Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Metsästäjät päättelivät, että 1+2 = 12 tai jopa 21. Metsästys kiellettävä

Vierailija
31.10.2025 |

Metsästys pitäisi jo kieltää kokonaan

https://yle.fi/a/74-20188079

"Seurue oli kirjoitellut ryhmässä, voisiko yksi aikuinen ja kaksi vasaa eli 1+2 tarkoittaakin 12 tai jopa 21 hirveä. Syyttäjän mukaan tämä voi aluksi kuulostaa vitsailulta, mutta tapahtuneen valossa se ei ehkä ollutkaan vitsi.

Syytteen mukaan seurue sai lupansa mukaisen määrän hirviä saaliiksi jo 5. lokakuuta 2022. Seurue kuitenkin jatkoi jahtia senkin jälkeen, ja kuudes hirvi saatiin saaliiksi 2. marraskuuta 2022.

Syyttäjän mukaan jahti keskeytyi ainoastaan siksi, että tuona samana päivänä poliisi yhdessä Kainuun rajavartioston kanssa otti seurueen kiinni vuokramökiltä Hyrynsalmen Ukkohallasta."

Kommentit (153)

Vierailija
101/153 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noita "vahingossa" ja "epähuomiossa" -rikoksia pitäisi tapahtua ollenkaan silloin kun kyseessä on aseiden käyttö. Ja oksettavaa tuo ihmisten tunteisiin vetoaminen siitä että susi syö metsästyskoiran kun samaan aikaan metsästäjät itse ampuvat satoja toimimattomia tai jahdissa loukkantuneita metsästyskoiria joka vuosi.

Ei tietenkään, ja kuitenkin tapahtuu. Minäkin olen Suomen tappavimmalla asella syyllistynyt rikokseen epähuomiossa. Siis en huomannut,että nopeusrajoitus on muuttunut 40 30 kilometriin tunnissa tutulla tiellä ja sain kiitokseksi mojovan sakon. Nopeutta oli 43 km/h joten rikokseksi meni ja päiväsakoille.

Mulla on koira. Saako susi syödä koirani koska joku muu jossain lopettaa koiransa kun se ei enää hänelle kelpaa, harrastusmielessä tai muuten? Saanko surra? Entä sinä ja sun koirasi?

Vierailija
102/153 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten metsästystä vastustavat ne, joilla on mökillä käytössä Thermacell eli hermomyrkkyyn perustuva hyönteistentappoväline. Ihmeesti alkaa valitus liian tiheästä hirvikannasta, kun metsään ei voi mennä hirvikärpästen takia.

Thermacell ei tapa hyönteisiä, se karkottaa niitä kauemmas.

Olen käyttänyt thermacelliä suljetussa tilassa (autotalli) ja edes siellä olleet hyttyset, kärpäset ja paarmat eivät kuolleet. 

Thermacell ei myöskään millään lailla vaikuttanut alle n.3m päässä olevaan kimalaispesään eikä sen asukkien kulkemiseen. Kimalaiset lensivät suoraan laitteen yli alle 2m korkeudella siitä. Hyttyset laite piti loitolla siinäkin tilanteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/153 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä taas väitän, että salametsästystä tapahtuu moninkertaisesti enemmän kuin siitä jäädään kiinni. Metsästäjät tietävät salametsästäjät, mutta eivät tietenkään käräytä naapureitaan ja saman kylän miehiä."

Väitä mitä väität. Minä taas totean, että tunnen kymmeniä metsästäjiä, enkä silti tiedä ainoatakaan salametsästäjää. Ehkä siellä teidän perällä on eri meininki?

Vierailija
104/153 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännää tämä metsästäjäporukka kun ne hyväksyy perseilyn ihan täysin ns suljettujen ovien takana, mutta sitten kun jotkut jää kiinni niin silloin niitä paheksutaan julkisesti. Mutta niin se menee varmaan monissa muissakin vastaavissa porukoissa.

Mistä sä olet keksinyt, että metsästysrikoksia hyväksyttäisiin edes "suljettujen ovien takana"? Ei kannata olettaa asioita, mistä ei tiedä mitään. Eikä varsinkaan kertoa tuollaisia satuja totena.

Vierailija
105/153 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metsästäjät eivät ole penaalin terävimpiä kyniä. 

Vierailija
106/153 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkään toiminut metsästysseurat eivät ymmärrä kaatolupia ja sitten välillä ammuskelevat toisiansa tai sivullisia. Kyllähän tuo touhu pitäisi kieltää, kun selvästi ovat liian heikkolahjaisia tuollaiseen harrastukseen.

Oletko edes nähnyt yhtään hirvenmetsästäjää?

Meinaatko että olisivat jo ampuneet toisensa sukupuuttoon....

Vierailija
107/153 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännää tämä metsästäjäporukka kun ne hyväksyy perseilyn ihan täysin ns suljettujen ovien takana, mutta sitten kun jotkut jää kiinni niin silloin niitä paheksutaan julkisesti. Mutta niin se menee varmaan monissa muissakin vastaavissa porukoissa.

Mistä sä olet keksinyt, että metsästysrikoksia hyväksyttäisiin edes "suljettujen ovien takana"? Ei kannata olettaa asioita, mistä ei tiedä mitään. Eikä varsinkaan kertoa tuollaisia satuja totena.

