

Vierailija
249/325 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaisin, että hyvin harvassa ovat ne, jotka syövät läskisoosia, makaroonivelliä ja itse tehtyjä verilättyjä.

Niin ja topparuokaa, jota ennen syötettiin vauvoillekin. Kahvia, maitoa, sokeria ja pullaa kahvikupissa muusattuna.

Ihan oikea pullamössö tuo on eikä topparuoka. Parasta tulee kuitenkin vesirinkeleillä.

Täällä päin topparuoka. Kukaan ei puhunut 50-luvulla pullamössöstä, vaan topparuuasta.

Toki jossain päin voi olla toisin.

Vierailija
250/325 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä päin topparuoka. Kukaan ei puhunut 50-luvulla pullamössöstä, vaan topparuuasta.

Toki jossain päin voi olla toisin.

Niin ja parasta tulee pullapitkon siivuilla.

Vierailija
251/325 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkanakeitto

Perunakeitto

Nam, nam!

Vierailija
252/325 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talkkunaa ei tosiaan moni tunnu edes tietävän, saati syövän. Vaikka se on hyvää.

Prismassa on usein ruokamaistiaisia. Koskaan ei ole niin paljon jätetty maistiaista tähteeksi kuin oli talkkunapuuron kohdalla. 

Vierailija
253/325 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porkkanakeitto

Perunakeitto

Nam, nam!

Porkkana keitto on hyvin trendikästä syötävää. Todella tavallista nykyaikana.

Vierailija
254/325 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Porkkanakeitto

Perunakeitto

Nam, nam!

Porkkana keitto on hyvin trendikästä syötävää. Todella tavallista nykyaikana.

Porkkanakeitto*

Vierailija
255/325 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rössypottu

Näitä alueruokia joo ei jakseta jankata taas. 

En ole koskaan ikinä syönyt.

Missä sitä syö. Kuka oikeaoppinen sitä mulle valmistaisi? Ei minulle ainakaan kukaan. 

Toki voin ohjeen mukaan keittokirjasta laittaa, mut eihän siitä ihan sitä alkuperäistä tule.

N62

Jollekin muulle tuo on tuttua ja sitä on ennen syöty.

Vierailija
256/325 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sushi. 1800 luvun ruokia.

Pitsa. Meni muodista jo 1700 luvulla.

Erilaiset Kebabit. Jäänne jostain menneisyydestä.

Vierailija
257/325 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkelipiimä. Etoo ajatuskin syödä jotain joka on kuin pilaantuneen maidon klimppejä (ja sitähän se tavallaan onkin).

Vierailija
258/325 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talkkunaa ei tosiaan moni tunnu edes tietävän, saati syövän. Vaikka se on hyvää.

Prismassa on usein ruokamaistiaisia. Koskaan ei ole niin paljon jätetty maistiaista tähteeksi kuin oli talkkunapuuron kohdalla. 

Isäni kertoi syöneensä lapsena talkkunaa. Kävin lukemassa tarkemmin, niin tuohan vaikuttaa hyvältä. Kokojyvää, kuitua ja proteiinia. Pitääpä kokeilla, jos hinta on kohdillaan.

Vierailija
259/325 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä ei taida olla vielä vegaaniversiona.

Miksi helkutissa pitäisi? Oletko jo järkesi menettänyt?

Kyllähän kasvissyöjillekin ja vegaaneille on saatava tuo makuelämys.

Vierailija
260/325 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kanan möhkäle joka paistetaan pussissa uunissa.

Kanat ovat kadonneetkin kokonaan. Kaikki kaupassa myytävät ovat broileria, vaikka paketissa lukisi kana. Valmistusainelätkässä sitten lukeekin broileri. Itse haluaisin keittää ihan oikean kanan, broilerista ei tule lähellekään niin hyvää.

Ei löydy kanaa muuten kuin pakasteena. Siellä sitä on ollut viimeiset vuosikymmenet, tuoreena ei varmaankaan ikinä.

Ne pakastealtaan kanat ovat broilereita olleet viimeiset 35 vuotta. Et ole tainnut ikinä edes ostaa ja laittaa ruoaksi, kun et tuota asiaa tiedä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi