Miksi suomalaiset naiset eivät huolehdi ulkonäöstään?
Siis verraten moniin muihin maihin, suomalaiset naiset eivät laittaudu samalla lailla. En tarkoita mitään toimenpiteitä tai isoa kerrosta meikkiä, vaan ihan pukeutumista ja esim. hiustenlaittoa?
Ihan vilpittömästi mietin, mistä tämä kumpuaa? Minusta on ihanaa nähdä, kun kadulla kävelee vastaan kauniisti pukeutunut nainen, muussakin kuin verkkareissa ja tuulitakissa.
Ja olen itsekin nainen.
Kommentit (555)
Vierailija kirjoitti:
Minustakin on kiva katsoa kauniita ihmisiä mutta olen niin itsekäs että jos en hyödy mitään laittautumisesta niin en jaksa panostaa. Toki juhliin on asiallista laittautautua, mutta esim. töissäni en hyödy mitenkään ulkonäöstäni. Joku myyjä saattaisi hyötyä. Työhaastatteluun laitan itseni nätiksi ja jos kävisin treffeillä niin panostaisin, tai jos seurustelisin niin voisin toisen mieliksi laittautua. Nykytilanteessa oma ulkonäkö ei kiinnosta, mutta kiva jos muut ovat nättejä.
Tästä poikkeuksena hampaat. En haluaisi esiintyä värjäytyneissä tai hammaskiviellä päällystetyissä hampaissa, vaikka en minä siitäkään mitään hyödy että hampaat on kunnossa. :D
No kylläpäs hyödyt! Hoitamattomat hampaat voivat aiheuttaa monia sairauksia ja vanhemmiten ne voivat irrota.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kyllä näyttää hyvältä. Meikin teen aina aamuisin, mutta hiusten laittoon ei ole varaa/aikaa/ osaamista.
Hiukset ovat se joka saa minut näyttämään tavikselta ja huonolta. Ohuet hiukset, eikä varaa värjätä kampaajalla.
Myöskään ei ole varaa edustaviin vaatteisiin.
Olen toimistotyöntekijä.
Olet saattanut välttyä syövältä (maksa, haima) tämän johdosta. Se oli joku vuosi sitten yleistä kampaajilla. En tietäisi aiheesta lainkaan, mutta perheen teini sai kerran lahjaksi pohjoismaisen nuorten novellikokoelman, jossa oli kertomus siitä aiheesta. Sen jälkeen huomasin asiasta kertovia lehtijuttja ja muita uutisia.
Minä en aio enää ikinä värjätä tukkaa. Päänahka on huonossa kunnossa, luultavasti hormonien takia eli iän ja oon nuorena käyttäny ihan tarpeeks noita myrkkyjä.
Nykyään mukava ja yksinkertainen pukeutuminen ilman mitään ekstra-asusteita ja räikeitä värejä on huippumuotia. Eikä vain Suomessa, vaan kaikkialla länsimaissa. Futistähdet on jättihuppareissa ja lenkkareissa ja mallikaunottaret t-paidassa ja lökäreissä, eikä kukaan pidä heitä homssuisina.
Näitä sitten tavikset apinoi ja se näkyy katukuvassa kaupungilla. Tuulipukuja puolestaan näen hyvin harvoin alle keski-ikäisillä naisilla arkiasuna.
Keski-ikäisten tuulipukuja puolestaan kommentoin sen verran, että niiden kritisointi on täysin suomalainen asia. Missään muualla ei nuoret naiset varmasti nostele nokkaansa rouvien käytännöllisille vaatteille
Ylipaino, sämpyläkengät ja Marimekon laukku. Heti tunnistaa suomalaiseksi. Terveiset Milanosta.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset ovat nössöjä. Eivät kestä jos saavat huomiota ulkonäön takia. Sen takia ei uskalleta pukeutua värikkäästi tai laittautua. Ollaan vaan turvallisesti harmaita (tai mustia) hiirulaisia.
Lisäksi laittautumista pidetään turhana ja pinnallisena jota kukaan fiksu ei tee. Laittautuminen vie myös paljon aikaa ja rahaa, mukavuudenhaluisille ja piheille suomalaisille tämä on usein syy miksi moni näyttää rääsyiseltä.
Ollaan täällä kauniiden skandinaavien selän takana, ja toisella puolella venäläiset naiset joiden kulttuuriin kuuluu yltiönaisellinen tyyli. Voin tähän suomalaiseen 'maatiaisrotuun' kuuluvana allekirjoittaa tuon mielipiteen, että täällä ei välttämättä panosteta ulkonäköön. Ehkä ollaan vielä jossain määrin henkisesti suollatallaajien perillisiä. Kyllä meikin ja kampauksen pitää olla kunnossa joka päivä, riippumatta siitä, onko menossa vaikkapa vain ruokakauppaan. Enhän mene ihmisten joukkoon esim. äksyilemään ja kiroilemaan, samalla tavalla on syytä huolehtia miellyttävästä ulkoasusta.
Oltaisko kuitenkin sen skandinaavin ja maatuskan välissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse mennä kuin länsinaapuriin niin naiset ovat kauniita ja itsestään huoltapitäviä
No menepä. Heippa.
Tällä minä olenkin. Ei kadulta ja silmänruokaa on. Hei hei
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan Helsingissä porukka laittaidu sen enempää tai vähempää kuin muualla maailmalla.
Niinsanottu laittautuminen on kallista. Monilla on vaikeuksia saada raha riittämään ihan laskuihin ja ruokaan. Takuusäätiön edustaja totesi tämän just TV:n ohjelmassa.
Suomalainen kulkee naama norsunveellä vaikka olisi aurinkoista. Ei ole varaa hymyilyyn? Hymykin pelastaa jo paljon.
Puhu vaan itsestäsi ja omasta naamastasi. Varmaan joku alkaakin kaupungilla kävellessään hymyillä vastaantulijoille!
Menepä kuule Lontooseen, Berliiniin, New Yorkiin tai ihan mihin vaan, niin eipä siellä paljoa hymyillä vastaantulijoille. Jossain maaseudun pikkukylässä varmaan tervehditään ja hymyillään, mutta niin
Olen käynyt ja hymy tarttuu ja minulle hymyillään takaisin. Sinäkin voisit kokeilla ja ottaa rennommin. ;)
Laitan mieluummin rahaa lasten jouluun kuin omaan naamaan ja vaatteisiin. 😊
Minulla on joko mustat farkut tai ulkoiluun sopivat reisitaskuhousut, musta villapaita tai poolo, tukka ponnarilla, vähän meikkiä, jalassa maiharit tai vaelluskengät, takkina joku parka tai vastaava säähän sopiva. Koen olevani näissä vaatteissa enemmän minä kuin että kipsuttelisin varpaat kipeänä korkeissa koroissa. En koe olevani epänaisellinen tai ruma. Minulla on esim useita laadukkaita nahkahanskoja tai kenkäpareja ja ulkoiluvaatteeni ovat sekä säähän sopivia että mukavia ja laadukkaita. Itselleni olisi omituista tuhlata rahoja johonkin koruihin tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä sinä muiden ulkonäöstä piittaat, huolehdi omista asioistasi vaan. Et voi tietää MITÄÄN sen toisen ihmisen elämästä. Ehkä häntä ei voisi vähempää kiinnostaa ulkonäkönsä muiden arjen haasteiden keskellä.
Niin tätähän tässä juuri alkuperäinen kysyjä ihmettelee! Luuletko, että muissa maissa naisilla ei olisi arjen haasteita?? Silti pidetään ulkonäöstä huolta. Jos katsot vaikka Ruotsalaisia tai Norjalaisia tai vaikka itä-eurooppalaisia (vaikkapa Virolaiset), niin aivan varmasti on samoja "arjen haasteita" kuin Suomalaisilla, mutta ulkonäöstä pidetään enemmän huolta.