No perustuu varmaan siihen hänen suureen viisauteensa, että koska salametsästäjäporukassa on useampi henkilö ja he eivät pidä toimintaansa pahana ja eivät käräytä toisiaan = suljettujen ovien takana hyväksytään toiminta. 

Vierailija
108/153 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Minä taas väitän, että salametsästystä tapahtuu moninkertaisesti enemmän kuin siitä jäädään kiinni. Metsästäjät tietävät salametsästäjät, mutta eivät tietenkään käräytä naapureitaan ja saman kylän miehiä."

Väitä mitä väität. Minä taas totean, että tunnen kymmeniä metsästäjiä, enkä silti tiedä ainoatakaan salametsästäjää. Ehkä siellä teidän perällä on eri meininki?

Niinpä. Minä voin väittää olevani Joulupukki, mutta ei se tee musta Joulupukkia.

Minäkin tunnen paljon metsästäjiä, enkä tiedä ketään, joka millään lailla hyväksyisi salametsästyksen. 

Tunnen kyllä porukan, joka käräytti oman kylän salametsästäjät.

Vierailija
109/153 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on oikeasti harrastus jota tullaan tulevaisuudessa rajoittamaan runsaalla kädellä. Maailma muuttuu. Ja kyllä, kyseessä nimenomaan harrastus vaikka metsästäjät muuta kuvittelee.

Vierailija
110/153 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä hirvikolarit?

Vierailija
111/153 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä väitit ensin, että 98% metsästyksestä tapahtuu asiallisesti, mikä oli myöskin vaan oma mielipiteesi. Ja jos tunnet vaan kymmeniä metsästäjiä niin otantasi ei ole kovin suuri.

Vierailija
112/153 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs teurastamot? Kauppojen hyllyt on täynnä lihaa?

Vierailija
113/153 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs teurastamot? Kauppojen hyllyt on täynnä lihaa?

Ja kauppojen hyllyt on täynnä kanaa, siipiä ja

Vierailija
114/153 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa on erikseen lihahyllyt, nakki- ja lenkkimakkarahyllyt ja vielä leivän päälle leikkeleitä. Kalaa.

Vierailija
115/153 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupassa on erikseen lihahyllyt, nakki- ja lenkkimakkarahyllyt ja vielä leivän päälle leikkeleitä. Kalaa.

Kaupat on täynnä paloiteleltuja eläimiä, hyllyt notkuvat niitä. Syötkö possua vai nautaa?

Vierailija
116/153 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirvenmetsästys alkaa ihmeesti saada kannustusta, kun hirvikolareista tehdään itsekorvattavia, vakuutuksesta ei saisi euroakaan.

Vierailija
117/153 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä väitit ensin, että 98% metsästyksestä tapahtuu asiallisesti, mikä oli myöskin vaan oma mielipiteesi. Ja jos tunnet vaan kymmeniä metsästäjiä niin otantasi ei ole kovin suuri.

Tuleeko yllätyksenä, mutta tässä ketjussa sinä et yksin väittele yksittäisen ihmisen kanssa.

Totean vain, että en ole tähän ketjuun kirjoittanut yhtäkään prosenttilukua, tai arvellut miten suurella osuudella metsästys tapahtuu asiallisesti. Se on ollut joku ihan täysin eri kommentoija.

Ja voin edelleen todeta, että tunnen kymmeniä metsästäjiä, enkä tiedä yhtäkään salametsästäjää. Olet täysin oikeassa siitä, että otantani ei ole kovin suuri ja siitä syystä kirjoitinkin, että ehkä siellä teidän perällä on eri meininki? Tämänkin vain sen takia, kun ajattelin, että sun väitteesi perustuu johonkin.

Kerropa nyt mihin se sun väite perustui? Mutuun? Yhden serkun kummin kaiman kokemuksiin yhdeltä kylältä? Omiin kokemuksiin parilta kylältä? Toisaalta, pitää kyllä olla vähintään kymmeniä tai mielellään satoja kyliä, koska muuten otanta ei ole kovin suuri.

Vierailija
118/153 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi metsästystä arvostellaan ja kissoja jotka metsästää muutaman linnun. Mutta sitten on erikseen teurastamot, missä paloitellaan possut, lehmät ja kanat ja kauppaan myyntiin.

Kissat ei saa metsästää lintuja. Miksi kanaa myydään kaupassa?

Vierailija
119/153 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤦 satun seuraamaan aihetta aika paljon ja osallistumaan esimerkiksi aiheeseen liittyviin tapahtumiin, joissa olen tekemisissä samanhenkisten kanssa että kyllä se otanta on aika paljon isompi, kuin vain ne henkilöt, jotka oikeasti henkilökohtaisesti tunnen. Edelleen seison sen väitteen takana, että vähintään 98% metsästyksestä hoidetaan täysin asiallisesti ja lakien mukaan.

Mutta ihan turha sulle on kertoa mitään, kun olet kantasi päättänyt ja uskot noihin omiin sepityksiisi. 

Vierailija
120/153 |
31.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleeko yllätyksenä, mutta tässä ketjussa sinä et yksin väittele yksittäisen ihmisen kanssa.

Totean vain, että en ole tähän ketjuun kirjoittanut yhtäkään prosenttilukua, tai arvellut miten suurella osu

Ihan samaan mutuun, mihin omatkin kommenttisi.