40 vuotta sitten minulle opetettiin että puhelimeen pitää vastata koko nimellä. Nyt niin ei kuulemma enää saisi tehdä
Tytär ystävineen opasti että jos tuntematon numero,pitää sanoa vain "haloo" Eikä paljastaa nimeä. On kuulemma turvallisuusriski.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Tytär ystävineen taitaa olla vähän hitaita.
Ehkä salaiseen numeroon jonka haluaa pitää salaisena voi tuo päteä, mutta mun numerolla saa jo mun nimen selville. On kyllä ihan älytön tietoturvariski, että mun numeroon soittaja saa selville, että minä vastasin puhelimeen.
Hohhoijaa näiden irrationaalisten pelkojen kanssa.
Ei ole tätä päivää pitää nimeä tiedossa, meillä on koko perheellä salaiset numerot.
Mä olen vastannut outoihinkin numeroihin.
Yksi kerta omaisen naapurin oli selvittänyt aika pitkän kaavan mukaan numeroni, kun omainen ei ollut liikkunut pienellä paikkakunnalla kotoa moneen päivään. No oli kunnossa, mutta akuuttia sairaanhoitoa tarvitseva. Sillä välin toinen naapuri oli jo ehtinyt kutsua poliisit paikalle ja poliisit sitten ambulanssin. Tämä naapuri vei poliisille numeroni ja poliisit sitten soittivat, niin kerroin heille missä on vara-avain. Tunsin tuon naapurin kyllä, mutta emme niin hyviä tuttuja olleet että meillä olisi toistemme numerot.
Tässä aika äskettäin sitten soitti kotihoidon päällikkö. Nyt se numero on toki muistissa. . Liittyy tämän saman omaisen asioiden hoitoon myös. Ei akkuuttia tällä kertaa, mutta todella tärkeää asiaa. Kotihoidon yhteispuhelimen numero minulla on, mutta tuolla kertaa soitti johtaja omasta puhelimestaan.
Vierailija kirjoitti:
M-1965 kirjoitti:
Neljäkymmentä vuotta sitten eli vuonna 1985 puhelimeen ei tullut kovinkaan usein soittoja huijareilta, jotka nauhoittavat puhelimeen sanotut sanat myöhempää vastaajan haitaksi koituvaa käyttöä varten.
Nykyään tulee soittoja jotka katkaistaan ennen kuin niihin ehtii vastaamaan jotta numeroon soitettaisiin takaisin. Välillä puheluun saa vastattua mutta toisesta päästä ei kuulu mitään ja soittaja odottaa linjalla että puhelu katkaistaan.
En vastaa tuntemattomiin numeroihin enkä soita takaisin ellen löydä fonectan haulla numeron omistajaa.
Kaiken huippu oli yksi kännykkäoperaattori joka esitteli itsensä ja kysyi ensimmäiseksi että kenen kanssa hänellä on kunnia keskustella. Vastasin Tuntemattoman Sotilaan tyyliin että kai se pitäisi perkele olla tiedossa kun kerran osasit tähän numeroon soitella. Vai näppäilettekö te siellä summamutikassa numeroita ja katsotte
Kun kysytään nimeä, niin kysyn aina että mistä se kyselijä soittaa. Jos kyseessä on joku puhelinmyynti, tai soittaja ei kerro mistä soittaa, niin puhelu päättyy siihen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään pitää pelätä kaikkea. Aivan kaikkea. Ennen vanhaan jaettiin kotiin paksuja kirjoja, joissa oli ihmisten nimet, osoitteet ja puhelinnumerot.
Myös vihkonen missä verotettavat tulot.
Verotulot on ilmoitettu jopa lehdessä. Siitä voi vähän miettiä sitä yksityisyyttä
Vierailija kirjoitti:
Tämä on lähtenyt urbaanilegendasta että jos kerrot puhelimeen nimesi ja sanot "kyllä" niin sinut on tällä tavoin huijattu tilaamaan jotain.
Ei ole urbaani legenda, mutta on Suomessa onneksi nykyään tehty lainsäädännöllä mahdottomaksi
Haloo on ollut ihan kelpo vastaus käytäntö jo vuosia.
Minä ostin Haloo nimiseltä mieheltä klapeja. Hän toi ne iltahämärässä lainaamallaan lava-autolla.
Eihän siinä mitään lääkäri soittaa lue! Ainakaan mulla. Tuntemattomasta numerosta tulee soitto. Vastaan kaikille ja jos ei ole noteerattava soitto hipsaisen punaista saman tein. Siinä se. Ei tartte mitään alkaa selitellä. Vähemmän on viime aikoina ollut mitään myyjä soittoja.
Siis mikä turvallisuusriski oman nimen sanomisessa on?
Poistakaa samalla nimenne kaikkialta netistä, myös työpaikan verkkosivuilta, ettei kukaan varasta sitä!
Olen sen verran vanha kurppa, että vastaan puhelimeen sukunimelläni, jos soittaja on joku muu kuin yhteystietoihin tallennettu henkilö.
Viimeksi eilen sain muuten kuljetusyhtiöstä kiitosta, että vastasin puhelimeen. Kuljettaja kertoi, että on turhauttavaa yrittää sopia tavaran toimittamisesta, koska ihmiset eivät vastaa puhelimeen. Tavarat jäävät lopulta lojumaan terminaaliin, koska vastaanottajaa ei tavoiteta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siinä mitään lääkäri soittaa lue! Ainakaan mulla. Tuntemattomasta numerosta tulee soitto. Vastaan kaikille ja jos ei ole noteerattava soitto hipsaisen punaista saman tein. Siinä se. Ei tartte mitään alkaa selitellä. Vähemmän on viime aikoina ollut mitään myyjä soittoja.
Ne kulkeekin nykyään ovelta ovelle, koska puhelimessa tehdyillä myyntisopimuksilla ei ole enää mitään arvoa, vaan kauppa täytyy joka tapauksessa vahvistaa kirjallisesti
Vastaan aina sen hetkisen lempiruokani mukaisesti. Tällä hetkellä se on massaman curry.
Katson aina kuka soittaa. Ei tarvitse vastata heti. Usein ruudulla näkyy tietoa soittajasta alkaen maan suuntanumero, jopa ilmoitus epäillystä huijaussoitosta, niin silloin ei tarvitse röyhtäillä ja joojotella vastaamaansa puheluun. Sen jälkeen numeron voi laittaa estoon, vaikka se hillitsee aika vähän uusia soittoja samalta taholta. Aina on uusi numero tai peitenumero.
En myöskään jaa puhelinnumeroani joka kilpailussa (enkä osallistu niihin) .Käytän verkkotilauksissa vain kotimaisia tai eurooppalaisia yrityksiä, jotka joutuvat noudattamaan kuluttajansuojaa raksiessani kiellon ettei saa lähetellä/soitella uusista tuotteista.
Yhteystietoni saa helposti, koska en ole salannut sitä. Näin ollen vastaan puhelimeen koko nimelläni ja kaiken lisäksi vielä selkeästi, että toinen tietää mihin soittaa. Osaan sanoa kohteliaasti puhelinmyyjälle, etten osta ja kaikki ovat uskoneet. Jos puhelu on selkeästi huijaussoitto en panikoi, vaan lopetan puhelun heti. Robottiäänet tunnistaa nopeasti, jolloin vain sulkee puhelimen.
Puhelupelko on yleistä ja sitä pelkoa lisätään kauhutarinoilla, jotka eivät ole totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytär ystävineen taitaa olla vähän hitaita.
Ehkä salaiseen numeroon jonka haluaa pitää salaisena voi tuo päteä, mutta mun numerolla saa jo mun nimen selville. On kyllä ihan älytön tietoturvariski, että mun numeroon soittaja saa selville, että minä vastasin puhelimeen.
Hohhoijaa näiden irrationaalisten pelkojen kanssa.
Ei ole tätä päivää pitää nimeä tiedossa, meillä on koko perheellä salaiset numerot.
Nykyaikaa on siis pelätä järjettömästi, että sun nimi (joka on todennäköisesti usealla muullakin suomalaisella) yhdistetään sun puhelinnumeroon?
Nuo can you hear me puheluiden yes-vastauksetkin ovat oikeasti täysin urbaania legendaa. Kukaan ei sillä ole mitään tilausta tehnyt tai laskua saanut. Aiheettomia laskuja kyllä jotkut tehtailee, mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä on puhelimessa sanonut.
Oikeat riskit (jotka ei liity millään tavalla sun nimeen) on, että luovutat puhelimessa pankkitietojasi (tai vaikka vara-avaimesi piilon ja lomasi ajankohdan) tai soitat takaisin maksulliseen numeroon.
Muu on turhaa pelkoa.
Mulla on vaikea sukunimi, vaikka ihan suomalainen. Edes kasvotusten sanottuna vastapuoli harvoin saa kerralla sen menemään oikein vaan tarkentaa, oliko se näin vai noin. Puhelimeen vastaan niin, että tykitän sukunimeni.
Vastaan puhelimeen aina Sieg Heil tervehdyksellä.
Voi murahtaa nimensä niin ettei siitä saa mitään selvää
Tämä on lähtenyt urbaanilegendasta että jos kerrot puhelimeen nimesi ja sanot "kyllä" niin sinut on tällä tavoin huijattu tilaamaan jotain.