Missä te näitä erimaalaisia näette? Jossain televisiossa vai netissä? Turisteja ei lasketa, pukeutuvat usein paremmin kuin kotimaassaan. Tämän kyllä tietää jos oikeasti matkustelee ympäri maailmaa tai a
Ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino, sämpyläkengät ja Marimekon laukku. Heti tunnistaa suomalaiseksi. Terveiset Milanosta.
Entä Usassa onko ylipainoa?
Minun mielestäni täysin päinvastoin. Miksi ihmeessä naiset laittautuvat niin paljon ja meikkaavat ja feikkaavat ulkonäköään koska se ei näytä hyvältä. Enemmän arkisuutta mukaan. En näe mitään kiinnostavaa naisessa joka on vahvasti meikattu, 2 tuntia haettu sopivaa asustetta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on joko mustat farkut tai ulkoiluun sopivat reisitaskuhousut, musta villapaita tai poolo, tukka ponnarilla, vähän meikkiä, jalassa maiharit tai vaelluskengät, takkina joku parka tai vastaava säähän sopiva. Koen olevani näissä vaatteissa enemmän minä kuin että kipsuttelisin varpaat kipeänä korkeissa koroissa. En koe olevani epänaisellinen tai ruma. Minulla on esim useita laadukkaita nahkahanskoja tai kenkäpareja ja ulkoiluvaatteeni ovat sekä säähän sopivia että mukavia ja laadukkaita. Itselleni olisi omituista tuhlata rahoja johonkin koruihin tms.
Jatkan vielä. Nuorena olin epävarma ja vieteltävissä muotiin ja epäkäytännöllisiin kenkiin. Nyt pääsee helpolla ja kaikki ulkonäköön käytetty aika ja vaiva on käytettävissä esim työhön ja itsensä kehittämiseen.
Kun astun ovesta ulos Turun kaduille,näen kauniita ja tyylikkäitä naisia koko ajan. Tyyleistä löytyy tietysti paljon eroja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkona on niin pimeä koko ajan, että kuka edes näkee miltä toiset näyttää. Nähdään toisemme seuraavan kerran joskus 6 kk päästä. Kesällähän suomalaiset näyttääkin ihan kivalta.
Kyllä sillä on väliä, jos et näy pimeässä voi käydä huonosti. Suomalaisilta pitäisi kieltää kokonaan mustat talvitakit ja pakottaa käyttämään heijastimia.
Vaalea vaate ei näytä kivalta, kun se syksyllä, talvella ja keväällä on täynnä kuraroiskeita.
Ja kerran vuosia sitten kävelin Kokkolan prismassa naisen perässä jolla valkoiset housut. Ei ollut tainnut huomata tietyn ajan kuukaudesta alkaneen tai jotain vastaavaa oli mennyt ohi. Ihan kaunis nainen oli, mutta ou nou. M40
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi suomalaiset miehet eivät huolehdi ulkonäöstään?
Siis verraten moniin muihin maihin, miehet eivät laittaudu samalla lailla jne.
MIksi Suomessa asuvat miehet eivät käyttäydy kohteliaasti ja kunnioittavasti naisia kohtaan? Missä muussa maassa on tapana puhua rivoja tuttujen ja vieraiden naisten kuullen? Pienten ja isojen lasten kuullen?
Kommenttisi kertoo enemmän seurasta jossa liikut kuin suomalaisista miehistä yleisesti. Ei niiden rivojen urpojen kanssa ole mikään pakko hengailla, en minäkään hengaile räväköiden homssunaisten kanssa kun muunkinlaisia tästä maasta löytyy.
Vaalea vaate ei näytä kivalta, kun se syksyllä, talvella ja keväällä on täynnä kuraroiskeita.