Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tehkää itse kimchinne

Vierailija
30.10.2025 |

Turha ostella kalliita valmiskimchejä, valmista tulee muutamassa tunnissa.

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kotimaisten kiinankaalien satokausi parhaimmillaan.

Turhin vihannes mitä kaupassa voi myydä. 

Eikä ole. Siitä saa mainiot kaalikääryleet pieneen talouteen, ei tarvitse täyttää pakastinta turhilla ruoilla kun saa tehtyä kerta-annokset.

Vierailija
42/68 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro minulle kuinka tehdään. Olen hyvin köyhä joten älä kerro jos ainesosat ovat eksoottisia. Minä en ole koskaan maistanut kimchi.

https://www.martat.fi/reseptit/kimchi-korealainen-hapankaali/

En välttämättä luottaisi reseptiin jossa jopa gochugaru on onnistuttu kirjoittamaan väärin. Tarkoittaa muuten chilijauhetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä porukka näköjään kuvittelee että kimchiä tehdään vain kaalista. Sitähän on vaikka kuinka paljon erilaista. Itse tykkään eniten kurkkukimchistä. Ja jostain, jotain maistoin Koreassa, mutten tiedä mikä kasvis se oli.

Vierailija
44/68 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hapankaali voitta Kimchit kymmenen nolla.

Vierailija
45/68 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee, koska se on pahaa. Hyvä hapankaali sen sijaan on herkkua. 

Vierailija
46/68 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kimitystä keittiössä kimchiä tehdessä.

Vierailija
47/68 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en todellakaan osta mitään kiinankaalia jos voin tehdä ihan kunnon kaalista hapankaalia

No tee kimchiä muista vihanneksista. Kimchiä on noin 250 erilaista versiota.

Sinä voit painua sinne vìnosilmien maahan, minä teen ranskalais-italialaista ruokaa. En myöskään hakkaa koiria kuoliaaksi ja syö niitä. 

Persuus paistaa osaamattomuutena ja tyhmyytenä.

Etelä-Korea on kyllä niin äärikapitalistinen yhteiskunta että sinuna puhuisi mitään. 

Ei ole. Esimerkiksi terveydenhoito on todella halpaa, koska valtio maksaa niin kuin Suomessakin. Lisäksi on lapsilis

The South Korean government was this week forced to rethink a plan that would have raised its cap on working hours to 69 per week  

The long workdays are influenced by a combination of factors, including a hierarchical corporate culture. 

Vierailija
48/68 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hapankaali voitta Kimchit kymmenen nolla.

Miksi jonkun pitäisi voittaa toinen. Syötkö ortorektikkona ainoastaan hapankaalia?

Vierailija
49/68 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskalainen, Alsacen alueen viinissä ja lihaliemessä tuntikausia haudutettu hapankaali jossa mukana makkaroita ja lihoja, se on gastronominen taidonnäyte jonka rinnalla vìnosilmien chilikaali on kakkaa. 

Vierailija
50/68 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskalainen, Alsacen alueen viinissä ja lihaliemessä tuntikausia haudutettu hapankaali jossa mukana makkaroita ja lihoja, se on gastronominen taidonnäyte jonka rinnalla vìnosilmien chilikaali on kakkaa. 

Vierailija
51/68 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

en todellakaan osta mitään kiinankaalia jos voin tehdä ihan kunnon kaalista hapankaalia

hapankaali ja kimchi on kaksi eri asiaa

Vierailija
52/68 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://satokausi.fi/kotitekoinen-kimchi/

Kotitekoinen kimchi

Kuudelle

Valmistusaika: yli 2 viikkoa

Vierailija
53/68 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs täällä käy tunteisiin joidenkin ruokailumieltymykset..

Vierailija
54/68 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro minulle kuinka tehdään. Olen hyvin köyhä joten älä kerro jos ainesosat ovat eksoottisia. Minä en ole koskaan maistanut kimchi.

https://www.martat.fi/reseptit/kimchi-korealainen-hapankaali/

En välttämättä luottaisi reseptiin jossa jopa gochugaru on onnistuttu kirjoittamaan väärin. Tarkoittaa muuten chilijauhetta.

Suomalaisilla on niin surkea kansallinen itsetunto ja se näkyy sitten näin. Ei ole nyt kirjoitettu jotain oikein. Just joo. Jos vaikkapa korealainen kirjoittaisi karjalanpirakka ja sitten siellä ylenkatsottaisi. En voi kuvitella. 

Vierailija
55/68 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kimchin valmistuksessa kiinankaali liotetaan suolaliemessä, huuhdellaan ja kuivataan punotun siivilän päällä. Sen jälkeen sitä hierotaan mausteseoksessa ja se säilötään saviruukkuun. Ruukku kaivetaan maahan olkisäkkiin käärittynä ja sahanpurun peittämänä. Purkin suu jää hiukan maanpinnan yläpuolelle, koska se vajoaa maan jäätyessä.

Ei tuo niin kovin helpolta kuulosta.

Vierailija
56/68 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korean anti maailmalle🤣:

Vierailija
57/68 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

hapankaali ja kimchi on kaksi eri asiaa

Ihanko itte keksit 🤦🏻

Vierailija
58/68 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kimchiä ei tehdä kiinankaalista

Vierailija
59/68 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinankaali, chiliä, tomaattipyrettä, suolaa. Iso kulho tulee. Sekoita ja maistuu seuraavana päivänä yhtä hyvältä kuin se kaupan desin tölkki, joka maksaa 5e.

Vierailija
60/68 |
30.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kotimaisten kiinankaalien satokausi parhaimmillaan.

Turhin vihannes mitä kaupassa voi myydä. 

Jos käsitys ruoanlaitosta on se, että pilkotaan raakaa kiinankaalia ja kaadetaan jotain säilykekurpitsaa sekaan salaatiksi kutsuen (suomalainen laitosruoka), näin on.

Jos osaa yhtään aasialaisia ruokia kokata, erilaiset lehtivihannekset ovat välttämättömyys. Valkoinen kiinankaali on hyvä moniin talven ruokiin. Nabe, jiaozi/gyoza, erilaiset hot pot-ruoat. Herkkua myös fermentoituna tai paistettuna vaikkapa mustapapujen ja chilin tai halkaistuna voi-misokastikkeessa.